pop3 veilig(er)?

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik maak gebruik van pop3 mail via mijn ISP.
Waar ik niet zo kapot van ben, is het cleartext verzenden van usernames en wachtwoorden bij het pollen van de pop3 server. Er zijn technisch mooie op ssh of ssl gebaseerde beveiligingen mogelijk, maar dan moet je ISP die wel ondersteunen.
Mijn ISP (Wanadoo) doet dat bij mijn weten niet.
Als ik via webmail inlog, heeft het er alle schijn van dat ook deze verbinding niet via https loopt.

Is dit niet gewoon een gapend security gat? Zeker als je kabel hebt en automatisch om de x minuten je mailbox pollt is het sniffen van die user/pass gegevens niet echt moeilijk.

Wat kan ik zelf doen om dit risico te verkleinen, afgezien van een brief sturen naar wanadoo :?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Hoe wil je dat verkeer gaan sniffen? (met andere woorden: noem eens een praktijkvoorbeeld, waar de pc dan zou moeten staan die dat gaat sniffen)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het lokale netwerk is het kwetsbare punt.
Er staat een PC router te spelen. dat zou de sniff-PC bij uitstek zijn.
Of: als ik op mijn werk mijn webmail bekijk, verzend ik dus voor de BOFH zichtbaar mijn user/pass.

Als je bedoelt te zeggen dat lokale veiligheid niet de zorg van een ISP is, dan heb je wel gelijk natuurlijk.

Maar toch zou het erg prettig zijn als het mogelijk zou zijn om deze gegevens versleuteld te versturen (ssl/shh o.i.d). Naar een mogelijkheid daartoe ben ik op zoek.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 14:31
Dus je bent bang voor de veiligheid van je eigen router? Die berheer ik zelf en daar is dus niks aan de hand :)
Maar voor je werk: als je die vent niet vertrouwd log er dan niet in. Hetzelfde geld voor ftp.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Oooh op die manier, dan ben je inderdaad overgeleverd aan het goed vertrouwen in je collega's en de sysadmin, of gewoon niet je privémail lezen op je werk.

Van Wanadoo kan je ook niet dat soort dingen als SSL POP3 verwachten, het is een massaprovider, dus liever kwantiteit dan kwaliteit (niet dat het hun verbindingen slecht zijn, maar dat hun website meer een slap newsportal is dan een ISP website zegt al wat).

Bij XSALL bijvoorbeeld kan je dmv een SSH tunnel naar een shellmachine van hun wel beveiligd je mail ophalen (staat zelfs uitgelegd op hun helpdesksite). Maar met XS4ALL kan je ongeveer alles dus zo raar is dat niet ;)

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:41
Ik weet niet of ik aan het blaten ben maar mijn leraar zei ooit eens dat je via @home gewoon de mail van je buren kan lezen omdat iedereen op dezelfde hub zat.
Om dat tegen te gaan kon je een of ander programma downloaden die het bericht codeerd zeg maar en die andere persoon moest dat programma ook downloaden maar weet de naam niet meer maybe oplossing of blaat ik maar :)

• gomaster
  • Laatst online: 14-05 14:31
enermax schreef op 13 december 2003 @ 22:23:
Ik weet niet of ik aan het blaten ben maar mijn leraar zei ooit eens dat je via @home gewoon de mail van je buren kan lezen omdat iedereen op dezelfde hub zat.
Om dat tegen te gaan kon je een of ander programma downloaden die het bericht codeerd zeg maar en die andere persoon moest dat programma ook downloaden maar weet de naam niet meer maybe oplossing of blaat ik maar :)
Je bedoeld pgp? :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

enermax schreef op 13 december 2003 @ 22:23:
Die leraar wist waarschijnlijk niet dat je met zowat elk ADSL- of kabelmodem een PPP en/of VPN verbinding maakt, juist om te voorkomen dat mensen elkaar pakketjes ontvangen en zodat de veiligheid op een 'open' netwerk (zoals een telefoon- of kabellijn) gewaarborgd blijft :). Het is inderdaad PGP wat jij bedoelt. Het nadeel alleen daarvan is dat zolang niet béide zenders het gebruiken het onbruikbaar is.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:41
Ja PGP was het heb het zelf nooit gebruikt maar was misschien nuttig in dit topic maar zal wel niet heb er niet veel verstand van ;)

