[Abit IC7] Tempmeting

Pagina: 1
Acties:

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb nu 2 maal een systeem gebouwd met de combi p4c 2600 mhz + Abit IC7. De boxed koelertjes van p4 moeten het toch aardig kunnen doen had ik gehoord. Ik heb in ieder geval win xp geinstalleerd, en paar stress testen gedaan. Temperatuur die daarbij bereikt wordt is 60 graden. Dit is op default vcore (1.50 volt irl) en op 2600 mhz. De heatsink voelt daarbij lauw aan.
Nu dacht ik maar even arctic ceramique tussen de cpu en koeler te doen en nogmaals te testen. Ik kom dan rond de 59 graden uit. Het contact tussen heatsink en cpu is perfect, toen ik koeler er namelijk afhaalde zat hij vacuum op de heatspreader :P (ik trok de cpu mee).
Verder komt de systemp niet boven de 27 graadjes.
Nu heb ik het vermoeden dat de temperatuurmeting van de ic7 te hoog is. Iemand die wel een 2.6 ghz (800) + ic7 op lagere temps heeft met boxed koeler?
Of kan iemand mij bevestigen dat de temperatuur uitlezing inderdaad te hoog is ?

Wat ik geprobeerd heb:
-Andere koelpasta (arctic ceramique), heatsink en cpu volledig schoongemaakt.
-Kast open/dicht, zit ook casefan in, maar hielp niet.

Alles is wel rockstable, prime en stresstests etc :). Dit ook op 2.88 ghz (ook max 60 graden stressed).

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Schopje :).
Ik maak me er nog steeds zorgen om, dalijk in de lente-zomer worden de temps nog hoger namelijk ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 11:27
Ik ben zelf wat aan het spelen met een servertje dat een IS7 moederbord heeft. Ik heb arctic silver gebruikt met de standaardkoeler en in de bios krijg ik temperaturen van 50° tot 53°.
Nu heb ik gisterennacht een harde schijf geformatteerd in windows terwijl MBM op stond en ik ben maximum aan 43° gekomen.
Ik heb al wat zitten lezen in andere threads (vooral van 2001-2002) en daar zeggen ze vooral dat men naar de verkeerde sensor aan het kijken is in MBM, maar dat is bij mij dus niet het geval... Enige reden die ik voor mijn probleem kan vinden is dat ACPI onder windows xp mijn cpu afkoelt omdat ie vrij idle is. Ik ga vanavond eens een burnin-tool proberen en zien wat dat geeft.
Hier op het werk heb ik een IC7G met een 2.4 en ik kom niet boven de 40-45° met die combinatie, dus ik vind jou hoge temperaturen toch wel raar. Ik zal je laten weten wat mijn stress test als resultaat geeft, ik heb in ieder geval nog nooit zo'n hoge temperaturen met Abit en Intel processoren gezien...

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
toch raar dan, kheb het ook al 2x gehad.. zelfde combi. Het zijn wel de eerste p4's die ik dope dus maybe doe i khet verkeerd.... maar contact is goed. De koeler monteer ik, door de heatsink in plaats te schuiven, in de plastic rechthoek. Dan klik ik de plasticen "haken" van de koeler aan het plastic van het mobo, en haal ik de 2 witte hendels boven de heatsink om.

4015Wp west (Dordrecht)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb de pc inmiddels weer hier staan voor een beurtje (format ;)).

Nu heb ik toch heel de koeler en p4 gecleaned met alcohol, en weer koelpasta (arctic ceramique) op gedaan. Genoeg, zodat waneer ik de koeler weer verwijder, de gehele heatspreader afgedrukt staat op de heatsink.

En nee, ik gebruik ook niet teveel. Ik heb namelijk net een heel dun laagje gedaan, maar dan was de cpu al direct 55 graden, en de heatspreader maakt dan ook geen 100% contact met de heatsink.

Het gaat dus om een boxed koeler, en die moet echt voldoende zijn voor een p4 2.6 @ standaard snelheid.

Toch erg raar dat de temperaturen tóch zo hoog zijn. Moet ik me zorgen maken of niet ?

edit: Temps zijn nu tijdens stresstest rond de 62 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 23-07-2004 14:59 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Nou voor een p4 vind ik het nogal hoog klinken...maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk. Zelf heb ik een p4 2.8G fsb 533MHz en hij is op het moment geclockt naar 3100MHz hoewel ik wel de zalman 7000al gebruik draait ie idle op 35 graden en stressed op 47. Jammer genoeg heb ik mijn standaard koeler niet er op zitten dan had je een beter vergelijk gehad.

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-08 17:47
Klinkt mij bekend in de oren, en volgens mij ligt het aan een bepaalde reeks van cpu's.

Ik heb zelf een P4 3.0GHz Northwood en die deed ook al snel 60C met de (koperen) koeler van Intel. Die koeler maakte trouwens een irritant geluid.
In mijn 2de pc heb ik een 2.53GHz 533MHz FSB zitten die met een standaard koeler 66C wordt bij 100% cpu belasting, en ja de koeler zit er goed op, want je handje wil je niet op de koeler houden.
In mijn 3de werkpc heb ik dan een 2.4GHz 400MHz zitten die vol belast nog niet eens 40C wordt.

Oplossing en 1 van mijn beste aankopen ooit is de Zalman 700AlCu die niet zo duur is (moet alleen wel passen). Bijna onhoorbaar en op de 3GHz'er wordt de cpu bij max belasting 46C.
Hij moet alleen wel in je kast en mb passen.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Het is dan toch wel een normaal probleem. Maar eigenlijk is het gewoon simpel. Het is een p4 op standaard snelheid en met de standaard bijgeleverde koeler, die dus voldoende moet koelen.

Het is een pc van een klant, en ik zou hem kunnen vragen of hij er een andere koeler in wilt hebben, maar hij woont zelf niet in Tilburg. Dus vandaar dat het een beetje moeilijk gaat, omdat hij dalijk al weer opgehaald wordt :)

4015Wp west (Dordrecht)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:33

Dark

who tweaked the light?

Abit's IC7 staan bekend om het feit dat ze vrij hoge temp reading hebben.
een paar betreffende linkjes:

http://www.bleedinedge.co...s/abit_asus_temps_01.html

http://forum.abit-usa.com...&highlight=p4+temperature
Pagina: 1