ASUS P4R800-VM Dual-channel wil niet aan

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• keisersose
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05-2025
Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gezet en nu wil m'n geheugen niet in dual-channel draaien.

Het gaat om een ASUS P4R800-VM moederbord met CORSAIR Twinx 512 MB DDR PC3200 geheugen modules. Ik heb in allebij de blauwe geheugensloten een bankje van 256 MB (Matched Pair) gedaan.

Waar kan ik Dual-Channel aanzetten, of wat moet er hier voor worden ingesteld?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Hoe weet je of hij al dan niet in Dual channel loopt?

Als je bedoelt dat de bios dit aan begin zegt op het scherm (...bla bla dual channel), er der staat nu single channel dan heb je modules in de verkeerde sloten steken.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• keisersose
Hij geeft geen dual-channel (liniaar mode) en geen single-channel aan.
En met een geheugensnelheidstest kwam hij ook uit op een te langzame doorvoer.

En ik heb nogmaals gecontroleerd, en net zo als in het boekje staat moet het ene bankje in het ene blauwe slot en de andere in het andere blauwe slot.

[ Voor 34% gewijzigd door keisersose op 11-12-2003 22:42 ]

• Dukey

Dukey

keisersose schreef op 11 december 2003 @ 22:36:
Hij geeft geen dual-channel (liniaar mode) en geen single-channel aan.
En met een geheugensnelheidstest kwam hij ook uit op een te langzame doorvoer.
Ja vertel dan wat je score is?
Welke CPU gebruik je?
Welke snelheid lopen de geheugenmodules?
Welke CAS, RAS etc heb je ingesteld?

etc etc....oftewel MEER info

BTW dit is een nieuw type bord (ATI chipset), der kunnen nog wat probleempjes zijn.

• keisersose
Met AIDA geheugensnelheid gemeten, en kwam uit op 2732 MB/s
CPU: Intel Pentium 4 2,6 Ghz 800Mhz FSB
Kan in de BIOS niet echt een CAS snelheden instellen alleen slow/fast.

En ja, het is inderdaad een mobo met die ATI IGP 9100 chipset

[edit] geheugentype CORSAIR CMX256A-3200LL (per 2 in Twinx verpakking gekocht)

Met dual-channel mode zou je in ieder geval 3500-3700 MB/s moeten hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door keisersose op 11-12-2003 22:57 ]

• Dukey

Dukey

keisersose schreef op 11 december 2003 @ 22:47:
Met AIDA geheugensnelheid gemeten, en kwam uit op 2732 MB/s
CPU: Intel Pentium 4 2,6 Ghz 800Mhz FSB
Kan in de BIOS niet echt een snelheden instellen voor geheugen alleen slow/fast.

En ja, het is inderdaad een mobo met die ATI IGP 9100 chipset

[edit] geheugentype CORSAIR CMX256A-3200LL (per 2 in Twinx verpakking gekocht)
Wat zegt AIDA over de snelheid van het geheugen?, ik geloof zelfs dat AIDA je kan vertellen welke CAS , RAS etc der gebruikt wordt. Loopt de processor ook op de goede snelheid?

Ik heb het idee aangezien de behaalde score dat het idd single channel is wat wordt gebruikt OF dat het geheugen op een veel te laag snelheid is ingesteld.

Aangezien er nog niet veel ervaring is met dit type moederbord/chipset zul je toch echt even goed het boekje moeten doorlezen voor een oplossing (maw wij kunnen je niet direct helpen). Anders even met Asus contact opnemen.

• keisersose
In AIDA kan je inderdaad bij je Chipset gegevens tabel zien op welke CAS/RAS snelheden je draait, dit werkt met deze pc, maar op het systeem waar we het over hebben blijft die tabel gewoon lekker leeg, evenals je SPD tabel....

Verwijderd

Staar je overigens niet blind op 'dual channel', want in de praktijk merk je er vrij weinig van.

• keisersose
Jah, maar elk beetje helpt natuurlijk. Probleem is dat het niet voor mij is, en als je iemand dual-channel mobo/geheugen laat betalen, dat hij het dan ook wil hebben...

• keisersose
Overigens, het is ook vreemd dat als ik in de bios AGP aperture size en UMA Frame Buffer Size op NONE zet en er een PCI videokaartje in zet dat ik dan ineens nog maar 256 MB geheugen heb, dat snap ik dan ook weer niet.

