de oplossing: alternatief modsysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
We weten allemaal wat de nadelen van het oude modsysteem waren. Daar moeten we niet naar terugkeren. We weten ook wat de nadelen van het nieuwe systeem zijn. Het belangrijkste nadeel is dat de kwaliteit van de moderaties te vaak beneden peil is. (Iedereen die er maar een greintje verstand van heeft zal het hiermee eens zijn >:) en zal inzien dat dat niet goed voor de site is.)
Toch is het zeer wenselijk dat elke bezoeker inspraak heeft. Niet alleen omdat ze dat leuk vinden en het een anti-modclan stemming vermijdt, maar ook omdat dit pageviews genereert. Dit is niet sarcastisch bedoeld. Het is een reeel commercieel belang waar best rekening mee gehouden mag worden.

De enige oplossing is volgens mij een hybride systeem waarin een post een publieks- en deskundigenscore krijgt. De eindscore is dan het gemiddelde van de beide scores. Op deze manier houd je de bezoekers betrokken, maar geef je ook mensen met bovengemiddelde "wijsheid" meer invloed om de kwaliteit te bevorderen.
De groep van deskundigen zal vrij groot moeten zijn. Niet alleen vanwege het grote aantal reacties op t.net, maar ook om dat anti-clan gevoel onder de bezoekers te vermijden.

Hoe kom je aan deskundigen? Om te beginnen zul je iets vrij arbitrairs moeten doen, bv. de karma top 250 plus de tweakotine addicts top 100. Vervolgens kun je automatisch mensen toevoegen die goede deskundigenscores krijgen. Lurkers mogen zichzelf vrijwillig aanmelden en moeten een minimale tijd geregistreerd zijn en voldoende tweakotine hebben. Zo kun je vrij eenvoudig een groep met bovengemiddeld goede mensen verzamelen.
Iemand uit de groep zetten zal wel met de hand moeten gebeuren. Het is daarvoor nodig om bij de moderatiehistorie te tonen wie welke moderatie gedaan heeft. Deze namen moeten alleen zichtbaar zijn voor de deskundigen, niet voor de overige bezoekers. Als een deskundige zo een ander betrapt op het doen van veel foute moderaties kan hij de ander daarop aanspreken en eventueel door een adje uit de groep laten gooien als de fouten aanhouden.
Dit lijkt mij een goed selectiesysteem. Ook kunnen deskundigen zo overige bezoekers eenvoudig betrappen op misbruik en ook waarschuwen of eventueel door een adje hun modrechten laten ontnemen.

Voor het modereren zelf lijkt het mij goed als iedereen rechtstreeks een punt van -1 tot +4 kan geven ipv alleen -1, 0 of +1. De totaalscore voor de groep (bezoekers of deskundigen) is gewoon het gemiddelde van alle scores. Zo kan iedereen echt goed zijn mening weergeven, terwijl de deskundigen controle op misbuik houden doordat zij de namen van moderators zien. Een gemiddelde score vlakt ook mooi af.

Ik weet niet meer naar wie de credits moeten voor het idee van publieks- en deskundigenscore. Ik heb er zelf nog wat aan toegevoegd. Ik wil benadrukken dat zelfs als de adjes dit een goed systeem zouden vinden ze vooral geen druk moeten voelen van ons om het snel in te voeren. Dat doen ze maar op hun eigen tempo (OK, waarschijnlijk doen ze het helemaal niet ;().
Tot slot volgt hier nog wat pseudocode om aan te geven dat het basisprincipe helemaal niet zo ingewikkeld is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
class post {
    ...
    score;
    publicModAvg;   // gemiddelde publieksscore
    nPublicMods;    // aantal moderaties door publiek
    publicModHistory; // een lijst van (moderatie,userID) met publieksscores
    expertModAvg;   // gemiddelde deskundigenscore
    nExpertMods;    // aantal moderaties door deskundigen
    expertModHistory; // een lijst van (moderatie,userID) met expertsscores
    // 1 lijst kan ook, het is alleen wel fijn als publieks- en expertscores in het modoverzicht
    // apart weergegeven worden, dus dan is een beetje extra code nodig

post(beginScore) {  // als beginscore door poster gegeven wordt, zoals nu
        ...
        score = beginScore;
        // zet overige bovenstaande attributen op 0, danwel op een lege lijst
        // hiermee zal de beginscore na insturing van een moderatie geheel vervallen
        // alternatief: laat beginscore tellen als eerste publieksscore (ook al is
        // poster zelf deskundige)
    };

