Banaanstekker op Receiver & Speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.777 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben een beetje rond aan het kijken naar een leuk setje voor op de kamer
Nou heb ik al een redelijk goede DTS receivertje namelijk de Sony STR-DE685
(voor mijn doen is dat goed genoeg)
Ik ben dus ook van plan om nieuwe compacte front speakers te kopen
B&W 602

Ik heb gezocht hier op de forum naar banaanstekkers, pluggen, banaanstekkers receiver. Maar niet echt een duidelijk antwoord op de vraag waarmee ik zit.
namelijk: Ik weet dat de speakers van B&W met biwiring kunnen dat deze aangesloten kunnen worden met banaanstekkers
maar kan dit ook op mijn receiver? (Sony STR-DE685)

(als ik op google banaanstekkers in typ krijg ik bedrading tezien en geen terminals/aansluitingen op de receiver al voorbeeld)

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Heb je plaatje van achterkant ? ( met name de aansluiting voor de luidsprekers )

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ViolatoR schreef op 12 december 2003 @ 22:36:
Heb je plaatje van achterkant ? ( met name de aansluiting voor de luidsprekers )
um nee :S zelfs bij google vind ik helemaal niets
ik kan het wel beschrijven het lijken op grote ronden schroeven als je die opendraait onstaat er een gleuf daar draai je zegt maar je kabel in vast

En ik heb ook aansluitingen door middel van klemmen druk de klem naar achteren en schijf de draad erin en laat los systeem :)
ik hoop dat dat voldoende is anders hopen dat iemand anders met een pic komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:27

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Bij de ronde pluggen gaat het waarschijnlijk wel. Hier moet je dan meestal een dopje in het midden van plug verwijderen en daar kan je dan de banaanstekker insteken. Bij de klemmetjes kan het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-bolio- schreef op 12 december 2003 @ 22:41:
Bij de ronde pluggen gaat het waarschijnlijk wel. Hier moet je dan meestal een dopje in het midden van plug verwijderen en daar kan je dan de banaanstekker insteken. Bij de klemmetjes kan het niet.
Oke maar nu weet ik dat dus nog niet zeker :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie misschien een foto van een Receiver waar wel banaanpluggen in kunnen?
kan ik misschien een beetje vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_sr7400_bck.gif

( werd gevraagd om plaatje van receiver die bananenpluggen kon hebben )

[ Voor 37% gewijzigd door ViolatoR op 12-12-2003 22:54 ]

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik weet niet het doel van de marantz hierboven.
Maar ik heb op http://www.kieskeurig.nl bij de recensies van jouw rerciever gezien dat er inieder geval ronde draai-aansluitingen zitten op jouw reciever.

Dan kan je er (bijna) wel vanuit gaan dat de mogelijkheid van banaanstekkers er wel opzit. Maar niet de optie van bi-wiring, tenminste dat zit meestal op wat meer "audiofiele" merken :P)

(vreemd trouwens: op de site van sony zeggen ze niks over de aansluitingen....)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 22:52:
Hmm, ik weet niet het doel van de marantz hierboven.
Maar ik heb op http://www.kieskeurig.nl bij de recensies van jouw rerciever gezien dat er inieder geval ronde draai-aansluitingen zitten op jouw reciever.

Dan kan je er (bijna) wel vanuit gaan dat de mogelijkheid van banaanstekkers er wel opzit. Maar niet de optie van bi-wiring, tenminste dat zit meestal op wat meer "audiofiele" merken :P)

(vreemd trouwens: op de site van sony zeggen ze niks over de aansluitingen....)
Oke het zijn zwarte doptjes die heb ik na wat moeite losgekregen :)
daar zat dus een gat in (duh)

Maar nu even terug naar dat Biwiring ik ben van plan 602B&W's te kopen hoe moet ik dat dan aansluiten als ik toch gebruik wil maken van alle vier aansluitpunten op de speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 22:58:
[...]

