🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
[ Voor 6% gewijzigd door ramonp op 12-12-2003 14:48 ]
volgens mij ook niet, sorry ben beetje een newbie in netwerkland.samo-arne schreef op 12 december 2003 @ 14:45:
Je hebt geen idee waar je het over heb, niet?
probleem is dat ik alles al doorgezocht heb, maar kan geen duidelijke tutorials vinden.
ik zal ff snel een grafisch schemaatje in elkaar flansen zodat mijn situatie wat duidelijker wordt :-)
[ Voor 23% gewijzigd door f1r3b4ll op 12-12-2003 14:48 ]
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost
www.freesco.org
Senile! Senile Oekaki
als ik het goed begrijp moet ik nog een aparte kabel naar boven trekken tussen de server en het modem? in de huidige situatie hangen er namelijk 2 switches tussen pc en modem
Edit:
Je verbinding komt binnen via de modem. De modem sluit je aan op de NIC van je smootwallbox. En op de 2e NIC van smoothwall sluit je een switch aan (waaraan je hele netwerk gekoppelt is) Het zelfde voor freesco. De server zorgt er dan voor dat alle data van het internet bij de juiste pc terecht komt.
[ Voor 54% gewijzigd door KC_Kaas op 12-12-2003 14:58 ]
Wat is precies je probleem met "Dat NAT geklooi" want dat wrkt bij 90% van de tweakers prima..
Wat wil je precies, en wat lukt er niet.. wat zijn je problemen met NAT..

tussen de switches zitten heel veel muren en dr ligt maar 1 UTP kabel. de linux server komt boven te staan (in het diagram bij de linker switch). moet ik een extra kabel trekken?
Dus nu ga je een Linux doos laten NATtenheb sinds 2 weken ADSL van KPN en ben prima tevreden, alleen dat NAT geklooi irriteert mij enorm.
Nu wil ik graag de verbinding omzetten naar IP Spoofing en dan alles doorgeven naar een linux router die verder alle requests doorstuurt naar de internet clients.
internet ------> adsl modem -------> linux router/server ------- > clients
wat moet er dus aan mijn huidige situatie (zie schema boven) veranderd worden?
Heel eenvoudig: Je zet je Linux router als eerste achter je adslmodem, daarna pas de switch (aan een tweede netwerkkaart) naar de overige switches en clients.sp_strikwerda schreef op 12 december 2003 @ 15:52:
wat ik wil is heel simpel:
internet ------> adsl modem -------> linux router/server ------- > clients
wat moet er dus aan mijn huidige situatie (zie schema boven) veranderd worden?
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
probleem is dat er tussen de plaats waar het modem staat (meterkast, hier kan en wil ik mijn server niet hebben staan) en de server (mijn kamer) 2 switches zitten.
resumé: ik moet een extra kabel leggen van mijn kamer (server) naar de meterkast (adsl modem).
klopt dit?
Kabel van meterkast naar plek voor toekomstige linuxrouter (i.c. jouw kamer). -mag ook 100 meter zijn.sp_strikwerda schreef op 12 december 2003 @ 15:58:
ok, dan zijn we er bijna
probleem is dat er tussen de plaats waar het modem staat (meterkast, hier kan en wil ik mijn server niet hebben staan) en de server (mijn kamer) 2 switches zitten.
resumé: ik moet een extra kabel leggen van mijn kamer (server) naar de meterkast (adsl modem).
klopt dit?
Kabel van linuxrouter (tweede netwerkkaart) naar rest van het netwerk (switches en clients)
En ja, dat zouden best wel es wat metertjes UTP kunnen moeten worden.
Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024
Als er nog geen kabel ligt dan zul je er nog één moeten trekken.sp_strikwerda schreef op 12 december 2003 @ 15:58:
ok, dan zijn we er bijna
klopt dit?
Dus:
Modem in de meterkast, kabel naar je kamer, kabel aansluiten op de eerste netwerkkaart van je linuxrouter, switch op de tweede netwerkkaart aansluiten en daar de rest op aansluiten.
Verwijderd
Dan zijn wij bijn naar terug bij af, het blijft nat. Maar vertel ons nu even wat je huidige situatie is en waarom dat anders moet. We snappen anders echt niets van je verhaal.sp_strikwerda schreef op 12 december 2003 @ 15:58:
ok, dan zijn we er bijna
klopt dit?