Het valt mij de laaste tijd op dat een koptelefoon op een diskman of een gewone koptelefoon erg goed geluid heeft. Dus ik dacht bij mezelf zo van had ik ook zo'n goed geluid voor mijn speakers o_O. Nu ben ik er dus eigenlijk achter gekomen dat de koptelefoon beter klinkt mijn speakers (waaronder een creative inspire 5300 raar dat zelfd zo'n goedkope koptelefoon beter klinkt dan zo'n set). En ik heb wat rond gevraagt, iedereen zei wat anders dus zodoende dacht ik hier een topic te plaatsen met de mening van jullie.
Ligt natuurlijk aan je kwaliteit boxen die je hebt. Maar bij een koptelefoon gaat wel al het geluid direct je oor in, volgens mij heb je hierdoor ook beter geluid
Beam Me Up!
Verwijderd
Koptelefoons klinken over het algemeen "beter" dan de standaard speakers omdat naar mijn idee deze dichter bij je oor zitten.
Hierdoor hoor je echt elke toon en piep die in de muziek zit dit in tegenstelling tot "de gewone" speakers die natturlijk nooit perfect staan t.o.v. jezelf en invloeden van de omgeving hebben voordat ze je oor bereiken.
Tenminste, dat denk ik dan
(beetje laat: zie boven
)
Hierdoor hoor je echt elke toon en piep die in de muziek zit dit in tegenstelling tot "de gewone" speakers die natturlijk nooit perfect staan t.o.v. jezelf en invloeden van de omgeving hebben voordat ze je oor bereiken.
Tenminste, dat denk ik dan
(beetje laat: zie boven
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 22:49 . Reden: slow typer ]
Najah, Ik heb een AKG headset gehaald voor het spelen van MoHaa. Voor online game hoor je toch het meeste met een koptelefoon. Dus van dat oogpunt zou ik altijd met koptelefoon spelen. Het positioneren van geluid met headset is gewoon nog iets beter als 5.1. Directer dus omdat het rechtstreeks op je oren zit.
Mjah, het apparaat koste 160 euro ofzo. Denk niet dat het geluid wat het produceert ook niet met 4 dubbele budget ofzo met speakers te reproduceren is. Speakers vind ik wel wat meer hebben in het kader van het voelen van geluid. De ervaring van bf1942 en dan met wat vliegtuigjes vliegen op de 5.1 is net wat meer als die op de headset. (AKG HDC200PC)
Najah, geluid van gamers oogpunt ff bekeken
Mjah, het apparaat koste 160 euro ofzo. Denk niet dat het geluid wat het produceert ook niet met 4 dubbele budget ofzo met speakers te reproduceren is. Speakers vind ik wel wat meer hebben in het kader van het voelen van geluid. De ervaring van bf1942 en dan met wat vliegtuigjes vliegen op de 5.1 is net wat meer als die op de headset. (AKG HDC200PC)
[ Voor 10% gewijzigd door roedie op 12-12-2003 22:51 ]
Verwijderd
Het geluid door je koptelefoon wordt nooit zo hard versterkt als dat door je speakers, vandaar dat je speakers slechter klinken. Ook is het zo dat je speakers een grotere frequentie range kennen dan je koptelefoon.
Ik heb ook uit sommige reacties die ik gehad had me laten vertellen dat je pas beter geluid hebt dan een koptlefoon als je een paar 1000 euro neerstrijkt voor speakersroedie schreef op 12 december 2003 @ 22:50:
Najah, Ik heb een AKG headset gehaald voor het spelen van MoHaa. Voor online game hoor je toch het meeste met een koptelefoon. Dus van dat oogpunt zou ik altijd met koptelefoon spelen.
Het allerbeste geluid heb je door een de audio-uitgang direct aan te sluiten op de gehoor-zenuwen in je hoofd. Dan heb je totaal geen last meer van allerlei akoestische afwijkingen van luidsprekers.
Alleen denk ik niet dat Sony zoiets dit jaar al heeft
Verwijderd
Beetje erg overdreven lijkt me, maar ik ben het ermee eens dat je flinke speakers moet kopen om bijvoorbeeld een Senheiser van €100 eruit te spelen.Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 22:51:
[...]
Ik heb ook uit sommige reacties die ik gehad had me laten vertellen dat je pas beter geluid hebt dan een koptlefoon als je een paar 1000 euro neerstrijkt voor speakers
Verwijderd
een koptelefoon sluit ook andere geluiden van omgeving af dus je hoord bijna puur de sound en niet de ruimte waarin het zich afspeeld.
Verwijderd
hahaha, nieuw gat in de markt?usr-local-dick schreef op 12 december 2003 @ 22:56:
Het allerbeste geluid heb je door een de audio-uitgang direct aan te sluiten op de gehoor-zenuwen in je hoofd. Dan heb je totaal geen last meer van allerlei akoestische afwijkingen van luidsprekers.
Nee, in je hoofd.
Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford
Lol, is het mogelijk dat de logitech z-680 of de megaworks 5.1 thx beter geluid geven dan een koptlefoon? of moet ik dan echt in de hi-fi tak gaan zoeken? Want ik wil net zo'n geluid als een koplefoon met speakers
Dat snap ik niet, wat heeft het versterken van het geluid te maken met de kwaliteit?Het geluid door je koptelefoon wordt nooit zo hard versterkt als dat door je speakers, vandaar dat je speakers slechter klinken.
Of bedoel je de 'extra' versterker-vervorming?
Zou er haast ook op gaan reageren!usr-local-dick schreef op 12 december 2003 @ 22:56:
edit:
Oeps!!!!!!!!!!!!
