• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03:13
Vandaag is mijn telefoon aansluiting geactiveerd. Nu moet het alleen nog aangesloten worden. Ik heb niet een nette aansluiting, maar een gat in de muur met de volgende constructie er in. In de cirkel wordt twee keer romeins genummerd I tm IV. Die onders aansluitingen zijn genummerd 1 tm 7 waarvan de oneven boven en de even onder zitten.

Ik hoef volgens mij maar twee draadjes aan te sluiten, maar welke??

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/boo2you/contact.jpg

Stay safe

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Naar mijn weten moet je blauw en rood hebben.

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-02 14:42
In welk land woon jij in 's hemelsnaam?
Owja, voor zover ik weet heb je idd maar twee kabeltjes nodig, maar welke twe...

[ Voor 6% gewijzigd door baexem op 12-12-2003 15:49 ]

...

Verwijderd

Blauw en Rood maar welke blauw en rood ?

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-02 14:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Multimeter :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Het heeft wel iets weg van een dubbele telefoon aansluiting. Ik zou blauw-rood links boven pakken. Werkt dat niet dan het andere paar.

• [ash]

[ash]

Zoals TS al aangaf wordt er dubbel genummerd, dus het lijkt me logische dat blauw(1) en blauw(2) met elkaar verbonden zijn (geld natuurlijk ook voor de andere kleuren ;) )

Ik zou niet zomaar je multimeter er aan hangen, voor het zelfde geld zijn ze niet doorverbonden (de kans acht ik klein) en staat er spanning op. En weerstand met terwijl er op spanning staat is niet gezond voor je multimeter.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Dan moet je wel precies weten wat je moet meten :+

Ik dacht altijd dat je een ISRA kastje moest hebben waar de dikke KPN kabel binnen komt? :?

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
gewoon proberen met een telefoon... Rood en blauw wisselen maakt dan niet uit...

Als ik maar een beetje kan computeren

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

gewoon even een multimeter gebruiken.
ongeveer 95 volt is ISDN
ongeveer 45 volt is annaloog

P.S. je multimeter op gelijkspanning zetten

[ Voor 21% gewijzigd door Petergr op 12-12-2003 15:57 ]

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 15:50:
Blauw en Rood maar welke blauw en rood ?
Een goede telefoondraad heeft 4 kabeltjes, dus 2 blauw en 2 rood :)

Als je geluk hebt zijn er 2 met en 2 zonder streepjes, maar op het plaatje lijkt het er niet op, mijn suggestie: Koop een paar rj-11 connectors en probeer het uit.
Er zijn maar 2 tot de 2e mogelijkheden voor de roden en blauwen, dus dat is niet zoveel werk, je kan maximaal 3 keer de mist in gaan ;)

• Master FX
mijn kabel heeft dus

Rood en Groen ("wijde pinnen") en Geel en Zwarte (die pinnen die dus wat dichter bij elkaar staan) - als je over een telefoon stekker spreekt tenminste.

Ik heb al uitgevonden dat om te bellen je de twee ver uit elkaar staande pinnen moet gebruiken. in mijn geval dus Rood en Groen. Het schijnt dus ook niet uit te maken of je die omwisselt.... Dus misschien dat we er vandaag nog uitkomen...

Stay safe

• Petergr

Petergr

beroeps prutser

ik doe voor me werk wel redelijk wat met telefoon aansluitingen, en zogenaamde isra punten, maar deze ben ik nog nooit tegen gekomen, waar woon je ergens als ik vragen mag? tog wel in nederland hoop ik?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

[ash] schreef op 12 december 2003 @ 15:55:

Ik zou niet zomaar je multimeter er aan hangen, voor het zelfde geld zijn ze niet doorverbonden (de kans acht ik klein) en staat er spanning op. En weerstand met terwijl er op spanning staat is niet gezond voor je multimeter.
En wat boeit het als er spanning op staat :P
Als je je multimeter op volts zet kan er niets mis gaan :)
Dan heeft ie een oneindige weerstand :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-02 20:09
Petergr schreef op 12 december 2003 @ 15:56:
gewoon even een multimeter gebruiken.
ongeveer 95 volt is ISDN
ongeveer 45 volt is annaloog

P.S. je multimeter op gelijkspanning zetten
Ahum. Op een telefoonlijn staat géén 45 volt

homo sapiens non urinato in venti adversi

• Petergr

Petergr

beroeps prutser

You Go schreef op 12 december 2003 @ 18:34:
[...]

