Toon posts:

Club3D 9800XT 256MB en Zalman ZM80A-HP. Gaat dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wellicht van plan binnenkort een 9800XT TVD 256MB van Club3D te kopen. Deze ViVo kaart heeft, voor zover ik heb kunnen zien op de site van Club-3D zelf een grote ronde fan op z'n PCB zitten. Echter dit is een klein rotplaatje, en verder kan ik alleen maar 'leider kein bild' meldingen vinden van deze kaart bij verchillende online verkopers. Verder lijkt er een soort plastic 'deflector' op te zitten om de geheugenchips te koelen. Maar dit is zeer moeilijk te zien.

Ik ben op zoek naar een grotere foto van deze kaart, en dan met name omdat ik wil weten of ik op deze kaart zonder problemen een Zalman ZM80A-HP heatpipe-koeler kan monteren, na het er af slopen van de stock-koeler en dat stuk rare plastic dus. Dit omdat ik een afkeer heb van herrie, maar wel fatsoenlijk wil kunnen gamen, én via AGP wil kunnen videograbben. Ik heb momenteel een Club3D 9700 Pro met deze Zalman draaien en dat bevalt zeer goed. Ik wil dus de kaart vervangen door een ViVo variant.

Weet iemand uit ervaring te vertellen of een ZM80A-HP zonder obstakels op een Club3D 9800XT past, of dat het gewoonweg fysiek onmogelijk is?

Er is ook een Asus variant van deze kaart, maar die gebruikt een non-reference ontwerp met 2 fans. Die zal naar ik gok sowieso niet met een Zalman uitgerust kunnen worden. Vandaar mijn voorkeur voor Club3D. Temeer omdat naar mij is gebleken de Club3D kaarten vaak rechtstreeks rebadgde ATI kaarten zijn. Wat voor mij ook een pluspuntje is :)

Hier het beste plaatje dat ik van een Club3D 9800XT-256 kan vinden.
Ik heb maar een screenshot van de Flash-site van lcub3D gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/hlpdsk/9800xt.jpg

En hier een plaatje van zo'n Zalman gemonteerd op een andere kaart:
Afbeeldingslocatie: http://www.dirkvader.de/page/zalman-heatpipe/2.jpg

Ik wil dus graag weten of die 2 samen elkaar bijten of niet? :)

Verwijderd

Voor een groter plaatje zou ik je de ati site of verschillende revieuws kunnen aanraden van de 9800 XT aangezien Club3D het referentie ontwerp van ATI gebruikt. (Als je die niet kan vinden, Connect3D heeft precies hetzelfde ontwerp)

Op je tweede vraag moet ik je een antwoord schuldig blijven, ik heb om eerlijk te zijn geen idee. Je kan misschien naar club zelf mailen of er iets in de weg zou zitten voor de zalman.

Suc6

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 17:07
Weet niet of de Zalman op de Club 3d past maar kijk ook eens naar de kaart van Sapphire. Dit merk heeft nml. ook een 'ultimate' edition van de 9800 xt met de Zalman heatpipe er al direct op gemaakt (dacht ook dat het dezelfde is). Dus ik neem aan dat tie dan ook past op een Sapphire 9800XT

info: http://www.sapphiretech.com/

edit: sorry, zag nu pas dat je een ViVo kaart zoekt, dacht niet dat die sapphire er een is.

[ Voor 15% gewijzigd door Holgster op 12-12-2003 23:13 ]

Br(36) Ba(56)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
(jarig!)
Je zal zowiezo de zalman 80c-hp moeten hebben.

http://www.zalman.co.kr/english/product/ZM80C-HP.htm

+ de op1 (fan)

Die is zeker geruisloos, heb hem zelf ook op de club3d radeon 9700 pro.

Aangezien de 9800 een te groot heethoofd is voor die andere zalman, moet je de 80c-hp hebben.

Er zit inderdaad een grotere cooler op.

Het lijkt me dat die er wel op moet passen die zalman

Afbeeldingslocatie: http://madmac.student.utwente.nl/duke/got/r9800xt_board-lg.jpg

Op een 9800 blijft de temp nu ook al redelijk laag en op mijn 9700 pro zeer koel. Ik denk dat jouw 9800xt ook cool genoeg blijft om flinke prestaties te leveren :)

overigens zijn de club3d modellen gewoon rechstreeks uit de fabriek van ati.