Oeps!!!!!!!!!!!!
Speedtouch freak
Verwijderd
Ik denk dat de beste verklaring is dat.
A: Koptelefoon zet je eigenlijk altijd aan de harde kant.
B: Koptelefoons hebben geen last van omgevingsgeluid. Waardoor het altijd zuiverder zal klinken.
C: Koptelefoons hebben geen last van de kamer-akoustiek.
A: Koptelefoon zet je eigenlijk altijd aan de harde kant.
B: Koptelefoons hebben geen last van omgevingsgeluid. Waardoor het altijd zuiverder zal klinken.
C: Koptelefoons hebben geen last van de kamer-akoustiek.
Wil je dat?usr-local-dick schreef op 12 december 2003 @ 22:56:
Dan zou je het geluid namelijk in je hoofd horen. Je hebt geen idee waar het vandaan komt, links, rechts, boven, achter, want het zit dan in je hoofd! Lijkt me eng.
Ik heb zelf aan speakers/koptelefoon trouwens ook wel wat.. Een Creative FPS1000 4.1 setje (da's nog geen trust maar wel goedkoop

Heeft geloof ik 15 euro oid gekost. Het was iig niet de allergoedkoopste, maar ook niet echt de duurste
Alleen van het hele 4.1 gebeuren heb ik nooit wat gemerkt, da's wel jammer. Ik hoor door m'n rear speakers hetzelfde als door de front, maar misschien ondersteunen mijn spellen en die enkele DVD die ik gekeken heb dat gewoon niet goed.
Moet ik trouwens nog wel opmerken dat ik in een relatief stille kamer zit, zonder lawaaïge buren en ook niet aan een snelweg. Dus van omgevingsgeluid heb ik sowieso al geen last..
[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 13-12-2003 00:12 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Tsja, echt goed geluid zul je altijd in de hi-fi tak moeten zoeken.Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 23:05:
Lol, is het mogelijk dat de logitech z-680 of de megaworks 5.1 thx beter geluid geven dan een koptlefoon? of moet ik dan echt in de hi-fi tak gaan zoeken?
Kleine non-fullrange speakersetjes (die dus een subwoofer nodig hebben, niet alleen voor een paar rake klappen, maar voor het hele lage-tonengebied) zullen het altijd afleggen tegen een goede versterker met goede luidsprekers.
Een tweedehands versterker (ouwe Philips of Akai bak van de kringloopwinkel, 15 euro) en dito speakers kosten minder dan een stoer 5.1 setje en klinken vaak al stukken beter. Kun je nagaan wat een echte Hi-Fi set doet!
Ik heb bijvoorbeeld m'n Hercules Fortissimo II op een 30 jaar oude Dual CV20 met een setje ouwe Philips ST7913 speakers aangesloten. Klinkt fantastisch!
Punctuality is the politeness of kings
Maar de logitech z-680 klink dus echt wle beter dan een een tweede hands versterktje he meneer ¬¬dreamscape schreef op 12 december 2003 @ 23:20:
[...]
Tsja, echt goed geluid zul je altijd in de hi-fi tak moeten zoeken.
Kleine non-fullrange speakersetjes (die dus een subwoofer nodig hebben, niet alleen voor een paar rake klappen, maar voor het hele lage-tonengebied) zullen het altijd afleggen tegen een goede versterker met goede luidsprekers.
Een tweedehands versterker (ouwe Philips of Akai bak van de kringloopwinkel, 15 euro) en dito speakers kosten minder dan een stoer 5.1 setje en klinken vaak al stukken beter. Kun je nagaan wat een echte Hi-Fi set doet!
Ik heb bijvoorbeeld m'n Hercules Fortissimo II op een 30 jaar oude Dual CV20 met een setje ouwe Philips ST7913 speakers aangesloten. Klinkt fantastisch!
De aangehaalde voorbeelden zijn wat dat betreft vrij slecht, maar ik durf wel te wedden dat als je voor hetzelfde bedrag dat je uitgeeft aan een paar pc-speakers, je goed klinkend (zo niet beter, zeker met muziek) 2e hands spul kan kopen...Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 23:45:
Maar de logitech z-680 klink dus echt wle beter dan een een tweede hands versterktje he meneer ¬¬
Zeker voor de 365 euro die een logitech z-680 moet kopen, daar kan je zelfs nieuw spul (stereo iig) voor kopen wat goed zal klinken.
Ik vind trouwens de muziek uit mijn luidsprekers (die 'maar' 225/stuk waren) beter dan uit mijn sony oortelefoontje bij mijn discman. Ok 't was idd meer dan een factor 20 duurder, maar een oortelefoontje vult niet mijn hele kamer of zelfs hele huis met muziek
En je hebt niet van die zware dingen om je oren enzo...
Hmmz, ja ik wil erg graag goed geluid hebben dat vind ik nu heel belangrijk het is bijna een doel in mijn leven geworden. Ik zit nu sterk te twijfelen tussen de logitech z-680 en de megaworks. In sommige revieuws zegt men dat die logitech beter geluid heeft dan de meeste midde-klasse hi-fi sets. Ik wete niet of dit waar is maar als dat zo is vind ik dan vrij aantrekkelijk. Daarbij zit er ook een hardware matige decoder in.... kiezen is lastig ¬¬ Vooral dat iedereen iets anders zegtACM schreef op 13 december 2003 @ 00:11:
[...]
