Toon posts:

geheugen upgrade?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil jullie vragen of het heel veel zin heeft om van 512 sdr naar 1024 ddr te gaan.
Ik heb over het net gezocht en vond niet echt veel hierover.
Ik game vrij veel met mijn computer , en voor de komende zware games (DOOMIII, HL2) moet je veel geheugen in je computer hebben zitten.

Spec's:
ECS Elitegroup p4s5a/dx+
Intel P4 2.4A GHZ
512 SDR geheugen
Ati radeon 9600 pro 256mb
Win XP pro met SP1

Daarom vraag ik of dat upgraden de preformance wel verbetert , en zo ja , in hoeverre gebeurt dat?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

:| Basic... Check je geheugengebruik eens als je je gebruikelijke aantal programma's tegelijk draait. Voor toekomstige games is zo'n upgrade natuurlijk niet verkeerd, nu is het nog niet echt nodig.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik denk dat je er niet zo heel veel van merkt. Ik denk dat het alleen interessant is als je ook veel aan videobewerking doet, omdat je dan voorkomt dat er geswapt wordt naar de harde schijf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met gamen heb ik niet echt verschil gemerkt tussen 512 en 1024.
Echter met DVDs branden kan het wel makkelijk zijn om een ultrabuffer van 768MB te maken en alsnog verder werken :P

Echter. Je gaat van SDR naar DDR. en daar zit wel wat verschil in snelheid in.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 13 december 2003 @ 16:16:
Echter met DVDs branden kan het wel makkelijk zijn om een ultrabuffer van 768MB te maken en alsnog verder werken :P

Met DDR geheugen komt je videokaart beter tot zijn recht :). Het verschil is wel merkbaar maar niet erg denderend. Je kan wachten tot de dagprijzen van het geheugen lekker laag ligt en dan gwn upgraden.

• Bobje
Terw_Dan schreef op 13 december 2003 @ 16:16:

Het lijkt me dat het om hetzelfde soort geheugen moet gaan. DDR ram is ook SDR ram.

Je hebt namelijk SDR SDRam en SDR DDRam.

------

Edit:

Van de Elite site:
MEMORY

2 DDR DIMM sockets and 2 DIMM sockets support (can not be used simultaneously)
Two 184-pin 2.5V DDR SDRAM (DDR333) or
Two 168-pin 3.3V SDRAM (PC133/PC100)
Maximum: 2GB (DDR SDRAM or SDRAM)
Het gaat dus wel degelijk om verschillend geheugen. Ik zou eerst upgraden naar 1x 512 mb ddr geheugen (let op: maximaal 333mhz). Later kan je er dan nog eens 512 mb bij zetten. Koop niet 2x 256 geheugen, dan zitten je bankjes namelijk al vol.

[ Voor 35% gewijzigd door Bobje op 13-12-2003 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens ook gehoord dat sdr geheugen en P4 héél slecht samengaan.
Het geheugen waar ik naar uit keek was :
2xCorsair pc3200/400 512 DDR sdram

Het geheuegen wat ik nu heb is merkloos

En verder heb ik problemen als ik bijv. win98 installeer, dan zegt ie bij het opstarten ," ndis beschermingsfout" , dat gebeurt alléén als ik hem op 2.4 GHZ zet in de bios. Dus moet ik hem steeds terugdraaien naar 1.8.
Ik vroeg me af waarom dat zou zijn, en na veel uitzoeken bleek dat mijn computer zich verlaagde naar de maximale snelheid van mijn gehegen ( 133 mhz) , dus mijn geheugen kan niet meer aan dan 1.8 GHz.

Op dit moment staat ie geforceerd op 2.4 ( ik heb nu XP) , maar toch heb ik er niet veel vertrouwen in.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:23
bobje86nl schreef op 13 december 2003 @ 16:22:
[...]
Het lijkt me dat het om hetzelfde soort geheugen moet gaan. DDR ram is ook SDR ram.

Volgens mij geeft hij toch vrij duidelijk aan dat ie toch van SDR SDRam naar DDR SDRam wil gaan:
Ik wil jullie vragen of het heel veel zin heeft om van 512 sdr naar 1024 ddr te gaan
En het hoeft niet over dezelfde soort geheugen te gaan, want zijn moederbord kan namelijk zowel SDR als DDR SDram aan :)
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 16:23:
Ik heb trouwens ook gehoord dat sdr geheugen en P4 héél slecht samengaan.
Het geheugen waar ik naar uit keek was :
2xCorsair pc3200/400 512 DDR sdram
Toch wat beter opletten, want je moederbord kan maar tot PC2700 DDR aan, dus PC3200 zou dan op PC2700 gaan draaien/niet werken. En P4's kunnen best met DDR geheugen samenwerken hoor ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Hahn op 13-12-2003 16:29 ]

The devil is in the details.

