ik heb twee harde schijfen vlak boven elkaar ik mijn pc kast zitten, maar al staat mijn pc een dag ofzo aan zijn mn hdd's gewoon gloeiend heet! brand mn vingers er gewoon aan! er zitten overigens 2 koelers in mijn kast (1 onder mijn harde schijf en 1 bij mn pci sloten) nu is mijn vraag: is het normaal dat harde schijfen zo ontzettend warm worden? en en kunne ze hierdoor naar de klote gaan?
ik heb btw 1 oudere 40 gig 7200 rpm maxtor hdd en 1 nieuwe maxtor diamond plus 9 van 80 gig. Ik heb namelijk al soms het probleem dat windows niet op wil starten..
Verwijderd
Het is normaal, maar goed nu ook weer niet, Je kunt de hd's beter uit elkaar hangen en laten koelen door een 8cm fan op 5 volt oid.
search?
search?
Hoe warm zijn ze??
Download ff speedfan (googlen) en kijk dan ff. Mijne zijn 35 en 45 graden en heb precies dezelfde Hd's
Download ff speedfan (googlen) en kijk dan ff. Mijne zijn 35 en 45 graden en heb precies dezelfde Hd's
\Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 15:49:
Het is normaal, maar goed nu ook weer niet, Je kunt de hd's beter uit elkaar hangen en laten koelen door een 8cm fan op 5 volt oid.
search?
heb geen ruimte om ze uit elkaar te hangen
ik zal ff kijkelegolas82 schreef op 12 december 2003 @ 15:49:
Hoe warm zijn ze??
geen ruimte om ze uit elkaar te hangen..reisneus schreef op 12 december 2003 @ 15:50:
Niet vlak boven elkaar plaatsen helpt
Als je je vingers er aan brandt is het toch echt niet goed... Misschien moet je ze in van die 3,5" koelbrackets hangen, als dat past. En kijk even of het EEN van de twee hdd's is die heet wordt(dan steekt ie de ander aan;) ), misschien is die niet helemaal lekker meer.
erm vaag. dat speedfan geeft hetvolgende aan: HDD0: 47 graden en HDD1: 34 graden.. ze voelten tog egt veel warmer aan dan dat
7200 toeren hardeschijven worden inderdaad heet.
Mijn raid array met 5x120GB WD's werden ook gloeiend maar ik heb er nu 2 80MM fans voor geplaatst en die blazen de lucht er tussendoor. Nu worden ze nooit meer heet.
Overigens kunnen die schijven volgens specs tussen 5 en 55 graden celsius draaien.
Mijn raid array met 5x120GB WD's werden ook gloeiend maar ik heb er nu 2 80MM fans voor geplaatst en die blazen de lucht er tussendoor. Nu worden ze nooit meer heet.
Overigens kunnen die schijven volgens specs tussen 5 en 55 graden celsius draaien.
PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717
ik denk dat ik binnekort maar is zal overwegen voor een nieuwe kast
met een betere airflow
standaart kutkast is dit
hoe ken je fans "ervoor" plaatsen?guanpedro schreef op 12 december 2003 @ 15:55:
7200 toeren hardeschijven worden inderdaad heet.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
34 kan wel maar 47 zou ik echt te warm vinden.
Op zich dat ze dicht op elkaar zitten is niet zo'n heel groot punt, als er maar een klein spleetje tussen zit waar wat lucht door stroomt. Zo doen ze dat in hd racks van servers ook.
Dus kijk of je er een fan voor kan krijgen. Ik heb voor 3 scsi schijven die net zo dicht op elkaar hangen als jouw 2 schijven, een 8 cm fan hangen, en dat werkt prima, 26 graden voor de 10k schijven en 31 voor de 15k.
Bedenk iig iets want het klan de levensduur best beinvloeden.
Op zich dat ze dicht op elkaar zitten is niet zo'n heel groot punt, als er maar een klein spleetje tussen zit waar wat lucht door stroomt. Zo doen ze dat in hd racks van servers ook.
Dus kijk of je er een fan voor kan krijgen. Ik heb voor 3 scsi schijven die net zo dicht op elkaar hangen als jouw 2 schijven, een 8 cm fan hangen, en dat werkt prima, 26 graden voor de 10k schijven en 31 voor de 15k.
Bedenk iig iets want het klan de levensduur best beinvloeden.
denk niet dat dat ding in mijn pc past. ziet eruit of daar 3 hdd's inkunne, en dat geval wat er nu inzit voor 2 hdd's past netReemF schreef op 12 december 2003 @ 16:04:
En hdd-cases zijn natuurlijk verrekte handig doordat je voorin die hdd-case een 80mm casefan kan plaatsen:
[afbeelding]
Goede koeling van je HDD's gegarandeerd zonder herrie
edit: komt overigens uit een Chieftec DA01-BD bigtower case
Verwijderd
yup, ik heb ook zo'n chieftec Dragon maxi, eneuh, door die fan die daar opblaast, zelfs op laagste stand (rheobus) dat je hem ver niet hoort, blijft men HD lekker koel. (Maxtor 80GB 7.200rpm)
Verwijderd
Ja op beiden vragen. Vooral schijven met een hoge dichtheid zijn hier gevoelig voor.nu is mijn vraag: is het normaal dat harde schijfen zo ontzettend warm worden? en en kunne ze hierdoor naar de klote gaan?
Vertrouw overigens nooit op software voor uitlezing. Gebruik altijd een losse (thermo)meter die geschikt is voor het bereik wat je wilt meten.