moderate(moderation,user) {
        if (user.isModerator) {
            expertModAvg = (expertModAvg * nExpertMods + moderation) / (nExpertMods+1);
            nExpertMods++;  // irrelevant doet dat niet graag in 1 regel ;)
            expertModHistory.append(moderation,user);
            if (nPublicMods) score = (expertModAvg + publicModAvg) / 2;
            else score = expertModAvg;
            // deze if is niet nodig als de beginscore de eerste publieksscore is
        }
        else {
            publicModAvg = (publicModAvg * nPublicMods + moderation) / (nPublicMods+1);
            nPublicMods++;
            publicModHistory.append(moderation);
            if (nExpertMods) score = (expertModAvg + publicModAvg) / 2;
            else score = publicModAvg;
        };
    };

showModHistory(user) {
        if (user.isModerator) {
            publicModHistory.show(expertmode);
            expertModHistory.show(expertmode);
            // toont alle gegevens, dus met usernamen moderators
        }
        else {
            publicModHistory.show(publicmode);
            expertModHistory.show(publicmode);
            // toont alleen lijst van moderatiescores, niet met namen
        };
        // toon gemiddelden, aantal moderaties, en score
    };
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
Ik zie geen edit button :? om de code layout wat op te schonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Goed plan!
Toch een paar puntjes
Iemand uit de groep zetten zal wel met de hand moeten gebeuren. Het is daarvoor nodig om bij de moderatiehistorie te tonen wie welke moderatie gedaan heeft. Deze namen moeten alleen zichtbaar zijn voor de deskundigen, niet voor de overige bezoekers.
Lijkt me geen goed plan, dat leidt alleen maar tot onnodige discussie (hee waarom heb jij...). Die enkeling die niet juist met zijn mod-rechten om gaat die wordt wel gecompenseerd door de overige modders en de metmodbot. Je zou de deskundige-scores bijvoorbeeld zwaarder kunnen laten tellen in de penalty berekening.
Voor het modereren zelf lijkt het mij goed als iedereen rechtstreeks een punt van -1 tot +4 kan geven
Krijg je dan niet weer precies hetzelfde? Als er 10 mensen denken LOL +4 grappig...

Verder lijkt het me een prima plan, ben benieuwd naar de reacties.
:)

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En daarbij een kleine tuning dus, dat een grappige posting nooit op +4 kan komen, anders kunnen grapjurken in de categorie inzichtvol (want hoog karma) komen. Verder is de full range van -1 to +4 een beetje te wijd, want dan kan een slecht gemodereerde draad door 1 modereter worden beinvloed, 0 en +3 zou dan veiliger zijn, dan kan het extra zetje door een derde worden gegeven. (een +3 kan dus wel naar +4 worden gezet, een +4 kan bv maximaal naar +2 worden gezet en niet naar -1).

PS, laten we deze draad schoonhouden en alleen constructieve bijdragen plaatsen ipv : strak plan :).

[edit], een minimumtijd tussen kunnen modereren en registreren zou de boel zowiezo schoonhouden. Iemand die geen idee heeft waar íe mee bezig is laten modereren is onzin. Als je een maand of zo meeloopt dan weet je wel ongeveer hoe iets zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet in wat iemand die in de tweakotine top 100 staat deskundig maakt.

Die mensen bekijken en posten veel.

Verder is dit plan leuk, net als vele andere ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Niet alleen omdat ze dat leuk vinden en het een anti-modclan stemming vermijdt, maar ook omdat dit pageviews genereert.
Dat heeft Otis je blijkbaar aangepraat. De nieuwspagina's maken maar ca 20% van het totaal aantal pageviews, dus dan maken een paar views voor de moderaties niet zoveel uit.

Met een bezettingsgraad van onder de 30% boeit 't voor de inkomsten al helemaal niet :).

