[Beginner] Speakers + versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024
Voor de audiofieltjes onder ons/op GoT >:)

IK ben gister samen met Chiel eens rond wezen loeren naar een paar goede zuiltjes voor op mijn studentenkamertje.

Dus wij als noeps de eerste de beste audiozaak binnenstappen(Hemmers aan de Heurne in Enschede. Stond allemaal mission, B&W en al die meuk. Prijzen lagen niet onder de 500 euro :/ (per zuil).

Goed luisteren moest op afspraak en ik had nou niet echt het gevoel dat we als klanten behandeld werden :P. Toch maar afspraak gemaakt voor de volgende dag ergens.

Goed volgende zaak: Hifi zaakje in dezelfde straat. Kerel vroeg waar we op zoek naar waren en in welke prjsklasse. Het moet zo ongeveer op 250-300 euro voor een zuiltje zijn. Dus die gast gelijk: Hmmmm ik heb hier een paar perfecte zuiltjes. Ik sluit ze wel even aan en dan kan je het horen :). Het betrof de chario syntar 100T. Voor mij een of ander vaag italiaans merk. Na zoekwerk hier kwam ik erachter dat tweakertjes hier hem Heel erg goed vonden voor die prijs. En gelijk hadden ze, Heel erg goed geluid. Een cdtje afgespeeld van rock tot rustig tot wat stampmuziek. Het kwam allemaal erg goed over. Goed uitgebalanceerde speakers :). Hij liet ook een paar andere horen van diezelfde prijsklasse, en die klonken gelijk veeel minder. Ik weet alleen niet welke het precies waren(niet gevraagd |:(). We konden terugkomen op afspraak dat hij ff een paar andere speakers neer wilde zetten om het allemaal te vergelijken. Goed wij waren zeer verrast door deze Chario zuiltjes. We hebben niet gelijk een afspraak gemaakt maar dat komt denk ik nog wel.

Goed volgende zaak: Acoustique.
Ze hadden hier een kamertje en we vroegen of we wat mogen luisteren. We mochten met alle mogelijke combinaties spelen _o_. Alles aangesloten op 1 versterker. maar wel konden we met handig systeempje schakelen :). Er stonden KEf boxen, B&W 's, JM lab 's, en nog wat zut. De sony boxen waren niet aangesloten want daar kwam toch geen muziek uit zei die >:) >:).

Al snel vielen 2 paar zuilen ons op: Een paar KEF zuilen (weet niet precies welke :/) en een paar JM Lab profil 55 speakers.

Na lang switchen en verschillende nummers kwamen de JM Lab speakers als meest mooie uit de test :). Het zijn eigenlijk ook speakers van normaal 500 euro, maar ze stonden er al 2 jaar en daar kan ik mooi wat van af halen >:). Verder hebben we nog een marantz versterker aangesloten en dat klonk waarachtig nog beter _o_. Maar die gast wist er zeker wat van en zij dat we meer moesten probeen. We konden zelfs als we spekaers al uitgezocht hadden, we verschiillende versterkers thuis mochten proberen. Das nou een service d:)b.

Samengevat:

De chario syntar 100 Tower --->> Heel mooi uitgebalanceerd geluid. Naar mijn mening iets te weinig power(en dan praat ik natuurlijk nier over het aantal watts :P). Iets te weinig pit.
Die KEf boxen--->> goed geluid
JM Lab --> Heel erg ruimtelijk geluid, en hele zuivere hoge tonen, Misschien dat ik alleen wat middentonen mis, maar dat weet ik niet precies aan te geven omdat ik ook maar een noep ben :P.

Als een beetje beginnende audiofiel(naja audiofiel, ik hoor duidelijk verschillen) kan ik moeilijk in woorden uitleggen waar het verschil precies ligt. Veel van jullie kennen de chario syntar 100 T. Sommige zijn ook vast wel bekend met JM lab. Maar ik denk dat niemand ooit de profil 55 gehoord heeft :P.

Die Kefs waren weer wat "brutaler" kwa geluid, maar had wel het gevoel dat het een stuk holler klonk dat de JM lab.

