Toon posts:

Stabiliteits Problemen..!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een pc overgekocht van een klasgenoot van me, hieronder ff de Specs:

- MSI KT3 Ultra 2 (VIA Chipset)
- AMD 2200+ (1800 Mhz)
- 1 GB DDR (1x 512=> 333Mhz en 2x 256=> 266Mhz)
- GF FX 5200 AGP (Asus V9520/TD)
- Trust 5.1 Soundcard
- Realtek RTL8139 PCI netwerkkaartje
- 120 GB HD(1x Samsung 80GB 7200RPM, 1x Maxtor 40GB 7200RPM)

Nu stel ik de bios in op optimal settings(FSB=133), dan is ie erg instabiel. Systeem reboot zo ineens, programma fouten en van alles en nog wat.

Echter, draai ik het hele systeem op bios default settings, dan draait het stukken stabieler. (FSB=100)

Ik heb al vanalles geprobeerd:
- Andere videokaart
- Andere geluidskaart
- Andere netwerkkaart
- Beide hardeschijven apart getest.
- Alles schoongemaakt.

CPU temp. blijft onder de 40 graden

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft...

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Test je geheugen eens.

En lees FAQ, staat nog meer tips in.

Ook kan je alleen je fsb op 133 zetten en niet meteen je mem timings mee omhoog te doen door het in het bios de optie performance te gebruiken.

Erg basic dit.

[ Voor 60% gewijzigd door Roberto op 13-12-2003 16:59 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Geheugen al getest?

edit:
Te laat :)

[ Voor 42% gewijzigd door Marzman op 13-12-2003 16:59 . Reden: Te laat :) ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
RS_003 schreef op 13 december 2003 @ 16:57:

Ook kan je alleen je fsb op 133 zetten en niet meteen je mem timings ook doen door het in het bios performance te gebruiken.
Ook al geprobeerd...

• Roberto
Dus alleen fsb, geen timings verder omhoog?
Geheugen appart getest ?!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:16
Memtest86 draaien
• Eén geheugenreepje erin laten zitten en het dan testen (eerst de 333 Mhz versie, die zou 133 Mhz FSB gewoon aan moeten kunnen)
• PC booten met zo min mogelijk hardware erin
• Voedingswaardes controleren op afwijkingen, als die het niet trekt krijg je al snel vastlopers
• Reboot on error uitzetten (deze computer -> eigenschappen -> geavanceerd -> opstart en herstelinstellingen) en dan kijken wat voor BSOD je krijgt

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
RS_003 schreef op 13 december 2003 @ 16:59:
[...]

Dus alleen fsb, geen timings verder omhoog?
Geheugen appart getest ?!
Ik zal eerst ff proberen geheugen apart te testen, loopt 't dan nog niet lekker hoor je het wel...

• Roberto
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 17:01:
[...]

Ik zal eerst ff proberen geheugen apart te testen, loopt 't dan nog niet lekker hoor je het wel...
Met Memtest86 dus !

Want ik had ook 1 Kapotte dimm en die deed kwam windows wel in samen met een andere dimm maar toen ik hem alleen teste kwamen er meer dan 3700! fouten in de eerste run.

Verwijderd

Topicstarter
snap ik, ik ben nu bezig met testen van de eerst dimm..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 18:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Alle geheugen modules zijn getest en clean, geen fouten gevonden. Ik ga zometeen ff de voeding doormeten..

Verwijderd

Topicstarter
Voeding doorgemeten, geen uitzonderlijk hoge of lage waardes...zijn er verder nog dingen die ik kan proberen?

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 14:41

Night89

Als je alles op een rijtje heb

heb ik van de week ook gehad met mijn Asus P4P800 Mobo ( FSB 800) en een P4 3.0 met HT, dat mobo heeft Ai overclocking dus had um op 10 % gezet, vastlopers onder NFS:U en AOM, dus terug naar de 5% en Performance maar op turbo, zo stabiel als een koe loopt nu op 3.2 ghz en 220 FSB (4x 220 = 880 dus, normaal 200)

zet hem eerst wat lager enzo als je voeding enzo allemaal goed is, was bij mij ookallemaal goed en toch spontane reboots :)

