PC zeer instabiel, start niet meer op, iets kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25
Mijn PC start sinds vandaag niet meer normaal op. Het volgende is er aan de hand:

Op de HCC dagen heb ik nieuw spul gekocht. Zie mijn sig voor info over mijn configuratie. Het eerste probleem deed zich voor met mijn floppydrive, de dag dat ik het spul geinstalleerd had.

Ik had die ochtend de floppydrive gebruikt om drivers te installeren van mijn IDE controller. Een uur later wilde ik nog iets anders van een floppy afhalen; was de floppydrive ineens stuk. Wilde geen diskettes meer lezen. Dus ik dacht: kan gebeuren, ik prop er wel een andere in. Dus zo gezegt zo gedaan, en de boel werkte weer.

Vandaag begon mijn PC ineens weer raar te doen. Vanochtend had ik ineens heel krakerig geluid. Ik restart het systeem, probleem weg. Een uur later begint mn PC steeds vast te lopen. Hij hangt dan op een willekeurig moment, en reageert totaal niet meer. Het lampje van de harde schijf blijft continu branden. PC een paar keer herstart, elke keer weer hetzelfde. Op een gegeven moment blijft hij bij het inlogscherm van XP al hangen. Nog een restart later komt hij niet eens meer in windows.

Ik denk: dan maar opstarten met een opstartdiskette. En nu zie je hem misschien al aankomen: na een paar minuten van een diskette gelezen te hebben, geeft hij ineens Read errors aan. Floppydrive lijkt dus weer stuk te zijn, zelfde verschijnselen als vorige keer. Paar keer herstarten, en na een keer of tien pakt ie de diskette ineens wel weer, maar na een paar minuten houdt hij het weer voor gezien. Diverse andere diskettes geprobeerd, zelfde probleem.

Ik heb nu 2 harde schijven afgekoppeld, en nu start hij wel weer normaal op. Dat wil zeggen, eerste keer bleef hij hangen, tweede keer startte hij wel op. De vraag is hoelang de boel blijft werken totdat hij weer hangt.

De vraag is nu: waar ligt het aan. De harde schijf lijkt me sterk, immers zijn alle bestanden nog leesbaar enzo. Rare is dat probleem met het diskettestation wat ineens weer stuk is. Ik zat dus zelf aan de voeding (QTEC 400W Dual Fan gold) te denken, maar hoe denken jullie erover?

En als het aan de voeding ligt, zal een andere voeding het probleem dan zonder meer verhelpen, of loop ik grote kans dat er intussen al andere componenten gesneuveld zijn?

Catch a smile out there!

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-04 19:15

LyP0

it is I , you worst nightmare

check je systeem es met antivirus , een maat van me had dit ook en heeft de hele pc terug kunnen sturen , het begon met iets dat plots niet meer werkte en toen kon hij zich nog aanmelden bij windows maar kwam hij windows zelf niet in en daarna kwam hij er helemaal niet meer in , hebbe we toen ff een check gedaan , 5 virusen gevonden , nog geen 20 min later meer dan 400 geinfecteerde files . Ik weet niet of het bij jou het zelfde gaat lopen , kan net zo goed ergens anders aan liggen , zeg alleen maar voor de zekerheid , check t maar es . je weet maar nooit . verder veel succes

ik voel me lekkaah !!!

• Glenfiddich
Bij mij is het probleem dus dat hij steeds bevriest eigenlijk. Dat gebeurt al voordat hij het 'windows xp' logo weergeeft bij het opstarten. Ook van diskette wil hij vaak niet opstarten, omdat het diskettestation steeds read errors aangeeft. Zoals ik in mijn openingspost al stelde, had dit probleem met het diskettestation al vanaf dag 1, en nadat ik het diskettestation vervangen had, ging het een tijdje goed. Tot gisteren dus, toen had ik met dat andere diskettestation ineens hetzelfde probleem. Soms start ie wel van diskette op, en soms leest hij de diskette niet.

Als ik een en ander een beetje vergelijk dan lijkt het probleem met de harde schijf nu wel hetzelfde als dat diskettestation: soms leest hij de gegevens wel, en soms hangt ie.

Daarom zat ik dus aan de voeding te denken, tenzij jullie andere suggesties hebben. Een virus lijkt me vrij onwaarschijnlijk, het lijkt mij persoonlijk iets hardwarematigs.

Catch a smile out there!

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
het kan ook nog de kabel zijn
wissel die is om

• Glenfiddich
update:

Ik heb de PC met een andere voeding geprobeert, en daarmee is het probleem niet opgelost. Opstarten vanaf diskette gaat soms goed, en soms niet. Opstarten vanaf harde schijf wil ook niet, dan hangt ie steeds ergens halverwege. Harde schijf maakt ondertussen zachte klikgeluiden, maar ik weet niet of dat normaal is of niet.

Met betrekking tot de kapotte diskettestations: ik heb het eerste kapotte diskettestation in een andere PC geprobeert, en daar gaf deze geen problemen.

Conclusie:

- De voeding is goed
- De kapotte diskettestations blijken dus niet kapot te zijn
- De harde schijf lijkt kapot, maar ga deze nog in een andere PC proberen

Waar kan het nu aan liggen? moederbord? geheugen? processor? en hoe kom ik er achter.

Catch a smile out there!

Verwijderd

memtest86 geeft geen fouten? Wat zijn de voltages op het mobo en de temperaturen? (bios -> pc health oid).

En een herinstall van het os? (Dus hardeschijf formatteren en fdisk /mbr en dan opnieuw xp erop?)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 10:22 ]

• Shockyboy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05-2025
OK, om er echt achter te komen wat er mis is volg ik altijd de volgende stappen.
Trek alle kaarten eruit die je niet per se nodig hebt. Dwz alles behalve videokaart, heb je onboard video, dan ruk ook de videokaart er maar uit.
Koppel alle drives af, en haal ze ook van de stroom af.
Stop het minimaal aantal geheugenmodules in je mobo (1 of 2).
Opstarten. Krijg je bios? Lijkt alles hier OK? Dan floppy aankoppelen en opstarten van memtest86. Laat maar draaien. Geheugen OK? Dan verder. 1 drive aankoppelen. Liefst niet je oorspronkelijke boot-drive, maar een andere.
Installeer een OS (liefst veeleisend zoals XP). Draait dat goed, plaats dan stuk voor stuk je insteekkaarten terug en update de drivers.
Als je zo ver bent, en alles draait eigenlijk goed: je hardware is OK!

Gaat het nog steeds goed, probeer dan je harddisk eens om te wisselen met de harddisk met je oude systeem erop. Krijg je nu meteen problemen: vlug die andere disk terugzetten, data van je oude schijf afhalen en formatteren maar.

Succes

AMD 1,4G; A7V333; 512 Mb V7700 Geforce2 Deluxe; 21" Philips Brilliance; 45+60Gb IBM7200; Plextor R412C, PX-32TS, Onstream SC30; Toshiba M1401; SbLive; Microsoft Internet KeyboardPro, Logitech Optical Wireless, HP950C, HP 4100C; WinXP Professional

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 08:56

Speedpete

was barman

Als ik dit zo lees lijkt dit enorm veel op de pc van m'n directeur die problemen gaf...

PC liep vast op I/O problemen, HD's, Floppies e.d. Probeer eens te booten met knoppix of alleen in Dos en dan hd's te benaderen, loopt ie dan niet vast?? (er van uitgaande dat je cd-rom geen problemen geeft)

Problemen zijn ontstaan sinds ide-drivers geinstalleerd zijn, daar kan je natuurlijk ook ff naar kijken.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Pagina: 1