Toon posts:

HDD activiteit veroorzaakt tikjes in geluid van geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Bij het afspelen van zowel MP3's als DivX'jes, MPEGs en zelfs bij het spelen van spelletjes heb ik vaak last van tikjes in het geluid, alsof je naar een oude LP luistert. Dan gaat het weer een minuut goed, dan is het weer bagger.

Ik ben er achter gekomen dat dit komt door HDD activiteit want als ik een map kopieer, is het geluid compleet distorted. Dus steeds als de HDD iets doet en ik speel iets af, dan stoort het geluid.

Ook met alle achtergrondprogamma's uit en enkele processen afgeloten via taskmanager blijft het probleem bestaan... :{

Hardware:

- Abit KR7A-Raid
- XP1700+
- 2x IBM 120GXP 80GB in Raid 0
- 512mb PC2100
- Creative Audigy 2 ZS

- Windows XP Pro NL

Dit systeem heeft ruim een jaar normaal gewerkt dus aan de hardware ligt het niet. Ik had vorige week een Soundblaster Live 5.1 en daarmee had ik het probleem ook al. De upgrade was sowieso gepland (oude kaart naar broertje) maar kwam mooi uit omdat ik dacht daarmee het probleem op te lossen, maar nee.

Het is dus een softwareprobleem. Ik heb de nieuwste DirectX (9.0b), alle Windowsupdate updates, de nieuwste Audigy 2 ZS drivers, de nieuwste drivers voor de Raid controller...

Iemand nog een idee? Een WinXP reinstall lost het vast wel op maar het moet toch makkelijker kunnen. ;)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 16:25
Hmm, ik heb zelf een tijd terug ook een Soundblaster Live gehad die deed hetzelfde, alleen deed hij dit alleen maar onder Windows XP. Achteraf gezien bleek dus dat ik een brakke geluidskaart had. Als geluidskaarten tikken dan is de kans dus aannemelijk dat je kaart niet goed is.

Probeer dezelfde kaart eens in een andere besturingssysteem..

[ Voor 13% gewijzigd door Snowwie op 12-12-2003 08:18 ]

Mijn YouTube Channel

• sturkel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:38
ik heb het bij mij verholpen door een latency patch toe te passen.
hiermee was het probleem in xp verholpen

[AMD 64 X2 3800] [Asus a8n-e] [2048mb Kingston] [nvidia 7300GS] [2*Seagate160GB s-ata] [WD 120GB 8MB] [Plextor px-708a] [nec 4550]

Verwijderd

Topicstarter
Even gegoogled naar die patch en het is gefixt!
Nu je het zegt, bij een vorige install had ik hem al eens geinstalleerd, maar dat was door een tip uit een of ander raid topic om dus mijn raid performance te verbeteren.

Thank j00.

• Stuiterbal
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 17:16
Nevermind.

In ander topic gelezen dat je 'even' je primary IDE controller moet verwijderen uit Device Mananger en twee keer rebooten en we're back online. _/-\o_

[ Voor 79% gewijzigd door Stuiterbal op 16-12-2003 18:37 ]