2e maildeamon mailserver

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik heb hier 2 servers draaien met beide win2k av server in 1 dir. Beide spelen dns/dhcp (dhcp neemt elkaar als de andere dhcp server stopt).

En op 1 van de 2 server maildeamon. Nu wil ik de 2e server ook gebruiken als smtp server van buiten af. Dus als ik met server 1 aan het spelen ben (onderhoud of crash) dat dan de mail in iedergeval binnenkomt.

Die 2e server draaid toch dus waarom niet. Nu was eigenlijk mijn vraag hoe doe ik dit het handigst. en wat kan ik allemaal failover maken.

Zonder dat het mischgaat. Ik heb al een 2e ip adres gevonden. dus 2 keer poort 25 open is geen probleem.

Verder zat ik te denken om de dns zo te regelen.

mx10 smtp1.domein.nl
mx20 mailrelay.planet.nl
mx30 smtp2.domein.nl

Tips iemand. Ik heb al gekeken bij altn maar kan niet veel vinden zo 123 / ik kan niet zoeken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Zoals jij zegt heb ik het ook in de dns.

En smtp1 (tevens popbox) domainpopped weer vanaf smtp2.

smtp1 down? -> 2 vangt op.
smtp1 weer terug? -> trekt de gemiste mail weer binnen via smtp2

En clients poppen weer vanaf smtp1

nu heb ik maar 1 mailserver, ding is toch nooit lang down, en mail bounced wel een paar uur voordat ie undeliverable is, en tegen die tijd zit ik allang in Telecity :)

[ Voor 37% gewijzigd door DJSmiley op 11-12-2003 23:55 ]

• raymonvdm
Ik weet alleen nog niet hoe je mdeamon zo ver krijg dat ie zich als backup gedraagd.

Ik heb wel gevonden dat je dat via de gateway`s doet en dat je een ldap koppeling moet hebben met de primair zodat hij daar de account list vandaan kan halen zodat de secondarie niet alle mail pakt voor domein.nl maar alleen voor de user die daadwerkelijk bestaan.

Alleen hoe ik dat ldap verhaal dan moet regelen staat weer niet in de help files. / ik krijg dat nog niet voor elkaar.

Ook de domeinnaam van de 2e server is onduidelijk want die kan niet domein.nl zijn omdat je dan geen gateway kan maken met die naam. Als je telnet naar de machine reageert hij echter weer wel met die naam.

Iemand tips en ideeen ?

Het is trouwens niet echt nodig een failover / 2e mail server maar wil het wel es voor elkaar gekregen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 12-12-2003 10:36 ]

• cue
  • Laatst online: 13-08 17:34

cue

anders probeer je het eerst zonder ldap...

Wat betreft het domein, je kan gewoon een ander domein pakken en bij domein.nl een tweede MX record aan maken en die naar server 2 gooien.

Vervolgens een gateway voor domein 2 instellen op server 2 en klaar :)...

Hij verzameld het alleen maar en server 1 die plaats het vervolgens in alle pop boxen.

[ Voor 3% gewijzigd door cue op 12-12-2003 10:44 ]

• cue
  • Laatst online: 13-08 17:34

cue

foutje

[ Voor 99% gewijzigd door cue op 12-12-2003 10:44 ]

• raymonvdm
Dat lukt op zich wel alleen hoe zit het met de rest ?

Want wil die ldap koppeling wel gebruiken voor niet bestaande accounts enzo

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt toch al een backupserver? Planet bewaart je mail op het moment dat je server niet bereikbaar is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• raymonvdm
Ja alleen die planet verbinding gebruik ik op dit moment als test verbinding het moet ook werken met een andere verbinding.
Pagina: 1