Verwijderd

als je bios defaults laadt geeft ie aan of ie op dual channnel loopt

• keisersose
Hij geeft echt helemaal niets aan, ook niet bij het laden van de BIOS Defaults.

Geeft dit aan bij booten:

AMIBIOS(C)2003 American Megatrends, Inc.
ASUS ACPI BIOS REVISION 1001
CPU : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.60Ghz
Speed : 2.60 Ghz

Press DEL to run Setup
Press <F8> for BBS POPUP
Checking NVRAM..
Initializing USB Controllers .. Done.
448MB OK + 64MB Shared Memory

Auto-Detecting Pri Master..

En dan het standaard verhaal verder.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 13:31

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 23:21:
Staar je overigens niet blind op 'dual channel', want in de praktijk merk je er vrij weinig van.
Ik vind een geheugenbandbreedte van 5 GB/sec effectief (6.4 GB/sec theoretisch) anders best nuttig, het is serieus sneller met bijvoorbeeld photoshop bewerkingen in je geheugen of met het laden van games.

• keisersose
Sick Nick schreef op 12 december 2003 @ 13:52:
[...]

Ik vind een geheugenbandbreedte van 5 GB/sec effectief (6.4 GB/sec theoretisch) anders best nuttig, het is serieus sneller met bijvoorbeeld photoshop bewerkingen in je geheugen of met het laden van games.
Helemaal mee eens, ok vanaf je HD af zal het inderdaad niet sneller worden, die houd het toch al niet bij. Maar bv. in Photoshop een filter op je foto loslaten of wat dan ook zal hierdoor sneller gaan. Evenals een film bewerken, en laat nu toevallig hier een Pinnacle kaartje inziten...

• keisersose
Start nu net even met een bootfloppy op met memtest-86 v3.0

Begint te lopen .,.. 1 error ... 2 error

Zit na een 3 minuten op 40 errors, denk dat het geheugen niet echt fris is.
Zal maar even terug naar de winkel gaan.

• keisersose
OK, ding staat nu 3 uur en 50 minuten te draaien en heeft 1835 errors...

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

test eens reepje voor reepje? mischien is er maar een rot, of een bank :X

eerst kijken dan zeiken

• keisersose
Ja, het is inderdaad maar één reepje, maar aangezien het zo'n speciaal matched pair setje is die per twee bankjes worden verkocht, moeten ze ook allebij terug naar de winkel.
Ga dus zaterdag even omruilen, en dan hopen dat ze dan wel in dual-channel mode willen draaien.

• bratos

bratos

Meh.

in memtest zie je overigens ook dedoorvoersnelheid van je ram.
DC scheelt ongeveer 33%, althans bij mij.
Ik ga van 1300 naar 2000 nogwat. (kweet alleen niet meer of t nou 400 of 333 mhz was..)

Nu je dus beide reepjes afzonderlijk heb getest weet je iig dat het niet aan je mem instellingen heeft gelegen; cas latency en zo. (mits je tussentijds niks hebt veranderd)
hoop dat je goeie mee krijgt.
succes

[ Voor 6% gewijzigd door bratos op 13-12-2003 00:37 ]

eerst kijken dan zeiken

• keisersose
Net even nieuwe reepjes geheugen gehaald, maar uiteraard niet op voorraad, dus heb twee bankjes van 512 gekocht, komt nog wel door de memtest heen, maar nog geen dual-channel... Zijn nu niet Matched pair bankjes, maar wel twee van hetzelfde type, zeggen dat dat niet uitmaakt... Maar nee hoor, geen dual-channel, ook niet bij laden van BIOS defaults.

Iemand nog een idee?

[edit] Ow ja, even snelheid gemeten met AIDA en nu haal ik maar 2486 MB/s i.p.v. 2732 MB/s met m'n oude (inclusief defecte) bankjes...

[ Voor 17% gewijzigd door keisersose op 13-12-2003 12:30 ]

• bratos

bratos

Meh.

vaag zeg, ik zal vanavond thuis eens kiken wat ik haal in dc modus.
moet je die plank niet jumperen of zo? ik heb zelf ook een intel 865 mobo, die ziet t gelijk.
maar het hoort idd niet uit te maken dat je ze los koopt, als ze dezelfde zijn dan moet t gewoon werken.

eerst kijken dan zeiken

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Is er geen BIOS update beschikbaar voor je mobo? Daarin worden nogal een wat mem timing problemen opgelost, en wellicht springt ie dan nu wel spontaan in dual-channel modus....