De aangehaalde voorbeelden zijn wat dat betreft vrij slecht, maar ik durf wel te wedden dat als je voor hetzelfde bedrag dat je uitgeeft aan een paar pc-speakers, je goed klinkend (zo niet beter, zeker met muziek) 2e hands spul kan kopen...
Zeker voor de 365 euro die een logitech z-680 moet kopen, daar kan je zelfs nieuw spul (stereo iig) voor kopen wat goed zal klinken.
Ik vind trouwens de muziek uit mijn luidsprekers (die 'maar' 225/stuk waren) beter dan uit mijn sony oortelefoontje bij mijn discman. Ok 't was idd meer dan een factor 20 duurder, maar een oortelefoontje vult niet mijn hele kamer of zelfs hele huis met muziek
En je hebt niet van die zware dingen om je oren enzo...
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 00:17 ]
Bij koptelefoons/oordopjes heb ik het gevoel dat het geluid de ruimte vult, bij gewone speakers normaalgesproken niet. Thuis heb ik in alle 4 de hoeken luidsprekers staan dus daar speelt het niet. Met oordopjes heb ik het gevoel dat het geluid van binnenuit mijn hoofd komt, best een vreemd gevoel (als je er op let).
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Zoizo bij een koptelefoon hoor je ook meer details in de muziek, die je eerst niet hoorde bijvoorbeeld instrumenten die je eerst niet hoorde hoor je nu wel. En het geluid is ook iets voller en een beetje met een echo, maar ik neem aan dat laatste ook in de software kan wordne ingesteld voor een speaker.m.m schreef op 13 december 2003 @ 00:22:
Bij koptelefoons/oordopjes heb ik het gevoel dat het geluid de ruimte vult, bij gewone speakers normaalgesproken niet. Thuis heb ik in alle 4 de hoeken luidsprekers staan dus daar speelt het niet. Met oordopjes heb ik het gevoel dat het geluid van binnenuit mijn hoofd komt, best een vreemd gevoel (als je er op let).
Met een koptelefoon naar muziek luisteren is vergelijkbaar met in een anechoische ruimte met luidsprekers luisteren. Je hebt geen reflecties, alleen maar direct geluid. Met luidsprekers in een normale ruimte luister je niet alleen naar het directe geluid dat van je luidsprekers afkomt, maar ook naar het gereflecteerde. Er ontstaat een heel reverberant field, en onder de pakweg 200Hz ook resonanties/staande golven (er onstaat een heel complex patroon van buiken en knopen). Allemaal factoren die het geluid negatief beinvloeden en waar moeilijk iets aan te doen valt.
Maar een koptelefoon brengt het geluid weer heel onnatuurlijk de gehoorgang in. Het geluid hoort van voren te komen en daar gaat een koptelefoon de fout in. Het hele geluidsbeeld klopt gewoon niet.
Kortom: klankmatig is een goede koptelefoon uitstekend met een hele hoge helderheid, maar toch luister ik liever naar luidsprekers omdat een koptelefoon onnatuurlijk klinkt. Ik gebruik zelf een HD580 voor 's avonds laat en voor in bed nog een muziekie luisteren
.
Maar een koptelefoon brengt het geluid weer heel onnatuurlijk de gehoorgang in. Het geluid hoort van voren te komen en daar gaat een koptelefoon de fout in. Het hele geluidsbeeld klopt gewoon niet.
Kortom: klankmatig is een goede koptelefoon uitstekend met een hele hoge helderheid, maar toch luister ik liever naar luidsprekers omdat een koptelefoon onnatuurlijk klinkt. Ik gebruik zelf een HD580 voor 's avonds laat en voor in bed nog een muziekie luisteren
De gemiddelde koptelefoon is inderdaad wat directer. Je hebt midner bijgeluiden, en je hele akoestiek zit er niet bij. Moet je je voorstellen wat een koptelefoon op een HiFi set doet, in plaats van alleen een discman! (Kan dat? Ja, er zijn speciale hoofdtelefoonversterkers in omloop
)
Wat betreft die Logitech set:
Muziek zul je er amper uit krijgen, maar wel een 'vette bass' (bij voorkeur met dubbel s
). Het ligt een beetje aan je toepassing. Met gamen is het geluid heerlijk (denk ik, nooit geprobeerd eigenlijk) maar voor muziek is het huilen met de pet op. Dat klinkt gewoon nergens naar! (gebaseerd op gewone midisetjes met 5.1 zut).
Wat betreft 'middenklasse HiFi', wat is dat voor jou? Is dat een simpele losse componenten set? Een miditowertje met een 500CD wisselaar van 250E, een mooi losse receiver, DVD speler met 6 fullrange zuilen, een hele grote center en een enorme sub, of een stereoset waarvan de versterker al meer kost dan een gemiddelde thuisset? Alles is relatief
. Het is maar net waar je tevreden mee bent. Tuurlijk klinkt het gweledig als je niets gewend bent! Het overweldigt gewoon. En het ebt weg als je wat beters hoort. Voor muziek alleen is een HiFi set vele malen beter, ook op je geluidskaart. Voor alleen gamen heb je veel meeraan een Z-680, die daarin gewoon erg goed zal zijn
.
Muziek zul je er amper uit krijgen, maar wel een 'vette bass' (bij voorkeur met dubbel s
Wat betreft 'middenklasse HiFi', wat is dat voor jou? Is dat een simpele losse componenten set? Een miditowertje met een 500CD wisselaar van 250E, een mooi losse receiver, DVD speler met 6 fullrange zuilen, een hele grote center en een enorme sub, of een stereoset waarvan de versterker al meer kost dan een gemiddelde thuisset? Alles is relatief
Music Addicted
Verwijderd
De meeste koptelefoons klinken al snel beter dan zulke simpele Creative en Logitech speaker setjes.