Oke het zijn zwarte doptjes die heb ik na wat moeite losgekregen :)
daar zat dus een gat in (duh)

Maar nu even terug naar dat Biwiring ik ben van plan 602B&W's te kopen hoe moet ik dat dan aansluiten als ik toch gebruik wil maken van alle vier aansluitpunten op de speaker?
Ik heb geen bi-wiring (heb zelfbouwtjes :) )
Maar ik dacht dat als je bi-wiring speakers "normaal" wilt aansluiten, dat dat gewoon kan.

Je hoeft dan maar 1 paar van de 2 paar aansluitingen te gebruiken en dan wordt het gewoon doorverbonden dacht ik.

Bi-wiring heeft als "voordeel"(de meningen zijn verdeelt) dat de speakers elk apart van de versterker een zuiver signaal krijgt, en zou het theoretisch mooier klinken.

Maar ik dacht dat ze ook gewoon aan te sluiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
Banaanstekkers passen in zowel die B&W's als in je reciever. Wel ff de pinnetjes verwijderen uiteraard. Bi-wiring met jou reciever zou ik echter niet doen. Je gaat het verschil niet echt merken, daarvoor moet je wat duurdere recievers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MarcoZ20 schreef op 12 december 2003 @ 23:02:
Banaanstekkers passen in zowel die B&W's als in je reciever. Wel ff de pinnetjes verwijderen uiteraard. Bi-wiring met jou reciever zou ik echter niet doen. Je gaat het verschil niet echt merken, daarvoor moet je wat duurdere recievers hebben.
Oke dat is dan duidelijk doe ik verder niet moeilijk over :)
maar hoe moet ik dat dan aansluiten?
Een speaker kabel met aan de receiver kant alleen een +/- en aan de speaker kant 2x -/+ (bestaat dat?)
Het lijkt me sterk om alleen 1 aansluiting te gebruiken op de speaker en deze dan aante sluiten op de receiver dan laat je de andere terminal in principe leeg :S?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nee, gewoon één van de +-en en één van de --en leeg laten... op elke speaker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Die twee sets terminals worden verbonden door een koperen plaatje. Als je wilt bi-wiren (niet dat dat voordelen heeft, het kost je alleen maar extra speakertouw/connectoren), dan moet je die plaatjes verwijderen.
Als je met banaanstekkers wilt werken dan kan dat op twee manieren. Je kan twee banaanstekkers per terminal in de receiver steken (banaanstekkers kan je in elkaar steken vaak). Of je kan de A aansluitingen op de het hoog van de speaker aansluiten, en de B aansluitingen op het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 13 december 2003 @ 01:12:
Die twee sets terminals worden verbonden door een koperen plaatje. Als je wilt bi-wiren (niet dat dat voordelen heeft, het kost je alleen maar extra speakertouw/connectoren), dan moet je die plaatjes verwijderen.
Als je met banaanstekkers wilt werken dan kan dat op twee manieren. Je kan twee banaanstekkers per terminal in de receiver steken (banaanstekkers kan je in elkaar steken vaak). Of je kan de A aansluitingen op de het hoog van de speaker aansluiten, en de B aansluitingen op het laag.
ik kan alleen A of B spelen maar niet A + B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 13:09:
[...]

ik kan alleen A of B spelen maar niet A + B
Dan zou je dus alleen A of alleen B moeten gebruiken (als je bi-wire wil). En dan 1 setje kabel direct in de aansluitingen op je versterker en dan de 2de kabel in de andere stekker steken. LET OP: niet elke banaanstekker heeft de mogelijkheid dat je er een andere in kan steken (Zit vaak een gat dwars in de plug zodat je de 2de banaan er haaks op kan zetten).

Maar ik zou iig niet voor bi-wire gaan, gewoon 1 stel dikke kabels voldoet uitstekend. En als je toch een beetje audiofiel (lees mierenneukerig wilt doen) dan moet je de vergulde plaatjes van je bi-wire terminal aan je speaker kant vervangen door een stuk van je speakerdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 13:47:
[...]

