[Knoppix] Start niet op van USB-harddisk

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23
Voor school hebben we een opdracht: installeer Linux op een externe harde schijf. Nu heb ik gekozen voor Knoppix 3.3, het installeren zelf gaat goed. Bij het opstartscherm kan ik dan kiezen uit windows en linux, maar als ik voor linux kies, krijg ik een foutmelding:

Kernel panic: No init found. Try passing init= option to kernel.

Dit terwijl de computer voor de eerste keer herstart na de installatie, er is dus niets veranderd aan de samenstelling van de partities. Ik heb een externe usb harde schijf, ingedeeld als: 10gb Linux (ext3), 500mb swap, 30 gb fat32.

Als ik Knoppix vanaf de cd start, geeft hij de eerste linux partitie aan als sda1, ik neem aan dat dat ook zo is bij het opstarten, in het Lilo.conf staat ook /dev/sda1 als root.

Weet iemand een oplossing hiervoor?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Zo te zien kan de bios je usb disk zien en de kernel ervan booten,
maar de kernel zelf heeft geen ondersteuning voor usb disken,
daarvoor gebruikt hij normaal modules, maar die staan op die usb disk.

De mogelijke oplossingen zijn:
- initrd gebruiken om usb modules te pre-loaden
- kernel bakken met usb erin ipv modulair

En als dit een opracht voor je studie is heb ik nu alweer veel te veel gezegd...... :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 13:31

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-02 10:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Helaas kent lilo niets van USB, dus zal de BIOS dat voor jou moeten doen, of het device dan sda is weet ik niet, kan me voorstellen dat dat wel zou moeten werken.. hoe wat precies werkt weet ik niet, maar je BIOS moet in ieder geval van van je USB device kunnen booten (dat kan blijkbaar..). Je probleem zit hem erin dat je de kernel de plaats van de systeem init niet kan vinden. Dit houd denk ik in dat de kernel (nog) niet me je USB device kan omgaan. nieuwe kernel bakken dus...

Edit: .. te laat.. maar anyway, twee keer hetzelfde antwoord, dus hoogstwaarschijnlijk zit het hem daar in.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 12-12-2003 12:03 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Irby
Domme vraag: kan ik knoppix dan bakken met usb ipv modulair, en hoe doe ik dat? Overigens, m'n leraar zit zelf ook op GoT te zoeken naar een oplossing :P

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 13:31
Als je een custom-kernel maakt waar het usb masstorage protocol ingebakken zit? Daar zou ik naar gaan kijken iig. Hij zou dan logischer wijs bij het initialiseren van de kernel de schijf moeten herkennen als /dev/sda en dan de root partitie kunnen mounten en verder starten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
knoppix kernelconfig pakken, en dan iets aanpassen:

- ohci, uhci en ehci USB support statisch meecompileren
- usb-storage statisch meecompileren
- sd_mod, SCSI disk support statisch meecompileren

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Het booten van Linux vanaf een USB HD kan prima alleen zul jeje kernel eerst moeten patchen met de USB Patch. Anders wil je kernel te snel en zal de boot eindigen in een panic waarin gemeld word dat hij de USB HD niet kan vinden.
Hier heb ik zelf ook al eens een draadje over gestart en hier kun je die patch vinden.

Je zult alleen wel een BIOS moeten hebben die het booten vanaf USB ondersteund of (net als ik) een floppy gebruiken om de kernel van te laden.

[ Voor 18% gewijzigd door Mac_Cain13 op 12-12-2003 14:29 ]

• Irby
Ik heb het een tijdje zitten proberen met die patch, maar het lukt me niet om de kernel te patchen:

Ik kan niet vanuit knoppix van de harde schijf zelf patchen, ik krijg dat niet opgestart (da's het probleem ;)).

Als ik dan knoppix van de cdrom opstart, en probeer te patchen, krijg ik "hunk 1 of 1 failed at 1009". Nou ben ik geen ster in linux, maar ik snap dat dit niet goed is.