• Dabien
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 00:21
Ik ben ook een tijdje terug van 512 Mb DDR naar 1024Mb gegaan. Ik merk het verschil dus echt wel! Mijn games starten veel sneller op en de framerate is ook gestegen. Natuurlijk is dit ook toe te schrijven aan het feit dat ik van 1 bankje geheugen (Single Channel) naar 2 bankjes (Dual Channel) ben gegaan. Dat scheelt ook een slok op een borrel.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
bobje86nl schreef op 13 december 2003 @ 16:22:
[...]

Bijna goed.
het is SDR SDRam en DDR SDRam

• Bobje
MaRc0 schreef op 13 december 2003 @ 16:25:
[...]
Volgens mij geeft hij toch vrij duidelijk aan dat ie toch van SDR SDRam naar DDR SDRam wil gaan:
[...]
En het hoeft niet over dezelfde soort geheugen te gaan, want zijn moederbord kan namelijk zowel SDR als DDR SDram aan :)
Klopt ja. Ik had het net opgezocht. Ik denk dat de TS beter eerst 1x 512 mb ddr pc 2700 kan kopen. Als dat niet de verwachte winst opbrengst kan er nog een keer een 512 mb latje bij.
Race Eend schreef op 13 december 2003 @ 16:27:
[...]

Bijna goed.
het is SDR SDRam en DDR SDRam
Ik had snel even op de site van Alternate gekeken en daar stond DDRam en SDRam dus ik had er dat van gemaakt. Maar volgens mij heb je inderdaad gelijk.
edit:
Stom van me, ik heb zelf nog ge-quote en daar staat het in |:( .

[ Voor 29% gewijzigd door Bobje op 13-12-2003 16:32 ]

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28
Oud topic ja, maar om even verder op de relatie videokaart-geheugen in te gaan... dat is dus wel merkbaar? Ik heb een Geforce FX5200 128MB (slecht dingetje ja, ik weet het) en maar 256MB geheugen, wel DDR SDRam. Dus twee keer 128MB nu. Heb nog twee slotjes vrij, maar zit te twijfelen tussen 1 keer 512 (voor in toekomst) en twee keer 256 (niet echt toekomst)... als DDR vs SDR, want daar schakelt ie bij 1 keer 512 op over lijkt me, echt duidelijk helpt met video, waarvan ik de prestatie toch zo hoog mogelijk wil houden/maken zonder vervanging, dan lijkt me 2 keer 256MB de beste oplossing, ondanks dat je er later niet meer zo veel aan hebt :|
Verdere specs: P4 2,66Ghz, Intel 865G chipset (kennelijk)

pepernooot

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dinkelover schreef op 07 februari 2004 @ 03:31:
Oud topic ja, maar om even verder op de relatie videokaart-geheugen in te gaan... dat is dus wel merkbaar? Ik heb een Geforce FX5200 128MB (slecht dingetje ja, ik weet het) en maar 256MB geheugen, wel DDR SDRam. Dus twee keer 128MB nu. Heb nog twee slotjes vrij, maar zit te twijfelen tussen 1 keer 512 (voor in toekomst) en twee keer 256 (niet echt toekomst)... als DDR vs SDR, want daar schakelt ie bij 1 keer 512 op over lijkt me, echt duidelijk helpt met video, waarvan ik de prestatie toch zo hoog mogelijk wil houden/maken zonder vervanging, dan lijkt me 2 keer 256MB de beste oplossing, ondanks dat je er later niet meer zo veel aan hebt :|
Verdere specs: P4 2,66Ghz, Intel 865G chipset (kennelijk)
Meer geheugen zul je wel merken in sommige games, maar dat zal dan niet zozeer zijn omdat je videokaart ineens veel beter werkt maar doordat er gewoon meer geheugen beschikbaar is.

Enne, hoe bedoel je dat hij van SDR naar DDR gaat? er zit enkel DDR in je bakkie en dit plankje zal vast geen SDR pakken.
Wat wel kan zijn is dat je plank dual channel ondersteund, maar dat staat helemaal los van het DDR verhaal. En ja, dan is 2x 256MB sneller dan 1x 512 (maar goed 2x 512 is natuurlijk het voordeel van en snelheid en een leuke hoeveelheid geheugen, en voor de hedendaagse prijzen van PC2700 maakt het allemaal niet meer zoveel uit).

Verwijderd

stap gewoon over op DDR ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18
Zoals je zegt, een oud topic. An sich niet erg dat je 'm kicked alleen is jouw vraag met een béétje zoekwerk (en lezen in de manual van je mobo over hoe welk geheugen te plaatsen) zo zelf te beantwoorden ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.