[PHP5] zit vast met XML

Pagina: 1
Acties:

• Zoolander
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2022

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Ik zit vast met PHP5 en XML/ XSLT.

Nou eigelijk, weet ik niet zo goed waar te beginnen.
Ik heb net libxml2.dll geinstalleerd en heb de libxlst voor win32 gedownd, maar heb geen idee wat ik mee moet doen.

Wat ik graag wil is via PHP data uit MySQL en inputforms omzetten naar XML en dat met XSLT parsen.
Zo kan ik goed (wil geen templatesysteem) mijn data en code apart houden en vind het in XML leuke uitdaging.
Ik kan al (enigsinds/redelijk) XML & XSLT toepassen zonder PHP.

Nu heb ik dus PHP5 geinstalleerd, maar heb geen idee waar ik moet beginnen met het leren hiervan.
Kan niet echt iets vinden op het net.
Wat ik ook graag wil is een XML docs aanpassen en XML docs from scratch scrhijven.

heb het boek CORE PHP voor PHP5 aangeschaft, daar staat veel over DOMXML in.
Ik begreep dat dit standaard in PHP5 zit, en dat je daar geen Dextension voor moet inladen. (moest in 4 wel, toen ik dat probeerde)

Kan iemand me op weg helpen. Wil het graag leren! _/-\o_

mijn naam slaat nergens op, althans niet op mij :P

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Je hebt deze doorgelezen? http://nl.php.net/xml

ALs je weet wat je wilt doen en je hebt wat ervaring moet het toch niet zo moeilijk zijn om ergens te beginnen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
ja, daar heb ik wel gekeken ja.
Maar, het is wel verwarrend dat je eerst domxml.dll moest gebruiken, en als die libs (sablotron, expat) en nu in PHP5 wordt er enkel gesproken over libxml2 en libxslt.
Daarnaast vraag ik me af wat Xalan gaat doen, en wat nu de standaard is en wat bij wat hoort.

Ik krijg namelijk alleen maar errors met de scripts die ik tot nogtoe heb gebruikt.
ALLES IS NOG PHP4 volgens mij :(

Verwijderd

waarom denk je dat php5 beta is? :)

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
jaja, maar wel de toekomst! IEMAND moet daar toch over nagedacht hebben en dat met ons tweakers gedeeld hebben! ;)

Verwijderd

Google vind best veel eigenlijk
http://trash.chregu.tv/phpconf2003/examples/
PHP5 heeft de XML functie's gebaseerd op http://www.xmlsoft.org/ dus daar kun je naar C voorbeelden kijken, google; the way it should be :P

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Oke, dan ben ik gewoon te lazy. I keb die pagina's die je aanstipte ook wel gevonden/ (hoe anders kon ik linxml2 geinstalleerd hebben?) maar is best lastig als je nog nooit XML in PHP gedaan hebt. Als dat het beste is wat er is, dan moet het maar. Crap, PHP5 uit. No support.

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Oke, heb gevonden hoe ik XSLT kan parsen uit XML. Weet iemand ook hoe ik een XML doc opbouw van scratch??

Met dank aan: mede tweaker NextGeneration

[ Voor 19% gewijzigd door Zoolander op 14-12-2003 20:22 ]

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Zoolander schreef op 14 december 2003 @ 20:02:
Oke, heb gevonden hoe ik XSLT kan parsen uit XML. Weet iemand ook hoe ik een XML doc opbouw van scratch?
Er zou ook een DOM XML extensie bij moeten zitten. :)

Rustacean

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
http://talks.php.net/show/xmlandphp-vpug-oct-2003

(doet raar bij mij in IE6, werkt goed in Mozilla)

[ Voor 36% gewijzigd door Genoil op 15-12-2003 14:10 ]

• seweso
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-04-2018

seweso

de mouw is uit de aap

Zoolander schreef op 14 december 2003 @ 20:02:
Oke, heb gevonden hoe ik XSLT kan parsen uit XML. Weet iemand ook hoe ik een XML doc opbouw van scratch??
Je kunt in php een xml document op dezelfde manier opbouwen als html, alleen is het dan het handigst (en het snelts) als je alle uitvoer wegschrijft naar een string. En deze string moet je dan samen met je xslt meegeven aan je xslt parser.