Ahum. Op een telefoonlijn staat géén 45 volt
zet je multimeter er maar eens op, (annaloog) en neem de hoorn voor de grap dan eens op, dan zakt ie zelfs terug naar 6 volt, en als je ernaartoe belt wordt ie over de 100 volt, probeer maar eens.

en hoe kom je erbij dat er geen 45 volt op staat?

[ Voor 7% gewijzigd door Petergr op 12-12-2003 18:40 ]

• jefius
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 19:41
Hmmm op een analoge lijn staat wel 45 volt . Toch hier in Belgie

• [ash]

[ash]

Atlas schreef op 12 december 2003 @ 18:19:
En wat boeit het als er spanning op staat :P
Als je je multimeter op volts zet kan er niets mis gaan :)
Dan heeft ie een oneindige weerstand :)
Lees eens goed.... als je weerstand gaat meten, m.a.w. onderzoeken of de contacten zijn doorverbonden :X :X

Verwijderd

Ik denk dat je de blank / zwarte moet hebben aangezien dit een beetje wegheeft van een stapn58 net

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 21:34:
Ik denk dat je de blank / zwarte moet hebben aangezien dit een beetje wegheeft van een stapn58 net
Waarschijnlijk heb jij het bij het juiste eind.
Probeer die helemaal linksonder als eerst eens, scheelt je waarschijnlijk een hoop gepiel.

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-02 20:09
Petergr schreef op 12 december 2003 @ 18:39:
[...]

zet je multimeter er maar eens op, (annaloog) en neem de hoorn voor de grap dan eens op, dan zakt ie zelfs terug naar 6 volt, en als je ernaartoe belt wordt ie over de 100 volt, probeer maar eens.

en hoe kom je erbij dat er geen 45 volt op staat?
Hmm, zeker verkeerde gemeten :/

homo sapiens non urinato in venti adversi

• Master FX
Morgen komt er een KPN dude. Er was sowieso wat mis met de lijn - dat konden ze meten oid. Kan ie meteen vertellen welke draadjes waar moeten :)

Stay safe

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 14:32
Ik denk rood linksboven en blauw rechtsonder. Waarom? Een telefoonstekker heeft 4 pootjes (boven wat verder uitelkaar dan onder, je kent ze vast wel). Op het plaatje zouden ze dan boven op rood en groen en onder op geel blauw komen. En aangezien rood en blauw (geloof ik) de belangrijkste draden zijn gok ik die 2 dus :). Het kan ook allemaal onzin zijn wat ik zeg hoor :P

Verwijderd

http://www.gamma.com/elements/44PIGN.PDF
http://www.weethet.nl/images/adsl/israopen.jpg
http://home.cable4u.nl/~freli-f0/isra3.JPG

Dit zijn de kleurcode's zoals ik die wel vaker tegenkom:

POTS kleurcode
pinkleur kabeltype Ikleur kabeltype IIkleur kabeltype III
1aroodroodrood
1b blauwblauwblauw
2aoranjegroengroen/geel
2bwitgeelzwart
aardegrijs / zwart / blank

Waarschijnlijk is je aansluiting geschikt voor 2 lijnen en daarom alles dubbel uitgevoerd. Even navragen bij de vorige bewoners of spieken bij de buren kan ook veel helpen (kun je gelijk "suiker lenen" ;))

Post even nadat de monteur is geweest de manier waarop hij het heeft aangesloten. Op die manier heeft de volgende die dit topic vind er ook wat aan :)

• Master FX
Het schijnt dus dat dat ronde geval bovenin (zie plaatje openingspost) iets van een hele oude nood-geval-dienst is ofzo. Daar zat dan een of andere draaiknop op. Dan is dat vast opgehelderd. Het moesten inderdaad dus twee van die andere zijn. De KPN-ner is nu nog het een en et ander aan het doormeten in een verdeelkastje ergens, want er schijnt volgens hem ergens kortsluiting te zijn.

update: Nou het werkt hoor. Vanwege een of andere storing heeft de KPN-er het signaal nu verplaatst naar twee andere draadjes. Een sluitend antwoord over wat nu wel en niet goed is kan ik dus niet geven. In principe waren de gekleurde draadjes in deze aansluitvariant niet voor het dragen van het telefoonsignaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Master FX op 16-12-2003 11:26 . Reden: update ]

Stay safe

Pagina: 1