Toon posts:

Router, Bestanden en Internet delen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal hieronder proberen om zo duidelijk mogelijk de zaak te schetsen.

Huidig:

4 pc's die zijn aangesloten op een hub. Kabel internet aangesloten op 1 van die pc's. Deze pc deelt het internet zodat de andere 3 pc's ook op internet kunnen. Ook deelt deze pc alle bestanden.

Nieuwe situatie:

EtherFast® Cable/DSL Router with 8-Port Switch wordt gekocht. Internet wordt op deze router aangesloten en 5 pc's worden ingeplugd. 1 van de pc's deelt bestanden.

Wat is nu het probleem?

Ik wil dat ik bijv alle computers gebruik kan laten maken van het internet via de router maar dat niet alle computers bij de gedeelde bestanden kunnen. Of het nou een kwestie is van windows xp of de router, daar kwam ik niet echt uit. Heb het forum rondgekeken en ook op google maar kwam er niet echt uit. Wie heeft het antwoord?

Nog klein extra vraagje : weet iemand of ik het mac adres van de router moet veranderen bij quicknet (om toegang te krijgen via de router)?

Varkentje

Verwijderd

Ik wil dat ik bijv alle computers gebruik kan laten maken van het internet via de router maar dat niet alle computers bij de gedeelde bestanden kunnen. Of het nou een kwestie is van windows xp of de router, daar kwam ik niet echt uit. Heb het forum rondgekeken en ook op google maar kwam er niet echt uit. Wie heeft het antwoord?
Je hebt gelukkig een goede router en daar zit een firewall ingebakken waardoor het wat heel wat lastiger wordt om van af het internet op jouw gedeelde mapjes te komen! Dus als je ook nog regelmatig je windows updates binnen haalt zou ik me geen zorgen maken!

Verwijderd

Topicstarter
het gaat er niet om dat mensen vanaf het internet die bestanden niet kunnen benaderen(natuurlijk ook wel, maar daar gaat mijn vraag niet over). Ik wil dat bepaalde computers binnen het netwerkje niet die bestanden kunnen benaderen..

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Als het XP betreft , schijf formateren / converteren naar NTFS en rechten uitdelen :)

GoT search op NTFS en rechten leverde dit op:

klik

[ Voor 73% gewijzigd door aReaRe op 11-12-2003 23:48 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 22:52

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 23:40:
het gaat er niet om dat mensen vanaf het internet die bestanden niet kunnen benaderen(natuurlijk ook wel, maar daar gaat mijn vraag niet over). Ik wil dat bepaalde computers binnen het netwerkje niet die bestanden kunnen benaderen..
Dat zul je d.m.v. rechten (does NTFS ring a bell?) op je shares en/of folders moeten regelen.
edit:
Riemer Reinalda was me voor

Wie weet moet je in Tools -> Folder Options eerst "use simple file sharing" uitzetten. Voor de rest moet je maar eens in Windows Help zoeken...

[ Voor 18% gewijzigd door pistole op 11-12-2003 23:47 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
ntfs is geen oplossing, niet mogelijk..misschien is het mogelijk om in de router bepaalde poorten te blokkeren voor bepaalde pc's in het netwerk?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan in dat geval proberen de poorten 135 en 137 (toch?) dicht te zetten voor de IP's van die computers.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Gewoon de shares een wachtwoord meegeven dat kon al in win9x als je dan een eigen userlogin maakt dan onthoudt hij de netwerk wachtwoorden als het goed is want het werkt lang niet perfect onder win9x!

Verwijderd

neen. je kan wel verschillende 'netwerken' aanleggen.
je maakt een werkgroep aan met naam 'groep1' en 1 metnaam 'groep2'
zet de pc's die de bestanden mogen zien in groep1, en de server ook, natuurlijk :)
normaal gezien zou er dan geen uitwisseling mogelijk zijn.

anders kan je natuurlijk ook nog bestands-en printerdeling uitschakelen op de pc's die geen toegang tot de bestanden mogen hebben ...
of:
installeer een firewall op de pc's die geen toegang mogenhebben (minste goede oplossing)

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-08 22:52

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 23:50:
ntfs is geen oplossing, niet mogelijk..misschien is het mogelijk om in de router bepaalde poorten te blokkeren voor bepaalde pc's in het netwerk?
nee, lokaal (LAN) verkeer gaat niet via die router.
Je kan eventueel (zoals Expander zegt) eventueel filteren op het werkstation waar je je shares hebt.
Properties van netwerkkaart -> properties van TCP/IP -> Advanced -> Options -> Properties van TCP/IP filtering.

Maar dat lijkt me een erg ranzige oplossing....

Ik frut, dus ik epibreer

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 23:53:
Gewoon de shares een wachtwoord meegeven dat kon al in win9x als je dan een eigen userlogin maakt dan onthoudt hij de netwerk wachtwoorden als het goed is want het werkt lang niet perfect onder win9x!
Dit is geen beveiliging, sorry ....

De enige manier om dit fatsoenlijk op te lossen is NTFS en security :|

FAT16 of FAT32 is verre van veilig en kan je simpel omzeilen

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
pistole schreef op 11 december 2003 @ 23:55:
[...]

nee, lokaal (LAN) verkeer gaat niet via die router.
Je kan eventueel (zoals Expander zegt) eventueel filteren op het werkstation waar je je shares hebt.
Properties van netwerkkaart -> properties van TCP/IP -> Advanced -> Options -> Properties van TCP/IP filtering.

Maar dat lijkt me een erg ranzige oplossing....
dat filteren lijkt me opzich wel een leuke optie...135, 137, 138, 139 en 445 die poorten gewoon niet toestaan toch..zowel tcp als udp..?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog even zitten nadenken. Met een firewall op de server moet het ook lukken als ik daarmee interne ip's block die geen gebruik mogen maken van de bestanden omdat het inet verkeer toch via een router zou gaan.

Maar ik heb dit al geprobeerd met Norton Firewall 2002 en daarmee kreeg ik alleen voor elkaar om het inet verkeer te blocken. Misschien is er een andere goede firewall waarmee dit wel kan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 10:33:
ik heb nog even zitten nadenken. Met een firewall op de server moet het ook lukken als ik daarmee interne ip's block die geen gebruik mogen maken van de bestanden omdat het inet verkeer toch via een router zou gaan.

Maar ik heb dit al geprobeerd met Norton Firewall 2002 en daarmee kreeg ik alleen voor elkaar om het inet verkeer te blocken. Misschien is er een andere goede firewall waarmee dit wel kan?
Ik weet niet hoe slim de gebruikers zijn die niet op je gedeelde mapjes mogen komen zijn maar als je niet al te snugger zijn is het het makkelijkst om gewoon een verborgen share te maken (met een $ teken op het eind voor die gene die daar niet bekend mee zijn :X ). Oja, ik begrijp uit het bovenstaande dat de files zich op een server bevinden? Dan kun je toch het IP van die machines blocken die niet op je servertje wilt hebben. Dat moet Norton toch wel kunnen en anders moet je Tiny Firewall (nu heeft die een andere naam ben hem even kwijt) proberen BlackIce is ook een goede ik heb er echter geen ervaring mee.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja..met norton lukte me dat dus gewoon niet....als iemand anders mij kan vertellen hoe dat moet?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 13:25:
[...]
Dat moet Norton toch wel kunnen en anders moet je Tiny Firewall (nu heeft die een andere naam ben hem even kwijt)
Kerio toch? :)

Verwijderd

Topicstarter
met tiny firewall lukt met dat ook niemand? Iemand die het goed kan uitleggen waar ik dit moet vinden?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 13:11 ]

Pagina: 1