Lastige opzet draadloos en bedraad netwerk: beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik wil graag even advies vragen voor de volgende opstelling in een bedrijfje aan huis. Deze kwam nog niet in de Faq en search voor, en kan op twee manieren aangepakt worden. Wat zijn de gebruikerservaringen of eventuele valkuilen van deze oplossingen?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~inijman/wireless.jpg

Het lastige is dat het printverkeer via een bedraad netwerk en HUB/switch moet gaan.

Ikzelf voel het meest voor mogelijkheid 1 omdat er dan later eventueel op een andere plaats een PC met wireless verbinding kan maken met én internet én de printers. Maar hoe zit hem met de beveiliging van een accespoint direct aan je modem (kan dit uberhaubt wel?).

Of zijn er nog andere mogelijkheden? Het budget is indien redelijk geen probleem, maar het moet wel goed en kabels trekken is geen optie.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
Ik zou voor mogelijkheid 1 gaan, maar dan wel die modem-firewall-accesspoint versie nemen.
Maar... dan moet de wireless router die het bedrade netwerk gaat regelen snappen dat zijn WAN-kant juist het draadloze gedeelte is.

Dus misschien is een andere koppeling nodig:

modem---wireless router - - - (draadloos) - - - accesspoint - hub/switch - [alle pc's en printers]

Sorry dat ik er niet zo'n mooie tekening bij maak :)

Punctuality is the politeness of kings

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
De bedoeling is dus om simpelweg de internet verbinding bij de hub af te leveren?

Dat kun je met optie 1 doen, maar ik persoonlijk zou hier voor gaan:

[Modem]---[firewall]---[Wireless router]--->wifi->--[Wireless-ethernet bridge]---[hub]---[clients]

Je hebt hierbij dus 1 AP (in de wireless router), welke gewoon in "accesspoint-mode" staat. De hele groep clients zit dan achter 1 client adapter, via een vast netwerk.

Voordeel hiervan is dat je ook andere gebruikers (bijv. wifi laptop) kunt toestaan om wireless te verbinden :)

[edit]
Hetzelfde als hierboven dus, maar dan geen 2 AP's in bridge mode; maar dus 1 AP in client mode :)

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 23:46

cold45

101101

Waarom trek je van je modem niet gewoon n kabel naar n oude pc waarop je Linux draait en dus als server gebruikt. Deze dient dan voor zowel router als firewall. Dan zet je ook nog n wireless kaartje in je server en zorg je dat die contact maakt met een WAP, waarop je de rest aansluit.
Voor je printers zou je dan voor iedere printer een aparte nic in je server kunnen zetten. Lijkt mij een redelijke oplossing.

Verwijderd

cold45 schreef op 13 december 2003 @ 13:24:
Waarom trek je van je modem niet gewoon n kabel naar n oude pc waarop je Linux draait en dus als server gebruikt. Deze dient dan voor zowel router als firewall. Dan zet je ook nog n wireless kaartje in je server en zorg je dat die contact maakt met een WAP, waarop je de rest aansluit.
Voor je printers zou je dan voor iedere printer een aparte nic in je server kunnen zetten. Lijkt mij een redelijke oplossing.
kaartje met een prism chipset en je kan een AP bouwen onder linux :)

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Cutebritney schreef op 13 december 2003 @ 13:23:
De bedoeling is dus om simpelweg de internet verbinding bij de hub af te leveren?

Dat kun je met optie 1 doen, maar ik persoonlijk zou hier voor gaan:

[Modem]---[firewall]---[Wireless router]--->wifi->--[Wireless-ethernet bridge]---[hub]---[clients]

Je hebt hierbij dus 1 AP (in de wireless router), welke gewoon in "accesspoint-mode" staat. De hele groep clients zit dan achter 1 client adapter, via een vast netwerk.

Voordeel hiervan is dat je ook andere gebruikers (bijv. wifi laptop) kunt toestaan om wireless te verbinden :)

[edit]
Hetzelfde als hierboven dus, maar dan geen 2 AP's in bridge mode; maar dus 1 AP in client mode :)
Aan die bridge optie tussen een wireless router en een AP aan een hub had ik nog niet gedacht. Het is dan wel een beetje zonde dat de wireless router die aan het modem hangt verder niet gebruikt kan worden en dus als AP dienst doet.
De optie om een (linux) pc als router/ap te laten werken zal niet gaan, aangezien het een heel klein hokje is die meterkast.