• Gianni Rombios
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op 13 december 2003 @ 22:39:
[...]
Die leraar wist waarschijnlijk niet dat je met zowat elk ADSL- of kabelmodem een PPP en/of VPN verbinding maakt, juist om te voorkomen dat mensen elkaar pakketjes ontvangen en zodat de veiligheid op een 'open' netwerk (zoals een telefoon- of kabellijn) gewaarborgd blijft :). Het is inderdaad PGP wat jij bedoelt. Het nadeel alleen daarvan is dat zolang niet béide zenders het gebruiken het onbruikbaar is.
Nee hoor @home doet niet aan PPP en/of VPN...

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Gianni Rombios schreef op 13 december 2003 @ 23:48:
[...]

Nee hoor @home doet niet aan PPP en/of VPN...
Ow dat is waar ook, die maken gebruik van DOCISYS bridges, dan is het wel waar ja dat je het verkeer van de anderen in je subnet kan bekijken, al heb je wel een pittig systeempje nodig om zo veel verkeer te kunnen op filteren op nét die pakketjes waar de speciale informatie in staat. Desalniettemin is het mogelijk ja.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:09

Jimbolino

troep.com

Lekkere Kwal schreef op 14 december 2003 @ 00:15:
[...]
Ow dat is waar ook, die maken gebruik van DOCISYS bridges, dan is het wel waar ja dat je het verkeer van de anderen in je subnet kan bekijken, al heb je wel een pittig systeempje nodig om zo veel verkeer te kunnen op filteren op nét die pakketjes waar de speciale informatie in staat. Desalniettemin is het mogelijk ja.
wat is dat nu weer voor een gelul, hoe kun je data sniffen die niet door jouw kabelmodem heen gaat?

zou een leuke boel worden als iedereen het wachtwoord van iedereen in de straat kon sniffen

denk ff na voordat je blaat

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Jimbolino schreef op 14 december 2003 @ 00:22:
[...]

wat is dat nu weer voor een gelul, hoe kun je data sniffen die niet door jouw kabelmodem heen gaat?

zou een leuke boel worden als iedereen het wachtwoord van iedereen in de straat kon sniffen

denk ff na voordat je blaat
Het zijn geen modems, die fout maakte ik ook al, maar bridges. Als je dan je nic in promiscuous mode zet krijg je gewoon alle pakketjes uit je subnet binnen (dus sowieso niet meer dan van 254 hosts). Makkelijk zat, maar werkt alleen naar gelang @Home de gebruikers fysiek koppelt (wat ze wel doen).

EDIT
Je moet je gewoon voorstellen dat je op een HUB bent aangesloten, die stuurt gewoon alle pakketjes alle kanten op, dus krijg je ook de pakketten binnen die andere mensen niet naar jou sturen.

[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 14-12-2003 00:49 ]

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

ten eerste: een bridge is er juist voor om data te scheiden, niet om alles door te sturen (dat zijn hubs en repeaters)
ten tweede: promiscuous mode is iets uit de tijd van de token-ring netwerken
ten derde: een subnet van @home bestaat uit 254+254-1 ip adressen

Je kunt netwerkverkeer niet na je toe trekken ofzo, als het niet over jouw utp lijntje naar je netwerkkaart gaat, kun je het NIET sniffen.

Het verkeer wat je WEL kunt zien, is broadcast en multicast

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
promiscuous mode is wel degelijk van deze tijd. Packet sniffers zijn er zelfs op gebaseerd (bijvoorbeeld Iris) Meer info

In promiscuous mode vang je wel degelijk alle pakketjes die fysiek over jouw kabel voorbijvliegen, ook de pakketjes welke dus niet voor jou bedoeld zijn. Het is wel zo dat dit alleen werkt op een hub (deze zendt immers de pakketjes naar alle "poorten") en niet op een switch (welke pakketjes alleen naar de juiste poort zendt).

Verder ben ik het met je eens dat je netwerkverkeer niet naar je toe kunt trekken of zo, maar 't staat me wel ergens vaag bij dat je bij @home inderdaad alle pakketjes van de "hele straat" voorbij kunt zien fietsen.

