Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[voltage] adapters, overschrijding van 20%, mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Hier een vrij basic'e vraag, maar neem liever het zekere voor het onzekere. Ik heb een com21 kabelmodem zonder adapter. Nu wilde ik er een adapter bijhalen die exact goed is (15V 1A), maar die kost dus 30 euro (beetje veel voor een experimentje)

Nu heb ik thuis nog eentje liggen met 18v 1A (theoretisch), dit is dus 20% teveel, maar kan dat modem dat aan? Of krijg ik een mooie rookshow? Heb helaas geen multimeter bij de hand waarmee ik m exact door kan meten

het modem mag dus niet kapot want dan kost t 50 euro

Verwijderd

Ik zou het iig niet doen.
Het hangt er ook nog vanaf of het een gestabiliseerde voeding betreft of een ongestabiliseerde, want als het een ongestabiliseerde voeding is
dan is de onbelaste spanning ook nog hoger dan 18V.

Verwijderd

Neem eens contact op met je provider [ bijv. UPC/Chello (0900-1580) of Casema (0900-8896) ]. Goede kans dat hun door de grotere inkoop veel goedkoper een adapter kunnen leveren die precies goed is.

Is het overigens AC (wissel) of DC (gelijk) wat het modem nodig heeft [want er zijn nog een aantal andere probleemtopics waar dit ook niet in terug te vinden is] ?

Indien DC, dan zou je ook die 18V DC adapter kunnen gebruiken en een viertal diodes in serie.
Indien AC, dat ligt er maar aan wat er intern in het kabelmodem nog zit aan regelaars. Zit er vlak achter de voedingsingang nog een gelijkrichttrap dan gebruikt het kabelmodem geen AC spanningen en kun je hem ook met een DC adapter gebruiken net zoals bij de NES dat kon.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 18:11 ]

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
dat kan ook met AC ;)
maar dan moet je die diodes ff anders zetten

Verwijderd

Ik zou het gewoon doen, de kabelmodel zelf beschikt 99% zeker toch wel over een eigen spanningsregelaar. Die adapters zijn namelijk niet zuiver genoeg om de microchips aan te sturen...

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou dat niet doen. Zelfs al zou die ingebouwde spanningsregelaar overgedimensioneerd zijn vraag ik me af of 'ie 3V*1A = 3W extra kan wegstoken...

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
modem heeft 15v, 1A nodig DC. Adapter weet ik niet zeker maar volgens mij is hij AC. Dus dit gaat niet lukken.

Wat mij wel opgevallen was dat de adapters van 3com hubjes (officeconnect) er ook prima op werken. Nu daar een reserve van zien te vinden hier in de buurt.

Ik heb ook nog een 9v 1a DC, maar dat zal die wel niet trekken.....

Verwijderd

18V AC adapter en een 15V DC kabelmodem?
Dan zet je er toch gewoon een gelijkrichtbrug met elco erachter aan die adapter? Dat geeft je dan zo'n 16,6 V DC welke je weer verder kunt verlagen met 2 diodes naar 15,2 V DC.
klopt niet, het is 18 * sqr(2) - 2 * 0.7 = 24v, na gelijkrichten met een elco erachter
edit: Inderdaad * wortel(2). In dat geval kun je denk ik beter achter de gelijkrichtbrug en elco een LM317T circuit hangen (met als R1=120 ohm en als R2=2K2 potmeter welke ongeveer is afgesteld op 1K32 ohm).

De 3Com OfficeConnect zijn gewoon 12V DC / 1 A adapters, althans de mijne. Je zou in het geval dat 12V ook werkt ook gewoon 12V van een computervoeding kunnen nemen. Zie: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 07:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 19:37:
Dan zet je er toch gewoon een gelijkrichtbrug met elco erachter aan die adapter? Dat geeft je dan zo'n 16,6 V DC welke je weer verder kunt verlagen met 2 diodes naar 15,2 V DC.

De 3Com OfficeConnect zijn gewoon 12V DC / 1 A adapters, althans de mijne. Je zou in het geval dat 12V ook werkt ook gewoon 12V van een computervoeding kunnen nemen. Zie: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
klopt niet, het is 18 * sqr(2) - 2 * 0.7 = 24v, na gelijkrichten met een elco erachter

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

Atmoz

Techno!!

Volgens mij kun je er ook effe wat diodes (per stuk -0,7 volt) aanhangen.
Dan maak je van die 18 gewoon 15 ofzo.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 19:37:

Nee, op de tu/e zijn ze 14 volt en een beetje en 0.8 A en dat werkt goed. Ik had zelf ooit ook zo'n adapter (15v dc) ware het niet dat die samen met mijn tas gejat is. Denk toch dat ik er morgen maar 1 moet gaan halen bij de plaatselijke elektroboer (zag dat ze daar "maar" 15 euro kostten). Het stikt hier van de adapters, maar niet de goede...... :(

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Effe foto maken van een com21 adapter (oude hoge ding)

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.mine.nu/zooi/adapter21com.jpg

Zoals je ziet heb je heel wat spanningen nodig en het moet zeker gelijkgericht zijn.
Het is makkelijker en veiliger om een soortgelijk oude laptopadapter te zoeken die ook negatieve spanning levert. Anders lichte computervoeding pakken ivm negatieve spanning.