Ik gebuik zelf deze php file om makkelijker xml om te zetten naar html. Die gebuikt de xslt functies die jij geinstalleerd hebt maar is nog een stukje makkelijker.

seweso's blog

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Ja dat heb je soms,

maar acher je URL " / " doet wonderen zo te zien! ;)
zie de source maar van JS!

Ik ga ff checken, ziet er goed uit! smul smul kwijl :9~

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
Vraagje: is DOMXML in PHP5 dan veranderd tov van 4?

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Zoals ik in de xml voorbeelden kan zien zijn de namen van de functies veranderd. Ik zag bijvoorbeeld getElementsByTagName() staan ipv. get_elements_by_tagname(). En PHP5 schijnt anders met object om te gaan, chain expressies met object zijn nu mogelijk, dat kon niet in PHP4. DOMXML is volgens mij in PHP4 nog steeds in expirimentele staat. Dat zal in PHP5 dan wel weer niet zo zijn. Ik denk overigens wel dat de functies in de vorm van get_elem... nog wel steeds beschikbaar zijn ivm. backwards compatibility (hoewel ik eigenlijk hoop dat ze dit er later toch uithalen).

Verder zag ik nog een heel aantal functies die ik niet ken uit PHP4. Je kunt dus wel aannemen dat het behoorlijk anders is. DOMXML is echter wel hoe dan ook een w3c standaard, dus de meeste functies kun je wel een beetje raden wat ze doen uiteraard. Volgens mij heeft PHP5 er nu wel een redelijk eigen kijk op waar ik op zich wel blij mee ben, omdat het werken met DOMXML niet altijd even gemakkelijk is.

[ Voor 27% gewijzigd door Michali op 16-12-2003 14:10 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Het zou mij niet verbazen als DomXml in php5 veel beter en stabieler is dan in php4. Het Document Object Model is namelijk van a-z gebaseerd op referenties van objecten onderling. dat is mijn parent, dat is mijn buurman, dat zijn mijn kinderen, dat zijn mijn attributen, etc. etc.

Dat werkt in php5 goed (naar horen zeggen ;)) , en in PHP4 hoef je daar niet eens aan te denken of je hebt er al een memoryleak of een veel te veel geheugen-eisend script bij....

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Zoolander

Zoolander

superslim!

Topicstarter
eh ehem, uhm hoe weten jullie dat allemaal? grote smurf.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
tja xml + php is altijd een "wreed" beestje geweest imho. Hoewel ik de parser gebruike (xpat) zet ik toch zelf alles in mijn eigen dom (wat dus trager is dan in een module) maar zoals drm al aanhaalde weet ik dat het qua geheugen / speed enzo alvast te doen is. Ook bestaan er heel degelijke (maar helaas wat traag en slome 250KB php file!) XPath libraries die DTM's gebruiken.

Dat PHP op elke versie weer eens andere keywords, globals enzo gebruikt (en met 5 toch wel een grondige syntax change) heb ik altijd al erg jammer gevonden.

alleen C# / en Java (als je de laatste goed weet te gebruiken) zijn deftige hedendaagse snelle oplossingen voor het werken met xml.

Ik wacht nog steeds op meta programming, zodat ik me geen zorgen meer hoef te maken over al die "talen" ;)

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Zoolander schreef op 16 december 2003 @ 15:33:
eh ehem, uhm hoe weten jullie dat allemaal? grote smurf.
Lezen, lezen, lezen. :)

De PHP mailinglists zijn uiteraard een leuk begin (ik lees ze zelf liever via NNTP, maar dat terzijde), vooral php-internals en php-xml-dev zullen interessant zijn. Verder PHP sites zoals phpdeveloper.org.

Rustacean

Pagina: 1