Ik heb zelf een redelijk goede koptelefoon van Philips, koste 35,- euro toen ik em kocht, maar ik vind dat deze koptelefoon het lang niet haalt bij me stereo installatie, me stereo installatie klinkt gewoon veel ruimtelijker, en heeft een veel beter surround effect, en bas moet je niet horen, bas moet je voelen
Ik heb zelf een redelijk goede koptelefoon van Philips, koste 35,- euro toen ik em kocht, maar ik vind dat deze koptelefoon het lang niet haalt bij me stereo installatie, me stereo installatie klinkt gewoon veel ruimtelijker, en heeft een veel beter surround effect, en bas moet je niet horen, bas moet je voelen
Is de megaworks dan wel goed voor muziek? Want ik gebruik hem het meeste voor muziek, daarbij wil ok ze ook voor de playstation 2 gebruiken en soms voor dvd's. Ik wil ook dat ie hard kan en vooral met de bass. Niet zo'n bass waar het net lijkt dat je oren dicht zitten net zoals je opstijgt in een vliegtuig.Boekster schreef op 13 december 2003 @ 01:09:
De gemiddelde koptelefoon is inderdaad wat directer. Je hebt midner bijgeluiden, en je hele akoestiek zit er niet bij. Moet je je voorstellen wat een koptelefoon op een HiFi set doet, in plaats van alleen een discman! (Kan dat? Ja, er zijn speciale hoofdtelefoonversterkers in omloop)
Muziek zul je er amper uit krijgen, maar wel een 'vette bass' (bij voorkeur met dubbel s). Het ligt een beetje aan je toepassing. Met gamen is het geluid heerlijk (denk ik, nooit geprobeerd eigenlijk) maar voor muziek is het huilen met de pet op. Dat klinkt gewoon nergens naar! (gebaseerd op gewone midisetjes met 5.1 zut).
Wat betreft 'middenklasse HiFi', wat is dat voor jou? Is dat een simpele losse componenten set? Een miditowertje met een 500CD wisselaar van 250E, een mooi losse receiver, DVD speler met 6 fullrange zuilen, een hele grote center en een enorme sub, of een stereoset waarvan de versterker al meer kost dan een gemiddelde thuisset? Alles is relatief. Het is maar net waar je tevreden mee bent. Tuurlijk klinkt het gweledig als je niets gewend bent! Het overweldigt gewoon. En het ebt weg als je wat beters hoort. Voor muziek alleen is een HiFi set vele malen beter, ook op je geluidskaart. Voor alleen gamen heb je veel meeraan een Z-680, die daarin gewoon erg goed zal zijn
.
(ik heb ook gehoord dat het merk Phonar ontiegelijk mooi geluid heeft, heeft iemand vervaringen met dit dure merk van speakers?)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 01:58 ]
Phonar is niet duur hoor. Ik heb een tijdje een setje Phonar Compact 2 bij mijn pc gehad, vond het een mooie speaker voor de prijs. Stukken beter dan Megaworks of welke andere pc speaker dan ook natuurlijk. Zo'n Phonar speaker is een beetje het punt dat je het HiFi kan gaan noemen. Nog heel bescheiden spul, maar echt heel mooi om mee te beginnen.
Verwijderd
Hier ben ik et wel grotendeels mee eens, bas op koptelefoon (voor muziek) vind ik meestal klote klinken, mn oom heeft 2 Infinity Kappa 9 zuilen staan op een harman & karon, en dat klinkt echt superieur aan WELKE koptelefoon dan ook die ik gehoord heb tot nu toe..Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 01:23:
De meeste koptelefoons klinken al snel beter dan zulke simpele Creative en Logitech speaker setjes.
Hij heeft ook een koptelefoon, en ik moet zeggen, die klinkt ook weer beter dan de meeste standaard HiFi sets die ik ken..
Dus er is niet echt een standaard zin van te maken:p
koptelefoon beter dan hifi? bullshit..
hifi beter dan koptelefoon? ook bullshit..
het ligt er maar net aan wat voor spullen je hebt staan met welk doeleinde..
Verwijderd
Hoe het technisch in elkaar zit weet ik niet, maar met een hoofdtelefoon heb je voor 1/10e van de prijs een even goed geluid als met speakers wordt vaak gezegd.Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 00:15:
[...]
Hmmz, ja ik wil erg graag goed geluid hebben dat vind ik nu heel belangrijk het is bijna een doel in mijn leven geworden. Ik zit nu sterk te twijfelen tussen de logitech z-680 en de megaworks. In sommige revieuws zegt men dat die logitech beter geluid heeft dan de meeste midde-klasse hi-fi sets. Ik wete niet of dit waar is maar als dat zo is vind ik dan vrij aantrekkelijk. Daarbij zit er ook een hardware matige decoder in.... kiezen is lastig ¬¬ Vooral dat iedereen iets anders zegt
Ik kan je aanraden hier eens rond te snuffelen voor info.
Met een goede bron (Cd speler, geluidskaart etc.), een speciale hoofdtelefoon versterker en een hoofdtelefoon van een paar honderd euro zit je al snel in Hi-Fi geluid wat je duizenden euro's zou kosten met een speaker systeem.
Ok, bron en versteker zal je niet veel op besparen, maar hoofdtelefoon vs. speakers scheelt wel aanzienelijk!
Zelfs met een discman+draagbare hoofdtelefoonversteker+goede hoofdtelefoon kom je al een heel eind.
