[Serial ata] detectie in BIOS, drivers kom er niet uit

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Hoi allemaal,

Ik heb een ASUS A7N8X Deluxe met een Maxtor 80 GB Serial ATA schijf.
Op deze schijf wil ik Windows XP gaan installeren, maar kom er niet uit ook niet met Google en de Asus manual.

De SATA harddisk wordt niet door het BIOS herkend. De jumper settings van SATA op m'n mobo heb ik gecontroleerd en deze kloppen.
Ik heb een support CD van asus met Serial ATA drivers van Sillicon Image. Als ik het allemaal zo lees zijn deze drivers alleen onder Windows te installeren. Zijn dit puur Windows drivers of moet ik deze driver ook installeren alvorens het BIOS de harddisk kan detecteren?

edit:
Sorry in verkeerde forum geplaatst kan een MOD deze naar opslagmedia verplaatsen svp?

[ Voor 9% gewijzigd door pjonk op 13-12-2003 13:28 ]

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Bij de installatie van windows als het bestanden detecteerd oid, moet je op f6 drukken. Doe je dat niet, kan windows geen hardeschijf vinden. Je moet dan wel een cd erin doen of een floppy waar de drivers op staan. Daarna kun je verder gaan met je installatie.

Succes

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 17:38
Je kunt volgens mij alleen maar een diskette gebruiken als je met de F6 methode werkt :/

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 17:22
Je BIOS hoeft de schijf niet te laten zien terwijl hij toch werkt. Ik heb een P4P800 Deluxe en die laat 'm ook niet zien. Hij wordt dus best wel herkend, alleen zie je 't nergens terug. Ik zou gewoon verder gaan met Windows Setup en F6.

• Delta2
  • Laatst online: 17-05 11:40
BvK P4 schreef op 13 december 2003 @ 13:33:
Bij de installatie van windows als het bestanden detecteerd oid, moet je op f6 drukken. Doe je dat niet, kan windows geen hardeschijf vinden. Je moet dan wel een cd erin doen of een floppy waar de drivers op staan. Daarna kun je verder gaan met je installatie.

Succes
Lijkt mij handig dat hij eerst de HD in het BIOS zichtbaar krijgt.
Zonder dat kom je niet echt ver.

TS: spint de HD wel up enzo ? Alle kabels ook correct aangesloten ? want dit klink toch echt wel als een probleem met de harddisk... of SATA controller.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

een S-ata schijf met externe ( on board is ook extern) controller zal nooit in je systeem bios te zien zijn, enige wat je moet doen is in je bios boot volgorde aanpassen zodat s-ata als eerste komt en dan zal je schijf door het s-ata bios van je sillicon image controller herkend worden. Dan moet je ctrl+s of f4 drukken en dan daar een raid 0 aanmaken met 1 schijf, dat je hier niet uitkomt met manual lijkt mij nogal vreemd , maar goed.

• joffri
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
na het bios krijg je een andere melding is eigenlijk een soort 2e biosje van de ata controller.

als hij hem daar maar ziet.

gewoon de driver naar een flop kopieren, alle ide schijven die je mocht hebben losrukken. En setup draaien, booten van de cd, f6, wachten tot driver selectie komt en draaien maar.

Ik heb ook even zitten klooien, voornamelijk doordat er ook ide schijven aanhingen. Toen ze los waren ging het als een speer (2x120 gb 7200rpm 8mb cache sata raid 0) op een asus bordje.

Zo moet het lukken.

groet !

[ Voor 14% gewijzigd door joffri op 13-12-2003 14:31 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je moet een floppy hebben met de drivers van de sata controller. Tijdens setup van windows XP moet je op "F6" drukken (staat onderaan). Er gebreurt niks op moment van drukken dit is normaal.
Op een gegeven moment vraagt ie om op ´e´ te drukken om scsi of andere apperaten te installen. Druk dus op ´E´ en volg de instructites op het scherm ( floppy er in en hij kies de sillicon image sata controler, dat is alles ).
als je dit gedaan hebt staat er welke sata controller je gebruikt en je kan dus nu op ENTER drukken.

De setup zal verder gaan zoals normaal.

• pjonk
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb readme op de CD gevonden met de instructies. Ook over het F6 verhaal. Dus ik zou er wel uit moeten komen nu. Allemaal bedankt voor de hulp.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

Pagina: 1