Toon posts:

Beschadigen van componenten

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ,

Ik zal blijkbaar geen tweakersbloed hebben want ik heb alweer een ( n00b ) vraagje :

Kan ik , als ik een computer in mekaar steek , iets kortsluiten of op andere manier kapot maken als ik gewoon m'n moederbord en andere zooi , op mn bureau leg en zo alles test?

Waarop moet ik allemaal letten ( onladen enzo ) als ik iets in mekaar steek ?

Ik heb de search geprobeert maar vond niet echt het antwoord op mn vraag. Als dit een heel erg domme vraag is , mijn excuses , maar iedereen moet leren he ...

Groeten ,
Bram

Verwijderd

het beste is om er even een antie statich iets onder te doen. bijvoorbeeld de zak waar je moederbord in heeft gelegen. en jezelf aarden door bijvoorbeeld contact te maken met de cv

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alles kan uiteraard. (z e l f s :) ) Ik presteerde het een condensator van een VGA-kaart af te breken. Gelukkig was het die van de video-in die ik niet gebruik en de kaart werkte nog.

Verder verdient het aanbeveling een anti-statisch polsbandje om te doen of, als je dat niet hebt, jezelf eerst te 'ontladen' aan bijv. een CV-radiator.

Leg verder alles op een anti-statische mat of een mat van ander matriaal maar geen kunststof. Een oude maar schone 100% katoenen theedoek kan als alternatief dienst doen.

ARME AOW’er

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 16:08:
Hallo ,

Ik zal blijkbaar geen tweakersbloed hebben want ik heb alweer een ( n00b ) vraagje :

Kan ik , als ik een computer in mekaar steek , iets kortsluiten of op andere manier kapot maken als ik gewoon m'n moederbord en andere zooi , op mn bureau leg en zo alles test?

Waarop moet ik allemaal letten ( onladen enzo ) als ik iets in mekaar steek ?

Ik heb de search geprobeert maar vond niet echt het antwoord op mn vraag. Als dit een heel erg domme vraag is , mijn excuses , maar iedereen moet leren he ...

Groeten ,
Bram
Zorg dat je niet statisch geladen bent voordat je aan zo'n bouwoperatie begint. Deze statische elektrischiteit raak je kwijt door ff een groot metalen object vast te pakken voor je begint.

Ook wollen sokken of trui in de buurt van plastics is not done!

Verder kijk ik er zelf niet echt zo naar als ik eerlijk moet zijn. Hardware van tegenwoordig is redelijk proof hiertegen

Succes

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
OMG...

Mensen, gebruik, wat je ook doet, nooit een anti-statische zak!

Want waarom is'ie anti statisch? Precies, omdat het, in plaats van een isolator zoals gewone plastic zakken, een geleider is. Met andere woorden: de manier om je mamaplank om zeep te helpen :)

Verder moet je er vooral op letten dat je een nette, opgeruimde werkplek hebt, als je een schroefje op een werkend mobo laat vallen is het vaak einde oefening. Ook zul je je mamaplank verhoogd moeten neerleggen om PCI en AGP kaarten te kunnen gebruiken. Een boek doet dit al heel aardig (en is tegelijk een goede isolator). Let er ook op dat je geen kracht kan uitoefenen op je kaartjes, dus zorg dat je geen rare dingen hoeft te doen om je monitorkabel in je AGP kaart te stoppen bijvoorbeeld.

Last but not least: als het even kan proberen onderdelen zo natuurlijk mogelijk neer te leggen. Dus: voeding niet met een ventilatorkant naar beneden, cd-romspelers gewoon plat, enz. :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• The Third Man
  • Laatst online: 16:14

The Third Man

The Third Jellyfish

FragFrog schreef op 13 december 2003 @ 17:20:
OMG...

Mensen, gebruik, wat je ook doet, nooit een anti-statische zak!

Want waarom is'ie anti statisch? Precies, omdat het, in plaats van een isolator zoals gewone plastic zakken, een geleider is. Met andere woorden: de manier om je mamaplank om zeep te helpen :)

Verder moet je er vooral op letten dat je een nette, opgeruimde werkplek hebt, als je een schroefje op een werkend mobo laat vallen is het vaak einde oefening. Ook zul je je mamaplank verhoogd moeten neerleggen om PCI en AGP kaarten te kunnen gebruiken. Een boek doet dit al heel aardig (en is tegelijk een goede isolator). Let er ook op dat je geen kracht kan uitoefenen op je kaartjes, dus zorg dat je geen rare dingen hoeft te doen om je monitorkabel in je AGP kaart te stoppen bijvoorbeeld.

