Toon posts:

[SB Live]Linkerkanaal weggevallen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een moeilijk uit te leggen probleem dat eigenlijk iets verder gaat dan enkel geluid maar het geluid is de aanleiding tot het probleem geweest. Vandaag zat ik te leren terwijl mijn pc aan stond. Ik heb mijn hoofdtelefoon rechtstreeks op mijn soundcard aangesloten en om het irritante geklik van icq niet voortdurend te horen had ik mijn geluid gemute.
Nu vond ik het al raar dat ik regelmatig een soort geknars hoorde uit de richting van mijn hoofdtelefoon. Nu het stoorde niet echt en was steeds van korte duur dus ik besteedde er niet te veel aandacht aan, had ik misschien beter wel gedaan :(.

Nu heb ik ff een pauze genomen en ik zat wat muziek te luisteren. Midden in een nummer viel plots het linkerkanaal van mijn hoofdtelefoon uit. Misschien een slecht contact dacht ik, dus zette ik mijn boxen eens aan om te luisteren...Ook hier was plots het rechter kanaal weg. Omdat er 2 splitters op de front-out zitten dacht ik dat dat misschien oorzaak van storing was dus haalde ik alle splitters eraf en sloot mijn speakers rechtstreeks aan op mijn soundcard. Ook dit mocht niet baten, het linkervoorkanaal bleef weg (achterkanaal speelt perfect) Misschien ergens een verandering in instelling van sound maar alle schuivers staan gecentreerd. Och ja, misschien een error in Windows dan, dus eventjes rebooten, maar nog steeds bleef hetzelfde probleem.

Ok dan ging ik nog maar wat dingen proberen. Eerst wou ik er zeker van zijn dat mijn hoofdtelefoon en speakers niet kapot waren door een stroompiek of zo. Daarom koppelde ik mijn hoofdtelefoon af van mijn pc en sloot hem aan op mijn stereo, hier deed ie het wel goed. Ook de speakers van mijn stereo deden het zoals het moest dus daarmee ging ik mijn volgende test doen. Mijn speakers van mijn stereo zijn aangesloten op de front-out van mijn soundcard dus probeerde ik daar geluid over te sturen en raad eens...Ook hier was het linkerkanaal verdwenen. :'(

Mijn redelijk gestaafde besluit is dus dat er iets moet misgegaan zijn met mijn soundcard. Ik veronderstel (ook al ben ik niet zeker dat het kan) dat het linkerkanaal van mijn soundcard er de brui aan gegeven heeft.
Ok, dat is nog geen ramp, de soundcard (SB Live value) is al zo oud als de straat en mag wel eens vervangen worden dus niet meteen om triest van te zijn, ware het niet dat ik geen geld wil investeren om dan met een nieuwe soundcard hetzelfde tegen te komen.

Mijn vraag is dus:
wat zijn de mogelijke oorzaken van deze gebeurtenis (en misschien een betere vraag, hoe kan ik op zoek gaan naar de mogelijke oorzaak).
De specs van mijn pc staan in mijn sig. Het is wel zo dat ik al altijd hetzelfde probleem heb gehad dat wanneer het koud wordt buiten, mijn pc niet echt stabiel draait, vaak moet ik enkele keren rebooten vooraleer mijn pc echt goed draait. (meestal krijg ik de eerste keren meteen een BSOD).
Bovendien kan ik sinds een paar maanden de laatste detonator-drivers niet meer installeren, van zodra ik die installeer loopt het syteem voortdurend vast.
Alle hulp is dus welkom zodat ik een idee krijg van waar er een fout zit.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-08 19:03
Het lijkt mij dat 2 splitters op 1 uitgang wel eens het probleem zouden kunnen zijn.
Als je aan een splitter 2 paar speakers hangt, zijn deze in parallel aangesloten, en ik geloof dat dan de impedantie verlaagd.
Een te lage impedantie is waarschijnlijk niet zo goed voor de uitgang van je soundblaster, en dus kan hij op een bepaald moment overbelast geraakt zijn.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Adion schreef op 12 december 2003 @ 09:12:
Het lijkt mij dat 2 splitters op 1 uitgang wel eens het probleem zouden kunnen zijn.
Als je aan een splitter 2 paar speakers hangt, zijn deze in parallel aangesloten, en ik geloof dat dan de impedantie verlaagd.
Een te lage impedantie is waarschijnlijk niet zo goed voor de uitgang van je soundblaster, en dus kan hij op een bepaald moment overbelast geraakt zijn.
Raar genoeg, vanmorgen zet ik mijn pc aan en het linkerkanaal is terug. Ik blij maar ik wil wel weten waaraan het lag. Dat 2 splitters niet zo positief zullen zijn kan ik begrijpen maar ze hangen er wel al ver 2 jaar aan zonder problemen. Bovendien was het enkel het linker-front-kanaal terwijl zowel links als rechts via dezelfde output lopen dus dan zou normaal heel de utigang toch kapot moeten zijn en niet enkel de linkerkant?