Toon posts:

Geheugen kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeieavond mensen. Ik heb gister nieuw geheugen binnen gekregen. Twinmos 2 X 256 MB Dual channel. Dit kocht ik vanwege overklokken.

Afijn. Kom vanmiddag thuis, zet de computer aan, start niet op? Asus vrouwenstem zegt memory problem. Ik van alles uitgeprobeerd, veel gereset etc. Nu denk ik dat 1 van mijn geheugen moduletjes kapot is. Terwijl ik het gister binnenkreeg en het wel werkte tot vananavond dus. Gisteravond nog gewoon de computer normaal uitgezet..

Ehh, wat heb ik allemaal gedaan. Heb 2 modules. Als ik de goeie erin doe, start de computer normaal op, ongeacht in welke socket hij wordt gestoken. Als ik de "kapotte" erbij insteek, dus de goeie EN de "kapotte", zie ik wel het scherm van 512 mb, zou je zeggen, so far so good, maar bij het windows starten reageert de computer niet meer.

Het "kapotte" reepje eruit halen, en er is weer niks aan de hand. Nu de goeie eruit gehaald, en alleen de kapotte. In alle drie de sockets start de computer niet eens op, beeldscherm blijft op stand by staan, en het asus vrouwtje zegt weer eens memory problem..

Ik zou dus zeggen dat het reepje kapot is gegaan op de een of andere manier.

Weten jullie iets? Zou ik dit reepje nieuw krijgen, aangezien mijn "experimenten" in het vorige topic?

Ik wacht op jullie reacties

Met vriendelijke groet
Quinten

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:38

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 21:48:
Goeieavond mensen. Ik heb gister nieuw geheugen binnen gekregen. Twinmos 2 X 256 MB Dual channel. Dit kocht ik vanwege overklokken.

Afijn. Kom vanmiddag thuis, zet de computer aan, start niet op? Asus vrouwenstem zegt memory problem. Ik van alles uitgeprobeerd, veel gereset etc. Nu denk ik dat 1 van mijn geheugen moduletjes kapot is. Terwijl ik het gister binnenkreeg en het wel werkte tot vananavond dus. Gisteravond nog gewoon de computer normaal uitgezet..

Ehh, wat heb ik allemaal gedaan. Heb 2 modules. Als ik de goeie erin doe, start de computer normaal op, ongeacht in welke socket hij wordt gestoken. Als ik de "kapotte" erbij insteek, dus de goeie EN de "kapotte", zie ik wel het scherm van 512 mb, zou je zeggen, so far so good, maar bij het windows starten reageert de computer niet meer.

Het "kapotte" reepje eruit halen, en er is weer niks aan de hand. Nu de goeie eruit gehaald, en alleen de kapotte. In alle drie de sockets start de computer niet eens op, beeldscherm blijft op stand by staan, en het asus vrouwtje zegt weer eens memory problem..

Ik zou dus zeggen dat het reepje kapot is gegaan op de een of andere manier.

Weten jullie iets? Zou ik dit reepje nieuw krijgen, aangezien mijn "experimenten" in het vorige topic?

Ik wacht op jullie reacties

Met vriendelijke groet
Quinten
Kan bijna niet anders dat hij kapot is toch?
Je zegt het zelf al: met de "kapotte" (gaan we vanuit) doet hij het niet en met de goed wel.
Sim-pel.

Met electronica/hardware is het altijd zo: het gaat in de eerste week kapot, of het blijft een heel leven doordraaien.

Verwijderd

Ik neem aan dat je andere reepje naar de haaien is. Dit lijkt me toch overduidelijk. Test het nog eens in een ander systeem of stuur/breng het direct terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Memtest kan toch niet eens, want de computer start gewoon niet op met het reepje erin.

En trouwens iets anders gelijk stiekem tussendoor. Ik heb dus nog 1 reepje twinmos pc 3200 over. Dat zou toch moeten draaien op 400 mhz? Als ik CPU-Z draai, geeft hij maar een snelheid aan van 167 mhz. Net als in de bios, en bij het opstarten?

Asus a7N8X Deluxe Gold
Amd Athlon Xp 280+

Verwijderd

staan je dividers wel goed. Fsb snelheid? 166 of 200 versie heb je? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh?? Weet dat me multiplier op 12.5 staat, en het mhz dan ofzo op 166.

Weet wel dat het geheugen op optimal staat. Iets van 100% en dan staat er 167 mhz

Als ik dat op 200% zet, het hoogste, wordt die 167 verdubbeld, maarja, dus geen 400 mhz

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 21:54:
Memtest kan toch niet eens, want de computer start gewoon niet op met het reepje erin.

En trouwens iets anders gelijk stiekem tussendoor. Ik heb dus nog 1 reepje twinmos pc 3200 over. Dat zou toch moeten draaien op 400 mhz? Als ik CPU-Z draai, geeft hij maar een snelheid aan van 167 mhz. Net als in de bios, en bij het opstarten?