Graag wil ik weten waar ik nog verder naar moet kijken. Welke speakers bijv en welke versterker nog verder in aanmerking kunnen komen.

Ik ga zeker nog meer luisteren maar tips zijn altijd welkom en om toch meer zekerheid te krijgen heb ik dit topic gestart geheel volgens de faq B). Ik weet ook dat het wel geheel naar mijn eigen smaak moet zijn en geen smaak hetzelfde is :P. Chiel en ik hadden wel een paar verschillen :).

[ Voor 7% gewijzigd door Tripp op 12-12-2003 14:17 ]

specs

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-08 16:50
Ah je hebt de naam weer terug gevonden zie ik :) , dat waren echt superspeakers :)

Verwijderd

Ik denk dat nu je 2 speakers weet die je bevallen je gewoon nog een keer moet gaan luisteren. Wat mijn ervaring is dat als je voor een 2de keer luistert het toch anders klinkt dan dat je kan herinneren van de 1e luistersessie. Het verrassingselement is dan weg en je hebt dan al een verwachtingspatroon. In jouw prijssegment zijn er ook nog wel wat zelfbouw speakers te koop maar ik weet niet of je dat de moeite vind. (www.speakerenco.nl )

• Tripp
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 17:56:
Ik denk dat nu je 2 speakers weet die je bevallen je gewoon nog een keer moet gaan luisteren. Wat mijn ervaring is dat als je voor een 2de keer luistert het toch anders klinkt dan dat je kan herinneren van de 1e luistersessie. Het verrassingselement is dan weg en je hebt dan al een verwachtingspatroon. In jouw prijssegment zijn er ook nog wel wat zelfbouw speakers te koop maar ik weet niet of je dat de moeite vind. (www.speakerenco.nl )
Daar heb ik niet echt tijd en ruimte voor. En ik kan niet eerst allemaal speakers in mekaar bouwen en dan luisteren welke het mooist klinkt 8)7 :+.

Ik ga ze nog ene keer luisteren. Goede tip :). Zou ik eigenlijk toch al doen om verschillende versterkers nog te proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tripp op 12-12-2003 18:20 ]

specs

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Bijna onverslaanbaar als je ze in Duitsland voor die prijs haalt....de Canton Ergo serie, b.v.: http://www.preissuchmasch...nd/main.asp?produkt=64664 of http://www.preissuchmasch...d/main.asp?produkt=311748 of (nog mooier en maar een paar tientjes duurder): http://www.preissuchmasch...nd/main.asp?produkt=17502

Je zou ze dus alleen een keer ergens moeten horen op een show ofzo.
executor schreef op 12 december 2003 @ 18:20:
[...]

Daar heb ik niet echt tijd en ruimte voor. En ik kan niet eerst allemaal speakers in mekaar bouwen en dan luisteren welke het mooist klinkt 8)7 :+.

Ik ga ze nog ene keer luisteren. Goede tip :). Zou ik eigenlijk toch al doen om verschillende versterkers nog te proberen.
Meestal hebben ze al klant en klare speakers ter demonstratie staan.

[ Voor 46% gewijzigd door zimbab op 12-12-2003 18:24 ]

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08 00:06
Ik vraag mij af de laatste die jij noemt de "http://www.preissuchmasch...nd/main.asp?produkt=17502"
de Canton Ergo RC-L.
Deze zie ik niet op de site van Canton staan. Is dit een oud model? Of de Ergo 1002 DC? Wel dezelfde specs!
Dat klinkt als heel veel speaker voor het geld!! Die moet ik echt eens een keertje gaan beluisteren!

• Tripp
zimbab schreef op 12 december 2003 @ 18:20:
Bijna onverslaanbaar als je ze in Duitsland voor die prijs haalt....de Canton Ergo serie, b.v.: http://www.preissuchmasch...nd/main.asp?produkt=64664 of http://www.preissuchmasch...d/main.asp?produkt=311748 of (nog mooier en maar een paar tientjes duurder): http://www.preissuchmasch...nd/main.asp?produkt=17502

Je zou ze dus alleen een keer ergens moeten horen op een show ofzo.