Zelf heb ik een Philips HP890 koptelefoon (zag ik trouwens voor 49,95 euro bij RAF staan <= goede koop
)
En een Sony versterker+cd-speler met (sinds gister) Quad 11L speakers. Daarvoor had ik Mordaunt-Short 902's.
Met de koptelefoon luister ik ondanks dat het een heel leuk ding is, alleen als het echt moet ivm andere huisgenoten.
Maar ik vind de beleving van het geluid veel beter op speakers, op mn koptelefoon klinkt het allemaal heel helder etc, maar op speakers (mits ze van enige kwaliteit zijn) komt het gewoon beter over. Ook krijg ik snel pijn aan mn oren als ik op een koptelefoon speel, dat is heel hinderlijk, en ook niet goed voor mn trommelvliezen natuurlijk!
Wat ik zou doen als ik jou was Spikey Cloud, is een versterker van 50 euro kopen op marktplaats ofzo en dan Mordaunt-Short 902's (99 euro p/stuk) kopen (die ik dus ook heb) daar komt voor het geld echt héél goed geluid uit. Je moet ze maar eens gaan beluisteren bij winkels als Staffhorst/RAF, voor 99 euro per stuk krijg je kwaliteit die vergelijkbaar is met veel duurder.
Maar als je dus hoofdzakelijk muziek wil luisteren en af en toe games wil spelen. Zou ik een versterker met goede speakers kopen voor de muziek en dan voor games eventueel een leuke koptelefoon.
En een Sony versterker+cd-speler met (sinds gister) Quad 11L speakers. Daarvoor had ik Mordaunt-Short 902's.
Met de koptelefoon luister ik ondanks dat het een heel leuk ding is, alleen als het echt moet ivm andere huisgenoten.
Maar ik vind de beleving van het geluid veel beter op speakers, op mn koptelefoon klinkt het allemaal heel helder etc, maar op speakers (mits ze van enige kwaliteit zijn) komt het gewoon beter over. Ook krijg ik snel pijn aan mn oren als ik op een koptelefoon speel, dat is heel hinderlijk, en ook niet goed voor mn trommelvliezen natuurlijk!
Wat ik zou doen als ik jou was Spikey Cloud, is een versterker van 50 euro kopen op marktplaats ofzo en dan Mordaunt-Short 902's (99 euro p/stuk) kopen (die ik dus ook heb) daar komt voor het geld echt héél goed geluid uit. Je moet ze maar eens gaan beluisteren bij winkels als Staffhorst/RAF, voor 99 euro per stuk krijg je kwaliteit die vergelijkbaar is met veel duurder.
Maar als je dus hoofdzakelijk muziek wil luisteren en af en toe games wil spelen. Zou ik een versterker met goede speakers kopen voor de muziek en dan voor games eventueel een leuke koptelefoon.
En zo'n home chinema set's die je bijvoorbeeld bij de verschillende winkels kan kopen zijn die goed?StarTAC schreef op 13 december 2003 @ 10:44:
Zelf heb ik een Philips HP890 koptelefoon (zag ik trouwens voor 49,95 euro bij RAF staan <= goede koop)
Home cinema sets zijn goed voor films (en games). Maar het ligt er dan aan welke je bedoeld, die je bij de Albert Heijn koopt zijn zwaar kl*te.
Maar ik neem dus aan dat je die kant en klare setjes bedoeld voor iets van 200 euro etc, nou dat zou ik je ten zeerste afraden.
Voordat je een leuke home cinemaset hebt ben je veel meer kwijt dan voor een goede stereo set. En dan is zo'n stereo set nog veel beter in het afspelen van muziek voor minder geld, en je gaf aan dat je dat het belangrijkste vind.
Naja het ligt er maar aan hoeveel geld je te besteden hebt. Maar voor 300 euro zou ik gaan voor een mooie stereo set, en eventueel een koptelefoon erbij voor de games.
Maar ik neem dus aan dat je die kant en klare setjes bedoeld voor iets van 200 euro etc, nou dat zou ik je ten zeerste afraden.
Voordat je een leuke home cinemaset hebt ben je veel meer kwijt dan voor een goede stereo set. En dan is zo'n stereo set nog veel beter in het afspelen van muziek voor minder geld, en je gaf aan dat je dat het belangrijkste vind.
Naja het ligt er maar aan hoeveel geld je te besteden hebt. Maar voor 300 euro zou ik gaan voor een mooie stereo set, en eventueel een koptelefoon erbij voor de games.
puur antwoorden op de topic vind ik het niet echt een juiste vraagstelling.
je hebt geluid voor muziek (stereo)
en geluid voor films
en je hebt ook nog eens 3 bronnen, laten we zeggen.
de pc
de dvd in je woonkamer
de cd speler in je woonkamer.
ik stel de vraag, wat ga je met je koptelefoon doen.
en wat is de kwaliteit van je bron of de kwaliteit van je koptelefoon.
als het puur een geluidskaart is, die op zich allemaal al goed geluid afgeven, klinkt een hoofdtelefoon beter, of dit werkelijk zo is of gevoelsmatig is moeilijk te zeggen.
ik heb mjin geluids kaart (audigy platinum ex) ook op mijn installatie aangesloten (rotel, marantz, B&W en Kef) en is goed tot behoorlijk goed te noemen.
en op mijn koptelefoon sennheiser hd 600 ook zeker goed.
je hebt geluid voor muziek (stereo)
en geluid voor films
en je hebt ook nog eens 3 bronnen, laten we zeggen.
de pc
de dvd in je woonkamer
de cd speler in je woonkamer.
ik stel de vraag, wat ga je met je koptelefoon doen.
en wat is de kwaliteit van je bron of de kwaliteit van je koptelefoon.
als het puur een geluidskaart is, die op zich allemaal al goed geluid afgeven, klinkt een hoofdtelefoon beter, of dit werkelijk zo is of gevoelsmatig is moeilijk te zeggen.
ik heb mjin geluids kaart (audigy platinum ex) ook op mijn installatie aangesloten (rotel, marantz, B&W en Kef) en is goed tot behoorlijk goed te noemen.
en op mijn koptelefoon sennheiser hd 600 ook zeker goed.