Je kunt je harddisken beter in je airflow zetten met genoeg tussenruimte (minimaal 1cm). Als dat niet gaat in je huidige kast kun je beter investeren in een iets ruimter kastje of je kast aanpassen dat er wél meer ruimte is (post in dat geval eens meer info over wélke kast je nu eigenlijk hebt).
Kijk in je logfiles en foutmeldingen, zoek die op bij Google en Got-search en ga kijken waardoor het wordt veroorzaakt.Ik heb namelijk al soms het probleem dat windows niet op wil starten..
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 16:15 ]
ik heb 5 HDD's in me server zitten. waarvan er 4 maxtors zijn, 2 worden er boven de 47C en de andere 3 onder de 30 (door fan)
en kijk hier eens.
Uptime: (2w 3d 17h 11m 39s)
mijn buurman heeft er 2 van 120 die allebij zo 50C worden, ook niks aan de hand,
man zijn pc draaid ook zo een week uptime als hij hem aan laat staan, nooit probs mee gehad. Mijn visie: te heet word het pas als het instabiel word (over het algemeen en niet aleen met HDD's) ik denk dat dit over het algemeen pas gaat plaatsvinden bij 60C -op langer termijn-
Hardeschijven zijn mischien dan wel niet te vertrouwen, maar als ze een tijdje werken, dan weetje ook wel dat ze goed zijn, kapot gaan ze meestal net na aankoop of na 3 jaar.
Op campzone(2) heb ik voor de gein is een pc meegenomen die toch al niet echt meer recent was (celly 266) met een 15gb schijf. Die werd 70C en heeft het nog volgehouden tot de 7e dag
daarna waren de platters krom.
en kijk hier eens.
Uptime: (2w 3d 17h 11m 39s)
mijn buurman heeft er 2 van 120 die allebij zo 50C worden, ook niks aan de hand,
man zijn pc draaid ook zo een week uptime als hij hem aan laat staan, nooit probs mee gehad. Mijn visie: te heet word het pas als het instabiel word (over het algemeen en niet aleen met HDD's) ik denk dat dit over het algemeen pas gaat plaatsvinden bij 60C -op langer termijn-
Hardeschijven zijn mischien dan wel niet te vertrouwen, maar als ze een tijdje werken, dan weetje ook wel dat ze goed zijn, kapot gaan ze meestal net na aankoop of na 3 jaar.
Op campzone(2) heb ik voor de gein is een pc meegenomen die toch al niet echt meer recent was (celly 266) met een 15gb schijf. Die werd 70C en heeft het nog volgehouden tot de 7e dag
[ Voor 12% gewijzigd door pt0x op 12-12-2003 16:15 . Reden: extra info ]
Verwijderd
Ik zou zeggen "Lose the Floppy Drive", maargoed, kunje niet een van de hdd's eronder hangen, beetje tweaken.. moet lukken.naps schreef op 12 december 2003 @ 16:20:
btw hier een pic van hoe mn hdds zitten, er zit ruimte tussen
nog iets, bij dat proggie speedfan staat een error bij -> Seek Error rate bij dat SMART tabblad, wat houd dit in? bij mijn 2e nieuwe hdd staat er OK voor.
Zelf ooit wel eens voor iemand gedaan met stukjes mecano (of hoe heet dat
mijn floppydrive zijn 1 dingetje naar onder kunne jah, en mijn hdd boven floppydriveVerwijderd schreef op 12 december 2003 @ 16:25:
[...]
Ik zou zeggen "Lose the Floppy Drive", maargoed, kunje niet een van de hdd's eronder hangen, beetje tweaken.. moet lukken.
Zelf ooit wel eens voor iemand gedaan met stukjes mecano (of hoe heet dat)
[ Voor 16% gewijzigd door naps op 12-12-2003 16:29 ]
Ja, mijne schommelt (direct tegen een seagate geplaatst) tussen de 45 en 50.naps schreef op 12 december 2003 @ 16:55:
erm ik lees net dat het gewoon is dat maxtor hdds tussen de 40 en 60 graden worden, true?
Koop een grotere bracket zodat er meer ruimte tussen je HD's in zit, sloop de huidige eruit en hang die nieuwe erin. En laat er anders een fan op blazen, dat scheelt een boel 
Zelf heb ik een 80 GB 7200 RPM Maxtor, volgens mij een serie 8 en die werd zonder koeling een beetje te heet. Bij een kamertemperatuur van zo'n 20-22°C werd ie al snel 55°C volgens het programma DTemp. Toen ik er een grote kamerventilator op richtte daalde de temperatuur vaak naar zo'n 42-45°C en sinds ik een echte HD koeler erop heb zitten komt de temperatuur eigenlijk nooit meer boven de 35°C uit. En hij voelt ook gewoon lekker koel aan.
Zelf heb ik een 80 GB 7200 RPM Maxtor, volgens mij een serie 8 en die werd zonder koeling een beetje te heet. Bij een kamertemperatuur van zo'n 20-22°C werd ie al snel 55°C volgens het programma DTemp. Toen ik er een grote kamerventilator op richtte daalde de temperatuur vaak naar zo'n 42-45°C en sinds ik een echte HD koeler erop heb zitten komt de temperatuur eigenlijk nooit meer boven de 35°C uit. En hij voelt ook gewoon lekker koel aan.
The devil is in the details.
kijk es wat mooi opgelost, mooi onder elkaar met z'n 4-en en achter een fan 

zie: Rebels in "Het 'Post hier je kleine mods' Topic - D..."

zie: Rebels in "Het 'Post hier je kleine mods' Topic - D..."
Verwijderd
Of een driverek op de bodemplaat monteren met een fan ervoor:
[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 17:33 ]
Pagina: 1