Ik heb die usb-patch in m'n /sda1/usr/src/linux/ gezet, en van daaruit de patch gedaan (patch -p1 < naam.patch), maar dan krijg ik die foutmelding.

Hoe heb jij die patch geinstalleerd?

• Mac_Cain13
Allereerst heb ik een 2.4.x kernel gebruikt ik weet namelijk niet of de patch ook compatible is met de 2.6 kernels.
Die error die jij nu krijgt komt doordat er geprobeerd word de patch op de file super.c uit te voeren, maar hij moet op do_mounts.c.
Ik heb de patch op de volgende manier uitgevoerd:
code:
1
2
3
4
[root@maccain13 maccain13]# cd /usr/src/linux-2.4.20-8
[root@maccain13 linux-2.4.20-8]# patch ./init/do_mounts.c ./usb-storage-root.patch
patching file /usr/src/linux-2.4.20-8/init/do_mounts.c
Hunk #1 succeeded at 369 with fuzz 2 (offset -640 lines).

en dan kan je de kernel gewoon op de normale manier compilen. :) Suc6!

edit:

Als je knoppix gebruikt, let er dan wel op dat je niet per ongeluk de kernelsource op de CD probeerd te patchen. Die is nl. nogal read-only :P

[ Voor 12% gewijzigd door Mac_Cain13 op 19-12-2003 15:24 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Waarom zoeken jullie allemaal in de richting van het rootfs? Zijn foutmelding zegt dat ie het rootfs wel kan mounten, maar dat ie er geen init op kan vinden. Dat zou kunnen zijn dat ie het verkeerde rootfs mount oid, maar daar heb je meer informatie voor nodig.

Als het goed is geeft de kernel weer welk filesystem ie gebruikt, dat zou dus ext3 moeten zijn. Klopt dat?

zou dus zoiets moeten zijn, vlak voor de kernel panic:
code:
1
2
3
4
5
Dec 19 15:26:40 108pc233 kernel: EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data m
ode.
Dec 19 15:26:40 108pc233 kernel: VFS: Mounted root (ext3 filesystem) readonly.
Dec 19 15:26:40 108pc233 kernel: Mounted devfs on /dev
Dec 19 15:26:40 108pc233 kernel: Freeing unused kernel memory: 128k freed

(ik haal dit wel uit mn syslog, dat heeft een iets ander format dan wat je op je scherm ziet, maar het gaat even om het idee).

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Mac_Cain13
smokalot schreef op 19 december 2003 @ 15:50:
Waarom zoeken jullie allemaal in de richting van het rootfs?
[...]
Nou persoonlijk denk ik dat het probleem hierin zit, omdat ik exact hetzelfde heb geprobeerd. (Linux draaien van een USB Device) en ook de zelfde errors heb gekregen. Zie ook mijn eigen draadjes over dit onderwerp genoemt in een eerdere post.
Ik ben er in ieder geval van overtuigt dat de fout in deze hoek zit, de fout geeft namelijk aan dat het filesystem op de USB Device niet snel genoeg reageerd en daardoor timed de boel out. Waaruit dan weer een kernel panic volgt. De patch zal er voor zorgen dat de kernel bij zo'n time-out een melding geeft en gewoon opnieuw probeerd, totdat je USB Device reageerd en dan zal er gewoon verder geboot worden.

• Irby
Ik heb het probleem in ieder geval even tijdelijk opgelost, door een boot diskette te maken met daarop runt 3.0 (http://www.ncsu.edu/resnet/runt/).

Daarmee start Knoppix probleemloos op :). Ik ga begin volgende week (als ik weer wat tijd heb, tis ook niks met die kerstdrukte in de winkel) proberen om die patch opnieuw uit te voeren, in ieder geval bedankt voor alle hulp :)

Edit: ik heb idd ext3 als filesystem, en ik probeer niet de cd te patchen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Irby op 19-12-2003 21:22 ]

Pagina: 1