Last but not least: als het even kan proberen onderdelen zo natuurlijk mogelijk neer te leggen. Dus: voeding niet met een ventilatorkant naar beneden, cd-romspelers gewoon plat, enz. :)
Een antistatische zak is antistatisch doordat hij praktisch geen lading kan opnemen, en er dus geen statische lading in kan worden opgebouwd die vrolijk via het moederbord z'n weg naar de aarde vindt.

Daarbij zijn er nog verschillende soorten, de zilveren (waar vaak harde schijven inzitten), de zwarte en de roze/blauwe (hetzelfde materiaal). Die 3 hebben allemaal andere eigenschappen qua stroomgeleiding (al is het bij allen practisch 0), maar zijn alledrie erg goed in het voorkomen van opbouw van statische electriciteit.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:52
Geen antistatische zakken onder je onderdelen leggen! Die dingen slopen je mobo geheid! Gewoon los op tafel leggen....

Goed even wat tips :

1) Let op de montage van de CPU cooler. Zeker als het een AMD based systeem betreft. Gewoon plat de koeler erop leggen er volgens met een schroevendraaier het lipje over de socket drukken. (zo werkt 99% van de coolers althans) Intel heeft een vrijwel nOOb-proof systeem, kan bijna niet mis gaan.

2) Afstandbusjes tussen je mobo en kast! Je zal de eerste niet zijn die gewoon z'n mobo zonder afstandsbusjes tegen de achterplaat schroeft, zeg maar dag tegen je nieuwe mobotje. En als je er dan toch afstandsbusjes onder aan het zetten bent, let dan op dat je ze op de goede plekken zet en uiteraard genoeg! Afstandsbusjes die op plekken zitten waar ze niet horen helpen ook zo je mobo om zeep.

3) Let op de ATX-backplate met de uitsparingen voor je seriele/parallelle/usb en ps/2 poorten. Daar zitten van die leuke lipjes aan die OP de poorten horen te rusten, niet IN de desbetreffende USB of firewire poort. (kortsluiting, daaag mobotje.... ;) )

Dat zijn momenteel wel de 3 grootste fouten die ik tegenkom bij onze vrienden de zelfbouwers...... :)

Verwijderd

Topicstarter
oke dus gewoon op een boek of handdoek of katoenen doek of whatever is genoeg ?

alsik dan het mobo in een ( AT of ATX , gebruik beide ) kast ga doen , moet ik dan op iets letten , wat zijn afstandsbusjes en hoe gebruik ik ze??

• FragFrog
  • Laatst online: 12:01
Lekkere Kwal schreef op 13 december 2003 @ 17:24:
[...]
Een antistatische zak is antistatisch doordat hij praktisch geen lading kan opnemen, en er dus geen statische lading in kan worden opgebouwd die vrolijk via het moederbord z'n weg naar de aarde vindt.

Daarbij zijn er nog verschillende soorten, de zilveren (waar vaak harde schijven inzitten), de zwarte en de roze/blauwe (hetzelfde materiaal). Die 3 hebben allemaal andere eigenschappen qua stroomgeleiding (al is het bij allen practisch 0), maar zijn alledrie erg goed in het voorkomen van opbouw van statische electriciteit.
Bedankt voor de les, maar wat wil je hiermee bewijzen? Als je de moeite had genomen in m'n profiel te kijken wist je dat je me hiermee niets nieuws verteld, en voor de TS heeft het ook totaal geen nut. Daarnaast vertel je niet de essentie: een antistatische zak voorkomt de opbouw van potentiaal door zijn geleidbaarheid, waardoor er over het gehele oppervlak geen ladingsverschillen zijn en hij ook erg moeilijk lading kan opnemen / afgeven. Leg je echter je mobo, met allemaal puntige uiteinden, op zo'n zak dan gaan die geleidende eigenschappen ervoor zorgen dat bepaalde onderdelen van je mamaplank een lading meegeven aan de zak zelf, die er maar op 1 manier weer uitkan: via een ander punt op je mobo.