Als de supermodjes genoeg tijd en wil hebben om te modden (als je ziet hoe fanatiek bepaalde mensen hier kunnen reageren op een onterechte beoordeling dan zou ik bijna denken dat dit mogelijk is :)) dan zou 't kunnen werken. Probleem is alleen hoe je de juiste supermods kunt vinden. Er zijn een paar mensen op deze wereld met redelijk veel Tweakotine en Karma, maar kunnen zij in dit forum gigantische trolls op gang helpen B-).
een minimumtijd tussen kunnen modereren en registreren zou de boel zowiezo
schoonhouden. Iemand die geen idee heeft waar íe mee bezig is laten modereren is onzin. Als je een maand of zo meeloopt dan weet je wel ongeveer hoe iets zit.
Een andere oplossing is om nieuwe users te dwingen om woord voor woord de moderator richtlijnen te laten lezen (er is op zich wel wat te verzinnen waardoor je er redelijk zeker van kunt zijn dat iemand idd de tekst heeft gelezen ipv alleen klikken op de submit button).

Een meldpunt zoals op GoT zou ook kunnen helpen. Men geeft aan in welke tread er fout is gemodereerd en een adje checkt dan wie 't gedaan heeft en geeft een definitieve mod ban voor die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:55

Jaymz

Keep on moving !

Als ik uit deze woorden de conclusie durf te trekken dat er 'supermodjes' komen, denk ik ook dat zij ook wel een 'handleiding' kunnen gebruiken, niet omdat deze mensen niet kunnen moddereren, maar om te zorgen dat de richtlijnen op 1 lijn liggen, en liefst een lijn die T.net aanstaat.

Ps. Thnxs voor de reply ;)

Ik denk trouwens dat de trolls die in dit forum zijn onstaan een andere 'achtergrond' hebben dan trolls die ergens anders onstaan, nl. Het "beste" met T.net voorhebben (waarschijnlijk niet alle, maar zo heb ik er zelf een aantal opgevat.)

{Off-topic vraagje}
Waar zit "de rest" van de pagviews dan ?

[Oke typen kan ik nie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaymz : Wat dacht je van GoT ? Een forum met veel users geeft een gigantische hoeveelheid pageviews!

Ik heb toch mijn twijfel over het laten lezen van een faq, bij een license agreement lukt dat al niet, en ik zou geen manier kunnen verzinnen om iemand iets te laten lezen (tenzij je direct daarna er vragen over gaat stellen :)), bovendien legt het de drempel om te registreren weer een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Ach ja, 'tis zaterdag, maar toch dom.

Ik ben zowieso al blij dat er respons is geplaatst. Nu alleen afwachten wat er (uiteindelijk) gaat gebeuren, maar ik heb er (nog) vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Aha, dus er wordt wel gekeken. Indien we dus goed geneog ebzig zijn, dan is er wel een gevorderde moderator mogelijk.
Bij deze wil ik me wel beschikbaar stellen. In de wetenschap dat ik er bij de eerste de beste flamewar eruitvlieg, dat neem ik dan nog wel voor lief (ik doe daaraan toch liever niet mee, dus da's makkelijk).

Iets anders verzinnen om te zorgen dat mensen goed modereren is HEEL moeilijk, omdat het gewoon van inzicht van de materie en puur objectief blijven afhangt. Ik kan zo vertellen dat dan zelfs karma een nietszeggend begrip is.

In ieder geval zie ik dat er een idee is opgepikt en er een mogelijk alternatief is. Indien het nieuwe forum betekend dat Adjes tijd hebben voor 'onze' zaken, dan ga ik vanavond heel lekker slapen :).
* Delerium gaat maar 's stappen met wat leuke meiden etc... Weltrusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Ik hoop dat de slogan m .b.t. roken op de werkplek ed. hier ook op kan gaan: "Modereren, we komen er SAMEN wel uit!"

Ik wil mijn tijd/moeite/ en inzicht(heb ik dat dan ? ;)) best wel beschikbaar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat heeft Otis je blijkbaar aangepraat. De nieuwspagina's maken maar ca 20% van het totaal aantal pageviews, dus dan maken een paar views voor de moderaties niet zoveel uit.
Wat is dit voor gezeur? Waarom zou ik dit aan IEMAND hebben aangepraat? hoe DOM ben je eigenlijk? |:(

frontpage -> newsarticle -> reageren -> nieuwe newsarticle page.
4 pageviews om 1 reactie te posten. Reageer je in een thread dan heb je 5 per reactie.

Ik snap niet hoe je er bij komt dat ik heb KUNNEN zeggen dat de newspages veel meer aandeel hebben in het totaal aantal pageviews. Ik heb alleen gezegd dat het reactiesysteem belangrijker is voor de site dan de newsitems.

