[UDMA] 33-master of 133-slave

Pagina: 1
Acties:

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik heb een systeem met daarin één UDMA 133 kanaal SATA150 TX2plus (dus geen secundaire) en twee UDMA 33 kanalen (primair en secundair)

Op de UDMA 133 zit de belangrijkste harde schijf
• Maxtor Diamondmax plus 9 (7200 2mb) 120 gb

Nu heb ik ook nog de volgende schijf, en ik twijfel wat ik er mee aan moet
• Maxtor Diamondmax 16 (5400 2mb) 120gb

Of deze gaat als slave bij de belangrijkste hdd (maar dan moeten ze om de beurt gebruik maken van het UDMA 133 kanaal)
Of deze gaat in z'n eentje aan de primaire UDMA 33 kanaal.

wat is wijsheid. (ik heb het gisteren kort al geprobeerd, maar weinig verschillen gemerkt)

[ Voor 17% gewijzigd door BovenHond op 12-12-2003 15:48 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09
Ik zou hem gewoon op dat ATA133 kaartje hangen. Ik heb zelf in praktijk altijd al erg weinig problemen ondervonden met 2 disks op 1 IDE kanaal, en ik dacht dat ze met ATA133 ook weer iets verzonnen hadden zodat de 2 schijven toch tegelijkertijd benaderd konden worden (dat laatste weet ik dus niet zeker!!!)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BovenHond
XanderH schreef op 12 december 2003 @ 17:00:
Ik zou hem gewoon op dat ATA133 kaartje hangen. Ik heb zelf in praktijk altijd al erg weinig problemen ondervonden met 2 disks op 1 IDE kanaal, en ik dacht dat ze met ATA133 ook weer iets verzonnen hadden zodat de 2 schijven toch tegelijkertijd benaderd konden worden (dat laatste weet ik dus niet zeker!!!)
Vanaf ATA-66 is het wel zo dat de twee disks op onafhankelijkse snelheden kunnen communiceren. bijvoorbeeld (Ata-33-oude hdd) met (Ata-100-hdd). Maar tegelijkertijd benaderen zit er niet bij.. maar ik weet ook niet of dit erg belangrijk is vandaar deze posting

edit:

dit bovenstaande voorbeeld heeft niets te maken met de openingspost

Mijn situatie
controller
- onboard 2x IDE UDMA 33 controller op Asus P2b-f moederbord (primair en secundair)
- PCI 1x IDE UDMA 133 controller op Promise Sata 150 tx2plus (primair en 2x sata maar die gebruik ik nu niet)

harddisk
2x Maxtor 120 GB, (Bijden UDMA 133)
één 7200 snelle disk (windows xp-home, swapfile, nog wat bestanden)
één 5400 langzame disk (vakantie video's en grote bestanden)

Cd speler
2 maar dat maakt niet uit want die kunnen desnoods samen op de secundaire UDMA-33 controller

@ MrTweak,

Daarme zeg je dus dat ik de 5400 Maxtor UDMA 133 wel als Slave op de promise moet zetten. En het snelheidsverlies van de 7200 Maxtor UDMA 133 op de promise voor lief moet nemen.
Precies waar het om gaat. Weegt de snelheidswinst van de één na snelste disk op tegen het snelheidsverlies van de allersnelste door het delen van één contoller kanaal.

[ Voor 49% gewijzigd door BovenHond op 13-12-2003 20:09 ]

Verwijderd

matsu_matsu

beiden tegenlijk aanspreken kan toch sowiezo nooit?

je vertelt niet welk udma je cdspelers/hdd gebruiken. ( weet niet met zekerheid te zeggen of een cdspeler dat hoger dan udma 33 niet bestaat). de rpm maakt hier ff nix uit omdat dat niet belangrijk is voor je promise controller. je moet achterhalen welk udma/pio alle 4 devices zijn.