Over de geleidbaarheid staat hier nog een leuk stukje.

Goed, leuke theorie, maar wat heb ik daar aan :?
Ik heb jaren geleden ook eens een anti-statische zak gebruikt in een casemod (ATX mobo in AT kast), en kreeg allemaal onverklaarbare problemen, totdat ik bedacht dat zo'n ding niet voor niets geleidend is. Nadat ik de zak verwijdert had waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen (afgezien van een dood PCI slot dat is).

Maar wees gerust eigenwijs, je leert vanzelf nog wel een keer dat die simpele electrostatica die je krijgt op de middelbare school in feite zelden klopt :Y)

Bramme: een katoenen doek / handdoek lijkt me niet handig, pluizig spul dat nogal snel geladen raakt, gebruik gewoon een boek of leg je mobo op een houten ondergrond (droog hout is extreem lief voor electronica :)). Afstandsbusjes zien eruit als schroeven, die in plaats van een kop een extra schroefgat hebben. Je draait ze in je backplate op de aangegeven plaatsen, legt je mobo erop, en schroeft je mobo daarin vast.

[ Voor 11% gewijzigd door FragFrog op 13-12-2003 18:13 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

In het algemeen:

rustig zijn:
als je net uit de bus/ trein / tram gesjeesd komt ben je default niet in de juiste conditie om geconcentreerd te gaan schroeven. (8>
<praktijk-ervaring>Begin dus ook niet met schroeven als de pizza net de oven in geschoven is.</praktijk-ervaring>

rustig blijven:
als je een schroef niet aangedraaid krijgt ... niet stressen, geen kracht, maar probeer te begrijpen waarom 't niet lukt.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:52
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 17:46:
oke dus gewoon op een boek of handdoek of katoenen doek of whatever is genoeg ?

alsik dan het mobo in een ( AT of ATX , gebruik beide ) kast ga doen , moet ik dan op iets letten , wat zijn afstandsbusjes en hoe gebruik ik ze??
Dat zijn die kleine koperen busjes die je in zo'n zakje samen met tig andere schroefjes bij zo'n kast krijgt. Deze komen dus TUSSEN je moederbord en de plaat te zitten van je kast.

En zoals mijn voorganger poste : Draai alles rustig en voorzichtig aan! Past het niet of draait het niet goed, NIET gaan forceren geheid gaat er iets naar de klote.

[ Voor 16% gewijzigd door stylezzz op 13-12-2003 18:24 ]

Verwijderd

dominator schreef op 13 december 2003 @ 18:23:
[...]

Dat zijn die kleine koperen busjes die je in zo'n zakje samen met tig andere schroefjes bij zo'n kast krijgt. Deze komen dus TUSSEN je moederbord en de plaat te zitten van je kast.

En zoals mijn voorganger poste : Draai alles rustig en voorzichtig aan! Past het niet of draait het niet goed, NIET gaan forceren geheid gaat er iets naar de klote.
en zorg voor een goede schroevendraaier, uitschieters zijn vrij destructief.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Over de geleidbaarheid staat hier nog een leuk stukje.
Ik heb dat stukje eens vluchtig gelezen, en daarin vond ik het volgende:
Materials are classified as antistatic if their surface resistivity ranges from 1010 to 1013 ohms/square.
Dit slaat op antistatic materials, o.a. ook de zakken waar mobo's in verpakt worden.

Met 1010 Ohm maak je op een moederbord nevernooit geen kortsluiting; daarvoor is de weerstand eenvoudig te hoog.

IMO valt het dus wel mee met het overlijden van mobo's op antistatische zakken. En ja, ik heb het meerdere keren geprobeerd (mobo's van AOpen op de bijbehorende antistatische verpakkingen), en het loopt als een zonnetje ;)

[edit] Overigens geldt er bij echt geleidende verpakkingen een heel ander verhaal, omdat daar de weerstand (volgens het eerder gequote artikel) minder dan 10kOhm bedraagt. Die materialen lenen zich er inderdaad helemaal niet voor om live-electronica op uit te testen. Deze materialen ben ík echter nog niet tegengekomen als verpakkingsmateriaal van mobo's.

[ Voor 23% gewijzigd door koraks op 13-12-2003 22:15 ]

Pagina: 1