Maar goed, zeur maar aan hoor. Waarom HELP ik je eigenlijk nog? (als in: waarom tik ik nog lappen tekst om uitleg te geven aan weet ik wat hier. ) Alles wat je lijkt te kunnen is grienen dat ik iemand anders iets aanpraat, of gewoon je kaken op elkaar houden.

GVD. :(

edit:
typo / herformulering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Eerste puntje:
Probeer geen nutteloze post hier neer te zetten, anders leest dadelijk niemand deze posts meer (3 pagina's onzin is een beetje nutteloos).

- Handmatig toevoegen en afmelden is misschien wel een PRE, is wel wat werk, maar je voorkomt dat karma-hunters gaan proberen in die groep terecht te komen.
Heeft iemand een idee hoeveel tijd 1 persoon er mee kwijt is, ik schat dat een uur in de week al aardig in de buurt komt. Dit zou dus een admin worden die zich bezig houdt met organisatorische dingen (niet zoals nu dat we niet weten wie er gaat reageren :( )
De persoon die dit regelt kan ook grenzen stellen aan het aantal moderators en de grenzen bepalen, moeilijk getallen over tweakotine en karma hoeven niet bepaald te worden.

- +4 en -1 maakt niet uit, het is zo dat er dan berichtjes door vriendjes politiek te hoog uitkomen, maar dan weten we precies waar het gebeurd, daarnaast moet iemand 100% zijn mening kunnen geven 0 tot 3 is minder, maak er dan gewoon -1 tot 1 van. Niet er tussen in gaan hangen.

- (aangekomen bij Femme) Ik heb ook al die richtlijnen gelezen en vraag enkele posters hier maar, ik maakte ook een paar leuke fouten, netzoals dat er mensen zijn die te hard rijden, overtreders zijn er altijd, je moet ze alleen geen gevaar laten worden voor de rest.

- Meldpunt voor foutieve mod-jes, ach zodra er mensen zijn met commentaar houden die echt hun mond niet ;) maar inderdaad is een vaste plaats een goed idee, misschien zelfs gewoon een form-vorm, zonder al te veel reacties, zodat je geen forum kijrgt met 30 posts over een post, maar gewoon blijft waar het over gaat: een post.

- Handleiding? Ik heb pas leren rijden toen ik mijn rijbewijs had, Need I say More?

- Otis, ik geloof je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irrelevant
  • Niet online
(overleden)
* irrelevant is :) met de reacties

Het tonen van de namen zag ik als alternatief voor een modbot. Hopelijk houden mensen als ze weten dat hun moderaties herkenbaar zijn zich in met het geven van onterechte -1's en +4's.

Maar het is idd zo dat een enkele -1 of +4 de gemiddelde beoordeling van een post die +2 verdient flink scheef kan trekken. Daarom moeten mensen bij duidelijk foutieve moderaties aangesproken worden.

Maar hier is vast nog wel wat finetuning op mogelijk, zoals ik hierboven ook al heb gelezen. :) Het gaat mij er maar om dat het hebben van meer mogelijkheden dan -1,0,+1 wel fijn is.
Krijg je dan niet weer precies hetzelfde? Als er 10 mensen denken LOL +4 grappig...
Dat krijg je dan, maar dat heb je nu ook. Ik hoop alleen dat de deskundigen dit zullen compenseren. Laat alle gewone bezoekers dan maar lekker +4 geven, als de deskundigen 0,1 of 2 geven staat de post toch lager. De mening van de gewone bezoeker blijft dus wel degelijk meetellen, maar is beter te corrigeren. Het expres geven van een 0 voor een post die duidelijk +2 verdient alleen om het gemiddelde omlaag te krijgen is misbruik. Je moet als deskundige dan maar accepteren dat een post op +3 komt als het publiek hem +4 waard vind en de deskundigen +2. Je moet immers wel democratisch blijven. Het leuke is dat maar 1 deskundige +2 hoeft te geven om een post van +4 die in zijn ogen +2 verdient blijvend op +3 te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het gebruik van het woord "deskundige" ipv übermodereter is zowiezo een vooruitgang als ik dat zo mag beoordelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Inderdaad zijn deskundigen prettiger dan superusers.
Een systeem waarbij je naam te achterhalen is, is misschien ook wel beter, overigens moet je dan wel meteen -1 tot +4 kunnen geven, want nu moet je soms aan een goede post -1 geven, omdat ie te hoog staat, dat is eigenlijk niet echt logisch.
Daarnaast denk ik dat de deskundigen elkaar ook moeten kunnen corrigeren. Ook moet er een systeem worden bedacht waarop echt waardeloze posten ook gewoon snel geloosd kunnen worden, de post:
Ik heb lekker een AMD en daar blijf ik bij.
is echt irritant als het gaat over mobo reviews van een P4. Okay het is een mening, maar absoluut niet interessant, zeker niet als er niks nieuws word gezet, heeft iemand daar een concreet idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjenk|IA
  • Laatst online: 04-12-2011
Goed plan! Dat gaat dan werken als een poll voor iedereen (hoeven we niet wakker meer te liggen van +4 grappig, van mij mag die er dan ook wel in blijven) en een modsysteem voor deskundigen.

