Toon posts:

Mini netwerkje aanleggen, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn 2 computers aansluiten met elkaar en met kabel-internet. Later komen hier nog 1 of 2 computer bij.

[netwerk newbie alert]

Hoe ga ik dit doen? Met een Hub??
en welke en hoe&waar sluit ik dan het kabel-internet gebeuren aan. Nog extra software nodig?

[/netwerk newbie alert]

• FaceMan
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-08 23:33
in elke pc pleur je een netwerkkaart een hub heb je alleen nodig als je een utp netwerk maakt. je hebt ook de keuze voor coax, is goedkoper utp is daarintegen sneller.
de internet verbinding is onder windows heel goed te delen met sygate
voor de rest zorg je ervoor dat je onder windows de goeie protocollen geinstalleerd hebt, in principe is het tcp/ip protocol genoeg, zorg er ook voor dat bestands en printer deling aanstaat, vragen <a href=mailto:postmaster@faceman.demon.nl>mail</a> me maar

Verwijderd

Gewoon in elke PC een kaartje, niet zo'n dure, merkloos is meestal goed zat (ik heb wisecom 10/100Mbit PCI kaartjes van 30 piek per stuk). Hub heb je nodig als je met UTP-kabels werkt (dus als je een 100Mbit netwerk neemt met meer als 2 PCs altijd). Hoeft niet zoveel te kosten, ik heb een 5-poorts die ƒ160 koste. Met BNC kabels (10 mbit) heb je geen hub nodig.

Kaartjes erin, kabels aansluiten, drivers installeren, protecollen (TCP/IP, IPX en NetBeui) aanzetten bij netwerk, en het zou moeten werken.

Internet-connectie sharen doe ik met WinProxy, maar er zijn een heleboel proggies voor.

Succes ermee. :)

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:13
Pas wel even op als je bestands- en printerdeling aanzet over TCP/IP. Als je niet uitkijkt zet je gewoon je schijf op het Internet.

QuarkuS

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

Verwijderd

Waarom wil iedereen altijd IPX installeren?
Ik vind het een sloom protocol dat bijna niemand gebruikt. TCP/IP en NetBEUI zijn de enige voor mij.

En 403 Error:
Neem gewone goedkope NE2k PCI-kaartjes van 30 piek per stuk. Goedkope BNC-kabel ertussen en je bent voor een paar gulden klaar.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

nee... netbeui is lekker snel :)
IPX is niet langzaam maar erg cpu afhankelijk ivm compressie en wordt vooral binnen grote novell netwerken nog steeds veel gebruikt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
Correct me if i'm wrong:

Maar als ik doorlus met netwerk kaarten, dan moet ik dus in elke PC 2 kaarten douwen.
1 kaart voor verbinding met de vorige PC & 1 kaart om door te lussen naar de 2e PC.

Of kan ik met splitters die kabel langs elke PC laten lopen, met maar 1 netwerkkaart?
(Nu ik dit zo type lijkt me dat logischer!)

En er moet dus 1 PC constant in WinX (2k,95,98) draaien om een internet-verbinding te houden (Wingate/Sygate). Ik wil namelijk op de hoofd-pc (de snelste!!) meerdere OSen installeren.

Verwijderd

Ik zou je minst gebruikte computer gebruiken om naar het internet te connecten, en daar ook de printer aanhangen en een lekkere grote HD, dan gebruik je die meteen als
Internet-, file- en printerserver. Dat scheelt allemaal weer performance voor je snelste computer.

En nee, je hebt geen 2 kaarten per pc nodig.
Met Coax heb je T-stukjes die je aan de comp hangt en daar kunnen dus 2 kabels aan.
Hoe dat met BNC werkt weet ik niet.

Verwijderd

BNC = coax

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
(aangepaste samenvatting van alles wat hier staat :))

Met bnc=coax heb je dus gewoon één lange kabel die langs alle machines loopt. Bij een machine aangekomen, kieper je daar 1 netwerkkaart in, een t stukje in de kabel patchen en dat stukje op de netwerkkaart aansluiten. Aan het einde van de kabel komt een t stukje dat in de netwerkkaart gaat. Aan één kant zit dan dus een stuk kabel, aan de andere kant komt een 50 Ohms weerstand.

UTP is makkelijker maar duurder. Je zet ergens op een strategische plek een hub. Je neemt een pc, daar stop je een netwerkkaart en, kabeltje naar de HUB en klaar. Dit doe je dan voor elke machine. Dus een soort wiel krijg je dan, terwijl je bij BNC dus een lint krijgt.

De internet machine krijgt dus 2 kaarten, eentje met en kabel naar het modem, en eentje met een uplink naar de HUB. Je kan ook een UTP kit kopen, meestal zit daar een netwerkkaart met ingebouwde 4 poorts hub in, dan heb je geen uplink meer nodig.

Gebruik voor de server wel een goede netwerkkaart (3c 905) omdat je anders enorm last van de overhead hebt, en dat werkt erg lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een UTP-Netwerk aanleg, hoeveel duurder moet ik dan aan denken?

Als ik een Coax-Netwerk aanleg, kan ik ook een leeg T-stuk ertussen zetten? Zodat er af en toe ook een PC op visite kan komen?

Als server zou dan een 486DX2/66 (Alleen ISA)of Pentium75 met Linux volstaan?

Verwijderd

Als ik een UTP-Netwerk aanleg, hoeveel duurder moet ik dan aan denken?
De HUB (iets meer dan 100 piek) en je hebt meer kabel nodig.
Als ik een Coax-Netwerk aanleg, kan ik ook een leeg T-stuk ertussen zetten? Zodat er af en toe ook een PC op visite kan komen?
Dat kan.
Als server zou dan een 486DX2/66 (Alleen ISA)of Pentium75 met Linux volstaan?
Server voor wat? Internet via de kabel? Als het alleen gateway is, dan is het prima.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie hulp :)

Het word dus een Coax-netwerk met de 486 als gateway. Als er iets fout gaat of nog niet duidelijk is horen jullie het wel!!!
Pagina: 1