Toon posts:

SATA start traag op

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een S-ATA Seagate 80Gb harddisk met daarop Windows XP.
Als ik de pc opstart dan herkent hij de schijf in de S-ATA bios.
Daarna gaat hij op zoek naar een tweede harde schijf. (second device)
Dit duurt zo'n 30 seconden. :(
Als de second device niet gevonden is (ik heb maar 1 hardeschijf)
Start de pc gewoon op.
Weet iemand waar dit aan ligt?
Of is het normaal bij SATA.

MSI KT6 Delta fis2r
XP2600 Barton
512 mb pc3200

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 20:00 ]

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
heb sinds vandaag ook s-ata raid (via fasttrak 378)en hij gaat ook opzoek naar IDE drijven :O
maar duurt gelukkig geen 30 sec. . .

wat je kunt proberen is de ide timeout verlagen naar bijv 5 sec (in je bios)

• Nesto
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09-2021

Nesto

Chef du production

Welke S-ATA aansluiting gebruik je? De standaard controller van VIA of de extra Promise S-ATA controller?

Yes - OEM

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik de via controller
maar met de promise controller had ik hetzelfde probleem

Verwijderd

ikzelf heb ook sata seagate barracuda 80 gieg, ik heb geen raid gemaakt, geen F6 ingedrukt tijdens installatie Xp. hij start bij mij in 1 keer door zonder ergens op te wachten alsof het een IDE schijf is. ik heb wel een andere bord: p4p800

(ik heb maar 1 maar: volgens aida32 kan deze schijf maximaal udma6 maar staat hij nu op udma5. ik ben nu nog steeds aan het uitzoeken of die raid array met de snelheidsvermindering heeft te maken. edit of post later hier nog... )

ik wil van de topicstarter weten wat zijn aida32 zegt over zijn schijf......?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr Tweak,
ik heb alles weer geformatteerd,
Als ik weer ga installeren laat ik het je weten.
Ik heb wel een Reply gegeven in je andere Topic
http://gathering.tweakers...message/19487498#19487498

Verwijderd

bij mij staat daar gewoon 5sec ofzo dat je F4 of CTRL+S kan drukken om in RAID...... te gaan. Dan zoekt hij 2sec naar primary en secondary S-ATA. en start hij op

Verwijderd

Topicstarter
jij hebt zeker wel 2 harde schijven?
ik maar 1, daarna blijft hij dus 30 sec. naar de tweede zoeken.

Verwijderd

ik heb er ook maar 1. Hij doet er 2sec over om te zien of als er een primary en secondary is, komt erop na 2sec--> Primary: Maxtor.... Secondary: No device found (ofzoiet) en dan start hij meteen door

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 15:30 ]

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:04

dlmh

Lo-Fi

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 01:39:
ikzelf heb ook sata seagate barracuda 80 gieg, ik heb geen raid gemaakt, geen F6 ingedrukt tijdens installatie Xp. hij start bij mij in 1 keer door zonder ergens op te wachten alsof het een IDE schijf is. ik heb wel een andere bord: p4p800

(ik heb maar 1 maar: volgens aida32 kan deze schijf maximaal udma6 maar staat hij nu op udma5. ik ben nu nog steeds aan het uitzoeken of die raid array met de snelheidsvermindering heeft te maken. edit of post later hier nog... )

ik wil van de topicstarter weten wat zijn aida32 zegt over zijn schijf......?
De Barracuda's zijn ATA-100 == UDMA-5, dus zullen nooit op UDMA-6 gaan draaien.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

en mijn Maxtor 80GB S-ata dan, juist hetzelfde probleem

Verwijderd

SerialThrillaZ schreef op 14 december 2003 @ 15:33:
De Barracuda's zijn ATA-100 == UDMA-5, dus zullen nooit op UDMA-6 gaan draaien.
ik heb geen ide schijf maar een sata schijf dus ik nam aan dat mijn snelheid dan ook hoger ligt. in aida32 staat maximaal udma6 maar actief udma5....

maar je kan gelijk hebben, ik ga ff zoeken bij de fabrikant hoe dat zit.....

Verwijderd

Topicstarter
Er gaan nu 2 Topics door elkaar.
Dit Topic gaat over dat mijn pc 30 sec. blijft hangen bij het opstarten.
En of iemand weet hoe dit komt
of dat iemand er een oplossing voor weet.

Verwijderd

Trek eerst de één uit, dan de ander, weet je aan welke schijf het ligt. Of heb je maar 1 schijf? mmm, wel raar dat ie dan zoekt naar de andere.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:50

DkF

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 18:49:
Er gaan nu 2 Topics door elkaar.
Dit Topic gaat over dat mijn pc 30 sec. blijft hangen bij het opstarten.
En of iemand weet hoe dit komt
of dat iemand er een oplossing voor weet.
Ik neem aan dat je je jumpers goed hebt staan?

Ik zou ze zowiezo ff niet op CableSelect zetten, gewoon ff zelf bepalen wat wat is...

Dom Dom Dom, |:( Dat bestaat helemaal niet meer :X

[ Voor 9% gewijzigd door DkF op 14-12-2003 19:12 ]

Verwijderd

ehm pamas, ik denk dat je je RAID driver niet had mogen installeren want op deze manier gaat ie van 2 schijven uit. zet de raid array in je bios uit, formatteer en doe overnieuw xp erop zonder raid besturing enz enz alsof het een ide schijf is of wacht op andere adviezen, ik moet overnieuw je topic doorlezen om te kijken welk bordje jij hebt en welk sata controller.... (en sorrie dat ik jouw topic kruiste.....)