Voordeel is dat je daarmee ook weer meer info genereert voor de adjes.

Middelen van de poll (zo zal ik het maar even blijven noemen) en de moderaties lijkt me niet zo'n goed idee. Waarom zou je niet als user twee filters in moeten kunnen stellen? Ik wil bijvoorbeeld zien wat vanaf +1 gemodereerd is en in de poll op -1 of hoger staat omdat ik interessante bijdragen wil lezen en absoluut niet geinteresseerd ben in de mening van anderen over Intel of AMD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Sterk plan.

Ik had vanacht ook weer een redelijke ingeving. Posten in nieuws ouder dan 2 dagen maximaal op 1. Zowiezo dat de posting met nieuwe kennis aankomt (zo kan ik in Geforce-postingen zeggen dat de Geforce2 beter wordt) en dat de draad toch niet meer gelezen wordt. Het is altijd oud nieuws, dus hoeft het ook niet gewaardeerd te worden. (dat het ook niet gemodereerd hoeft te worden laat ik in het midden). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 12 december 2000 12:00 schreef ecteinascidin het volgende:
Sterk plan.

Ik had vanacht ook weer een redelijke ingeving. Posten in nieuws ouder dan 2 dagen maximaal op 1. Zowiezo dat de posting met nieuwe kennis aankomt (zo kan ik in Geforce-postingen zeggen dat de Geforce2 beter wordt) en dat de draad toch niet meer gelezen wordt. Het is altijd oud nieuws, dus hoeft het ook niet gewaardeerd te worden. (dat het ook niet gemodereerd hoeft te worden laat ik in het midden). :)
Vind ik een lastige, oud nieuws met nieuwe reacties (ongeacht het aantal dagen dat de berichten oud zijn) moeten in ieder geval gemod worden, uitgaande dat het (neven)doel van modden nog steeds een filterende functie heeft.

Of je er een maximale score van 1 aan wilt verbinden gaat dan in zo'n geval lastig worden. Stel dat er toch veel reacties komen op oud nieuws, dan moet je daar een filter op kunnen zetten, anders blijf je toch met de crap opgezadeld zitten.

Op zich is jouw opmerking best aardig, ik denk alleen dat het in de parktijk lastig wordt om in te voeren. Mischien moet er iets in de formule van weging worden aangepast.

Dus wel modden en wel de score omlaag of omhoog kunnen zetten, maar mischien voor de poster minder punten laten opleveren ofzo.

---

Hmm, vage reactie nou ik hem zo teruglees...

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Filtrerende functie bij oud nieuws hoeft niet. De discussie is immers al oud nieuws. Als iemand zijn archief nakijkt, wilt die de inzichtvolle reacties van toen hebben, niet zoals nu ervover wordt nagedacht. Sterker nog, Ik zou niet eens een moderne reactie willen zien tussen oud nieuws.
De mogelijkheid om +2> te krijgen vindt ik dan ook overbodig, omdat je met moderne inzichten zowiezo de plank niet mis kan slaan.
Als mensen zowiezo in oud nieuws willen posten, prima, maar het voegt zowiezo niet zoveel toe. En met max +1 ben je direct van de factor misbruik af (en het ontmoedigd oud nieuws omhoog halen).

Of het in de modqueue moet, dat maakt mij niet uit. Modereren is niet nodig imho, maar dat zoekt degene die erover gaat maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ideetje:
Alleen de SuperModders nog over oud nieuws laten gaan.
Wordt nu ook al gedaan, want er wordt gewoon gepost hier als er mensen oud nieuws aan het posten zijn om wat karma te snoepen...
Pagina: 1