Moederbord of geheugen brak

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 21:43

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Gisterochtend zit ik vrolijk te GoT'en, bevriest het beeld ineens. Vreemd, maar ik dacht dat het m'n Audigy was (gebeurt wel vaker met SoundBlasters en Audigy's door een bug), dus even resetten en opgelost - zo dacht ik. Helaas, 't beeld bleef zwart. Ook wanneer ik de stroom even eraf haalde en vervolgens weer probeerde te booten, kreeg ik helemaal geen beeld.

Als eerste de Audigy eruit gehaald, nog steeds hetzelfde - het werd me dus duidelijk dat het niet aan die bug in de Audigy lag. Dan maar de standaard procedure: mobo eruit en enkel de videokaart, het geheugen en de CPU plaatsen en de monitor, powerswitch en interne speaker aansluiten. Helaasch, geen effect. Het valt me nu ook op dat hij zichzelf na een paar seconden uitschakelt, net alsof er een kortsluiting is - maar dat kan niet aangezien het moederbord op een houten plankje ligt buiten de kast.

Ik heb zowat alle onderdelen kunnen testen, met uitzondering van moederbord en geheugen. Het probleem is dat ik 32-bits RDRAM als geheugen heb en een Asus P4T533 als moederbord en dat is dus nergens anders in de buurt te vinden :) de complete specs:

P IV 2.4B
Asus P4T533 (i850E)
2x 256MB PC4200 RDRAM (Samsung)
Q-Tec 550W voeding
2x WD 80GB 8MB cache @ RAID-0
Radeon 9700
Audigy 1

Wat heb ik (niet) getest?
  • Videokaart => doet het in een andere PC
  • Voeding => een andere, werkende voeding plaatsen haalt niets uit
  • Processor => niet in een andere PC kunnen plaatsen, maar hij wordt wel warm en het zou beetje vreemd zijn als 'ie van het ene moment op het andere zou overlijden
  • Geheugen => kan ik niet testen. Ik kan beide reepjes voorlopig ook niet afzonderlijk testen, heb namelijk geen C-RIMM (dummie) meer, kan ik pas woensdag krijgen.
  • Moederbord => het groene stroom-LED'je brandt, de CPU wordt warm, de fan op m'n videokaart gaat draaien, dus stroom krijgt hij iig. De Northbridge voelt wel niet echt warm aan, maar ik weet niet of die veel stroom verbruikt bij het booten.
Helaasch zijn er ook geen BIOS beep codes, maar dat hoeft niet noodzakelijk op een probleem met het moederbord te wijzen aangezien het moederbord standaard de vocal POST messages inschakelt. Uiteraard heb ik al geprobeerd m'n BIOS te resetten enzo, maar zonder resultaat.

Ik twijfel dus tussen het geheugen en het moederbord als boosdoener, maar het wordt erg moeilijk om dat te testen aangezien niemand in de buurt 32-bit RDRAM heeft. Heeft iemand een idee?

Verwijderd

Wat je nog niet geprobeerd hebt is om de bios hard te ressetten. Gewoon de knoopcel batterij eruit halen, en een schroevedraaier tussen beide polen proppen. Dit
30 seconden vasthouden, en dan kijken of je weer beeld krijgt

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Had ik helaas ook al geprobeerd :P batterij eruit en de polen kortsluiten.

Maar het wordt nog vager, want van het ene moment op het andere doet ie het weer... Zonder dat ik er iets aan veranderd heb. En het lijkt wel alsof er helemaal niets gebeurd is, ik krijg geen enkele error, BSOD en hij draait perfect stabiel. Toch maar even in 't oog houden.

Verwijderd

Heb dezelfde probleem met mijn laptop.
heb alles getest behalve de mobo en de geheugen.
geheugen heb ik gedeeltelijke getest met memtest maar de pc loopt vast voor dat ie klaar is.
Zou het aan de mobo kunnen liggen en als dat zo is dan zou je in principe helemaal niks krijgen (waarom werkt ie soms wel).

Groeten

Mo

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Toen ik deze ochtend het scherm aanzette was het beeld bevroren... En je raadt het al, hij doet weer helemaal niks meer, terwijl ie sinds zondag perfect werkte. Weer helemaal hetzelfde probleem als in de startpost, helemaal géén reactie. En ook geen piepjes door de speaker, maar ik weet nu wel zeker dat die speaker werkt (toen de pc werkte hoorde ik er het normale piepje door).

Dus ik denk aan een probleem met het moederbord, als het geheugen of de CPU brak waren zouden er wel piepjes te horen zijn toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 19-12-2003 13:47 ]

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Geheugen geeft normaal piepjes, brakke CPU of brak moederbord niet altijd.

Het lijkt een beetje op mijn probleem, pc loopt een dag normaal en dan bevriest het, reboot, wel piepjes geen piepjes, ligt eraan. Dan BIOS resetten en weer even kunnen werken en daarna herhaal alles zich. Toen heb ik eens 2 geheugen banken ontdaan van zijn dimmen en toen werkte alles weer rock stable. Moederbord probleem dus, is nu onderweg naar Tyan en ik verwacht over 2 weken een nieuwe :)

Draai eens een memtest ?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik zou graag memtest draaien... Maar ik heb geen ander 32-bits RDRAM-reepjes en ik heb ook geen ander moederbord dat ze ondersteunt.

Verwijderd

het enige wat je ervoor nodig hebt is een werkende floppydrive
en natuurlijk en pc die door de post komt
download memtest 68 zet het op floppy, start op van die floppy en volg de aanwijzingen op het scherm laat het een uurtje of wat lopen, en je ziet of het geheugen goed is????

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Precies, dan weet je niet welke dimm er eventueel stuk zou kunnen zijn, maar dan weet je wel waar je het moet zoeken. Memtest86 kan eventueel ook nog bij "test5" fouten geven en dan is de kans groot dat je CPU gaar is. Maar dat staat verder in de howto-faq-readme-ding :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 december 2003 @ 16:19:
en natuurlijk en pc die door de post komt
Dat is 't net, geen enkele andere PC ondersteunt 32-bits RIMM's...

Maar ik ben er intussen redelijk zeker van dat het geheugen het probleem niet is. Ook als ik de geheugenreepjes eruit haal hoor ik geen piepjes en m'n CPU wordt warm terwijl m'n Northbridge ijskoud blijft. Wel vreemd dat 't stroom-LED'je op m'n moederbord gewoon brandt.
Pagina: 1