[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 12-12-2003 23:22 ]

Tweakers Discord

• Herr Muller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-12-2023
Afbeeldingslocatie: http://www.pczaak.nl/catalog/images/ATI%20Radeon%209800%20XT%201.JPG
http://www.pczaak.nl/catalog/popup_image.php?pID=1212
Je zal waarschijnlijk zelf ook wel gezocht hebben met google voorzover ik je naam/postcounts/reputatie ken. Ik heb vandaag dus gewoon iets meer geluk. Ik zal nog even kijken voor je of ik nog een mooier plaatje kan vinden :)

edit: hmmm tweakdude was me al voor :( ;)

edit: 2
offtopic:
die vernieuwde club3d site zuigt imo wel een beetje. De vorige versie was lekker overzichtelijk met grote plaatjes van de kaarten. Ik heb het niet zo op al die flash-eyecandy

Maar waarom wil je eigenlijk per se een 9800xt? Als je een 9800pro 128mb koopt scheelt het je 210 euro (!!) met de 9800xt 256mb. Het prestatieverschil is miniem en die 256mb aan geheugen heb je voorlopig toch niet nodig op normale resoluties.
Voor de vivo hoef je het ook niet te doen want een redelijke videokaartbewerkingskaart zoals de Terratec Cameo DV600 kost je ook geen 210euro. Bovendien kan je deze kaart dan weer houden bij een eventuele videokaartupgrade in de toekomst.

Maja, je zal wel je redenen hebben....

[ Voor 66% gewijzigd door Herr Muller op 12-12-2003 23:44 ]

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

(jarig!)
http://www.hardocp.com/article.html?art=NTI5LDM=

Dat artikel is ook nog wel interessant om te lezen, zo te zien maakt de fan die er al op zit niet eens veel herrie.
Dus waarom probeer je het niet eens gewoon met die fan?

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 12 december 2003 @ 23:35:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NTI5LDM=

Dat artikel is ook nog wel interessant om te lezen, zo te zien maakt de fan die er al op zit niet eens veel herrie.
Dus waarom probeer je het niet eens gewoon met die fan?
Omdat ze dat van de fan van de 9700 ook zeiden, maar ik werd er gek van.
Ik irriteer me zelfs aan de herrie van m'n Silverado koeler op m'n CPU. Terwijl ie toch op 6 volt draait, wat volgens de specs ook niet kan met mijn CPU. En idem met de videokaart, denk ik dat ik het wel zonder extra fan afkan op die zalman. Mijn kastventilatie is behoorlijk.

Stil is helaas zo subjectief. Ik ben het soort persoon dat tot razernij gedreven wordt door het geluid dat de transformator in de voeding van z'n digitale wekker aan de andere kant van de kamer. :X

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

(jarig!)
Dan is die 80c-hp met die op1 fan een aanrader

Als ik me oor erbij houd op silent mode kan ik hem echt niet horen :)

Bij nader inzien ben jij behoorlijk extreem, probeer het anders eerst maar zonder fan ;)

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 12-12-2003 23:44 ]

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 12 december 2003 @ 23:43:
Dan is die 80c-hp met die op1 fan een aanrader

Als ik me oor erbij houd op silent mode kan ik hem echt niet horen :)

Bij nader inzien ben jij behoorlijk extreem, probeer het anders eerst maar zonder fan ;)
Ja dat sowieso. Proberen, en anders alsnog die fan halen.

Maar, als dat qua afmetingen dezelfde is als de gewone HP, dan kan het dus wel? Dus het verwijderen van de bestaande fan + ducting en de Zalman die ik al heb monteren? Even afgezien dus van het feit of hij wel genoeg hitte kan afvoeren.

En die OP1-fan kan natuurlijk weer niet op de oudere Zalman ZM80-HP?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 23:48 ]

Verwijderd

Die OP1-fan kan niet zomaar op een ZM80a-HP, maar ik heb wel ergens gezien dat iemand met een paar gaatjes en een paar draadjes een fan op zo'n oude ZM80 had geplaatst, dus het is mogelijk :) Ik heb zelf gewoon bij mijn 9800SE die zm80c-hp met die fan gekocht

edit: Ik gebruik dus een zm80c-hp op mijn 9800SE @ 9800pro met die fan. Als ik die fan echter uit zet worden de koelblokken erg warm, maar met die fan blijven ze wel koel :) Ik heb geen extra fans in mijn kast hangen, dus als je zelf al een redelijke airflow hebt heb je die extra fan niet zo enorm nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recht achter de CPU en die Zalman een 92mm koeler die hitte afzuigt, plus darboven een Enermax voeding die een 92mm en een 80mm fan heeft die ook lucht wegzuigt.

