Toon posts:

Welk BIOS? Ik weet het nl. niet meer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een heel vervelend probleem en ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen want ik zie het namelijk niet meer zitten.

Allereerst: Ik heb hier een compaq EVO D310 met een Pentium 4 2.0Ghz (standaard koeler), 256Mb DDR SDRAM PC 2100, GForce 4 MX420, 40GB Maxtor 7200RPM HD, 300Watt Target voeding, CD-ROM 48x, CD-RW LG 48x32x48

Maar nu, het moederbord, dit is waar het probleem zit.
Ik heb de PC overgebouwd uit een Compaq desktop kast naar een staande ATX kast, het moederbord is dus een micro-ATX formaat.(het is een intel moederbord met 845G Chipset)

Alvorens ik het systeem had overgebouwd wist ik dat bij het opstarten de PC heel lang op het bootscreen HP-INVENT bleef 'hangen' (second of 30-40).
Dit was dus nog steeds het geval bij het nieuwe systeem, dus aan de toegevoegde hardware lag het al niet, er was immers geen verandering aan de manier van opstarten.

Ik (die denk dat ik er ondertussen toch wel iets van ken) heb alle settings in het BIOS gezet zoals ze moeten zijn.
Maar nog steeds duurt het eeuwen voordat hij voorbij het bootscreen is.

Ik ben toen naar de suppor site van INTEL geweest en heb daar het desbetreffende moederbord gevonden met foto's en al, het dus werkelijk het MOBO dat de PC zit.
Ik heb toen de laatste nieuwe BIOS-update voor het moederbord gedownload en beginnen installeren....en jawel hoor....het werkte niet, de versie van het systeembios komt niet overeen met die van het upgradebios.

Aangezien het van oorsprong een COMPAQ systeem is heb ik op de Support site van compaq naar eventuele BIOS-UPDATES gezocht maar de links verwezen mij door naar een support site van HP. Had ik geen bezwaar tegen want het bootscreen was van HP, dus die zaten er klaarblijkelijk ook voor iets tussen....

Daar vond ik het modelnummer van de PC met de BIOS-update ernaast....zoals je ondertussen wel kan denken werkt deze bios update niet 8)7 , eens gedownload met de installatie begonnen maar ik krijg de volgende reeds voor mij bekende error......BIOS-Update versie stemt niet overeen met het huidige systeem BIOS.

Na dit gelezen te hebben ben ik nog steeds 'heel kalm' in het BIOS gaan kijken naar de versie die erin vermeld staat. Daar het volgende in:
American Megatrends Incorporated JH.01.04, 18/12/2001

DUS zeggen jullie:" seg koenyboy ga eens even naar www.ami.com en download daar je bios-update" ...hmmm 8) ...was het leven maar zo simpel :P want daar had koenyboy ook al aan gedacht, maar weeral helaas :'( , de identificatiesoftware van AMI wist mij te zeggen dat het geen AMI bios is... :(

Wat moet ik nu doen?
De update van intel werkt niet.
Op de support site van compaq wordt ik doorverwezen naar die van HP.
Bios update van HP is een foute versie.
Het BIOS van de PC vermeld een AMI bios maar AMI herkent het bios niet !!!! |:( |:( |:( |:(

Zijn er nog heldere geesten aanwezig op dit forum die mij iets kunnen bijleren of zal ik maar meteen een DEFTIG ASUS moederbord gaan halan. :*)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

op Compaq.com ff zoeken bij "Software & Drivers" naar de D310.
je krijgt een handje resultaten, en je kiest wat voor jou van toepassing is.
je kiest dan voor BIOS, en je krijgt een stuk of 6 opties om uit te kiezen.
dat zijn de correcte biossen voor die bak.
als dat niet werkt, heb je pech, i guess, of je hebt al de laatste bios

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Wel, dit heb ik gedaan, maar de bios versies die dan weergegeven worden zijn versies van het type 686O2 ROM, als ik deze probeer te installeren krijg ik de error dat mijn systeem een 086 ROM moet hebben. En dit bij allemaal.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

maybe dat die compaq een bootblock heeft?
e.g. de BIOS is beschermd zodat je er niet aan kan zitten op andere manieren dan vanuit de bios zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen dit gevonden:

Allow Bootblock update
Check DIP switch 9 is set to position ON (default position, it can remain in this position)

maar nog steeds geen werkende installer

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Even voor de goede orde, het bootblock is een gedeelte van het bios waarin de instructies staan om te booten van een floppy indien de rest van het bios beschadigt is, als reslutaat van een mislukte bios-update bijvoorbeeld. Dit stuk wordt daarom met een standaard bios-flash niet overschreven. Het is ook raadzaam om dat niet te forceren dmv. een jumper of switch, tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent, en je zeker weet dat de flash slaagt en dat je het goede bios hebt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

1: Het 'hangen' is het weergeven, achter :X het hp plaatje van info, zie manual (pdf)
2: Nergens is ook maar iets te vinden dat jouw 086 ROM bestaat, fijne hp-support :r

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het lijkt mij dat er niet meerdere uitvoeringen van de EVO D310 bestaan waarin verschillende mamaplanken zitten.

Als het écht een Compaq EVO D310 is zoals je zegt, dan is de bios die je bij HP kan ophalen is de goede, ondanks de vreemde foutmelding...

Wat ik me nog afvroeg:
Is die melding niet zoiets als: "Different version of bios, if you want to program press enter..."????

Dit is normaal, want de biosversie die jij op je plank hebt, is natuurlijk van een oudere datum dan die je er probeert op te zetten.