Daar ben ik het mee oneens. Ik heb wat senns geprobeerd van rond de 100 pleuro en die klonken drie keer niks (ik hoorde alleen bassen alsof je watten in de oren heb).Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 22:56:
[...]
Beetje erg overdreven lijkt me, maar ik ben het ermee eens dat je flinke speakers moet kopen om bijvoorbeeld een Senheiser van €100 eruit te spelen.
Sommige mensen hebben geloof ik het idee: "als er bass in zit is ie goed"
De senns begiinen pas behoorlijk te klinken vanaf 200 pleuro's, althans de modelen die ik geprobeerd hebben klonken nergens naar...
Ik heb nu de 590 en die is mooi transparant en helder.
Verwijderd
Ik denk dat de TS gewoon iets simpels moet kopen, van de It's ofzo. Want hij weet volgens mij echt niet wat hij wil, want hij blijft maar hameren op die pc-setjes. Je zult voor muziek nooit echt mooi geluid krijgen uit pc-setjes en ook niet uit de home-cinema 400watt setjes met 6 speakers en 500Watt sub die voor 200 euro bij de kijkshop staan enz. Als je echt goed geluid wilt moet je gewoon naar een versterker + speakers die zelf alles kunnen weergeven en geen sub nodig hebben.
Hmmz ik heb nog wel een oude versterker hier liggen is een dynacord mischien dat iemand dat iets zegt dat merk...anways mischien is het een idee om daarop nog wat mooie speakers te kopen. Ik heb nu van die brakka philips boxen, maa zat te denken aan wat meer...zal es maandag of op eenandere dag es effe in de stad rondneuzenVerwijderd schreef op 13 december 2003 @ 16:45:
Ik denk dat de TS gewoon iets simpels moet kopen, van de It's ofzo. Want hij weet volgens mij echt niet wat hij wil, want hij blijft maar hameren op die pc-setjes. Je zult voor muziek nooit echt mooi geluid krijgen uit pc-setjes en ook niet uit de home-cinema 400watt setjes met 6 speakers en 500Watt sub die voor 200 euro bij de kijkshop staan enz. Als je echt goed geluid wilt moet je gewoon naar een versterker + speakers die zelf alles kunnen weergeven en geen sub nodig hebben.
Mijn 5.1 setje klingt beter als mijn oortjes van 20 euro. Omdat ik uit elke box een bepaalt detail hoor en bij oortjes maar stereo
Voor puur muziek raad ik je elke vorm van meerkanaals af. Het klinkt gewoon nooit zo als het moet horen. Ik heb nog nooit een orkest bijgewoond waar je middenin stond. Bij optredens sta je altijd voor het podium, nooit erop. Waar komt je geluid dus vandaan? Precies! Van voren. De perfecte weergeven is daarom eigenlijk ook gewoon een enorm brede spaker, die op elk punt fullrange kan weergeven. Is alleen nogal lastig. Daarom houden de meeste mensen het bij stereo
.
Voor film is het echter een stuk aantrekkelijker om erin te zitten. Dan is je beleving veel beter. Als een helikopter overvliegt hoort hij van voor naar achter te vliegen. Dan heb je mijn inziens wat aan 5.1 enz.
En als je koptelefoon van 20 Euro minder klinkt dan een 5.1 setje dan heb je een hele brakke aansluiting, een hele brakke en veel te dure hoofdtelefoon, of beide
.
En die Sennheisers zijn inderdaad heel scheef gebouwd in het goedkope segment. De meesten hebben veel laag, veel hoog, en weinig midden. Zonde, je mist namelijk de helft.
En bas is niet alles wat een setje moet geven, het moet in balans zijn. De meeste muziek heeft namelijk geen echte harde, lage bas nodig. Er zijn uitzonderingen, zoals een contrabas etc. , maar de meeste mensen draaien (veel op het forum niet in ieder geval) geen klassieke muziek. Dus je mist de contrabas bijna niet. In andere stijlen wordt het bijna niet gebruikt.
Een goede vraag werd gesteld: Waar wil je je hoofdtelefoon voor gebruiken? Voor games is bijna alles best. Voor muziek zou ik al een stuk kritischer zijn.
Voor film is het echter een stuk aantrekkelijker om erin te zitten. Dan is je beleving veel beter. Als een helikopter overvliegt hoort hij van voor naar achter te vliegen. Dan heb je mijn inziens wat aan 5.1 enz.
En als je koptelefoon van 20 Euro minder klinkt dan een 5.1 setje dan heb je een hele brakke aansluiting, een hele brakke en veel te dure hoofdtelefoon, of beide
En die Sennheisers zijn inderdaad heel scheef gebouwd in het goedkope segment. De meesten hebben veel laag, veel hoog, en weinig midden. Zonde, je mist namelijk de helft.
