Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[EL]Psion series 5 LCD pinout?

Pagina: 1
Acties:

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik heb hier nog een perfect hele Psion series 5 liggen die ik om eerlijk te zijn niet gebruik. Nu heeft de Series 5 een heel mooi 640x200 grafisch LCD, mét touchscreen (is ook los te halen). Nu d8 ik dat LCD (15x7,5 centimeter ongeveer) in mijn case monteren (die trouwens 100% plexi is dus alles is mooi te zien) maar ik moet er wel beeld op kunnen krijgen...
Heeft iemand al een S5 LCD in handen gehad en aan het werken gekregen? Weet iemand iets over de pinout en signaalvormen van de Psion Series 5 LCD-screens?

* Stoney3K heeft een slooptopic in gedachten >:)

Edit: Ik was vergeten te zeggen dat ik al gezocht heb. GoT search op 'Psion LCD' leverde weinig op. Google search op 'psion lcd pinout' leverde alleen maar info op over de series 3/3a/3c/3mx en niet over de 5.

[Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 11-12-2003 20:07]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:59
ik denk niet dat dit wat wordt... zie ook de FAQ... maareuh misschien kun je hem wel als heel apparaat aansturen daar heb ik geen id van... Veel succes in ieder geval...

• PhantomF
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18-01-2004
ah kheb ook nog ergens nen psion slingeren
zout ge daar geen touchscreenLCD ofzo van kunnen maken
lcd waar ge mee dinges kunt regelen op de computer
snelheid van fans enzo?
grtz 8)7

• Stoney3K
quote:
Gr0wLiThE schreef op 11 december 2003 @ 20:56:
ik denk niet dat dit wat wordt... zie ook de FAQ... maareuh misschien kun je hem wel als heel apparaat aansturen daar heb ik geen id van... Veel succes in ieder geval...
Op zich zou ik hem ook als gewoon LCD aan kunnen sturen als ik maar de pentoewijzingen en signaalvormen ken. Dan kan ik een AVR/8051 zodanig programmeren dat ie een standaard grafisch LCD-controller emuleert en daarmee dus normale LCD-software kan gebruiken. En anders kan ik nog altijd proberen zelf software ervoor te schrijven. Dat touchscreen hoeft voor mij in principe niet. (Is gewoon een folie voor het scherm.)

* Aankondiging: Slooptopic komt dit weekend :)
quote:
snelheid van fans enzo?
grtz 8)7
Ligt eraan welk model Psion je hebt. De Series 3 (16-bits, ouder model, rubberkeys, géén touchscreen) is wel wat over bekend, zoek ff op Google (tip: probeer Psion LCD pinout in het vakkie.) Als je een Series 5, Revo of (onwaarschijnlijk) Series 7/netBook hebt wordt het wat lastiger denk ik, modellen zijn 32 bits, Series 5(-MX) heeft een hardplastic toetsenbord en een high-tech vouwmechaniek. Revo is een gestripte versie van de S5 met rubberkeys en zonder CF slot. Series 7/netBook is het laatste model van Psion totdat ze geen handhelds/subnotebooks meer produceerden, en heeft een VGA kleurenscherm + PCMCIA en CF gleuven.

Gegevens van de LCD's:

Series 3/3a/3c/3mx: 320x240, 16 grijstinten, EL backlight. (Correct me if I'm wrong, heb al lang geen 3 meer gezien.)
Series 5/5mx: 640x240, 16 gray, EL backlight, touchscreen. (dus dubbel zo breed als Series 3.)
Revo: 480x240, 16 gray, transflective touchscreen. (3/4 van de breedte van een 5, en met een spiegelende laag ipv backlight.)
Series 7/netBook: VGA 640x480 TFT, 256 kleuren :?, touchscreen.

[Voor 47% gewijzigd door Stoney3K op 11-12-2003 21:46]

• Juicy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 15:13

Juicy

i7-4930K enabled

quote:
PhantomF schreef op 11 december 2003 @ 21:01:
snelheid van fans enzo?
grtz 8)7
We zijn hier niet op een vlaams forum dus gebruik gewoon nederlands, leest iets prettiger.

-

• real_FireFly
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 11-01 19:16
Volgens mij is de processor van dat ding ook de lcd controller?
Frequently Asked Questions CME

• PhantomF
quote:
Juicy schreef op 11 december 2003 @ 21:37:
[...]

We zijn hier niet op een vlaams forum dus gebruik gewoon nederlands, leest iets prettiger.
ja sorry
nogmaals: ik zal het nooit meer doen >:)
niet boos zijn want het was ongeveer op hetzelfde moment gepost (8>

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 15:40

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Schrijf een programma in EPOC, dat werkt stukken beter. Psion heel houden dus, en gewoon een progje maken.

Lezen over reparaties en andere elektronicaknutsels? Lees mijn tweakblog
We do what we must because we can.
For the good of all of us, except the ones who are dead.