* stylezzz krijgt trouwens grijze haren van al die corsair xms/twinx/ll modules, IMHO kan je beter gewoon A-merk modules van samsung/hynix/twinmos/takems/infineon pakken. Werkt stukken beter.....

• keisersose
Geen jumpertje in het boekje te vinden, op mobo zelf heb ik nog niets kunnen vinden, of ik moet heel schreef zijn.
Verder heb ik nu ook "normaal"geheugen geen XMS of Twinx spul, wel corsair en scheinen dan wel maar CAS 2.5 te zijn.

Wat wel vreemd is dat ik in AIDA bij het bekijken van de subgroepen SPD en Chipset bij het moederbord deel geen gegevens krijg te zien (wat op m'n andere PC wel het geval is). Dus kan geen CAS/RAS Timings zien en ook geen SPD gegevens...

• stylezzz
  • Nu online
Zal wel komen omdat AIDA nog niet met die chipset overweg kan. Je hebt niet toevallig 2 dimm's in je andere PC zitten om die even te testen met dit mobo?

• bratos

bratos

Meh.

ok ik heb ff aida32 er op losgelaten en die zegt
3790 read
1506 write

ik heb p4 2.80 HT (HT uitgeschakeld), 2x 512 333@400 kingston of zo. hier een screenie.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/18919/thumb.png
Deze gegevens zie jij dus niet?

blijkbaar zijn mijn modules verschillend 8)7
anyway, mobo zegt datie werkt in DC, en de Aida scores zijn er geloof ik.....
:?

hm. j eheb wel n raar probleem zeg.
zal ik ook nog testen voor je in single channel?
(moet toch nog n dvd-brander inbouwen)

eerst kijken dan zeiken

• keisersose
dominator schreef op 13 december 2003 @ 18:52:
Zal wel komen omdat AIDA nog niet met die chipset overweg kan. Je hebt niet toevallig 2 dimm's in je andere PC zitten om die even te testen met dit mobo?
Heb ook even een ander setje van iemand geleend, CORSAIR 1024 MB Twinx XMS (dus 2x 512 MB) maar was even snel, en geen dual-channel.

• keisersose
bratos schreef op 13 december 2003 @ 18:54:
ok ik heb ff aida32 er op losgelaten en die zegt
3790 read
1506 write

ik heb p4 2.80 HT (HT uitgeschakeld), 2x 512 333@400 kingston of zo. hier een screenie.

[afbeelding]
Deze gegevens zie jij dus niet?

blijkbaar zijn mijn modules verschillend 8)7
anyway, mobo zegt datie werkt in DC, en de Aida scores zijn er geloof ik.....
:?

hm. j eheb wel n raar probleem zeg.
zal ik ook nog testen voor je in single channel?
(moet toch nog n dvd-brander inbouwen)
Nee, die gegevens zie ik inderdaad niet, evenals het kopje Chipset wat daaronder staat, het wordt gewoon een lege tabel.

Mijn laatst gemeten snelheid was overigens 2463 MB/s (leesprestatie)

[edit] Op mijn andere PC heb ik 1 bankje PC2700 en die haalde bij mijn laatste test 2474 MB/s dus er klopt nog iets echt niet in die nieuwe PC, 't loopt in ieder geval niet in dual-channel mode waarscheinlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door keisersose op 13-12-2003 19:29 ]

• keisersose
Ik kan nog wel iets proberen, en dat is mijn eigen PC2700 bankje erin zetten i.p.v. één van die PC3200 bankjes, en dan kijken hoe snel m'n meting dan word.
Maar dat hoort als ik het goed heb dan ALLEBIJ op die PC3700(333Mhz) snelheid te lopen toch, zowel die PC3200 als die PC2700, en dat gaat gewoon goed??