En een 80mm koeler die langs m'n HDD's blaast en daaronder een 120mm die ik ook aan kan zetten als ik wil gamen oid.

Ik draai meestal die 92mm en 80mm op 7 volt silent en die 120mm uit. Als ik toch alleen maar surf wordt het hele zaakje zo warm niet. En ik heb al gemerkt dat als ik wel game, in niet-hoogzomerdagen, ik gewoon die setting aan kan houden van silent. Maar ik kan een paar 100 cfm door m'n kast jagen zo nodig. Die OP1 is dan .. sja, nodig?

Verwijderd

Als ik die plaatjes van de xt bekijk dan zie ik dat de cooler ook het geheugen actief koelt. Als je er zo'n zalman opzet moet je wel opletten dat je mem niet te warm wordt, en ik denk zelf dat je daarvoor dus ook koelribben moet aanschaffen, en een redelijke airflow hebben daar.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 00:22:
Als ik die plaatjes van de xt bekijk dan zie ik dat de cooler ook het geheugen actief koelt. Als je er zo'n zalman opzet moet je wel opletten dat je mem niet te warm wordt, en ik denk zelf dat je daarvoor dus ook koelribben moet aanschaffen, en een redelijke airflow hebben daar.
Dat idee had ik dus ook, Hoe wil je in vredesnaam de ram op die XT goed koelen met een zm80c-hp. alleen met wat sinkjes dus maar past dat goed en blijft het koud genoeg met passieve koeling.

Ik heb zelf een Club3d 9800 pro 128MB met een zm80c-hp + fan en dat is een prima combo.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan natuurlijk ook 'gewoon' een 9700 Pro AIW halen. Minder geheugen, oudere core, en trager, maar nog steeds een snelle videokaart. Even snel als wat ik nu heb. Goedkoper dan die TVD, met een behoorlijk verschil ook nog. Zo heel veel technisch verschil is er verder niet.

Maar belangrijker: op een gewone 9700 Pro kan mijn Zalman. Dat weet ik, aangezien ik dat nu heb draaien, op de PC waarop ik dit typ. Op de AIW versie zit bovenaan een tuner. Als ik dat zo bekijk lijkt ie niet in de weg te zitten als ik daar de Zalman op wil zetten. Maar weet iemand dat toevallig met zekerheid te zeggen?

Of een gulden middenweg: de 9800 Pro AIW. Alleen heeft die een iets andere heatsink op de GPU zitten. Maar geen exotisch ducting systeem zo ik kan zien.

Is die te vervangen door een ZM80-HP? Ook qua capaciteit van hitte-afvoer?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 03:40 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 03:38:
Ik kan natuurlijk ook 'gewoon' een 9700 Pro AIW halen. Minder geheugen, oudere core, en trager, maar nog steeds een snelle videokaart. Even snel als wat ik nu heb. Goedkoper dan die TVD, met een behoorlijk verschil ook nog. Zo heel veel technisch verschil is er verder niet.

Maar belangrijker: op een gewone 9700 Pro kan mijn Zalman. Dat weet ik, aangezien ik dat nu heb draaien, op de PC waarop ik dit typ. Op de AIW versie zit bovenaan een tuner. Als ik dat zo bekijk lijkt ie niet in de weg te zitten als ik daar de Zalman op wil zetten. Maar weet iemand dat toevallig met zekerheid te zeggen?

Of een gulden middenweg: de 9800 Pro AIW. Alleen heeft die een iets andere heatsink op de GPU zitten. Maar geen exotisch ducting systeem zo ik kan zien.

Is die te vervangen door een ZM80-HP? Ook qua capaciteit van hitte-afvoer?
Ik denk dat je het met die A versie en een 9800 pro of sneller niet gaat redden. Op de site van zalman staat dat ze op de C versie al een fan aanbevelen. Maar het feit dat jij voor een aiw kiest vraag ik me idd af of dat wel past. Is waterkoeling geen optie dan? Puur voor de stilte? En als je een 9700 AIW wilt hebben moet je goed zoeken. Die dingen zijn volgens mij uit de handel. Tja , je kunt eventueel zalman/ati even mailen hierover.

