Toon posts:

Freezes bij 3D games door voeding of videokaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD Athlon XP 2100+ met een GeForce 4 Ti4200 128 mb en bij zware 3D games (mainly Star Wars Galaxies) gebeurde het nogal eens dat m'n beeld een aantal seconden freezed.
Na een tijdje ben ik er achter gekomen dat underclocken van m'n videokaart dit probleem voor het grootste gedeelte oplost, maar helaas niet geheel. Het is namelijk zo dat na een tijdje de freezes steeds vaker terugkomen todat ik m'n videokaart weer iets verder underclock.
Ik heb zo het idee dat het niet aan m'n videokaart zelf ligt, maar aan de voeding in me PC, deze haalt de 300 Watt nog niet eens, ik geloof dat hij iets van 250 ofzo is (geen zin om weer de kast te openen).

Zou het aan de voeding kunnen liggen of is de kans groter dat een nieuwe videokaart meer oplost?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat zijn je voltages dan....

Toen waren beige computers heel gewoon.

• legolas82
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 14:37
lijkt me niet door de voeding. Als de voeding het niet trok dan merkte je dat vanzelf wel doordat windows ofzo eruit klapt
Ik denk persoonlijk dat die haperingen door je harde schijf ofzo komen.. Heb ik ook wel eens bij dvd of divx afkijken
En die haperingen die spellen heb ik ook
XP 2400 +, GF4 Ti4200 --> voeding 400 watt
dus dat lijkt me niet dat het door voeding komt

Verwijderd

Topicstarter
het zijn niet echt haperingen, het zijn gewoon freezes, voor een aantal seconden loopt het vast

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je hem eerst overclocked gehad :? Denk namelijk dat je geheugenbankjes aan het afsterven zijn (aangezien je 'm steeds trager moet klokken)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 12-12-2003 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee, heb hem niet oc'ed

me voltages zijn:
core 0: 1,82 V
core 1: 2,51 V

ik heb geen idee wat dat wil zeggen, ik ben nogal een n00b op dit gebied

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 17:44 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Download hier even AIDA32. Hiermee kun je je voltages en nog veel meer mee uitlezen.

Voltages kun je dan vinden onder: Computer --> Sensors :)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is alle voltage-info die AIDA32 me geeft:

CPU Core: 1,79 V
+2,5 V: 2,58 V
+3,3 V: 3,02 V
+5 V: 4,62 V
+12 V: 12,54 V
+5 V Standby: 4,90 V
VBAT Batterij: 3,06 V

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zie het al, het voltage van je +5V lijn is te laag. Dit mag 5% afwijken. Minimaal 4,75V dus.
+3.3V is trouwens ook niet helemaal lekker....

Het is dus duidelijk dat je 300/250W voeding de hardware niet kan trekken.....

Dat wordt dus een nieuwe voeding, ik zou een 350/400W voeding nemen. Een A-merk zoals Q-tec, Antec, AOpen, Enermax. Over Q-tec voedingen zijn de meningen trouwens verdeeld over de kwaliteit van de voeding....

Succes verder :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Prutz0r schreef op 13 december 2003 @ 00:53:
Ik zie het al, het voltage van je +5V lijn is te laag. Dit mag 5% afwijken. Minimaal 4,75V dus.
+3.3V is trouwens ook niet helemaal lekker....

Het is dus duidelijk dat je 300/250W voeding de hardware niet kan trekken.....

Dat wordt dus een nieuwe voeding, ik zou een 350/400W voeding nemen. Een A-merk zoals Q-tec, Antec, AOpen, Enermax. Over Q-tec voedingen zijn de meningen trouwens verdeeld over de kwaliteit van de voeding....

Succes verder :)
Meet de voltages eerst even na als je dat kan. M'n 8rda+ meet een +5v van 4.8v terwijl als ik hem nameet met een multimeter gewoon 5.03v blijkt te zijn :).

350/400W is trouwens nogal overkill imo (behalve bij Qtecs). Ik heb een 350W enermax met een 1700+ @2350Mhz, 2 Hdd's, TI4200 + standaart meuk en alle voltages blijven gewoon goed stabiel.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
is het niet beter te veel dan te weinig??