[ Voor 14% gewijzigd door keisersose op 13-12-2003 19:25 ]

• keisersose
Eventjes iets anders geprobeerd, even een pci videokaartje ingebouwd, in de bios AGP aperture size en UMA Frame Buffer Size op NONE gezet en geboot, krij ik iets heel vervelends...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~butselaa/CIMG0056.JPG

Na mijn idee kan dit geen geheugenfout zijn (ookal stopt hij bij de 768MB), lijkt mij een defect mobo, of zie ik dit verkeerd?

• stylezzz
  • Nu online
En dan nu weer een andere geheugenmodule in de setup? wat doet ie dan?

• keisersose
dominator schreef op 13 december 2003 @ 19:46:
En dan nu weer een andere geheugenmodule in de setup? wat doet ie dan?
Dit is nog steeds met die twee PC3200 bankjes erin, niet die PC2700...
Maar het geheugen is hier ook aangegeven en goedgekeurd op 786 MB. Dit is 256 MB minder als het totaal, en dat was bij mijn twee bankjes van 256 MB ook het geval. Na hetgeen wat ik net ook heb gedaan, was ik ook ineens 256MB kwijt (dacht toen natuurlijk dat het één bankje was).

• keisersose
Eventjes PCI kaartje weer eruit gehaald, en weer die settings terug gezet, en pc start gewoon op. Vreemd is wel dat ik in Windows XP nog nooit een fout heb gehad. Behalve dat Pinnacle studio 8.6 een keer is gecrashed, maar dat doet dat pakket af en toe.

[edit] PC is nu even weer Memtest86 aan het draaien, even kijken of m'n geheugenbankjes niet kappot zijn gegaan de laatste paar uur...
...Lijkt te werken, dus dat zit wel goed, bij m'n kapotte reepjs had ik binnen 3:50 minuten al 35 fouten nu heb ik er na 3 minuten nog 0 fouten.

[ Voor 36% gewijzigd door keisersose op 13-12-2003 20:01 ]

• keisersose
keisersose schreef op 13 december 2003 @ 19:45:
Eventjes iets anders geprobeerd, even een pci videokaartje ingebouwd, in de bios AGP aperture size en UMA Frame Buffer Size op NONE gezet en geboot, krij ik iets heel vervelends...

[afbeelding]

Na mijn idee kan dit geen geheugenfout zijn (ookal stopt hij bij de 768MB), lijkt mij een defect mobo, of zie ik dit verkeerd?
Kan iemand zeggen of dit een defect moederbord is, of dat het ook iets anders kan zijn ? ?

Dan ga ik m'n moederbord ruilen, maar als het wat anders is hoef ik tenminste niet het systeem te "demonteren"...

• stylezzz
  • Nu online
Hoeft niet te duiden op een defect mobo. Ik denk gewoon dat dat mobo gewoon erg 'picky' is qua geheugenmodules. Hij is ook nog erg nieuw, dus wellicht word dit in de toekomst opgelost met een bios update.

• keisersose
dominator schreef op 13 december 2003 @ 20:24:
Hoeft niet te duiden op een defect mobo. Ik denk gewoon dat dat mobo gewoon erg 'picky' is qua geheugenmodules. Hij is ook nog erg nieuw, dus wellicht word dit in de toekomst opgelost met een bios update.
Maar dat hij ook vreemde tekens aangeeft, is een beetje extreem lijkt me.
En BIOS update zal de komende maand nog niet komen denk ik, bordje is namenlijk een heel nieuw type... en zo wel betekend dat niet dat deze fout er ook uit is (*), en dan kan ik natuurlijk niet meer omruilen...

* had ook een keer een ASUS P4S8X-X moederbord gekocht toen die net uit was, met een Sapphire ATI Radeon 9500, alles werken, maar zo gouw je de Drivers installeerdeen herstarte starte windows niet meer op, blauwe schermen enzo. Er zijn voor dat bord nu wel nieuwere BIOS versies, maar niet dat in de Versie log ook maar iets staat over dat het probleem is opgelost...
Dus daar kan ik helaas niet op wachten/_VERTROUWEN_.

• keisersose
OK, ik heb dus even alle twee de PC3200 bankjes in mijn eigen PC gedaan, zat eerst 1x512MB PC2700 in, en nu dus 2x512MB PC3200. (Na even graven tussen m'n kabels en koelingen in m'n kast)

Benchmark in mijn eigen "oude" PC na installatie geheugen van nieuwe PC.
Read: 2474 MB/s -> 2894 MB/s
Write: 916 MB/s -> 1225 MB/s
Kan nu in AIDA van deze geheugenbankjes wel de SPD informatie lezen.
En mijn moederbord heeft nog een wat oudere brake 400Mhz support, en zo snel heeft geen enkel geheugenbankje in die nieuwe PC gedraaid, dus moet je na gaan...