Met Vriendelijke Groet,

Verwijderd

Topicstarter
NightRaider schreef op 13 december 2003 @ 19:58:
heb ik van de week ook gehad met mijn Asus P4P800 Mobo ( FSB 800) en een P4 3.0 met HT, dat mobo heeft Ai overclocking dus had um op 10 % gezet, vastlopers onder NFS:U en AOM, dus terug naar de 5% en Performance maar op turbo, zo stabiel als een koe loopt nu op 3.2 ghz en 220 FSB (4x 220 = 880 dus, normaal 200)

zet hem eerst wat lager enzo als je voeding enzo allemaal goed is, was bij mij ookallemaal goed en toch spontane reboots :)
Sorry, maar dit gaat me een btje boven de pet! :9 zou je het iets bter uit kunnen leggen? bijv. wat ik nou in moet stellen...

• Roberto
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 20:17:
[...]

Sorry, maar dit gaat me een btje boven de pet! :9 zou je het iets bter uit kunnen leggen? bijv. wat ik nou in moet stellen...
Nee, hij stelt een slecht voorbeeld over dat je niet altijd even ver kunt overcloken, maar jij wilt je computer @ de normale 133 mhz laten lopen ipv 100mhz.

Al aan een bios update / flash gedacht?

En heb je Windows wel overnieuw geinstalleerd toen je de computer kreeg of iets extra inbouwde ?

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Kijk eens naar de elco's van het moederbord. Elco's zijn de grote torentjes op je moederbord. Kijk of ze aan de bovenkant wat bol zijn of dat ze vies bovenop zijn of dat er vloeistof uit loopt. Zoja elco's vervangen. Solderen dus!!!
Het is een MSi. Er zijn veel problemen met elco's de laatste tijd.

>Systeemspecs<

Verwijderd

Topicstarter
RS_003 schreef op 13 december 2003 @ 21:09:
[...]

Nee, hij stelt een slecht voorbeeld over dat je niet altijd even ver kunt overcloken, maar jij wilt je computer @ de normale 133 mhz laten lopen ipv 100mhz.

Al aan een bios update / flash gedacht?

En heb je Windows wel overnieuw geinstalleerd toen je de computer kreeg of iets extra inbouwde ?
bios flash heb ik gister ff naar gekeken, brengt natuurlijk ook risico's met zich mee? En ja, Winxp is opnieuw geinstalleerd..

• Roberto
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 10:25:
[...]

bios flash heb ik gister ff naar gekeken, brengt natuurlijk ook risico's met zich mee? En ja, Winxp is opnieuw geinstalleerd..
Wat voor risico's ?

En wil je niet iedere zin sluiten met ... dan lijkt het net alsof jij het wel beter weet.

Probeer nu maar eens een bios flash, en vraag eens aan je klas genootje wat hij met die pc heeft gedaan.

Verder: Boot is met alleen je vga ram en cpu installed.
Dus geen netwerk of geluids kaart. Als hij dan wel stabiel is dan is of een pci kaart kapot of je irq settings zijn verkeerd.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Geen id, 't was ook eigelijk meer een vraag. Ik heb begrepen dat als flashen misgaat dat je je mobo wegkan gooien. Kun je dit gewoon zelf doen?

Ik zal straks ff met een kaal systeem booten. En dan ff de FSB opkrikken..

Bedankt alvast :)

• Roberto
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 11:56:
Geen id, 't was ook eigelijk meer een vraag. Ik heb begrepen dat als flashen misgaat dat je je mobo wegkan gooien. Kun je dit gewoon zelf doen?

Ik zal straks ff met een kaal systeem booten. En dan ff de FSB opkrikken..

Bedankt alvast :)
Lees de Faq maar eens, ja dat kan je zelf doen, en mocht je het verzieken (Bijna onmogelijk, ik heb al zovaak geflasht en het hier is nooit mis gegaan) hoef je alleen maar je bios chip op te sturen en krijg je een nieuwe al dan niet tegen betaling.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er vandaag nog ff mee bezig geweest. ff de pc alleen booten met vga cpu ram. Het was iets bter maar optimaal was het ook niet.

Nu komt 't

Alle hardware terug gedrukt, FSB op 133. En hij draait sinds vanmiddag 2 uur gewoon stabiel! :? Alles in het zelfde geinstalleerd als voorheen, zelfde pci-slot.

Nu maar is kijken hoelang het goed blijft.
Pagina: 1