En bas is niet alles wat een setje moet geven, het moet in balans zijn. De meeste muziek heeft namelijk geen echte harde, lage bas nodig. Er zijn uitzonderingen, zoals een contrabas etc. , maar de meeste mensen draaien (veel op het forum niet in ieder geval) geen klassieke muziek. Dus je mist de contrabas bijna niet. In andere stijlen wordt het bijna niet gebruikt.
Een goede vraag werd gesteld: Waar wil je je hoofdtelefoon voor gebruiken? Voor games is bijna alles best. Voor muziek zou ik al een stuk kritischer zijn.
Music Addicted
darkdesign: koop dan maar eens een echte hoofdtelefoon.
Anyway. Hoofdtelefoons klinken beter omdat ze in feite simpeler zijn. Er is maar een driver per kanaal, dus geen frequentiecrossovers. Ook hoef je bij het ontwerp minder rekening te houden met vervorming van conussen. Als bijkomend voordeel zit de 'sweet-spot' altijd op dezelfde plek als waar jij je bevindt en omdat de drivers dichter op je oor zitten hoor je de kleinste details zelfs op een lager volume.
* CyBeR is fan van hoofdtelefoon-luisteren
Anyway. Hoofdtelefoons klinken beter omdat ze in feite simpeler zijn. Er is maar een driver per kanaal, dus geen frequentiecrossovers. Ook hoef je bij het ontwerp minder rekening te houden met vervorming van conussen. Als bijkomend voordeel zit de 'sweet-spot' altijd op dezelfde plek als waar jij je bevindt en omdat de drivers dichter op je oor zitten hoor je de kleinste details zelfs op een lager volume.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
*Spikey denkt terug aan de efteling waar ze zo'n mooi geluid hadden bij die showCyBeR schreef op 13 december 2003 @ 20:09:
darkdesign: koop dan maar eens een echte hoofdtelefoon.
Mensen zijn verwend.
sinds wanneer klinken geluiden uit de "echte" wereld echt precies helder? Nooit, vanwege allerlei materialen en objecten.
Mijn koptelefoon, een goede, klinkt leuk maar haalt het niet bij mijn 5.1 set. Al helemaal niet qua ervaring en levendigheid.
sinds wanneer klinken geluiden uit de "echte" wereld echt precies helder? Nooit, vanwege allerlei materialen en objecten.
Mijn koptelefoon, een goede, klinkt leuk maar haalt het niet bij mijn 5.1 set. Al helemaal niet qua ervaring en levendigheid.
Verwijderd
Spikey, koop jij maar een Logitech setje...... maar stel in het volg geen domme vragen. Ik neem aan dat deze bende hier gesloten kan worden....btw voor de audiofreaks kijk eens op http://www.videologic.com...duct.asp?Product=VL-60572 ;-) mijn nieuwe speeltje... iemand interesse? voor 4000,- is hij voor jou ;-)
Verwijderd
een koptelefoon kan nooit op tegen speakers. Alleen al vanwege de bas. En omdat het geluidspodium zich in je hoofd bevind in plaats van voor je. Maarja, als je alleen pc speakers kent.
Maar probeer maar gewoon wat je prettig vind.
Ik heb hier nu net een Sennheiser PC150 gekocht (met mic). Dat was de beste headset die ik vinden kon. Ik moet zeggen dat ik er matig tevreden mee ben. Veel bas en middentonen moeilijk te horen en niet erg sprankelend hoog. Het wordt pas wat als ik met Foobar de equalizer goed instel.
Ik heb hier ook de Logitech Z560 4.1 en behalve het 'gat' tussen bas en midden ben ik er erg tevreden over. Maarja, die is ook 3x zo duur.
Het liefst game ik echter met mijn Sony MDR-F1 omdat ik dan echt alles hoor wat er in zit en ik dan niemand stoor. En die is weer duurder dan het Logitech setje.
En die F1 is weer als methadon voor de echte verslaafde. Ik heb namelijk ook een stereo die ietsje duurder is. (Reference 3A, Audio Note, Linn, enz.).
/me is dus audiofiel in vergevorderd stadium...
Ik heb hier nu net een Sennheiser PC150 gekocht (met mic). Dat was de beste headset die ik vinden kon. Ik moet zeggen dat ik er matig tevreden mee ben. Veel bas en middentonen moeilijk te horen en niet erg sprankelend hoog. Het wordt pas wat als ik met Foobar de equalizer goed instel.
Ik heb hier ook de Logitech Z560 4.1 en behalve het 'gat' tussen bas en midden ben ik er erg tevreden over. Maarja, die is ook 3x zo duur.
Het liefst game ik echter met mijn Sony MDR-F1 omdat ik dan echt alles hoor wat er in zit en ik dan niemand stoor. En die is weer duurder dan het Logitech setje.
En die F1 is weer als methadon voor de echte verslaafde. Ik heb namelijk ook een stereo die ietsje duurder is. (Reference 3A, Audio Note, Linn, enz.).
Visceral bass bedoel je. Die krijg je niet uit een hoofdtelefoon nee. Maar ook niet uit speakers als je op een volume luistert dat dusdanig is dat de buren niet mee hoeven te genieten.Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 01:47:
een koptelefoon kan nooit op tegen speakers. Alleen al vanwege de bas. En omdat het geluidspodium zich in je hoofd bevind in plaats van voor je. Maarja, als je alleen pc speakers kent.
Wat betreft die soundstage -- sommige mensen vinden het een nadeel dat het meer in je hoofd zit (technieken als Dolby Headphone en Binaural opnamen buiten beschouwing gelaten), en sommigen vinden het een voordeel. Ik vind het persoonlijk juist fijn.