Moet ik nog rekening houden met onderlinge compatibiliteit of kan ik gewoon binnen de normale standaarden wireless routers en APs bridgen?

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Ik heb zelf een vergelijkbare opstelling staan als in schets 1.
Bevalt uitstekend en onderhoud is minimaal.
Ik heb wél de firewall voor de WAP staan... maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Een b'tje WAP heeft tegenwoordig ook firewall capabiliteit.

Om antwoord te geven op jouw vragen:
Ja, je WAP kan rechtstreeks aan jouw modem (afhankelijk welk type/merk).
Beveiliging is wat je er zelf van maakt/in stelt (mijn voorkeur en uitvoering staat hierboven al genoemd).

Hou wél rekening met de WAP oplossing voor eventuele storingsbronnen in de (directe) omgeving.
Ik woon zelf in een nieuwbouw-kot en heb behoorlijk 'last' van de hoeveelheid betonijzer dat ze hier gebruikt hebben. Dit kan overigens weer opgevangen worden door een repeater (is in mijn geval niet nodig).

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
MetalRush schreef op 13 december 2003 @ 15:10:
Ik heb wél de firewall voor de WAP staan... maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Beveiliging is wat je er zelf van maakt/in stelt (mijn voorkeur en uitvoering staat hierboven al genoemd).

Hou wél rekening met de WAP oplossing voor eventuele storingsbronnen in de (directe) omgeving.
Ik woon zelf in een nieuwbouw-kot en heb behoorlijk 'last' van de hoeveelheid betonijzer dat ze hier gebruikt hebben. Dit kan overigens weer opgevangen worden door een repeater (is in mijn geval niet nodig).
Kijk, dat is mooi! Dit is inderdaad ook een 'nieuwbouw' kot maar de afstand tussen de WAP en W-router is 5m, alleen ligt er voor een vermogen aan marmer op de vloer en zijn de muren strak gestuckt. Daar ga ik geen kabelgoot op vastzetten. Mijn enige probleem was dat ik dacht geen firewall op de WAP te hebben maar op de router. Als die FW ook op de WAP zit ben ik gelukkig.

Het komt er dus een beetje op neer dat er een W-Router en een WAP moet komen, en dat ze op uitwisselbare plekken kunnen komen te staan. Hier moet dan toch uit te komen zijn. Nu nog een setje vinden die met L2tp kan werken, dankzij de Wanadoo :(

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
MetalRush schreef op 13 december 2003 @ 15:10:

Toch nog even verder op doorgaan...

Hoe stel je je WAP in? Als bridge naar je router? En hoe kan je instellen op de router dat ie zijn breedband via de wireless moet halen?

Ik denk aan een Linksys WAP54G aan het modem en een Sitecom WL-106 als de router. Welke heb jij staan?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Heb nu toch nog even een probleempje: Ik heb nu het AP aan het modem, maar hoe maak ik de router wijs dat zijn WAN via de draadloze verbinding loopt?

Verwijderd

superduper schreef op 04 januari 2004 @ 13:46:
Heb nu toch nog even een probleempje: Ik heb nu het AP aan het modem, maar hoe maak ik de router wijs dat zijn WAN via de draadloze verbinding loopt?
HU?? wat jij wil kan niet!

Je router moet verbinding maken met het internet in jouw geval met de wanadoo. Je AP moetje aan je bestaande netwerk hangen maar dat is best lastig in te stellen. Want als ik het goed gelezen heb zitten je printers aan een normaal 100m/bit UTP netwerk. En mag je het hele verhaal bridgen dat overingens niet met alle wifi routers & AP kan. En dan moet je in je router instellen waar alle gateways zich bevinden.

Wat het beste werkt en het voordeligste is om van Sitecom een router te kopen die zijn goed in te stellen met L2TP en er zit een switch in ingebouwd via dat poortje knoopje je printers aan het netwerk. Ik heb het zelf net geinstalleerd bij een kennis en het werkt prima!

