Lekkere Kwal schreef op 13 december 2003 @ 17:24:
[...]
Een antistatische zak is antistatisch doordat hij praktisch geen lading kan opnemen, en er dus geen statische lading in kan worden opgebouwd die vrolijk via het moederbord z'n weg naar de aarde vindt.
Daarbij zijn er nog verschillende soorten, de zilveren (waar vaak harde schijven inzitten), de zwarte en de roze/blauwe (hetzelfde materiaal). Die 3 hebben allemaal andere eigenschappen qua stroomgeleiding (al is het bij allen practisch 0), maar zijn alledrie erg goed in het voorkomen van opbouw van statische electriciteit.
Bedankt voor de les, maar wat wil je hiermee bewijzen? Als je de moeite had genomen in m'n profiel te kijken wist je dat je me hiermee niets nieuws verteld, en voor de TS heeft het ook totaal geen nut. Daarnaast vertel je niet de essentie: een antistatische zak voorkomt de opbouw van potentiaal door zijn geleidbaarheid, waardoor er over het gehele oppervlak geen ladingsverschillen zijn en hij ook erg moeilijk lading kan opnemen / afgeven. Leg je echter je mobo, met allemaal puntige uiteinden, op zo'n zak dan gaan die geleidende eigenschappen ervoor zorgen dat bepaalde onderdelen van je mamaplank een lading meegeven aan de zak zelf, die er maar op 1 manier weer uitkan: via een ander punt op je mobo.
Over de geleidbaarheid staat
hier nog een leuk stukje.
Goed, leuke theorie, maar wat heb ik daar aan 
Ik heb jaren geleden ook eens een anti-statische zak gebruikt in een casemod (ATX mobo in AT kast), en kreeg allemaal onverklaarbare problemen, totdat ik bedacht dat zo'n ding niet voor niets geleidend is. Nadat ik de zak verwijdert had waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen (afgezien van een dood PCI slot dat is).
Maar wees gerust eigenwijs, je leert vanzelf nog wel een keer dat die simpele electrostatica die je krijgt op de middelbare school in feite zelden klopt
Bramme: een katoenen doek / handdoek lijkt me niet handig, pluizig spul dat nogal snel geladen raakt, gebruik gewoon een boek of leg je mobo op een houten ondergrond (droog hout is extreem lief voor electronica

). Afstandsbusjes zien eruit als schroeven, die in plaats van een kop een extra schroefgat hebben. Je draait ze in je backplate op de aangegeven plaatsen, legt je mobo erop, en schroeft je mobo daarin vast.
[
Voor 11% gewijzigd door
FragFrog op 13-12-2003 18:13
]