Als oplossing voor dit probleem zou je (om risico's te vermijden) de support-afdeliong van HP kunnen bellen en vragen wat de goede versie is. Misschien kunnen zij je wel wat toe mailen. Het bellen kost wel even wat geld, maar je voorkomt dat jeje pc naar z'n moer helpt.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Verwijderd

Wat heb je op je ide-poorten geinstalleerd? Probeer er eens iets af te halen of juist een cd-rom bij te hangen. Ik heb hetzelfde probleem met zo'n machine ooit gehad, waar ik de secondy controller helemaal niet meer gebruikte. Dan biljft hij ruim een minuut op het bootscherm hangen inderdaad. Als je op escape drukt zie je ook waar hij mee bezig is, en dat zal waarschijnlijk het zoeken naar ide-apparaten zijn.

Zet desnoods je secondary controller helemaal uit in het bios.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

wat staat er op het label vooraan op de kap van de kast?
(bovenste regel is alleeen interessant, serienummers zijn niet echt bruikbaar)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 13:10:
Wat heb je op je ide-poorten geinstalleerd? Probeer er eens iets af te halen of juist een cd-rom bij te hangen. Ik heb hetzelfde probleem met zo'n machine ooit gehad, waar ik de secondy controller helemaal niet meer gebruikte. Dan biljft hij ruim een minuut op het bootscherm hangen inderdaad. Als je op escape drukt zie je ook waar hij mee bezig is, en dat zal waarschijnlijk het zoeken naar ide-apparaten zijn.

Zet desnoods je secondary controller helemaal uit in het bios.
klopt: compaq biossen zijn soms in die mate op de hardware die in die standaard bakken zit, geoptimaliseerd, dat het veranderen van de IDE-configuratie wel eens lange zoektochten naar onbestaande hardware kan veroorzaken... (lees: uw POST duurt hééél lang

ff iets op de secondary controller hangen en dan gaat het een stuk sneller!

[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 12-12-2003 13:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op 12 december 2003 @ 13:19:
[...]

klopt: compaq biossen zijn soms in die mate op de hardware die in die standaard bakken zit, geoptimaliseerd, dat het veranderen van de IDE-configuratie wel eens lange zoektochten naar onbestaande hardware kan veroorzaken... (lees: uw POST duurt hééél lang

ff iets op de secondary controller hangen en dan gaat het een stuk sneller!
Hmmm, ik heb 1 gewone CD-ROM drive, 1 CDRW Drive, en 2 HD's, een maxtor van 40 en een seagate (oud model van 3.2Gb voor bestanden op te zetten die ik niet kwijt wil als ik een format uitvoer)
Dus ik heb de 2 IDE Controllers allebij in gebruik.

Mss dat een IDE controller op PCI een uitweg bied.

Maar ik ben ondertussen eigenlijk naar een nieuw ASUS moederbord aan het uitkijken.

Als iemand een oplossing heeft ivm het BIOS kan hij mij dit gerust zeggen.
Alles ivm met het aankopen van nieuwe hardware voor mijn probleem.... Don't even bother, het is de moeite niet.

Verwijderd

Het lijkt erop dat dit weer een van de "oude" producten is die dus dan gewoon worden weggeveegd uit hun database en je krijgt er ook geen support meer voor. Dit gebeurt vaak met producten die heel weinig worden verkocht, en support voor de paar mensen die het hebben maakt hun dan echt niks meer uit.

Ik weet niet wat je nog zou kunnen doen, maar er is niet meer keuze dan een moederbord van ASUS oid kopen, vooral een bekende, daarvoor krijg je heel lang support kwa BIOS/drivers.

Succes.

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 12:24
Waar hangt het systeem eigenlijk op (als je op esc drukt tijdens het booten)? Misschien dat je dan het foutieve apparaat uit kunt sluiten.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 15:19:
Het lijkt erop dat dit weer een van de "oude" producten is die dus dan gewoon worden weggeveegd uit hun database en je krijgt er ook geen support meer voor. Dit gebeurt vaak met producten die heel weinig worden verkocht, en support voor de paar mensen die het hebben maakt hun dan echt niks meer uit.

Ik weet niet wat je nog zou kunnen doen, maar er is niet meer keuze dan een moederbord van ASUS oid kopen, vooral een bekende, daarvoor krijg je heel lang support kwa BIOS/drivers.

Succes.
en ik kan nog wel een nieuwe BIOS krijgen voor mijn oude 486 van Compaq.
lijkt me een beetje sterk eigenlijk dat Compaq geen support meer zou leveren op de D310...
De D310 gebruik ik op mijn werk ook, en had er pas nog drivers voor nodig, kon ik zo krijgen bij Compaq.
volgens mij is Compaq/HP nogsteeds het bedrijf dat als langste de driver/bios support levert hoor.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:37

The Third Man

The Third Jellyfish

FireWurX schreef op 13 december 2003 @ 16:32:
[...]

volgens mij is Compaq/HP nogsteeds het bedrijf dat als langste de driver/bios support levert hoor.
Offtopic: dat is nog steeds Dell, die nog support voor hun 8088 modellen geeft :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ze geven wel nog allerlei updates van drivers van de videokaart en sounkaart en fixes voor vanalles en nogwat. Die zijn allemaal geïnstalleerd.
Eens het systeem voorbij zijn bootscreen is draait het perfect, is zelfs nog nooit vastgelopen, en de games die ik heb draaien er perfect op.

Maar het enige ergerlijke aan de pc vind ik die lange bootscreen van ca 40 seconden (en dat zijn lange seconden als je erop zit te wachten). Ik heb al in het bios alles geprobeerd maar het heeft niks uitgehaald, vandaar de bios update, hier stoot ik ook tegen een muur. |:(

Dusja...
Pagina: 1