Conclusie hieruit:
P4R800-VM = Langzaam met geheugen, maar dat had ik al wel is eerder gelezen.
Maar doet geen Dual-Channel, wat hij volgens de specs wel kan.
(Denk dat ik m'n eigen PC ook maar moet gaan opvoegen naar PC3200)

Ziet er uit als een vaag moederbord/geheugen probleem (Zal geen CPU fout zijn neem ik aan) maar nu is mijn vraag, hoeveel kans dat het een moederbord fout is en geen geheugen('picky' ondersteuning)fout is?

[ Voor 104% gewijzigd door keisersose op 13-12-2003 21:28 ]

• bratos

bratos

Meh.

mischien kun je n mail sturen naar asus over dit probleem. Heb je de mogelijkheid om x-merk reepjes te proberen? ik had gezien dat er nog geen bios update is voor je plank. misschien kan asus je info verschaffen over hoe lang je nog moet wachten. Wellicht is het een optie je mobo te ruilen bij je winkel mvoor een ander merk/exemplaar? of heb je m al te lang?
Succes iig.
ik hou dit topic in de gaten.

eerst kijken dan zeiken

• keisersose
ASUS bellen/mailen kan misschien nog ja, of moederbord omwisselen (wegens die leuke tekens bij het opstarten).

Heb met diversen memory geprobeerd:
CORSAIR PC3200 512MB XMS Twinx (2x256MB)
CORSAIR PC3200 1024MB XMS Twinx (2x512MB)
2x CORSAIR PC3200 512MB (zit er nu in)

Met ander type mobo is wat vervelend, i.v.m. kosten (systeem moet is niet van/voor mij. Ik weet dat 'n nieuwe PC nou eenmaal geld gaat kosten, maar ze wouden een niet te duur systeem, dus goedkoope mobo met onboard video, dat scheelde nogal wat, en als dat dan ook dual-channel heeft, is dat wel weer mooi... als het werkt. (moederbord donderdag thuisbezorgd gekregen, dus moet nog te ruilen zijn)

[edit] Hmm, beetje jammer dat het morgen (ehm, vandaag) zondag is, gaat dus morgen niets aan gedaan worden. Tot na 't weekend dan maar allemaal.
Iedereen al vast heel erg bedankt to zoverre _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door keisersose op 14-12-2003 00:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moraal van dit verhaal (zo te horen):

Lees EERST de lijst met qualified memory modules en koop dan pas het geheugen erbij conform die lijst- ZEKER bij mobo's met extreem nieuwe chipsets.

Van de Asus site:

P4R800-VM
Qualified DDR 400 memory modules

The following table lists the memory modules that have been tested
and qualified for use with this motherboard.

Size
Vendor
Part Number
Chip Brand
Side
Chip Number
256M
TwinMOS

Winbond
Single
W94508BH-5
256M
HYNIX
HYMD232646A8J-D43AA
HYNIX
Single
HY5DU56822AT-U43
256M
Samsung
M368L3223DTM-CC4
Samsung
Single
K4H560838D TCC4
256M
Corsair
CM256A-3500C2PT

Single

256M
Kingstone
VALUERAM KVR400X64C25/256 
Winbond
Single
W942508BH-5
256M
Transcend
TS32MLD64V4F3
MOSEL
Single
V58C2256804SAT5

Verder ligt de Asus download site momenteel plat, dus kan ik niet kijken of er een BIOS is die eea zou kunnen verhelpen- maar doe dat idd wel ff zodra het kan.

Oslik blyat! Oslik!

• stylezzz
  • Nu online
Dat er nog GEEN nieuwe BIOS is kan ik wel bevestigen, vrijdag had ik ook een klant met dit mobo en op de site van ASUS staat nog steeds 1001 als 'first release'.

TS :

Er staat hier dus 1 type corsair geheugen genoemd in dat lijstje, en dat is PC3500 geheugen. Misschien kan je proberen te ruilen tegen een type wat wel werkt?