[...]

Meestal hebben ze al klant en klare speakers ter demonstratie staan.
zit die zaak in de buurt van enschede dan? want anders is het niet eht een optie :P.

specs

Verwijderd

executor schreef op 13 december 2003 @ 14:16:
[...]

zit die zaak in de buurt van enschede dan? want anders is het niet eht een optie :P.
Groningen ... :). Maar ik begrijp dat je eigenlijk al gericht had op productiespeakers dus dan hoef je idd niet meer naar zelfbouw te kijken.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

mdcobra schreef op 13 december 2003 @ 00:28:
Ik vraag mij af de laatste die jij noemt de "http://www.preissuchmasch...nd/main.asp?produkt=17502"
de Canton Ergo RC-L.
Deze zie ik niet op de site van Canton staan. Is dit een oud model? Of de Ergo 1002 DC? Wel dezelfde specs!
Dat klinkt als heel veel speaker voor het geld!! Die moet ik echt eens een keertje gaan beluisteren!
Het is een iets ouder model ja, maar nog steeds errug veel speaker voor je geld....wat zeg ik....nog meer dan dat ie eerst was, omdat ie nu gewoon goedkoper is. Hij is enigszins opgevolgde door de RC-A die echter een stuk duurder is omdat die ook actief laag heeft. Het mooie van de RC-L is ook dat ie een 'room-correction' module mee krijgt, hoewel je daar natuurlijk niet meteen het meest uitgebreide moet verwachten.

• Tripp
Mja vandaag weer geluisterd met chielemans >:).

Het worden toch de JM lab profil 55 speakers :). Deze hebben gewoon een heel goed ruimtelijk geluid. In combinatie met een marantz PM8200 zeker een heel mooi geluid.
Icm een yamaha 5.1 versterker was het gelijk een stuk minder, de Marantz had naar onze mening een warmer geluid.

Na eerst wat verkooptruucjes >:) aangehoord te hebben, lieten we( ja mijn chieltje hielp mee :P) merken dat we het nogal duur vonden (700-800 voor de AMP en 4-500 voor de speakers per stuk :o).

Kwam ie terug op 1000 :). Natuurlijk snoep ik daar nog even wat vanaf morgen :P.

Ik vraag me af of ik toch beter(voor het vooruitzicht) een 5 of 6.1 amp zal halen (marantz). Zijn wel weer tikkie duurder dat een 2 kanaals amp. Misschien dat ik dat ook wel voor 1000 kan regelen :P.

specs

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik reken uit, zeg 800 voor de amp en 400 voor de speakers per stuk. Dat geeft een totaal van 1600. Heb je daar 600 euro vanaf gekregen :?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Woon je op de Calslaan, wit en op de begane grond ? Dan ken ik je denk :P Woon bovenin

Om mee te beginnen: ontwijk Hemmers. Boutzaak. Lopen andere zaken alleen maar af te kraken en hadden geen tijd voor mij. En dat was dan ook het laatste :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tripp
JT schreef op 17 december 2003 @ 01:40:
Woon je op de Calslaan, wit en op de begane grond ? Dan ken ik je denk :P Woon bovenin

Om mee te beginnen: ontwijk Hemmers. Boutzaak. Lopen andere zaken alleen maar af te kraken en hadden geen tijd voor mij. En dat was dan ook het laatste :P
nee das jesper :+. ikke jasper :P, wonende calslaan nieuw met 18 andere kerels >:).

Hemmers idd knakenzaak :), zien alleen graag mensen met veel poen binnenkomen die het niet interesseert hoeveel ze uit moeten geven :/
Jag schreef op 17 december 2003 @ 01:23:
Ik reken uit, zeg 800 voor de amp en 400 voor de speakers per stuk. Dat geeft een totaal van 1600. Heb je daar 600 euro vanaf gekregen :?
Naja doe speakers zijn al modellen die daar 2 jaar stonden, normaal best wel duur, dus daar kan al heel wat vanaf. En die amp is ook wel duur maar ook al volgens mij niet het nieuwste soort. En natuurlijk zeggen ze in het begin gigantische bedragen :P.