@dkf een sata schijf heeft geen master slave of cableselect......

kort samengevat: de TS heeft 1 sataschijf en hij klaagt dat hij ruim een half minuut moet wachten op "niets" (= zoeken naar een niet aanwezige 2e sata schijf) tijdens het booten.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 19:06 ]

Verwijderd

Hoe zet je RAID uit in BIOS? :? Ik heb daar al eens achter gezocht, maar nergens gevonden, en in handleiding ook niet :? Asus a7n8x deluxe

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal van de week alles even opnieuw installeren zonder op F6 te drukken,
en de SATA-Raid drivers te installeren.
hoop dat het lukt en dat het daar aan ligt.

Verwijderd

ik ook :), kan je me zo even vertellen welk sata controller je hebt? als ik het goed lees of een VIA of een promise... jouw bordje heb ik niet kunnen vinden omdat msi zegt dat ie niet bestaat, waarschijnlijk 1 foute letter ertussen....

wel in je bios de dinges veranderen waaruit je kan kiezen als raid te configureren of als gwone ide.... msi heb ik nul komma nul ervaring mee dus vandaar deze vragen en ik je niet precies kan zeggen hoe en wat. koenpje heeft wat meer aan deze info?

koenpje heeft Silicon Image® Sil 3112A Controller with 2 ports
Support RAID 0/1 ? weet niet hoe in bios uitziet bij koenpje ook al hebben wij beiden asus,
offtopic:
jouw bord ondersteund wel udma 133 en de mijne niet, dat zou misschien verklaren waarom jouw overdracht hoger is?

in mijn asus bios onder main>ide confuguration>enchanced mode support on= s-ata en dan verschijnt een nieuwe regel eronder configure s-ata as raid? NO moet het zijn dan is het een ide geworden.... dan kan je niet meer booten omdat de raiddrivers nog steeds van kracht zijn en moet je formatteren enz. andersom hetzelfde: heb je hem op Yes gezet dan ontbreken de raid drivers en moet je alweer xp setup doen....

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 19:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit moederbord
MSI KT6 Delta-FIS2R (voor AMD)

VIA® VT8237 Chipset
- Ultra DMA 66/100/133 master mode EIDE controller.
- Intergrated dual channel native Serial ATA/RAID controller
supplying 150MB/s supporting for RAID 0 and RAID 1
- ACPI & PC2001 compliant enhanced power management.
- Supports 8 USB 2.0 ports

en

Promise 20378 On-Board
- 8226; Supports Ultra ATA, Serial ATA, Ultra ATA RAID 0 or 1 , Serial ATA RAID 0
or 1, Ultra/Serial ATA RAID 0+1 supported.
- 8226; Connect up to 2 Serial ATA devices and 2 Ultra ATA 133 devices

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=474

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/6590v2.0.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
In de MSI Bios heb ik staan

"P20378 SATA Controller " dat is de Promise controller die heb ik disabled
"VT8237 PATA-IDE Controller" Dat is de VIA. Die heb ik op Enable staan
"VT8237 SATA-IDE Controller" Deze staat ook op Enable. En daar hangt mijn HD aan.

Als ik opstart wordt de harde schijf niet gezien in de AMI Bios,
maar daarna komt er een schermpje (Bios?) waar ik niet in kom, waar die wel in staat.
First Device : Seagate
Second device: Searching (30 sec.)

Als ik nu installeer zonder de SATA-Raid drivers wordt de HD mischien wel in de gewone Bios gezien?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 20:03 ]

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:50

DkF

Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 20:00:
Als ik nu installeer zonder de SATA-Raid drivers wordt de HD mischien wel in de gewone Bios gezien?
Dat werkt dus niet zo... Als de BIOS hem niet ziet, ziet 'ie hem niet...

Heb je niet eens geprobeerd om je HDD aan die Promise controller te hangen en die VIA te 'DISABLEN'?

Ik heb vaker van VIA (SATA) problemen gehoord dan van Promise (SATA) problemen...

Leesfoutje.... Je had het probleem op allebei je controllers...

[ Voor 15% gewijzigd door DkF op 14-12-2003 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen alle opties nog eens proberen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 20:14 ]

Verwijderd

ehm bij mij wordt hij in 1 keer herkend in mijn amibios, ik verwachtte dat ik heel wat moest doen om hem werkend te krijgen maar alles is in 1 ruk goed gegaan, in ami bios wordt de third ide master (sata dus) herkend als ST380013AS (mijn seagate schijf dus)

op jouw vragen kan ik geen antwoord geven daar ik niet dezelfde bordje en controllers heb als jij. ik hoop dat je ook maar iets aan mijn ervaring met mijn bordje heb gehad.... post je later hoe het is gegaan?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 03:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik Windows opnieuw geinstalleerd,
De harddisk heb ik aan de Promisse controller gehangen ipv aan de Via.
Als ik nu mijn pc opstart loopt ie in 1 keer door, dus zonder 30 sec. te blijven hangen zoals bij de Via controller.
Ik had al eerder mijn HD aan de Promisse controller gehangen en geinstalleerd,
maar toen had ik in de bios de Via controller niet op Disable staan.
Daarom duurde het opstarten toen ook zo lang met de Promisse controller.
Allemaal bedankt in ieder geval voor de tips.

Verwijderd

1 vraag nog: wordt hij nu wel netjes herkend in de ami bios? of gaat dat niet vanwege de controller die niet onboard is :?

toch wel zonde dat je een externe controller moest gebruiken ipv de onboard want die zou goed moeten werken in principe....
Pagina: 1