• keisersose
Het zou kunnen dat ik 3500 mem moet hebben, lijkt me sterk en een beetje overdreven. Ook vreemd dat het 3500 moet zijn, als het bord alleen 1600/2100/2700/3200 ondersteund. (Kan dat geen typo zijn die 3500?)

Alleen vind ik het wel vreemd dat ik met DRIE verschillende soorten geheugen nog steeds geen dual-channel mode draai , moet dan wel een hele brakke/picky ondersteuning zijn.
En zo'n qualified memory lijst betekend niet dat alleen die bankjes werken. Want mijn oude moederbord waar ik het geheugen pas heb ingezet deed het in één keer met die bankjes, en dit geheugen stond ook NIET in die lijst, zelfs het merk CORSAIR stond er niet in, maar zonder BIOS update werkte het toch.

[edit] 3500 moet wel een typo zijn, aangezien dat google bij zoeken van "CM256A-3500C2PT" alleen results geeft met info over dit mobo, verder vind hij niets. Evenals bij Corsair zelf.
Bestaat er eigenlijk wel 3500 mem, dacht alleen .../3200/3700/....

[ Voor 30% gewijzigd door keisersose op 14-12-2003 15:43 ]

• stylezzz
  • Nu online
Sterker nog, PC3700 enzo bestaan zelfs ook niet. Dat soort dingen zijn alleen maar verzonnen door corsair en kingston om zo de hogere snelheden te kunnen aanduiden. Maar goed, PC3500 'bestaat' wel degelijk :

http://www.corsairmicro.c...s/specs/cmx512-3500c2.pdf

(gewoon van de corsair site afgeplukt)

Ik heb het ook wel eens gehad dat een bord NIET met XMS 3200 modules wilde werken maar wel met XMS 3700 modules. (die XMS 3700 modules stonden ook wel in het 'qualified' lijstje bij asus) Wat jij zegt is waar dat er nog wel meer modules zijn die best wel zullen werken maar NIET in die 'qualified' lijst staan bij asus. Omgekeerd kun je ook verwachten dat niet zomaar elk type geheugen zal werken op een moederbord. (zeker als er corsair opstaat en met de meest achterlijke timings werkt ;) )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het zou misschien wel geen overbodige luxe zijn om te vermelden welk partnummer je huidige reepjes zijn- 'TwinX' alleen zegt nog niet zoveel.

Oslik blyat! Oslik!

• keisersose
dion_b schreef op 14 december 2003 @ 16:22:
Het zou misschien wel geen overbodige luxe zijn om te vermelden welk partnummer je huidige reepjes zijn- 'TwinX' alleen zegt nog niet zoveel.
Eerst bankjes: CORSAIR CMX256A-3200LL (per 2 in Twinx verpakking gekocht)
Geleende bankjes: Dezelfde al de eerste, alleen dan 2x512MB i.p.v. 2x256MB
Huidige bankjes: 2x CORSAIR VS512MB400
En het exacte type wat in de ASUS lijst stond (CM256A-3500C2PT)? En is dat exacte type dan ook nog is ergens te krijgen?

[ Voor 32% gewijzigd door keisersose op 14-12-2003 17:15 ]

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
keisersose schreef op 14 december 2003 @ 17:10:
En het exacte type wat in de ASUS lijst stond (CM256A-3500C2PT)? En is dat exacte type dan ook nog is ergens te krijgen?
Niet druk over maken. ASUS kan simpelweg niet alle reepjes gaan testen. Mijn 2x 512 MB Corsair value RAM draait hier ook prima in een P4P800 in dual channel...

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 16:33

star-saber

Ryzen

al andere banken geprobeerd op het bord ?

• keisersose
star-saber schreef op 14 december 2003 @ 17:29:
al andere banken geprobeerd op het bord ?
1. CORSAIR CMX256A-3200LL (per 2 in Twinx verpakking gekocht)
2. Dezelfde al de eerste, alleen dan 2x512MB i.p.v. 2x256MB
3. 2x CORSAIR VS512MB400

• keisersose
Is er eigenlijk een ASUS Helpdesk in Nederland die ik kan bellen? Of moeten we maar naar het buitenland gaan mailen?