Asus a7N8X Deluxe Gold
Amd Athlon Xp 280+
Nu loopt je mem sync met je fsb, je fsb is 166 MHz, en je mem dus ook. Om je mem op 200 mhz te laten lopen moet je hem op 120%, by SPD, of handmatig 200 MHz instellen.
Dit is echter neit aan te raden omdat de prestaties eerder dalen dan omhoog gaan.

Verwijderd

Topicstarter
snap er weinig van. Dit geheugen hoort toch op 400 mhz te lopen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En we gaan dus of gissen naar het merk en type MB of we lopen al je topics even af en kijken en passant ook maar naar wat voor componenten er verder in je systeem zitten :(

Inmiddels dus al opgegeven :)

Ik verwacht eerder dat je het e.e.a. zelf om zeep hebt geholpen door je processor die normaal op 1917 Mhz, 333FSB zou moeten draaien op 2800 Mhz 400FSB te laten draaien.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Asus A7n 8X Deluxe Gold
Athlon 2600+ @ 2800+ Barton
Twinmos 256 mb PC3200
256 MB Radeon 9600 XT

Instellingen bios
De FSB staat volgens mij op 166 mhz
De multiplier op 12.5

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 17:08
Dan zal je je CPU ook naar 200MHz FSB moeten zetten. Dan loopt het geheugen en de CPU even hard. Anders krijg je 166 CPU en 200 geheugen. En zoals gezegd doet dat meer kwaad dan goed.

Let wel op de temps ;) anders heb je er ook een dooie CPU bij.

Zelf heb ik een 2500+ (OCed tot 3200+) met 2x Twinmos 512 MB PC 3200. Geheugen en CPU gelijk en hij loopt als een zonnetje...

Wat ik zelf heb gehad met mijn extra reepje was dat ie met memtest in bank 1 & 2 problemen gaf en in bank 3 foutloos 8)7

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 22:08:
Asus A7n 8X Deluxe Gold
Athlon 2600+ @ 2800+ Barton

Instellingen bios
De FSB staat volgens mij op 166 mhz
De multiplier op 12.5
Dus draait je machine op 2075 Mhz en niet op 2800, scheelt nogal.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
ik was dus ook aan het overclocken, maar dat werkte niet. Wilde me FSB op 200 mhz zetten, maar krijg dan problemen met het geheugen schijnt. Start niet meer op etc.

Koeling is niet zo probleem. Waterkoelsysteem.

Verwijderd

Topicstarter
Snelheid weet niet precies van de processor, hij staat op 2800+ en is origineel een 2600+

volgens windows is de mhz snelheid 2,09 mhz

klopt dit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 22:13:
Snelheid weet niet precies van de processor, hij staat op 2800+ en is origineel een 2600+

volgens windows is de mhz snelheid 2,09 mhz

klopt dit?
Ja, dat klopt

166x12,5=2.075mhz er zijn kleine afwijkingen altijd dus het klopt. Alleen als je zulke basic dingen nog niet weet, waarom klok je dan al wel over etc :X :X

Verwijderd

Topicstarter
Weet ik veel?!

Maargoed, me geheugen kan dus niet sneller?

Heb nog een keer naar de instellingen gekeken in de bios

CPU external freq

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 19:29
Als je wat vergeten bent te typen en je wilt dat alsnog toevoegen, dan kan je rechtsboven je reactie deze knop gebruiken: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif. Daarmee kan je je post editen en zorg je ervoor dat alles een beetje overzichtelijk blijft.
Nu weer ontopic: Je geheugenreepje is duidelijk kapot.
Je geheugen is gemaakt om maximaal 200MHz te draaien, maar doordat het DDR is, wordt het ook wel 400MHz genoemd. Max 200, dus niet perse 200MHz.
Eigenlijk zit je nu in het verkeerde subforum voor deze vraag. Lees dit eens door: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

[ Voor 31% gewijzigd door Jimster op 11-12-2003 22:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, daar ging ff wat fout

CPU External freq 166 mhz
CPU freq multiple 12.5x
memory freq 100%
resulting freq 166 mhz

Ik kan dus niet, zonder de voltages te veranderen, nog verder overclocken??

het geheugen is niet toch niet overgeclocked? Wat net iemand reeds noemde als oorzaak van dat het reepje kapot zou zijn gegaan?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Denk dat je beter je heil kunt zoeken in http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/51]DOC omdat dit meer een kwestie is van optimaal instellen om te kunnen overklokken dan misschien kapot geheugen.

ARME AOW’er

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 22:20:
Oh, daar ging ff wat fout

CPU External freq 166 mhz
CPU freq multiple 12.5x
memory freq 100%
resulting freq 166 mhz

Ik kan dus niet, zonder de voltages te veranderen, nog verder overclocken??

het geheugen is niet toch niet overgeclocked? Wat net iemand reeds noemde als oorzaak van dat het reepje kapot zou zijn gegaan?
Zoals ik al zei, zet je memory freq op 120% of zet de Expert opties aan en zet hem handmatig op 200. Dus async (a-synchroon)
Niet dat het sneller is maarja, als het je per se wilt :Z
Pagina: 1