• PhantomF
quote:
sebastius schreef op 11 december 2003 @ 21:45:
Schrijf een programma in EPOC, dat werkt stukken beter. Psion heel houden dus, en gewoon een progje maken.
ja is er iemand die daar mee kan werken?
stoney3K als jij dat kunt mag ik het proggie dan ook hebben?
anders iemand die dat kan maken?

• Stoney3K
quote:
sebastius schreef op 11 december 2003 @ 21:45:
* Dat is niet leuk, hoe wil ik Psion in case monteren + minder sloop- en soldeerplezier :Y)

* Ik kan geen OPL proggen, geen flauw idee hoe, real-time RS232 en grafische communicatie wordt ook lastig.

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-03 21:11

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zet er Linux op en zorg dat je via de serieele kabel meteen naar de framebuffer kan schrijven!

(Ok, tis loos, maar het zou wel werken en je kan het dan in standaard C/C++/Perl/whatever doen ipv OPL.)

Ik heb er ook een tijdlang op gezocht, maar nooit iets gevonden. Trouwens: Volgens mij zijn de Psion-schermen zelfs onderling niet helemaal hetzelfde, ik heb ooit eens een 5 en een 5MX opengehad en volgens mij hadden die 2 verschillende aansluitingen naar het LCD toe.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb hier ook zo'n sing liggen. Ik heb Psion en Hitachi al gemails, maar die verwezen mij door naar de andere 8)7. En verder kwam ik dus niet :(

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• PhantomF
ja ik heb hetzelfde probleem
ik mail sony om info te krijgen over mijn LCD en die verwijzen mij door naar sony europe, 'k mail dan naar sony europe en die verwijzen mij door naar sony USA
8)7 8)7 8)7

• themodfather
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 11:07
ik heb hier ook nog een (hele) 5mx liggen en mijn vriend heeft er pas een verneukt iedereen in mijn omgeving raad het mij af om van dit scherm een lcd voor je pc te bouwen

koop gewoon een goedkoop lcd'tje

The ModFather

• mentalmadnizz
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

quote:
themodfather schreef op 12 december 2003 @ 14:10:
ik heb hier ook nog een (hele) 5mx liggen en mijn vriend heeft er pas een verneukt iedereen in mijn omgeving raad het mij af om van dit scherm een lcd voor je pc te bouwen

koop gewoon een goedkoop lcd'tje
Die vriend ben ik dus, en mijn psion heeft dus alles aan het LCD kapot wat er kapot kan zijn. De kabel is kapot (heel mooi jailbar effect op een kwart van het scherm), En 2 van de controllerchips van het ding zijn afgescheurt. dus helft blauw scherm. 1 kwart doet het gewoon, maar daar kun je dus niets mee. Verder zijn de aansluitingen zo dermate klein dat het erg moeilijk wordt om deze om te solderen.

Als de psion nog perfect heel is, gebruik hem dan voor iets leuks (of geef hem aan mij >:) ), want het is zonde om hem te slopen.

je kunt hele vette strategy games spelen op een psion 5 :P

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik zou er inderdaad ook gewoon Linux opzetten en met perl aan de slag gaan ofzo.. dan hou je en je psion heel en het is misschien nog wel veel koeler :)

• Stoney3K
Te laat! heb de Psion uit elkaar gehaald maar hij werkt nog feilloos. Heb alleen de kabel van het touchscreen door moeten knippen :(

Plaatjes en een complete How-To van het slopen van een S5 post ik morgen op het CME forum

***DISCLAIMER**
Ik stel me op geen enkele manier aansprakelijk voor schade hoe dan ook gedaan aan de Series 5 van jou/je vriend(-in)/je baas ;)

Heb inmiddels ondervonden dat het LCD een Sharp LM64121K is, met 16 grijswaarden en een half VGA screentje. Controllers zitten op LCD gebakken, zie plaatjes morgen + plaatje van een S5 werkend buiten z'n jasje!

Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor de Linux oplossing ga, en dan booten van een CF kaartje (heb http://www.psilinux.com/ de distro gedownd maar krijg em niet aan de gang, als ik de kernel laad krijg ik na een hoop opstart messages een panic "Attempted to kill init!"), als iemand me daarbij wil hellupe, graag. LCD driven gaat dan wel met (S)VGALib en data versturen met Perl of C++ (stukkie sneller). Moet alleen nog een RS232 kabeltje hebben voor m'n 5, die ga ik niet zelf eraan solderen. Probeer 'm zo 'set-it-and-forget-it' mogelijk te programmeren, met de netstroomadapter vervangen door een 5V lijntje vanuit mijn voeding. (Loopt ie nog goed op 5V?). Laat batterijen erin zitten voor het geval m'n PC uitstaat heb ik in ieder geval mijn data nog en kan ik Linux gewoon weer resumen als ie uitvalt.

Is het trouwens te programmeren dat de Psion uitgaat of in een standby-scherm springt als de adapter losgekoppeld wordt (== de PC uitgezet)?

