[KT4AV-L] Systeem start niet met nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Specificaties
MSI KT4AV-L moederbord[1 dag oud]
AMD AthlonXP 1800+ [2 jaar oud]
256MB DDR Dane-Elec SDRAM [1 jaar oud]
Matrox 80GB DiamondMax 7200RPM [half jaar oud]
Matrox 20GB DiamondMax 5400RPM [3 jaar oud]
Asus V7700 GeForce2GTS 32MB [2 jaar oud]
Windows XP Pro

Verleden
Sinds vandaag heb ik dus een nieuw mobo, hiervoor had ik een K7T266Pro2 die allerlei problemen veroorzaakte. Dit mobo is dus vervangen vandaag, in de hoop de instabiliteit op te heffen.

Probleemstelling
Zoals natuurlijk weer te verwachten was, waren de problemen niet zomaar opgelost. Windows in Safe Mode starten gaf in eerste instantie een blauw scherm met een schitterende DRIVER_IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL. De volgende keer startte Windows gewoon niet, in Safe Mode hangt het systeem bij Mup.sys. Even hierop gesearcht, gaf een aantal oplossingen, die [uiteraard] niet werkten. Voorbeelden zijn: PCI kaarten verwijderen, CHKDSK C:/ /r draaien vanuit Windows Setup.. Dit wil ik dus proberen, maar de PC wil Windows Setup niet starten. Hij boot gewoon naar het blauwe scherm, onderin beeld flitsen de drivers voorbij en aan het einde hangt het systeem bij de melding Setup is starting Windows...

Zo kan ik dus geen CHKDSK draaien. Ik ben nu bang dat mn oude moederbord waarschijnlijk met een kapotte IDE controller oid corrupte data naar mn HDD heeft gestuurd, met als gevolg dat de boel niet meer wil starten.

Oplossing
Wat ik moet nu doen om in Windows Setup te komen? Ik wil dus gewoon CHKDSK draaien maar het gaat gewoon niet.

• insan1ty
*update*
Ok het chkdsk gedoe is nu wel gelukt. Hij gaf aan dat er errors waren dat ie die gefixt had. Vervolgens gewoon opstarten duurde ERG lang en toen het welcome screen tevoorschijn kwam gaf mn muis geen licht meer[optical] en stonden de display settings verkeerd [veel te lage resolutie enzo].
Ik ga nu proberen Windows opnieuw te installeren zonder data te verliezen.. Wish me luck

[ Voor 14% gewijzigd door insan1ty op 12-12-2003 19:50 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:02

Shunt

Boe

insan1ty schreef op 12 december 2003 @ 19:49:
*update*
Ok het chkdsk gedoe is nu wel gelukt. Hij gaf aan dat er errors waren dat ie die gefixt had. Vervolgens gewoon opstarten duurde ERG lang en toen het welcome screen tevoorschijn kwam gaf mn muis geen licht meer[optical] en stonden de display settings verkeerd [veel te lage resolutie enzo].
Ik ga nu proberen Windows opnieuw te installeren zonder data te verliezen.. Wish me luck
even een verklaaring hier voor
je usb werkt niet meer omdat er nu een andere controller op zat als met je KT266A ;)
het opstarten kan komen om dat hij geen enkel aparaat meer getetekeerd word als voor heen bvb ide controller mem controller enz enz enz want die zijn allemaal nieuwer

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• insan1ty
Thnx jantje :)
Ben nu windows opnieuw aant installen.. heb mn geheugen timings op CAS3 gezet en caching/shadow settings op disabled.. Weet niet of dat er invloed op had maar merk wel dat mn pc nu ONT-ZET-TEND langzaam is

• insan1ty
Ok heb nu iets interessants ontdekt.
Als ik Internal Cache in de bios op Disabled zet boot ie wel naar CD
Als ik Internal Cache in de bios op WriteBack zet, restart ie bij het booten.

Met internal cache disabled en geheugen op CAS3 start Windows Setup vanaf cd op, maar duurt het starten van Windows Setup en het repairen van de bestaande install HEEL HEEL lang. Hetzelfde geldt trouwens voor CAS2.
Aan het einde van de repair lijkt het systeem te hangen. Dus bij het Saving Configuration gedeelte... Ik heb m gewoon laten staan maar dat duurde dus meer dan anderhalf uur...
Het opstarten van Windows Setup tot aan het keuze scherm van Setup Windows XP now, Repair installation of Quit duurt ongeveer 5 minuten.

Wat zou het zijn? Geheugen? Processor?

Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/Picture%20003.jpg
Er zit een klein putje in mn core... Zou dat het kunnen zijn?
[dat krasje onder de copyrightregel dus]

[ Voor 11% gewijzigd door insan1ty op 14-12-2003 16:19 ]

• insan1ty
CPU vervangen, problemen opgelost :)

Toch bedankt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Internal Cache heeft inderdaad betrekking op de CPU L1/L2 cache :)

Vaag trouwens dat dit topic me niet is opgevallen :?
Maar toch goed dat je er zelf uit kwam :Y)
Pagina: 1