VGA naar RGB scart, werkt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Shappire AIW 9000 en een Philips breedbeeld met RGB scart in.
Op de site van elektronica-online staat een kabel met de volgende
omschrijving:

N.SCART 30 - Scart Kabel - € 4.00 inclusief BTW
Scart Male naar Sub D High Density 15p Female ( VGA ) 1,5m.

Om bv. een PC of een projektor op een Scart ingang aan te sluiten.

Let op:
Deze kabel werkt alleen als beide aangesloten apparaten met een RGB signaal werken, en wel een RGB signaal met geintegreerd synchronisatie signaal. ( Dit wordt het meest gebruikt )
Niet iedere Scart aansluiting kan met een RGB signaal overweg. Ook gebruiken sommige apparaten afwijkende RGB signalen, zoals RGB met een aparte synchronisatie signaal.
In dat geval werkt deze kabel ook niet. Wanneer je twee apparaten op elkaar wilt aansluiten die beide wél RGB aankunnen, maar die verschillende soorten RGB signaal gebruiken dan heb je speciale dure omzetters nodig. Die hebben wij niet in ons programma.
Wij beschikken helaas niet over informatie of een bepaald apparaat wél of geen RGB aan kan, en welk RGB signaal er gebruikt wordt. Hiervoor moet u de documentatie van het betreffende apparaat even raadplegen.

Het TV gedeelte is duc gecovered, die heeft iid rgb scart in.
Maar hoe zit het met die AIW? Stuurt die zo'n geintegreerd sync signaal uit?

Heb al gemaild met de leverancier en met ATI, maar die weten niet
waar ik het over heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Bij mijn weten zijn alle (gangbare) videokaarten geschikt voor die converter en integreren ze dus allemaal de sync in de rgb signalen. Helemaal zeker weet ik het niet, maar voor € 4,- lijkt het me het risico wel waard om het eens te proberen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

koraks schreef op 13 december 2003 @ 12:35:
Bij mijn weten zijn alle (gangbare) videokaarten geschikt voor die converter en integreren ze dus allemaal de sync in de rgb signalen. Helemaal zeker weet ik het niet, maar voor € 4,- lijkt het me het risico wel waard om het eens te proberen.
No way :o

VGA standaard is met twee losse sync lijnen (Hsync en Vsync). Als ik het goed lees moet je om deze converter te gebruiken de sync in de RGB signaal geintegreerd hebben. Dat noemen ze SoG (sync on green). Dat kunnen maar een paar VGA kaarten, de enige die je zo zou kunnen tegenkomen is de Matrox G200 reeks (misschien ook de G4xx, maar dat weet ik niet zeker)

Maar een losse sync naar SoG converter is niet eens zo ingewikkeld te bouwen, zie hier: http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/sync_r.html

Edit:
Niet 100% relevant, maar typisch iets waar je via een search op zou kunnen komen- alle ATi kaarten vanaf de RageII (dus ook de Radeon reeks) ondersteunen composite sync (een 4e ljn naast RGB waar Hsync en Vsync samengesteld zijn). Niet nuttig voor deze adapter, wel handig om te weten bij andere rare gevallen.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 13-12-2003 15:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D3ton4tor72
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 21:35

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Er bestaan wel oplossingen om het videosignaal van de PC om te zettten naar een voor een TV "begrijpelijk" formaat. Dit soort converters kost (de laatste keer dat ik keek) ronde de 150 euro.

Wat je ook kunt doen (als je videokaart dit heeft) is de S-VHS aansluiting (video-out) op je videokaart gebruiken.

Als je perse RGB output wilt hebben kun je het beste kijken op de forums van TVtool http://tvtool.info/index_e.htm

hier staan verschilllende manieren om zelf een RGB te solderen aan je videokaart, uit tests is echter gebleken dat dit vaak weinig kwaliteitsverbetering oplevert.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackykid
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07-2024
je kan een vga-rgb signaal wel omzetten naar een scart-rgb-signaal, maar er is wel een vershil in het sync signaal.

Hier een simpel adaptortje wat je zelf kan maken (dat hoeft toch geen 150 euro te kosten???):

http://www.hut.fi/Misc/El...cuits/vga2tv/circuit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dus als ik het goed begrijp is het niet voldoende om alleen die
kabel aan te sluiten. en is de kwaliteitsverbetering t.o.v. s-video
ook minimaal.
dan ga ik ook verder geen moeite doen. thx for the info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 17:03:
Ok dus als ik het goed begrijp is het niet voldoende om alleen die
kabel aan te sluiten. en is de kwaliteitsverbetering t.o.v. s-video
ook minimaal.
dan ga ik ook verder geen moeite doen. thx for the info.
Met een G200 was het wel zo simpel geweest. Met jouw ATi Radeon is iets moeilijker idd en de kans dat je met extra connectoren en soldeerwerk beter beeld krijgt is erg klein.

Plus dat je voor een PAL TV je settings op 50Hz interlaced moet kunnen zetten, wat ook geen sinecure is...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik kwam een artikeltje tegen in PCW, wat hier op slaat.
Pagina 1 en pagina 2 heb ik online gezet.

Misschien nuttige info.
Pagina: 1