• Paul C
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 05:11
Dit is een interresant projectje. Ik heb zelf nl. ook een psion 5mx (uit elkaar) liggen die ik wel graag zou willen gebruiken. Ik heb net ff het scherm en tobo los gehaald en het scherm nog ff helemaal ontleed tot waar ik bang ben dat ie het niet meer doet als ik verder ga (er zijn helaas een paar barsten in gekomen bij het lossnijden van de ijzeren behuizing). Hij doet het nog, al heb ik handen en voeten nodig om hem aan te zetten :P , dus daarom geen foto waarop ie aan staat :D (als dat lukt dan post ik hem nog wel!)

Ff een picie:
http://members.lycos.nl/pcdump/psion/01barepsion5mx.jpg
De LCD is de 'Hitachi sp12h001-t1a' dit staat erop:
'HITACHI SP14H001-T1A. oo23T
MADE IN TAIWAN R.O.C. REV. 160861'

De kabel bestaat uit 24aders:
http://members.lycos.nl/pcdump/psion/03lijn1-4crop.jpg
Deze lijnen 1-4 gaan naar de bovenste laag van de LCD die waarschijnlijk voor de touch is.
http://members.lycos.nl/pcdump/psion/05datalijnenklein.jpg
De andere 20lijnen kan ik niet helemaal volgen, maar ik denk dat ze zo zijn ingedeelt:
zo:
4x4=16 voor de het beeldsignaal (er zitten 4 4bits ic's op)
2 voor de stroom van de ic's
2 voor de stroom van het backlight
maar dit is maar speculatie...

Lol, ben nu al sinds 1uur bezig! :9 Kijk maar wat je ermee kunt. Ik zie het morgen wel ofzo.

Btw. hijs bookmarked :D

• Stoney3K

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

quote:
Stoney3K schreef op 12 december 2003 @ 23:22:
Te laat! heb de Psion uit elkaar gehaald maar hij werkt nog feilloos. Heb alleen de kabel van het touchscreen door moeten knippen :(
en dit was eigenlijk nergens voor nodig. De touchscreenkabel zit vast op dezelfde manier als de andere kabeltjes. gewoon trekken aan het hulsje en je kunt de kabel er zo uit trekken.
* mentalmadnizz heeft al een paar weken een open psion5 op de monitor liggen.

mijn vraag: Is het nuttig om de IR ledjes te gebruiken als receiver voor de PC? of is het bereik te zwak?

• Stoney3K
quote:
mentalmadnizz schreef op 13 december 2003 @ 17:19:
[...]

en dit was eigenlijk nergens voor nodig. De touchscreenkabel zit vast op dezelfde manier als de andere kabeltjes. gewoon trekken aan het hulsje en je kunt de kabel er zo uit trekken.
* mentalmadnizz heeft al een paar weken een open psion5 op de monitor liggen.

mijn vraag: Is het nuttig om de IR ledjes te gebruiken als receiver voor de PC? of is het bereik te zwak?
Touchscreen zit wel aan de schermkant vast gesoldeerd, zit op de zelfde connector/kabel als LCD. Moest alleen LCD hebben en niet het touchscreen, dus heb ik touchscreen geknipt. Zie bovenstaande post voor compleet verslag.

Wat de IR LED's betreft: Ik denk dat je bereik erg klein wordt. Vooral voor AB-toepassingen zijn de Psion LED's/Rx'jes niet echt geschikt. Met een AB prog op m'n Psion haal ik hooguit 2 meter.

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

Datzelfde AB prog werkte niet op mn panasonic apparatuur :(

Tis alleen zo'n zonde dat door zo'n dom stukje plastic kabel mn hele psion 5 onbruikbaar/naar de knoppen is. 't was zo'n fijn apparaatje :'(

• Stoney3K
quote:
mentalmadnizz schreef op 13 december 2003 @ 17:25:
Datzelfde AB prog werkte niet op mn panasonic apparatuur :(

Tis alleen zo'n zonde dat door zo'n dom stukje plastic kabel mn hele psion 5 onbruikbaar/naar de knoppen is. 't was zo'n fijn apparaatje :'(
Heb nog een page gevonden waar je die dingen kan bestellen voor €35 (Psion 5) of €40(5mx,5mx PRO, MC218):

http://www.srsgmbh.de/en/kabel.html

• mentalmadnizz
  • Nu online

mentalmadnizz

quote:
Stoney3K schreef op 13 december 2003 @ 17:29:
[...]

Heb nog een page gevonden waar je die dingen kan bestellen voor €35 (Psion 5) of €40(5mx,5mx PRO, MC218):

http://www.srsgmbh.de/en/kabel.html
Die site had ik ook al gevonden, maar toen ik hem uit elkaar haalde zag ik dat het niet alleen de kabel is die kapot is. Onder het LCD zitten 4 controllerchips op een soort daughterboardje. Dit board zit met dezelfde soort platte kabel aan het schermpje vast. Deze kabel is rond de chips afgescheurt. is dus niet meer te repareren. maw: een nieuw scherm. kosten: duurder dan een 2ehands 5MX op marktplaats.nl. helaas smeerkaas dus...

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True