//edit

Ik heb net een radeon 9800 AIW bekeken en ik zag dat de elco's net zo hoog waren als de tv-tuner. Als je dus een HP80C + fan zou gebruiken , dan zou je die 9800 AIW kunnen nemen. Ik denk dat de 9800 AIW zelfs zonder fan wel stabiel blijft :)

[ Voor 16% gewijzigd door Raku op 14-12-2003 05:00 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er vanuit dat ze uitgaan van een standaard kast = amper of geen ventilatie.
Ik heb een big-ass servertower met airflow. Die marge moet er toch wel zijn dan?

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 05:11:
Ik ga er vanuit dat ze uitgaan van een standaard kast = amper of geen ventilatie.
Ik heb een big-ass servertower met airflow. Die marge moet er toch wel zijn dan?
Nou , je kunt het altijd proberen ;) Maar ik weet niet waar ze precies van uitgaan , maar als je toch een aiw wilt hebben met dezelfde videokaart-heatsink-geval dan moet je toch aan de 9700 denken. Probleem is dan natuuurlijk weer de beschikbaarheid. Misschien dat je ergens 2e hands een all in wonder kunt vinden? Ik zou met niet te druk maken om die hoogte. Die elco's zitten volgens mij even hoog als de tv-tuner , dus dat is denk ik geen probleem. Maar , je kunt natuurlijk ook voor de 9800 AIW kiezen , en dan kijken of het met de huidige videokaart-heatsink-geval werkt. Zo niet kun je altijd nog een nieuwe halen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Raku op 14-12-2003 20:39 ]

Raku

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 22:58:
...Dit omdat ik een afkeer heb van herrie, maar wel fatsoenlijk wil kunnen gamen, én via AGP wil kunnen videograbben...
Of je gaat een cpu-fan op 7 of 5 volt. Dat scheelt ook een hoop geluid en coolt echt geweldig. Hier kan je enkele foto's vinden.
1 foto hier, nog wel zonder mem-heatsinks:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/raceeend100/got/2VideoMod.JPG%20+%20http://members.lycos.nl/raceeend100/got/2VideoMod.JPG

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 09:19
Ik had een 80mm papst (die stille wel) op 5V eraan hangen, dmv afgeknipte schroefjes die je koeler op je koelblok schroeft(CPU) Daarmee haalde ik 375-620mhz met een GF4200ti stabiel. Toen het zo heet was heb ik hem aan de 12V gehangen ivm verkleurde pixels(artifacts? toch)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 16:51:
[...]

Of je gaat een cpu-fan op 7 of 5 volt. Dat scheelt ook een hoop geluid en coolt echt geweldig. Hier kan je enkele foto's vinden.
1 foto hier, nog wel zonder mem-heatsinks:
[afbeelding]
Zoals al in dit topic staat ( ;) ) draait m'n CPU-fan al op 6 volt. Met radiaalfans.

[search=noisecontrol silverado]
Toentertijd the bomb .. niet niet meer.

Ik ga die denk ik ook nog wel vervangen door een blok koper met een 92 mm fan.

Edit: oh je bedoelt op de gpu. nee da's me toch wat te extreem. bovendien zoveel ruimte heb ik dus niet. die zalman gaat net zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 18:50 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Even een kleine ervaring die misschien handig is:

Ik heb een club3d 9800 Pro 128 MB met een zalman zonder fan. Op de site wordt een fan aangeraden, maar heb ook een "big ass tower" :P waar de airflow ook dik inorde is zonder ook maar iets te horen qua fan geluid. Ik denk dus niet dat je de C versie MOET hebben, zonder fan kan ook prima.

Heb er zelf een 92MM fan opgezet met zo'n zalman beugel voor je proc omdat ik het verschil niet hoor en wel even wat koeler

Verwijderd

ik zat zou te zoeken(zoals dat altijd wordt aangeraden en in de regels van het forum Got moet je eerst zoeken)dit topic is al verouderd maar ik had toch een vraag over de club3d radeon 9800XT(om nou een heel topic aan te maken voor deze kleine vraag is nutteloos)
ik heb er 1 besteld maar ik kan niet vinden als die een temp meter ingebouwt heeft zitten de asus kaart kan dit wel maar de club 3d
kan de club3d temp meten?
op de site van club3d kan je bijna niks erover vinden dat is jammer :(

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 19:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een 9700Pro AIW binnen.

Verwijderd

maar mijn vraagie is als de club3d 9800XT de temp kan meten ;)
iemand???

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2004 19:53 ]

Pagina: 1