Heb je ook oude hoge ding? Dan moet je aan deze spanningen houden. Ze zijn gelijkgericht oftewel DC. AC mag dus niet. Bij nieuwere slanke Com21 moedems weet ik niet zeker, maar kans is groot dat het ook ongeveer zelfde is. Als 4-pins voedingsaansluiting ook overeenkomt.
Het is eigenlijk aangepaste voeding van ITE firma. Ze maken wel vaker voedingen voor verschillende merken.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
het is dit type:

Afbeeldingslocatie: http://www.fujikura.co.jp/news/0002/images/ca.gif

Originele adapter heb ik niet (en nooit gehad). Ik heb het modem gekregen van iemand die zijn (betaalde) kabelinternetaansluiting niet meer gebruikte om te testen of het ook bij mij zou werken. Zo zou ik dan de minimum contractduur kunnen omzeilen. Reden: Tijdelijk huur, zonder vaste termijn

Hij gaf er dus een 5v dc-adapter bij maar die werkte niet, en kon de 15v 1a adapter niet vinden, dus vandaar dat ik nu op zoek ben naar een andere.

Jij hebt het over een adapter met meerdere pinnen? De aansluiting op het modem is gewoon standaard plug (2 polig, binnen/buiten), dus dat lijkt mij een andere adapter?

Toevallig iemand uit eindhoven die mij even maandag een adapter kan lenen?

Verwijderd

doe maar nie...
die gaat geheid(t?) ter ziele..

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Het is inderdaad slanke versie, de nieuwere.

Ik hou rekening mee dat voeding gelijkgericht moet zijn.
Hoe weet je dat het zo is? Nou, dat kun je even in modem kijken, direct in buurt van voedingsaansluiting.
Bij AC voeding zul je extra dingen moeten zien: paar dikke elco's (blauwe ronde dingen), paar ic's die aardig warm aanvoelen bij paar dikke elco's.
En 4tal losse diodes of 1 ronde diode brug.
Maar omdat modem vrijwel zeker verschillende spanningen nodig heeft, moet het paar ic's hebben in buurt van voedingsaansluiting.
Het is niet aan te raden om paar voltjes meer erin te doen. De regelbare voeding is dan beter. Of zogenaamde universele laptopvoeding, al te koop voor 50 Euro. Je kunt eerst laag beginnen, en als modem niet lekker loopt, kun je hoger doen.
Pas als led's mooi branden en hij is bezig te initialiseren (knipperende led) dan moet je zo laten. Hiermee zegt genoeg dat signalen in modem al op voldoende spanning is. Ic's gaan niet snel stuk bij te laag spanning. Ze haperen alleen of blokkeren zichzelf. Te hoog wel. En bij te hoge spanning gaan stabilisatoren in modem te heet worden.

Com21 is een Amerikaanse modem. Er bestaat een website van. Heb je al daar gekeken?

En nog iets. De elco's verraden ook al zelf wat de maximale spanning moet zijn. Veel elco's zijn precies op afgestemd om zo klein mogelijk te houden. De spanning is namelijk op elco's te lezen. Is het bv 16/18 V dan is het 15 V, is het 15 V of zo, dan moet het 12 V zijn. Altijd paar voltjes lager.
Raadpleeg maar eerst website en pdf datasheets. Stuur email als je wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 13-12-2003 00:01 ]

Verwijderd

Ik heb ff gekeken, hetzelfde typje dat ik hier ook tegen de muur heb zitten, 1 x 15V DC 1000mA.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 00:07 ]

Verwijderd

kweenie pak een ouwe computervoeding pak de 2 draaden (12 volt)
soldeer of met kroonsteen de plug eraan en hoppa mss werkt het?

als het geen 15 volt kan krijgen dan maar 12 volt dan vraagt het wel wat meer aphere maar een computervoeding trekt dat wel? toch?

of heb ik het een beetje verkeerd? 8)7

Verwijderd

stuurt die modem geen herkenning aan de server van de provider?serie nummer ofzo?want dan heb je een iets groter probleem als die voeding..zoniet heb ik hier een hele mooie modem die ik niet durfde aan te sluiten op het net zonder zekerheden..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 03:01 ]

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 03:00:
stuurt die modem geen herkenning aan de server van de provider?serie nummer ofzo?want dan heb je een iets groter probleem als die voeding..zoniet heb ik hier een hele mooie modem die ik niet durfde aan te sluiten op het net zonder zekerheden..
Het modem staat gewoon geregistreerd bij de provider dus dat is geen probleem, abonnements kosten worden netjes betaald, alleen staat hij op naam van een medestudent.

Er moet zeker een 15v 1A voeding in DC (staat op de onderkant), beetje afwijking kan geen kwaad maar het hoogste wat ik hier heb is 9.6 V dc. Ik ga wel even kijken bij buren/kennissen en vragen of die er 1tje ff kunnen missen.

En met diodes solderen enzo lijkt me niet echt handig aangezien mijn soldeervaardigheid bijna 0,0 is. Dan is de kans misschien nog wel groter dat ik hem opblaas door prutswerk dan door te grote spanningen.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Niemand heeft dus zo'n adapter :(

Elektra winkel was op zaterdagmiddag al gesloten, dus daar viste ik ook achter het net.

Maar welke apparaten (liefst gangbare (en goedkope) maken gebruik van net zo'n voeding?). Center is plus. Zo kan ik mijn zoektochtje iets inperken

Ik zag dat Brigatti er in eindhoven een had voor ruim 10 euro, das best te doen dus dat wordt dan de volgende optie. Nu nog hopen dat ie wel op voorraad is.
Pagina: 1