je sluit ze op snelheidvolgorde aan

de snelste dat boven udma 33 uitkomt uiteraard op de hoogste controller (promise dus), de (minder) snelste dat ook boven udma 33 uitkomt als slave

de rest op mobo op pri of sec master of slave.... ( is 1 van je cdspelers PIO dan hou je die gescheiden van de andere speler, dus eenzaam op 1 flatcable laten)

[ Voor 228% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 16:41 ]

Verwijderd

Matsu_matsu schreef op 13 december 2003 @ 12:20:
Mijn situatie

harddisk
2x Maxtor 120 GB, (Bijden UDMA 133)
één 7200 snelle disk (windows xp-home, swapfile, nog wat bestanden)
één 5400 langzame disk (vakantie video's en grote bestanden)

Cd speler
2 maar dat maakt niet uit want die kunnen desnoods samen op de secundaire UDMA-33 controller

@ MrTweak,

Daarme zeg je dus dat ik de 5400 Maxtor UDMA 133 wel als Slave op de promise moet zetten. En het snelheidsverlies van de 7200 Maxtor UDMA 133 op de promise voor lief moet nemen.
Precies waar het om gaat. Weegt de snelheidswinst van de één na snelste disk op tegen het snelheidsverlies van de allersnelste door het delen van één contoller kanaal.
ho stop wacht eens ........

de aantal toeren zorgt niet voor dat de andere schijf langzamer gaat werken. je gaat er niets op achteruit zelfs. de ene schijf draait wat harder en zodoende is de overdracht hoger maar zij zijn beiden udma133 en dat is het enige wat telt. kortom je gaat er niets op achteruit. beide aansluiten op promise dus, de 7200 uiteraard als master omdat swap file en boot belangrijk is hoe snel je schijf is en hoeveel rpm en de 5400 ernaast als opslagmedia.

offtopic:
als je iets edit, dan kom je niet bovenaan de active topics en zien mensen je topic waarschijnlijk niet (meer) en na naar beneden zijn geschoven verdwijnt je topic vanzelf, je kan beter een nieuwe post doen met de nieuwe info of info waar ik/anderen om vroegen (zeg ik expres zo want zomaar omhoogkicken is niet toegestaan)

Verwijderd

pfffffffff dubbelpost :(

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2003 19:00 ]

• BovenHond
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 18:56:
[...]

ho stop wacht eens ........

de aantal toeren zorgt niet voor dat de andere schijf langzamer gaat werken. je gaat er niets op achteruit zelfs. de ene schijf draait wat harder en zodoende is de overdracht hoger maar zij zijn beiden udma133 en dat is het enige wat telt. kortom je gaat er niets op achteruit. beide aansluiten op promise dus, de 7200 uiteraard als master omdat swap file en boot belangrijk is hoe snel je schijf is en hoeveel rpm en de 5400 ernaast als opslagmedia.
Ik weet dat het de plaatsing op een controller en het aantal hdd's aan deze controller geen invloed heeft op het toerental en daarmee de snelheid.

Waar ik aan dacht is het volgende
Stel ik verplaats 10 gb van Maxtor diamondmax 16 5400 toeren naar Maxtor diamondmax plus 9 7200 toeren.

[twee alternatieven]
1. Hdd's samen op de promise dan:
t=0 diamondmax 16 leest, diamondmax plus 9 wacht (want controller is bezet)
t=1 diamondmax 16 wacht (wantcontroller is bezet), diamondmax plus 9 schrijft
t=2 diamondmax 16 leest, diamondmax plus 9 wacht (want controlle is bezet)
t=3 diamondmax 16 wacht (wantcontroller is bezet), diamondmax plus 9 schrijft
etc

2. Diamondmax plus 9 op promise, diamondmax 16 op onboard udma 33 dan
t=0 diamondmax 16 leest en diamondmax plus 9 schrijft
t=1 diamondmax 16 leest en diamondmax plus 9 schrijft
etc.
alleen de dataoverdracht is minde snel vanwege de UDMA 33 interface (Ps ik weet dat dit niet veel uitmaakt omdat deze schijven nooit boven de 33 mb /sec uit komen.
Pagina: 1