Hoi,
Ik heb het volgende idee in mijn hoofd en wil dit eens gaan testen

Server 1 t/m 3 zijn webservers, deze beschikken allen over 2 NIC's.
De Fileserver is uiteraard een fileserver
Het idee gaat om webhosting welke ik zo fail-safe mogelijk wil maken.
Hoe zit mijn idee nu in elkaar?
De directory structuur voor de websites zit zo in elkaar:
Stel je hebt Tweakers.net draait op mijn server krijg je als absolute-path:
/home staat gemount op de fileserver, dus alle websites staan op 1 server welke beschikt over de nodige RAID e.d.
In principe zijn alle websites op 3 servers bereikbaar, als je het IP in de DNS maar goed zet.
Het inloggen op de FTP gebeurd via ProFTP-mysql, waarom? Dit is mooi en makkelijk via php te combineren met een admin-panel.
Als alle proftp nu uit de zelfde MySQL database hun gegevens uitlezen kunnen alle websites dus inloggen op 3 servers.
Alleen er is 1 probleem wat ik tot nu toe zie:
In de MySQL database geef je voor proftpd het volgende op: linux user, linux userID, linux user groupID
Stel je zou op alle servers deze users apart aan maken zou dat zeer omslachtig zijn, je hebt immers 3 servers waar je dit op bij moet houden.
Nu dacht ik hé, is het niet mogelijk dat deze servers ook van de fileserver een gezamelijke user database uitlezen? Dus de servers zijn qua software eigenlijk identiek aan elkaar, behalve dan het IP dat ze hebben (zowel intern als extern)
Nu vraag ik me af:
A: Is dit mogelijk? (Zo ja gaan naar B )
B: Hoe?
C: Jammer
Het probleem met de DNS had ik ook al wat op bedacht, ik zet de "time-out" van de DNS op 5 min, dus mocht een server uitvallen waarom dan ook, dan draait je domein na 5 minuten op een andere server
Bedankt!
Ik heb het volgende idee in mijn hoofd en wil dit eens gaan testen

Server 1 t/m 3 zijn webservers, deze beschikken allen over 2 NIC's.
De Fileserver is uiteraard een fileserver
Het idee gaat om webhosting welke ik zo fail-safe mogelijk wil maken.
Hoe zit mijn idee nu in elkaar?
De directory structuur voor de websites zit zo in elkaar:
code:
1
| /home/<domein.ext>/public_html/<subdomein>/ |
Stel je hebt Tweakers.net draait op mijn server krijg je als absolute-path:
code:
1
2
| /home/tweakers.net/public_html/www/ /home/tweakers.net/public_html/gathering/ |
/home staat gemount op de fileserver, dus alle websites staan op 1 server welke beschikt over de nodige RAID e.d.
In principe zijn alle websites op 3 servers bereikbaar, als je het IP in de DNS maar goed zet.
Het inloggen op de FTP gebeurd via ProFTP-mysql, waarom? Dit is mooi en makkelijk via php te combineren met een admin-panel.
Als alle proftp nu uit de zelfde MySQL database hun gegevens uitlezen kunnen alle websites dus inloggen op 3 servers.
Alleen er is 1 probleem wat ik tot nu toe zie:
In de MySQL database geef je voor proftpd het volgende op: linux user, linux userID, linux user groupID
Stel je zou op alle servers deze users apart aan maken zou dat zeer omslachtig zijn, je hebt immers 3 servers waar je dit op bij moet houden.
Nu dacht ik hé, is het niet mogelijk dat deze servers ook van de fileserver een gezamelijke user database uitlezen? Dus de servers zijn qua software eigenlijk identiek aan elkaar, behalve dan het IP dat ze hebben (zowel intern als extern)
Nu vraag ik me af:
A: Is dit mogelijk? (Zo ja gaan naar B )
B: Hoe?
C: Jammer
Het probleem met de DNS had ik ook al wat op bedacht, ik zet de "time-out" van de DNS op 5 min, dus mocht een server uitvallen waarom dan ook, dan draait je domein na 5 minuten op een andere server
Bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door Snow_King op 13-12-2003 17:45 ]