Vergeef me als ik fout zit -- maar die F1 is toch een open phone die over je oor heen 'zweeft' (a la AKG K-1000) Hoe krijg je het voor elkaar dat niemand dat hoort?Het liefst game ik echter met mijn Sony MDR-F1 omdat ik dan echt alles hoor wat er in zit en ik dan niemand stoor. En die is weer duurder dan het Logitech setje.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
je luistert niet alleen op pc speakers, deze zijn idd niet al te best, dan heb je uit een redelijke hoofdtelefoon al beter geluid jaVerwijderd schreef op 14 december 2003 @ 01:47:
[ Voor 9% gewijzigd door ratsja op 14-12-2003 16:28 ]
In mijn zoektocht naar reviews over speakers kwam ik deze thread tegen. Ik wilde even reageren op de opmerking van BOEKSTER:
Voor puur muziek raad ik je elke vorm van meerkanaals af. Het klinkt gewoon nooit zo als het moet horen. Ik heb nog nooit een orkest bijgewoond waar je middenin stond. Bij optredens sta je altijd voor het podium, nooit erop. Waar komt je geluid dus vandaan? Precies! Van voren.
Je hebt zeker nog nooit een concert van Pink Floyd meegemaakt. Daarmee wil ik aangeven dat alles zoveel mooier klinkt als je er middenin zit!!
En wat is: .... zoals het moet horen...? Dat bepaal je toch zeker zelf.
Voor puur muziek raad ik je elke vorm van meerkanaals af. Het klinkt gewoon nooit zo als het moet horen. Ik heb nog nooit een orkest bijgewoond waar je middenin stond. Bij optredens sta je altijd voor het podium, nooit erop. Waar komt je geluid dus vandaan? Precies! Van voren.
Je hebt zeker nog nooit een concert van Pink Floyd meegemaakt. Daarmee wil ik aangeven dat alles zoveel mooier klinkt als je er middenin zit!!
En wat is: .... zoals het moet horen...? Dat bepaal je toch zeker zelf.
theplayer: het hangt er maar net vanaf. Zijn het ook ware meer-kanaals BRONopnamen, dus dat er uit je rear speakers alleen sfeer en akoestiek-geluid komt, dan kan het wel mooi zijn. Maar vaak zijn het gewoon opgekalefaterde 2 kanaals opnamen. Das waardeloos.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Daar heb je wellicht gelijk in. Ik kan dat nog niet beoordelen. Ben nog driftig op zoek naar een stel goede floorspeakers die ik kan uitbouwen naar een 5.1 systeem. Ik hoorde bij een vriend een superaudio cd en dan blijkt dat je toch echt meer dan 2 speakers moet hebben.
Verwijderd
Ik gebruik alleen m'n koptelefoon (HD580) voor 's avonds laat. Hij legt het toch echt af tegen m'n fronts (Omega's), deze zijn veel gedetailleerder, hebben een betere laagweergave, geven een beter stereobeeld en doen ook niet pijn aan de oortjes op een hoog volume
Of je voor SACD meer dan 2 speakers nodig hebt, hangt er vanaf of het een multichannel opname is of niet.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Enig idee waar ik naar zou moeten luisteren met de volgende wensen:
100/120W, diep laag (buik) , sprankelend hoog, goed gedefinieerde klank, ruimtelijk en breed, vol maar niet als een brij. helder en gedetailleerd.
(Is nogal wat, niet?)
100/120W, diep laag (buik) , sprankelend hoog, goed gedefinieerde klank, ruimtelijk en breed, vol maar niet als een brij. helder en gedetailleerd.
(Is nogal wat, niet?)
Verwijderd
Met wat voor koptelefoonversterker?Verwijderd schreef op 24 januari 2004 @ 17:25:
Ik gebruik alleen m'n koptelefoon (HD580) voor 's avonds laat. Hij legt het toch echt af tegen m'n fronts (Omega's), deze zijn veel gedetailleerder, hebben een betere laagweergave, geven een beter stereobeeld en doen ook niet pijn aan de oortjes op een hoog volume
Ik heb zelf een zeer nette beschaafde Sony STR-DB790 DPL receiver, met daar een Sony Pascal SA-VE835ED hangen.Enig idee waar ik naar zou moeten luisteren met de volgende wensen:
(Is nogal wat, niet?)
Dit geheel klinkt behoorlijk goed, alleen mis ik toch wel wat midrange. Maar dat is echt minimaal, en dat drukt de pret echt totaal niet! De subwoofer gaat behoorlijk laag, tegen de 20Hz aan. Wat het hoog betreft, beter kan niet! Zelfs op max. vermogen totaal geen vervorming, en geen schel geluid. Het blijft zeer fijn voor de oren. Dit is een zeer mooie set voor relatief weinig geld.
Ik heb hier mijn PC aan hangen met een optisch kabeltje, en dat werkt echt subliem!
Er zijn zat menschen die kotsen van Sony, maar hey, ik ben maar een huis tuin en keuken gebruiker. Goed genoeg voor mij
Wattages zeggen niets, maar allee, voor de freaks het volgende:
Sony STR-DB790 DPL receiver 6x100w
Sony Pascal SA-VE835ED 5x140w 1x200w
[ Voor 23% gewijzigd door baquelappe op 25-01-2004 02:43 ]
Verwijderd
Gewoon op de standaard aansluiting van m'n versterker: NAD C370 (staat trouwens wel gebiamped met een 2600PE voor die Omega's
Héy Baquelappe, ik bedoel dus voor de woonkamer, niet voor aan de pc. Daar hangt al een 5.1 setje aan.
Pagina: 1