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
keisersose schreef op 14 december 2003 @ 22:55:
Is er eigenlijk een ASUS Helpdesk in Nederland die ik kan bellen? Of moeten we maar naar het buitenland gaan mailen?
motherboard@asustek.nl O-)

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Mijn ervaring met de P4C800, als je 2 identieke geheugen modules in de blauwe of zwarte bank stopt, pakt hij automatisch dual inline.

edit:

owke beetje onzinnig bericht...had dit laatste deel niet gelzen.

sorry

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2003 11:42 ]

• keisersose
OK, ik ga vanavond even nog wat andere combinaties geheugenbankjes proberen:

1. 2x CORSAIR XMS PC3200 256 MB - CMX256A-3200C2PT
2. 2x CORSAIR XMS PC3200 512 MB - CMX512-3200C2PT
3. 2x CORSAIR XMS PC2700 256 MB - CMX256A-2700C2PT
4. 2x CORSAIR XMS PC2700 512 MB - CMX512-2700C2PT

Volgens mij is dit alles wat ik in de buurt tijdelijk kan lenen, anders wordt het terug naar de winkel, maar da's weer 20km verderop...

Als het nog niet werkt, kan ik dan beter met de hele PC langs de winkel gaan (en even o.a. PC3700 proberen), of kan ik dan beter aannemen dat het mobo defect is en alleen het mobo gaan omwisselen (wel voor hetzelfde model dan)?

[ Voor 7% gewijzigd door keisersose op 15-12-2003 18:03 ]

• keisersose
Uitslagen van de test:

1. Werkte niet in dual-channel mode.
2. Werkte niet in dual-channel mode.
3. Werkte niet in dual-channel mode (ongeveer 50 MB/s langzamer dan PC3200)
4. Werkte niet in dual-channel mode (ongeveer 60 MB/s langzamer dan PC3200)

Word 'n beetje gek van het geheugen wisselen op 't moment, denk dat ik zo het moederbord er maar uithaal en hem morgen ga omruilen (nadeel dat ik i.v.m. de kosten geen ander type kan nemen).

• keisersose
OK, moederbord verwisseld. heb nu die 2x VS512MB400 bankjes erin zitten, en loopt niet in dual-channel mode. En heb even gekeken naar die vreemde tekens bij het opstarten, en na het monteren van diezelfde PCI kaart en na en paar keer instellingen weizigen krijg ik weer die fout, met precies dezelfde tekens. (Maar pas bij bepaalde BIOS instellingen).
Dus het moederbord heeft een hele picky ondersteuning voor geheugen en dual-channel. Het probleem is dan (hopenlijk) alleen nog het vinden van een compatible bankje. En dat na al zeven (7) verschillende bankjes geprobeerd te hebben.

• stylezzz
  • Nu online
Nogmaals de tip :

Probeer iets anders als corsair

• keisersose
dominator schreef op 16 december 2003 @ 16:53:
Nogmaals de tip :

Probeer iets anders als corsair
Ja, dat zou ik eigenlijk ook willen, maar zit te bedenken waar ik dat makkelijk/snel/dichtbij kan kopen/ruilen...
In die winkel (20 km verderop) hebben ze alleen CORSAIR (alleen de 3700 en hoger niet geprobeerd) en hier in de buurt die zaak hebben ze ook alleen CORSAIR, en daar heb ik alle types al van geleed en geprobeerd.
Dus, zit even te zoeken inderdaad.

• keisersose
Kan er iemand vertellen van/tot hoeveel procent dual-channel sneller is dan single-channel?

Verwijderd

Lol, je moet de buitenste twee bankjes dus gebruiken.

Het ziet er dan als volgt uit.

Bankjes :

Bank 1 (blauw) gevuld met geheugen reepje.

Bank 2 (blauw) leeg

Bank 3 (zwart) gevuld met geheugen reepje.

Succes.

Dan is hij Dual Channel.

• keisersose
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 16:03:
Lol, je moet de buitenste twee bankjes dus gebruiken.

Het ziet er dan als volgt uit.

Bankjes :

Bank 1 (blauw) gevuld met geheugen reepje.

Bank 2 (blauw) leeg

Bank 3 (zwart) gevuld met geheugen reepje.

Succes.

Dan is hij Dual Channel.
Is dat zo? In het boekje stond dat je het in allebij de blauwe bankjes moet doen. Maar ik zal het vanavond in ieder geval even proberen.
Heb jij btw ook dit mobo, of ervaring er mee?

