Toon posts:

Formatteren van C schijf bij WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik weet het dit is een domme vraag heb de search gebruikt geen uitkomst...
Ik wil mijn HD formatteren ik heb er nu WinXP opstaan.
Ik heb het geprobeerd met een Win98SE opstart diskette, in DOS 'Format C:' ingetikt maar lukt niet ik heb vele combinaties geprobeerd en niks helpt (bijv. 'Format C' of ' Format C:\' ) toen probeerde ik het via de Winxp cd-rom maar daar kan ik alleen kiezen tussen: Windows XP opnieuw installeren en zo nog 2 opties maar geen formatteren...

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,
Jasper

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
idd dos herkent geen ntfs partities dus je zal eerst moeten fdisken wil je hem gaan formatteren in dos

maar met windows xp cd moet je gwoon kiezen voor opnieuw installeren en dan onderin kijken en letten op D partite verwijderen kan ook

/basic

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-03 10:38
Als je je originele winxp cd erin doet en je start je pc dan op, komt er een blauw scherm waarbij vanalles geladen wordt, en daarna moet je keuze maken of je winXP win repareren of vervangen meen ik mij te herinneren. Je kan dan vervangen kiezen, en dan gaat ie zeuren dat er al een besturingssysteem opstaat. Deze kan je dan overschrijven, want de cd vraagt dan of de hd geformateerd moet worden Dit is geloof ik ook wel te vinden op Inet met een beetje zoeken...... B)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

computer booten in recovery console, en dan kan je geloof ik wel formatten

Verwijderd

Je moet het formatteren inderdaad via de windows XP-cd doen tijdens het opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
gelukt,

ik heb de C partitie verwijderd nu staat er: ' niet-gepartiteerde partitie' geloof ik weet ik niet zeker (moet naar beneden rennen). Nu zeg ik dat ie daar moet installeren, dan krijg je een volgend scherm waarin staat of ik hem in NTFS (snel) of gewoon NTFS wil formatteren.

ik heb gehoord dat je FAT/32 beter kan gebruiken als je veel games speelt is dat zo? en zo ja hoe doe ik dat dan? en waarom is dat eigenlijk...

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 22:09 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom wil je eigenlijk de schijf formatteren?

Verwijderd

Topicstarter
hij is heel erg traag geworden en onoverzichtelijk... het moet gewoon gedaan worden vind ik..

• WFvN
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Tipje voor de volgende keer.... en daar moet je nu mee starten nu je een schone installatie maakt.

Maak een schone installatie
Installeer alleen echt het nodige waarvan je vrijwel zeker weet dat je dat elke keer op je bak geinstalleerd wil hebben
Na die installatie maak je een ghost-image die je op een andere partitie zet.

Volgende keer als je systeem brak draait, heb je aanzienlijk minder werk door gewoon die image terug te zetten. Dus schone XP-installatie uitvoeren is dan niet nodig; die heb je dan zo op je bak staan. Alleen moet je dan nog wat extra dingetjes installeren; eventueel enkele nieuwe drivers....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

FAT32 heeft neit echt veel voordelen. Ik gebruik het hier alleen nog op schijven voor windows 98.
Dus het best kun je gewoon NTFS gebruiken als je toch een NT based OS gaat draaien.
mocht je een dual boot willen met een 9x based OS kun je FAT32 nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 22:02:
gelukt,

ik heb de C partitie verwijderd nu staat er: ' niet-gepartiteerde partitie' geloof ik weet ik niet zeker (moet naar beneden rennen). Nu zeg ik dat ie daar moet installeren, dan krijg je een volgend scherm waarin staat of ik hem in NTFS (snel) of gewoon NTFS wil formatteren.

ik heb gehoord dat je FAT/32 beter kan gebruiken als je veel games speelt is dat zo? en zo ja hoe doe ik dat dan? en waarom is dat eigenlijk...
Goede tip, maar mijn vraag is er nog steeds... zie quote

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je wilt dus gewoon WindowsXP opnieuw en schoon installeren? Wel, je had de schijf heel makkelijk kunnen formatteren wanneer je tijdens de XP setup gewoon voor "Windows XP opnieuw installeren" optie had gekozen 8)7

Maargoed, de performanceverschillen zijn overigens nihil. Check verder de FAQ van dit subforum onder het kopje "NTFS vs FAT32" B)

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt,
Ik ben hem nu aan het formatteren...

jullie hebben me er goed uitgeholpen DANK JULLIE WEL! _/-\o_

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Volgens mij is het grote voordeel van een C schijf die FAT32 is, dat je er in dos bij kan mocht de boel ooit crashen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het grote nadeel is dat de data niet veilig is gesteld (FAT heeft geen rechtensysteem) en dat je bij een crash grotere kans hebt dat er data verloren is gegaan. Bovendien kun je met de XP setup-CD makkelijk in een DOS-look-a-like Recovery Console komen om bij de data te komen :)

Een ander enorm irritant nadeel van FAT is dat je elke keer scandisk voor je neus krijgt wanneer de PC niet goed is afgesloten. NTFS heeft hier geen last van :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 13-12-2003 09:44 ]

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Tip voor de volgende keer: Ghost image!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-03 21:19

Mad_Demon

de dokter

[topic-kaap]
Hoe pak je zo'n ghost image aan dan? Ik heb namelijk een een image van een 2.1Gb met Norton Ghost overgezet naar een 20Gb harde schijf, maar die kon op de een of andere manier niet booten :? (ik had een 1 op 1 kopie laten maken)
En hoe groot word het dan? Word de data nog gecomprimeerd?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Pagina: 1