Toon posts:

Pin 1 en 2 van hard disk gebroken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar dagen geleden 2 pinnetjes van een van mijn schijven gebroken. :(
Tijdens het verwisselen van een defecte kabel verboog ik pinnetjes 1 en 2. 8)7
Toen ik deze terug wilde buigen braken beide pinnen af :X, ik ben er inmiddels achter gekomen dat pin 1 IDE RESET is en pin 2 GROUND. :)
Op deze schijf staat wat belangrijke data die ik graag wil behouden.
Ik durf de harde schijf (Maxtor D740X-6L (40 gb)) niet aan te sluiten omdat ik niet weet of dit veilig is.
Kan iemand mij uitleggen wat IDE RESET doet en of een pinnetje minder GROUND kwaad kan voor pc en drive.

Een eventuele oplossing voor het aanbreien van beide pinnetjes stel ik ook bijzonder op prijs.

Alvast Many Thanks _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Een e-mailtje naar pinnetjesbreker@francon.nl mag ook.

Frank

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03 06:11

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

je zou de ground gewoon met de ground van de molex kunnen verbinden...
verder weet ik het niet

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

/me Welkom op GoT

Een alternatief is om een identieke schijf te kopen (gebruikt) en de printplaat over te zetten. Heb je je data terug tenminste :)

Een andere mogelijkheid is om de ontbrekende pinnen in de IDE-kabel te stoppen en verder dan hopen dat ze normaal kontakt maken.

Verder staan er in de FAQ een aantal links die je wat verder zouden kunnen helpen. Voor de functie van de pinnetjes is er een link naar http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf.htm

[ Voor 56% gewijzigd door Guardian Angel op 11-12-2003 20:03 ]

ARME AOW’er

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 11:34

mcB

Pinnetjes solderen/laten solderen??

Ik heb zelf een tijdje terug per ongeluk een pinnetje afgebroken van mn CPU. Ik ben ermee naar de technische dienst van de lokale muziekwinkel gegaan en die hebben het weer gefixt. (niet het orginele pinnetje, maar een stukje draad van een weerstand) Het werkt nu weer prima.

Strix (Skullflame)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de printplaat er af geschroefd en met een heel dun tipje van een soldeerbout 2 draadjes aan de gebroken pinnetjes gezet met behulp van een loep(aan de binnenzijde is hier net ruimte genoeg voor).
In de IDE kabel heb ik 2 afgeknipte spelden gestoken en de andere uiteinden van de draadjes gesoldeerd, met een multimeter alles doorgemeten.
Ik heb de schijf (slave) in een oude computer gestoken en de data via een netwerkje veilig gesteld.

Wist overigens niet dat de printplaat los kon, bedankt voor de tips allemaal.

Frank
Pagina: 1