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:15
ja hoor... je kunt beter te veel hebben dan te weinig... en dat is dus niet overkill zoals ShotGun zegt...

ik zou voor de goedkoper QTec 550 gaan... gebruik ik al jaren zonder problemen... Met AMD XP 2500 @ 3200, 1024DDR, 1HD, Hercules Prophet 9700PRO en 0,0% problemen...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde: freezes om de zoveel tijd en ik heb ook een gf4200.

Bleek veroorzaakt te worden door de overklok van de videokaart (had de core op 300mhz). Het was over toen ik de standaard waarden weer had teruggezet.

Misschien wordt de kaart wel te warm bij jou. Heb je wel een beetje airflow door je kast?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn kaart niet overgeklocked en moet hem zwaar underclocken om hem stabiel te houden. Ik heb zowel voor als achter een case fan.

Verwijderd

doet de fan van de 4200 het ook nog goed?

Verwijderd

Topicstarter
ik kan hem niet goed zien, want hij hangt op z'n kop, maar ik weet wel dat hij nog draait.

Verwijderd

Mijn ervaring is dat de coolpasta tussen de cooler en proc in de loop der tijd ertussen uit geperst word, door de perfect vlakke oppervlakte,s en de best wel strakke veer die constant de handel opelkaar perst. vooral in warme toestand word de pasta dunner en zal het geleidelijk tussen de proc en cooler uitgeperst worden, waardoor de brood nodige koeling voor een xp proc een heel stuk minder word.

Ik had het zelfde prob.en bij nadere inspectie van de cooler en proc bleek dat de pasta (artic silver2) er domweg tussenuit geperst was, wat resulteerde in de zelfde shit als jij nu hebt.

Bij mij was een nieuwe laag artic silver de oplossing van de troubles,alles draait hier weer zo steady als een huis.

Dit is geen bullshit verhaal als je hier best wel vaak leest, doe er je voordeel mee zou ik zegge :)

Verwijderd

Topicstarter
bedoel je de pasta van me GPU?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Euhm, hoe minder pasta hoe beter. Het gaat om de warmte van de chip naar het koellichaam. Hier moet zo min mogelijk ruimte tussen zitten.

loekos zegt dat z'n paste ertussen uit wordt gedrukt, je hebt er dus teveel tussen gedaan. Een klein druppeltje pasta is genoeg hoor..... Verdeel het daarna gelijkmatig over het oppervlak van het koellichaam of videochip.

Note: Koelpasta is alleen gemaakt voor de oneffenheden van de chip en heatsink.

AMD beweerde een paar maand terug dat er bijna geen koelpasta gebruikt mocht worden voor de cpu's omdat er dan hitteproblemen konden ontstaan..... kan nieuwsartikel niet vinden helaasch....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 14:49:
bedoel je de pasta van me GPU?
Nee Loekos bedoelt tussen de xp processor en koeler, het is niet altijd de video kaart die dit soort problemen veroorzaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat het aan me CPU ligt, want als ik de Videokaart underclock is het over.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Cyphax

Moderator LNX/AI
Toevallig begon vandaag mijn videokaart daar ook mee... die heb ik overgeclocked, en af en toe freezed ie nu bij mij ook.
Dus het zou kunnen dat ie te heet wordt misschien.
Dat verklaart in principe ook waarom ie het weer wel doet wanneer je 'm lager clocked.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
tja... maar ik heb zo het idee dat te heet worden een hardware foutje in de videokaart moet zijn, want ik heb zowel aan de voor- als achterkant een casefan en het is WINTER. Ik ril me dood als ik vergeet de kachel aan te zetten en de vidoekaart wordt te heet?!
Dat wordt nog leuk aankomende zomer, een kokende videokaart :P

Nah, dan heb ik vast al een nieuwe ;)

Verwijderd

ik heb een misschien wel vergelijkbaar probleem en heb daar nog geen oplossing voor gevonden.