Ikzelf ziet niet bij @home, maar mijn pappie bijvoorbeeld wel. En hoe verklaar je dan die knipperende TX en RX lampjes op zijn kabelmodem als zijn PC uit staat? Volgens mij is dat wel degelijk zut die uit de rest van de straat komt aanfietsen. Ik weet overigens niet of dat dan onder broad/multicast valt, ik heb het immers nog nooit gesniffed ;) Maar het lijkt me stug (gezien de activiteit van de lampjes) dat dit puur broad/multicast is. Blijft overigens wél nog de vraag of je kabelmodem het dan nog op je UTP zet als het niet voor jou bedoeld is...

Nogmaals, zeker weten doe ik het niet...

edit:

Uit de Iris helpfile:

Promiscuous
Checking this filter tells Iris to capture all packets from current network segment.
This is the default mode of operation.

[ Voor 16% gewijzigd door RobIII op 14-12-2003 04:11 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 18:14
==> IT
Lekkere Kwal schreef op 14 december 2003 @ 00:15:
[...]
Nee, dat is dus niet mogelijk. Dat zou een ISP als @home toch niet kunnen doen, dat zou echt totaal onaccptabel zijn.

Wat er gebeurd is het volgende:
Het kabelnetwerk is een shared medium. Alles loopt door elkaar, en alles komt op elke klantaansluiting terrecht. Maar ! Het kabelmodem draagt er zorg voor dat ALLEEN packets die daadwerkelijk voor jou bestemd zijn, ook doorkomen. Zie het als een soort hardwarematige firewall.
RobIII schreef op 14 december 2003 @ 04:07:
promiscuous mode is wel degelijk van deze tijd. Packet sniffers zijn er zelfs op gebaseerd (bijvoorbeeld Iris) Meer info

In promiscuous mode vang je wel degelijk alle pakketjes die fysiek over jouw kabel voorbijvliegen, ook de pakketjes welke dus niet voor jou bedoeld zijn. Het is wel zo dat dit alleen werkt op een hub (deze zendt immers de pakketjes naar alle "poorten") en niet op een switch (welke pakketjes alleen naar de juiste poort zendt).

Verder ben ik het met je eens dat je netwerkverkeer niet naar je toe kunt trekken of zo, maar 't staat me wel ergens vaag bij dat je bij @home inderdaad alle pakketjes van de "hele straat" voorbij kunt zien fietsen.

Ikzelf ziet niet bij @home, maar mijn pappie bijvoorbeeld wel. En hoe verklaar je dan die knipperende TX en RX lampjes op zijn kabelmodem als zijn PC uit staat? Volgens mij is dat wel degelijk zut die uit de rest van de straat komt aanfietsen. Ik weet overigens niet of dat dan onder broad/multicast valt, ik heb het immers nog nooit gesniffed ;) Maar het lijkt me stug (gezien de activiteit van de lampjes) dat dit puur broad/multicast is. Blijft overigens wél nog de vraag of je kabelmodem het dan nog op je UTP zet als het niet voor jou bedoeld is...

Nogmaals, zeker weten doe ik het niet...
HO !
Opzich klopt dit allemaal, als het modem niet zou filteren zoals ik hierboven heb uitgelegd. En dat doet hij dus wel, dus er valt _niets_ van anderen te sniffen.

Wat het verkeer is dat je altijd blijft zien, ook als de PC uit staat? Heel simpel: broadcast verkeer. Dus verkeer dat door de @home gateway wordt verstuurd (aan _iedereen_ hetzelfde).

Topicstarter: Alleen mensen op je lokale LAN kan er dus bij komen, en evt. sniffen. En zelfs dat is onmogelijk als je switches gebruikt.
En natuurlijk kan het gebeuren door iemand die ergens tussen jou en je POP3 mailbox bezig is....maar ten eerste is dat zwaar illegaal, ten tweede komt daar veel te veel verkeer voorbij om te kunnen verwerken...en ten derde, het is fysiek zo goed als onmogelijk :)

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:42
Onmogelijk om door switches heen te sniffen? Dat is dus wel degelijk mogelijk. Het progje ettercap kan meer sniffen dan je lief is.
Wel filterd je @HOME modem het verkeer volgens mij dus zul je eerst je modem moeten modden voordat je ettercap kan gebruiken, maar wees gewaarschuwd achter een switch ben je echt niet veilig!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