Verwijderd

Dit is vaker de standaard ik heb het ASUS A7N8X Deluxe Gold moederbord gehad socket A.

Maar dat is ook een Dual Channel moederbord.

En heb op mijn werk een aantal keer een Dual Channel Intel bord gebouwd.

P.S kep nu het K8V Deluxe mobo, echt een aanrader dus mocht je ooit nog iets snellers willen kopen is dit het bord, of natuurlijk een K8N

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 17:17 ]

• keisersose
Je hebt in je voorbeeld btw maar drie bankjes aangegeven tankeriv, maar ik neem aan dat je wel weet dat het er vier zijn en dat bankje 3 blauw is en vier zwart (de buitenste)....
Dus:
Bankje 1: Blauw - gevuld
Bankje 2: Zwart - leeg

Bankje 3: Blauw - gevuld
Bankje 4: Zwart - leeg

just checking.

[ Voor 23% gewijzigd door keisersose op 17-12-2003 17:20 ]

Verwijderd

keisersose schreef op 17 december 2003 @ 17:18:
Je hebt in je voorbeeld btw maar drie bankjes aangegeven tankeriv, maar ik neem aan dat je wel weet dat het er vier zijn en dat bankje 3 blauw is en vier zwart (de buitenste)....
Dus:

Bankje 3: Blauw - gevuld
Bankje 4: Zwart - leeg

just checking.
Ik merk uit tankeriv z'n verhaal op dat ie dit bedoelt:

Bankje 3: Blauw - leeg
Bankje 4: Zwart - gevuld

In de beschrijving van mijn mobo: P4P800 staat:
voor dual channel:
gevuld: A1 en B1
gevuld: A2 en B2
gevuld: A1,A2,B1,B2

wellicht eens proberen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 18:20 ]

• keisersose
Nee, maakt niets uit...

Loopt nu 2473 MB/s (Metingen kunnen 10 MB/s afwijken)

Maar als ik één bankje in het eerste blauwe slot doe en verder niets, haal ik 2135 MB/s. Als ik een bankje in het opvolgende zwarte slot doe krijg ik ook 2135 MB/s. Als ik nu dat bankje in het andere blauwe of zwarte slot doe, haal ik 2467 MB/s.

Het is iets sneller, maar deze snelheid (+-2470 MB/s) als dual-channel PC3200 aanvaarden lijkt me 'n beetje weinig...

Verwijderd

Klopt dat is inderdaad weinig.

Weet trouwens iemand hoe het kan dat mijn single channel Athlon 64 bordje wel 5,1 GB PS verstouwd????

Dat kan theoretisch max 3,5 GB aan.

Bord :

K8V Deluxe
Athlon 64 3200+

• keisersose
@tankeriv
5,1 GB/ps is inderdaad wat snel voor single channel.
Even de specs bekeken, 't lijkt echt een killer van een AMD bord, zou bijna zeggendat ze vergeten zijn dual-channel te vermelden.
Waarmee heb je die snelheid gemeten?

Ik ben bang dat dit P4R800-VM bord super slechte geheugensnelheden heeft, als ik met PC3200 bankjes maar 2100 of 2400 MB/s kan krijgen...
Denk dat ik me, zoals KIP al zei, niet verder blind ga staren op 'dual channel' en de snelheid, want na mijn idee is het gewoon onmogenlijk om sneller te krijgen.
Behalve met de dure bankjes, die haalde hooguit 2800MB/s.

Zou verder kunnen blijven proberen, maar er zijn verder geen mogenlijkheden die ik nu kan proberen in mijn omgeving. Als iemand nog 'n optimalizatie weet kan ik 't nog proberen. Maar 't is nu alleen even afinstalleren en dan maar weer een weekjes rusten, dit was weer iets te veel voor me kwa inspanning. Moet de beperkingen van Pfeiffer "accepteren".

Conclusie:
Het is een aardig goedwerkend en compleet moederbord voor 'n lage prijs, maar preformance is duidelijk niet z'n beste kant, wat vooral wordt beperkt door de ondersteuning/snelheden van het geheugen.

_/-\o_ Iedereen bedankt voor alle hulp en tips ! ! ! _/-\o_
Pagina: 1