Hee je plaatje doet het nu!!
Ga voor optie 2 zou ik zeggen en plug die AP in je Hub waar je je PC's aan hebt hangen. dan kun je je netwerk nog goedkoop uitbreiden als je dat wilt... maar anders moet je in elke client twee NIC zetten 1 wifi en 1 UTP en de juiste routering instellen. Is met XP erg simpel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 13:23 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Metalrush had hierboven al aangegeven dat een dergelijke oplossing toch wel mogelijk is.

Ik hoop dat hij of iemand anders met deze opstelling nog even kan reageren.

[ Voor 30% gewijzigd door superduper op 05-01-2004 13:31 ]

Verwijderd

superduper schreef op 05 januari 2004 @ 13:22:
Metalrush had hierboven al aangegeven dat een dergelijke oplossing toch wel mogelijk is.

Ik open even een nieuw topic omdat ik hier nu meer vragen over krijg en we anders afdwalen van deze specifieke opstelling.
Lijkt mij niet zinnig om hier een nieuw toppic voor te openen.... :?

Je Wifi Router gaat er standaard van uit dat de WAN connectie via UTP loopt en niet via je wifi verbinding want die zit aan de LAN zijde van de je wifi router en dus ook achter de standaard firewall en bovenalles kan je router niet inbellen en dus geen verbinding opzetten.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:14:
[...]

HU?? wat jij wil kan niet!

Je router moet verbinding maken met het internet in jouw geval met de wanadoo. Je AP moetje aan je bestaande netwerk hangen maar dat is best lastig in te stellen. Want als ik het goed gelezen heb zitten je printers aan een normaal 100m/bit UTP netwerk. En mag je het hele verhaal bridgen dat overingens niet met alle wifi routers & AP kan. En dan moet je in je router instellen waar alle gateways zich bevinden.

Wat het beste werkt en het voordeligste is om van Sitecom een router te kopen die zijn goed in te stellen met L2TP en er zit een switch in ingebouwd via dat poortje knoopje je printers aan het netwerk. Ik heb het zelf net geinstalleerd bij een kennis en het werkt prima!
Je laatste opmerking is juist, maar dat kan nu helaas niet omdat er geen fysieke verbinding mogelijk is tussen de meterkast en de printers. En printen in de meterkast lijkt me geen plan.

Verwijderd

superduper schreef op 05 januari 2004 @ 13:33:
[...]

Je laatste opmerking is juist, maar dat kan nu helaas niet omdat er geen fysieke verbinding mogelijk is tussen de meterkast en de printers. En printen in de meterkast lijkt me geen plan.
Kortom ...

COM21 ---- Wifi Router met ingebouwde Firewall ~~~~ AP ---- HUB/Switch -- clients/ printers

offtopic:
Mooie foto's van die zeevissen ;) rodezee zeker?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 15:55 ]

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:47:
[...]

Kortom ...

COM21 ---- Wifi Router met ingebouwde Firewall ~~~~ AP ---- HUB/Switch -- clients/ printers

offtopic:
Mooie foto's van die zeevissen ;) rodezee zeker?
Ok, het wil nog steeds niet lukken.

Ik heb nu het AP in de uplink van de switch gehangen in de hoop dat dan de PC van die switch via het AP naar de wireless router kunnen komen. Ik kan met een draadloze laptop op zowel het AP als de router komen, maar PCs uit het bedraadde netwerk kunnen dat niet. Ook kan ik niet met een draad PC zowel de AP als de router tegelijk pingen. Ze zitten allemaal in hetzelfde IP segment.

Helaas ondersteunt de router geen bridging, maar dat doet er geen een die met Wanadoo kan samenwerken |:(

Kan iemand me een tip geven om dit aan de praat te krijgen?

offtopic:
Inderdaad, lekker snorkelen in de rode zee met mijn Fuji 6900Z digicam in een onderwaterhoes

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Waarom zit dat quote knopje zo dicht naast het edit knopje |:(

[ Voor 94% gewijzigd door superduper op 17-01-2004 14:16 ]

Pagina: 1