De truuk is om je bridge of level 2/3 switch wijs te maken dat jij ook het macaddress hebt van de pc's die je wilt sniffen. Op die manier stuurt hij ook de pakketjes naar jou toe en kan jij ze bekijken. Het zou alleen wel kunnen dat de moderne bridges van @Home daar niet intrappen, dus dan kan het alsnog niet, maar stel dat je zelf een bridge zou maken (zonder dus die beveiliging) dat het wel kan.
Dat zou een ISP als @home toch niet kunnen doen, dat zou echt totaal onaccptabel zijn.
Ja dat is wel zo, maar zeker in de begindagen van particulier internet was er nog veel meer mogelijk. Dat kwam omdat de ISP's simpelweg niet de risico's kenden die internettoegang met zich mee bracht. Daarbij was de gemiddelde computerhobbyist kundiger dan de gemiddelde internettechneut bij de ISP.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

De truuk is om je bridge of level 2/3 switch wijs te maken dat jij ook het macaddress hebt van de pc's die je wilt sniffen.
dan ligt je doelwit van internet af, aangezien packets maar naar 1 mac adres gestuurd worden

Het verschil tussen @home en ADSL is dat @home geen PPP gebruikt, en dus broadcast mogelijk maakt
Onmogelijk om door switches heen te sniffen? Dat is dus wel degelijk mogelijk. Het progje ettercap kan meer sniffen dan je lief is.
je kunt alleen sniffen als het over jouw utp lijn komt
Maar het lijkt me stug (gezien de activiteit van de lampjes) dat dit puur broad/multicast is.
Zie hier het probleem van windows XP computers op grote netwerken... ze broadcasten continu omdat ze op zoek zijn naar vanalles en nog wat

• Mac_Cain13
Jimbolino schreef op 14 december 2003 @ 13:31:
[...]
je kunt alleen sniffen als het over jouw utp lijn komt
Als je daarmee wilt beweren dat ik niet door een switch heen kan sniffen heb je het behoorlijk mis en zou ik maar eens snel ettercap gaan proberen. Overgens zijn er uiteraard wel beperkingen en zal je niet het verkeer van een willekeurige server af kunnen sniffen, maar binnen je kabelinternet wijkje is angstwekkend veel mogelijk!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

wanneer leren ze het nou eens:
OP EEN SWITCH KUN JE NIET SNIFFEN (behalve als je een SPAN-port open zet)
het enige wat je KAN sniffen is verkeer dat voor jou bedoeld is: broad en multicast
Situation: Bob and John are engaged in a internet chat session. You are in a city far apart from where the two men reside. Bob and John are talking top secret details on a cocaine deal. You (the law abiding citizen) decide to sniff their chat session (from your location) to help the feds bust Bob and John.

The simple answer is you CAN'T do that as you don't have access to the path that the data travels from! Of course if you are a good hacker (or well Cracker) then you could install a Trojan on Bob or John's computer and run a sniffer from their system, thus the sniffer it self is on the same wire.

Basically to successfully sniff you have to be on a LAN that is connected with a hub and not a switch. Computers can be physically connected in many ways. If they are connected using a Hub then here is what happens. If there were 4 computers (A, B, C & D) and A wanted to send something to D then it goes through the hub. But the hub doesn't know where D is. So the hub "re-transmits" what A sent to all other computers. Computers B and C should ignore this data since the packet says it's for D. Computer D will obviously accept the data.

• Mac_Cain13
Jimbolino schreef op 14 december 2003 @ 15:28:
wanneer leren ze het nou eens:
OP EEN SWITCH KUN JE NIET SNIFFEN (behalve als je een SPAN-port open zet)
het enige wat je KAN sniffen is verkeer dat voor jou bedoeld is: broad en multicast

[...]
Ok, het begint off-topic te worden. Maar ettercap gebruikt de zogenaamde Man-in-the-middle-methode en weet zo het netwerk verkeer af te tappen. Wel valt onmiddelijk op dat het netwerk trager word doordat al het verkeer over de PC van de sniffer moet, maar je kan al het verkeer annalyseren. Dus kijk eens verder dan je neus lang is en download ettercap gewoon om het te proberen! Dan zul je zien dat je je zelfs in MSN gesprekken kunt mengen met personen die op jou switch zitten. >:)
Voor de mensen die er een hard hoofd in hebben en me nu nog niet geloven, kijk ff op de ettercap site en het ettercap forum of doe het gewoon.
Pagina: 1