Dan zou je dus alleen A of alleen B moeten gebruiken (als je bi-wire wil). En dan 1 setje kabel direct in de aansluitingen op je versterker en dan de 2de kabel in de andere stekker steken. LET OP: niet elke banaanstekker heeft de mogelijkheid dat je er een andere in kan steken (Zit vaak een gat dwars in de plug zodat je de 2de banaan er haaks op kan zetten).

Maar ik zou iig niet voor bi-wire gaan, gewoon 1 stel dikke kabels voldoet uitstekend. En als je toch een beetje audiofiel (lees mierenneukerig wilt doen) dan moet je de vergulde plaatjes van je bi-wire terminal aan je speaker kant vervangen door een stuk van je speakerdraad.
mooi niet ben geen audiofiel :) ik hou het lekker simpel 6mm moet voldoende zijn... maar bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Wil je 6 km kabel leggen ofzo? 6mm2 is echt helemaal niet nodig :). 2.5mm2 of 1.25mm2 is ook prima voor normale afstanden. Met een beetje pech zit er 20 meter 0.25mm2 spoeldraad gewikkeld in je wisselfilter. De weerstand van een wisselfilter is vaak vele malen hoger dan die van de luidsprekerkabel. Laat je niet gek maken, en koop gewoon een simpel stukje kabel bij een electronicazaak (lees: de Display of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Jag schreef op 13 december 2003 @ 17:22:
Wil je 6 km kabel leggen ofzo? 6mm2 is echt helemaal niet nodig :). 2.5mm2 of 1.25mm2 is ook prima voor normale afstanden. Met een beetje pech zit er 20 meter 0.25mm2 spoeldraad gewikkeld in je wisselfilter. De weerstand van een wisselfilter is vaak vele malen hoger dan die van de luidsprekerkabel. Laat je niet gek maken, en koop gewoon een simpel stukje kabel bij een electronicazaak (lees: de Display of iets dergelijks).
nu heb ik 1.25 of 2.5 draad. goedkope maar wel speaker kabel.
en heb laatst een luistertest gedaan en daar kwam erg duidelijk naar voren dat duuder draad een beter geluid gaf.
de dure toslink(die duurder was dan de speakerkabel bijelkaar) maakt vrijwel geen verschil. Je wil verschil horen je denkt verschil te horen maar je weet het niet zeker.
Bij de speaker kabel was het meer van wow, dat maakt veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mafketel schreef op 14 december 2003 @ 16:56:
[...]

en heb laatst een luistertest gedaan en daar kwam erg duidelijk naar voren dat duuder draad een beter geluid gaf.
de dure toslink(die duurder was dan de speakerkabel bijelkaar) maakt vrijwel geen verschil. Je wil verschil horen je denkt verschil te horen maar je weet het niet zeker.
Zul je dit verschil ook horen bij De boven genoemde sony versterker en B&W speakers? volgens mij hoor je dat verschil juist bij high end...? ES lijn van sony en nautilus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Mafketel schreef op 14 december 2003 @ 16:56:
[...]

Zeker niet blind getest he ;) ? Hier staat een interessant verhaal over wat luidsprekerkabels met je geluid doen, interessant leesvoer voor als je voor nieuwe kabels gaat shoppen.
Ik heb zelf ook wel eens met een panel mensen naar verschillende LS kabels geluisterd, kan alleen maar bevestigen wat er in die link staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

PnD

like in Pinda ^_^

ik heb eem yamaha rxv440rds en daar zitten van die redelijk grote draaiknoppen op waar je je snoer tussen moet steken, maar daar kan geen bananenplug in zoals bij dat plaatje vd marantz
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ilse.ibrahim/strdb2000_rear_1200x377.jpg

zulke

[ Voor 19% gewijzigd door PnD op 14-12-2003 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien moet je die zwarte afdekdopjes er eens uitpeuteren..........
Pagina: 1