[VB.NET] Algemeen datagrid/set beste methode

Pagina: 1
Acties:

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:56
Je kan op een aantal manieren een connectie maken met een database.
Je data-adapter vullen.
Je dataset maken/vullen.

- Via de server-explorer.
- Via de server-explorer met een dsn.
- Via code.

Nu ben ik van de laatste nogal gecharmeerd, omdat ik dan de connectie string uit een config-file kan lezen (b.v. server-naam, database, tabel e.d.).
Werkt allemaal prima, echter kan vb.net nu niet in de "makkelijke-modus" werken met bijvoorbeeld het "assignen" van data aan een control.
Dat kan je weer oplossen door de connectie, adapter etc via de server-explorer te definieren.

Echter ben ik op dat moment niet meer flexibel, en kan ik de applicatie simpelweg niet meer distribueren, omdat de database een ander path heeft, of een andere naam.

Nu is mijn vraag:
Hoe doen jullie dit ?
Alles via code ?
Of zie ik iets over het hoofd met de server-explorer.

In msdn of google, krijg je allerlei voorbeelden op beide manieren, maar geen uitleg waarom die manier de juiste is.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• tijn
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-05 12:24
Als je een connection object voorhanden hebt (bijvoorbeeld na gebruik van de data adapter wizard), kun je daarvan de ConnectionString property mappen naar je .config file via de DynamicProperties van de connection. Misschien dat dat is wat je zoekt.

Cuyahoga .NET website framework

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:14
Je vult geen data-adapter.
Een data-adapter gebruik je als een bridge tussen je Command en je DataSet/DataTable. Met je data-adapter vul je dus een dataset of datatable.

Ikzelf doe alles via code.

https://fgheysels.github.io/

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:56
tijn schreef op 12 december 2003 @ 22:20:
Als je een connection object voorhanden hebt (bijvoorbeeld na gebruik van de data adapter wizard), kun je daarvan de ConnectionString property mappen naar je .config file via de DynamicProperties van de connection. Misschien dat dat is wat je zoekt.
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Dus gewoon alles lekker met de serverexplorer doen, en uiteindelijk even de code herschrijven om een app.config of wat dan ook te gebruiken.

Want bijvoorbeeld met crystal reports is het vele malen sneller en makkelijker als je de serverexplorer gebruikt.
Anders moet je dus datasets creeeren, en deze eerst in combinatie met een datagrid gebruiken, voordat deze in crystal reports naar voren komt.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.