het gaat om een GeForce 4 Ti4200 XP van Point-of-View. ik heb die op de hcc beurs vorig jaar gekocht en er eentijdje van kunnen geniet, waarna ie tijdens een LAN ineens niets meer deed. de pc startte niet meer, omdat ie bij de gpu check vast liep. een oudere gpu erin en die pc loopt nog steeds zonder problemen. hierdoor d8 ik dus dat die Ti4200 stuk was.
heb em toen een tijd niet gebruikt, laatst weer geprobeerd en wonder boven wonder werkte ie weer :?
hij draait alle nieuwere spellen perfect (deus ex 2, nfs: underground, max payne 2), maar ik krijg hele vage dingen bij Soldier of Fortune 2. als ik een online multiplayer game join, loopt na een paar seconden het beeld volledig vast, en de pc daarbij. na een reboot is alles weer in orde.
het vreemdste is dat de singleplayer het wel gewoon doet, en multiplay in een zelf gehostte LAN server doet ie ook... het ligt dus aan de combo internet+sof2+ti4200 en ik snap er geen sars van.

ik hoop dat er hier tips komen waar mijn probleem mee opgelost wordt, ik blijf deze thread volgen.

ps dit is geen hijack poging, gewoon een extra melding van een GF4 Ti4200 met raar gedrag ^^

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 22:21:
ik heb een misschien wel vergelijkbaar probleem en heb daar nog geen oplossing voor gevonden.

het gaat om een GeForce 4 Ti4200 XP van Point-of-View. ik heb die op de hcc beurs vorig jaar gekocht en er eentijdje van kunnen geniet, waarna ie tijdens een LAN ineens niets meer deed. de pc startte niet meer, omdat ie bij de gpu check vast liep. een oudere gpu erin en die pc loopt nog steeds zonder problemen. hierdoor d8 ik dus dat die Ti4200 stuk was.
heb em toen een tijd niet gebruikt, laatst weer geprobeerd en wonder boven wonder werkte ie weer :?
hij draait alle nieuwere spellen perfect (deus ex 2, nfs: underground, max payne 2), maar ik krijg hele vage dingen bij Soldier of Fortune 2. als ik een online multiplayer game join, loopt na een paar seconden het beeld volledig vast, en de pc daarbij. na een reboot is alles weer in orde.
het vreemdste is dat de singleplayer het wel gewoon doet, en multiplay in een zelf gehostte LAN server doet ie ook... het ligt dus aan de combo internet+sof2+ti4200 en ik snap er geen sars van.

ik hoop dat er hier tips komen waar mijn probleem mee opgelost wordt, ik blijf deze thread volgen.

ps dit is geen hijack poging, gewoon een extra melding van een GF4 Ti4200 met raar gedrag ^^
Dat lijkt toch erg veel op het probleem dat ik heb met Enemy Territory.

Als ik een online game join kan ik tussen de 30 seconden en 3 minuten spelen en dan freezed de hele machine. Harde reboot required.

Is overigens wel met een ATI kaart bij mij. Misschien is het gerelateerd maar kan natuurlijk ook gewoon heel goed toeval zijn!

Is overigens meestal zo dat ie na 30 seconden al freezed.

Heb daar ook een topic over lopen.

Ik kijk ook uit naar oplossingen i.i.g.

[ Voor 4% gewijzigd door acidfever op 19-12-2003 11:41 ]

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad toen ik upgrade naar een nieuwe PC (ook 2500+)...
bleek een voedingprobleem te zijn, ik zou gewoon even een wat zwaardere voeding erin hangen (als het niet helpt, heb je toch nog een sterkere voeding dus meer mogelijkheden tot uitbreiding ;))

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, nooit aan gedacht, maar hét spel dat ik vooral speel en waar ik vooral de problemen mee heb is ook een online game, een MMORPG, Star Wars Galaxies.
Dus misschien is het bij mij ook de combinatie inet+ti4200, wie weet.
Maar wel raar dat hij het dan wel doet als ik hem underclock.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 23:38
Ik heb hier een zelfde soort probleem

heb laatst een nieuw systeem aangeschaft

AMD 2800+ Barton
512 Dual Channel Twinmos
Club 3D ATi Radeon 9800 non-pro
(windows en catalyst ziet hem wel als een pro :O :? )
Western Digital 80 GB Harddisk 7200 rpm
ASUS A7N8X Deluxe rev 2.0
400 Watt Superflower

Bij spellen als FIFA 2004, Call Of Duty blijft hij ook even freezen. HEEL irritant, ik weet echt niet hoe dit komt?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou best iets te maken kunnen hebben met het feit dat de drivers hem als PRO zien.
Pagina: 1