Toon posts:

USB en PCI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Helaas ben ik alleen in het bezit van USB 1.1 aansluitingen wat ik veel te traag vind om oa doorheen te backuppen daarom wil ik USB 2.0 toevoegen aan mijn PC door een PCI kaartje met USB 2.0 aansluitingen erin te prikken.
Indien ik nu een kaartje met 4 USB 2.0 aansluitingen erin prik kan ik dan van alle 4 de USB 2.0 apparaten de maximale snelheid genieten??
Oftewel weet iemand hoe het zit met de snelheden van een PCI bus versus die van USB? Kan 1 PCI bus 4 USB 2.0 aansluitingen op maximale snelheid laten draaien of moet je alsnog in snelheid delen als je 4 apparaten tegelijk laat draaien..ik kom er niet helemaal uit

Verwijderd

Eh... wat wil je gaan doen met USB2.0 ? Hoe denk jij ooit die 4 poorten tegelijk maximaal te gaan benutten ?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:56

Meneer aard

Porsche rulez!

Als je een usb 1.1 aansluiting hebt (van je scanner etc.) loopt iet maar; ook als je `m in de usb 2.0 poort propt maar @ 11 mb/s. Je hebt hier voor eena nder apraat nodig wat usb 2.0 ondersteund. Je kan alle 4 de usb aansluiten mits er geen irq conflicten krijgt.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

AFAIK wordt de 480Mbit/s GEDEELD door de devices, je kunt dus nooit 4*480Mbit/s op één kaart bereiken. Zie ook http://www.usb.org

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je hebt een maximale transfer snelheid voor USB2, ongeacht of je nu 1 of 100 poorten tegelijk gebruikt. Die poorten moeten die bandbreedte samendelen als die 4 poorten op 1 controller zit. En aangezien er meestal maar 1 controller op zit, zit je altijd vast aan die 480Mbit/s van USB2.
Maar afgezien van de hardware mote je ook nog eens software hebben die dit soort grappen ondersteund.

[ Voor 33% gewijzigd door -=bas=- op 11-12-2003 17:00 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
In de praktijk zal ik idd niet 4 apparaten tegelijkertijd gebruiken op 1 pci kaart met 4 USB poorten, laat staan gebruik maken van 4 apparaten die de maximale brandbreedte nodig hebben tegelijkertijd.

Maar stel eens theoretisch dat je 4 externe USB 2.0 harde schijven hebt die je alle 4 op een dergelijk kaartje zou aansluiten, dan zou je dus 4 maal 480 mb/s nodig hebben voor maximale snelheid, is dus 1920 mb/s bandbreedte. Ik heb even verder gezocht en ik lees dat een pci 1056 mb/s aankan dus zou ik als leek zeggen dat je gebruik kan maken van 2 USB 2 poorten op maximale snelheid waarnaast je dus 96 mb/s bandbreedte overhoudt................of klopt hier helemaal nix van??

ik redeneer als een leek

Verwijderd

Hebt ge eigenlijk wel al gelezen wat hier boven staat?

Zal effe helpen. USB 2.0 krijgt voor de 4 poorten 480mbit/sec.
Dus als je nu uw 4 externe harde schijfen eraan gaat hangen, als ze alle vier zouden moeten werken, dat er maar 480/4=120mbit/sec naar de harde schijven gaat.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 12:01
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 18:00:
Hebt ge eigenlijk wel al gelezen wat hier boven staat?

Zal effe helpen. USB 2.0 krijgt voor de 4 poorten 480mbit/sec.
Dus als je nu uw 4 externe harde schijfen eraan gaat hangen, als ze alle vier zouden moeten werken, dat er maar 480/4=120mbit/sec naar de harde schijven gaat.
En dan heb je de pci bus van 133mb per sec max nog.

usb 2 = 48mb per sec max 4x48=192mb en dus meer dan 133mb

Laat staan dat je harddisken op deze snelheid zullen draaien.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PCI 32/33 kan 132MB/s aan. Wat jij hebt opgezocht is waarschijnlijk de PC-X bandbreedte, dit vind je vaak niet terug op desktop mobo's. ;) (het komt pas net een beetje op)

Verder haal je een paar dingen door elkaar; MBIT en MB. De snelheid van USB2 is 480mbit, dat is (480/8)=60MB/s.

Dit is dus per controller. Verdeel je het over al je PCI sloten en hang je aan al deze controllers één HD die presteert op 50MB/s zie je dus al over je 132MB/s limiet.

Dat deze PCI bus ook al een block is voor een leuke RAID config is al wel duidelijk denk ik. Heel toevallig is daar pas een artikel over veschenen op de FP: Invloed van PCI-snelheid op RAID-prestaties onderzocht. Hierin staat ook wat meer informatie over borden met een grotere PCI bandbreedte (64/66, PCI-X).

De bandbreedte van PCI 32/33 (32-bit, 33MHz) is b.v. te berekenen met 32*33/8, dan heb je MB/s. Dat van PCI 64/66 is dan b.v. 64*66/8=528MB/s.

[ Voor 9% gewijzigd door Laurent op 11-12-2003 18:56 ]

Pagina: 1