[ Voor 50% gewijzigd door Tripp op 17-12-2003 03:20 ]

specs

Verwijderd

Ik (ja ik ben verkoper) doe bijna nooit veel geld van speakers af als ze in de studio/showroom hebben gestaan.

Het is heel anders dan met een TV. Een speaker heeft een VEEEEL langere levensduur, en staat vaak ook niet hele dagen te spelen (anders als een tv in een showroom).

Plus, de speakers zijn dan al lekker ingespeeld. Is alleen maar meegenomen.

Iets anders is als de speakers beschadigd zijn natuurlijk.

• Tripp
Hmm gekocht voor 900 :).

Heb aangesloten en wat een geluid :9~. Maar als ik hem ff iets harder zet dan hoor ik in de rechterspeaker een *KNATS* geluid :/ :( (gewoon in 1 keer. Kan zijn dat ik de draadjes niet helemaal lekker aangesloten heb. Er zaten namelijk wat rafeltjes aan.

Verder zit ie nu achter een SBLive.

Ik durf hem niet eens harder te zetten :'(. Bang dat ik wat mol

het heeft re maken met de bass, als ik die ook wat verder draai, dan komt het terug.

:/ :'( :(, kdurf hem niet harder te zetten

[ Voor 23% gewijzigd door Tripp op 17-12-2003 15:13 ]

specs

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Ergens zal er een draad verkeerd zitten. Misschien iets wat uitsteekt en daardoor kortsluiting maakt. Koppel hem anders los en kijk of je het dan ook hebt. Of hang de linker speaker aan het rechterkanaal, dan weet je of het de amp of de speaker is.

Great minds think alike!

• Tripp
Verbal Kint schreef op 17 december 2003 @ 15:21:
Ergens zal er een draad verkeerd zitten. Misschien iets wat uitsteekt en daardoor kortsluiting maakt. Koppel hem anders los en kijk of je het dan ook hebt. Of hang de linker speaker aan het rechterkanaal, dan weet je of het de amp of de speaker is.
lijkt erop dat het nu opgelost is. kabel zat bij speaker inderdaad wat rafeliger (paar van die koperen draadjes als een waaier verspreid waren om het zo maar te zeggen :P).

specs

• Tripp
Het is dus toch de rechterspeaker, de bovenste conus trilt en die knakt dus ook als je het wat harder zet :/

specs

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
executor schreef op 17 december 2003 @ 16:11:
Het is dus toch de rechterspeaker, de bovenste conus trilt en die knakt dus ook als je het wat harder zet :/
Was dit niet zo toen je in de winkel luisterde?

Verder zou ik sowieso gelijk terug gaan, voordat ie echt kapot gaat.

iRacing Profiel

• Tripp
StarTAC schreef op 17 december 2003 @ 16:52:
[...]

Was dit niet zo toen je in de winkel luisterde?

Verder zou ik sowieso gelijk terug gaan, voordat ie echt kapot gaat.
gebeld en kon gelijk teruggaan :).

Ff het nummer MadTracker - Basswaves Subsonic(http://www.mp3.com/MadTracker) laten horen en dan komt het heel duidelijk naar voren. Die kerel: das toch geen muziek :? :/. Ik: ja maar wel goed om te testen >:).

kerel wist wat het was: een draad achter te conus zat te dicht erop. Dus daar klapperde hij met wat lagere tonen tegenenaan. Als dat ineens ging dan lijkt het net een geluid van een trektouwtje :P.

Wordt gerepareerd (dat draadje verlegd) en kan hem morgen weer ophalen :).

crap, was niet het draadje maar de conus was verrot ergens, trekt lucht en er zat iets wat niet hoorde :/. Duurt 3-4 weken(nu rond kerst), voordat ze nieuwe krijgen. Intussen mag ik gewoon de zooi weer gebruiken :).

[ Voor 13% gewijzigd door Tripp op 18-12-2003 11:51 ]

specs

Pagina: 1