Computernaam veranderen in DOS voor XP

Pagina: 1
Acties:

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:58
De situatie is als volgt:

We maken gebruik van een unattended installatie van Windows XP, waarbij de client na de installatie automatisch ingelogd moet worden in het domein (w2kserver).

Van te voren is er dus op de server een computernaam in het domein aangemaakt voor de client die er geinstalleerd word, anders kan deze er niet inkomen (mbt: rechten). Deze naam is variabel, dus kan je niet opgeven in de unattend.txt

(De resultaten die we tot nu toe hebben gevonden zijn allemaal voor 98 of NT, en wel enkele resultaten waarbij je in dos de computernaam kunt aanpassen, maar dan moet Windows nog geinstalleerd worden... )

Voor het probleem hebben we het volgende bedacht:

* voor het installeren, na het booten, de computernaam vragen
* deze opslaan in een txt bestand
* windows installatie
* na de installatie de computernaam veranderen in de waarde die in het textbestand staat
* rebooten
* aan het domein toevoegen
* rebooten
* volledig werkende pc die aan het domein hangt...

Is dit mogelijk? en zo ja, hoe doe ik dat precies ?

(of is er misschien een optie die makkelijker is ? ik lees het graag)

P.S. De installatie omvat de volgende onderdelen:

Windows XP Prof. SP1 - unattended installatie
Updates Windows XP Prof. SP1
Office XP
Office XP Multilanguage
Office Webcomponents
Extra Drivers

(alle onderdelen na XP worden door middel van een batch bestandje geinstalleerd)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik weet niet of je een losse installatie wilt doen of met een image wil/kunt werken, maar Symantec Ghost heeft zo'n feature in ieder geval ingebouwd. Misschien moet je eens in de Resource Kit van Windows kijken, daar zou het best eens in kunnen staan.

• twinkey
We hebben eerder met sysprep gewerkt, maar hierbij is nog teveel user-input vereist. Met een unattended installatie is het de bedoeling dat er helemaal niks aan gedaan hoeft te worden, behalve dus nu met het invoeren van de computernaam van te voren.

Tot nu toe is dit dus wel de meest geautomatiseerde mogelijkheid ter installatie van Windows XP. Ghost is uitgelosten, want dat werd voorheen gebruikt. Bij Ghost moet je de SID er namelijk uithalen en de andere gegevens invullen. En dit vraagt te veel van de luie administrators hier...

Doel blijft dus om het geheel zo automatisch mogelijk te laten verlopen.

In de Resource Kit zit een programma'tje genaamt netdom.exe hiermee kan je de pc in het domein toevoegen. Opzich handig, maar dan hebben we nog niet de juiste computernaam, dus dat moet eerst.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Hoe installeer je precies? vanaf het netwerk/cdrom of misschien wel via RIS ?

Wat jij voorstelt klinkt wat omslachtig, bij een unattended installatie is het normaal gesproken de bedoeling (ervaring bij grote bedrijven) dat je vooraf de nodige gegevens vraagt.

Aan de hand van deze gegevens maak je opdat moment je unattended.txt file aan waarmee je gaat installeren. Je kan hierin dus ook de computernaam meegeven en eventueel de credentials om de computer automatisch lid te maken van een bepaald domein.

In het geen wat jij voorstelt zal je nog steeds nieuwe 'random' computernamen aan moeten maken voor elke pc die installeerd. Zodra je computer voor het eerst in het domein gehangen wordt, wordt namelijk het SID van de computer versleuteld met een random wachtwoord welke niet bekend is. (Dit wachtwoord wordt zelfs eens in de x weken automatische vervangen.) Je kan daardoor niet een nieuwe computer onder dat account laten aanloggen op het domein. Waarom dan nog random namen, en meteen de juiste aanmaken.

• twinkey
We installeren vanaf een netwerkshare.
[ash] schreef op 12 december 2003 @ 14:49:
\...
Wat jij voorstelt klinkt wat omslachtig, bij een unattended installatie is het normaal gesproken de bedoeling (ervaring bij grote bedrijven) dat je vooraf de nodige gegevens vraagt.

Aan de hand van deze gegevens maak je opdat moment je unattended.txt file aan waarmee je gaat installeren. Je kan hierin dus ook de computernaam meegeven en eventueel de credentials om de computer automatisch lid te maken van een bepaald domein.

.../
Dit is dus exact wat ik wil, van te voren booten van diskette, en op dat moment de gegevens vragen, dus de computernaam, maar hoe we dat dan in de windows installatie zetten is mij een raadsel, want de unattend.txt staat op de server, en is dus voor elke pc bestemd.

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:06
Het makkelijkste wat je kunt doen is een install in een werkgroep (of gebruik een image).
In dos maak je verbinding met de server (via net use oid), en lees het tekstbestand met de naam (computer1), verander vervolgens de naam in het bestand (naar computer2 ofzo).
met netdom de naam in domein zetten, op de client naam veranderen in de register.
Herstart computer en met netdom kun je um nu zelf in het domein zetten.

Heb zelf ook zo'n project gedaan, werkt heerlijk.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

Verwijderd

kijk eens op unattended.sourceforge.net

Heb net 40 pc's hiermee in het netwerk gegooid

specs:

- 5 verschillende configuraties w.b.t. de hardware
- WinXP + SP1a
- drivers installeren (was ik ff vergeten)
- alle updates
- office 2000
- alle updates voor office
- acrobat reader
- photoshop 6
- diverse educatieve software pakketten
- printer afhankelijk van computernaam
- sun java

en nog een paar kleine dingen

werkwijze:

stop bootdisk in systeem (bevat inlog naam en WW voor aanmelding)
geef computernaam in.

systeem wordt gekopieerd
windows installeerd zichzelf + meld zich aan
alles updaten, software automatisch geinstalleerd (silent installs)

2 uurtjes later systeem klaar voor gebruik zonder 1 vinger uit te steken

(wel twee weken bezig geweest om alles uit te zoeken, met name silent install opties)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 15:23 ]

• twinkey
Thx, daar ga ik even kijken. Wellicht dat er iets staat wat we kunnen gebruiken. Bedankt tot dusver, maar ik denk niet dat we er in 1x uitkomen, dus ik post hier wel weer als het fout gaat.

Verwijderd

Gewoon rustig voor gaan zitten. eerst eens rustig doorlezen. stap voor stap uitvoeren wat ze daar doen. daarna uitbreiden naar eigen situatie. gebruik zelf versie 3.2 ze zijn al bij versie 3.4 (toen ik begon met lezen waren ze bij versie 3.0 twee weken later 3.2 8) )

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

NOVA_TheCrew schreef op 12 december 2003 @ 15:09:
Het makkelijkste wat je kunt doen is een install in een werkgroep (of gebruik een image).
In dos maak je verbinding met de server (via net use oid), en lees het tekstbestand met de naam (computer1), verander vervolgens de naam in het bestand (naar computer2 ofzo).
Ook bij unattended installs kan dat hoor, als je de deploy docs erop na leest zie je dat je een .UDF bestand als database met namen kan gebruiken voor je installs.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1