Toon posts:

1 min. AC3: hoe groot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben bezig met het omzetten van een DVD naar XviD, het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik niet weet audio codec het beste is. AC3 is kwalitatief natuurlijk het beste, maar wel groot kwa mb's. MP3 is kleiner maar ook minder kwa kwaliteit.
Nu probeer ik dus een goede afweging te maken tussen kwaliteit en groote, maar ik weet niet precies hoe groot een AC3 bestand is, omdat ik niet weet hoeveel kbps een AC3 heeft.

Het schema wat ik heb ziet er zo uit:
192 MP3: 1,375 mb/min
128 MP3: 0,919 mb/min
5.1 AC3: ?
2.0 AC3: ?

De film waar het om gaat is Natural Born Killers. Deze film heeft 2 audiobronnen: 6 kanaals AC3 (5.1 denk ik dan) en 2 kanaals AC3. De film duurt 2 uur.
Als ik weet hoeveel mb een AC3 geluidsbron inneemt, kan ik van te voren uitrekenen hoeveel plaats dat inneemt, en hoeveel er dan nog over is voor het beeld.

Zou iemand mij kunnen zeggen hoeveel mb/min een AC3 bestand inneemt?

Alvast bedankt!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 22:31

Smarron

The bend

Probeer eens een DVD-kopieer programma zoals IC8 van Pinnacle of DVD2DVD-R.
Daar staan de geluidssporen vaak apart vermeld met de bijbehorende MB's.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 02:49
Kan je afspeel-software niets vertellen over de bitrate ?

Bijv. in PowerDVD (4) kan ik 'information' aanzetten, ik krijg dan rechtbovenin diverse gegevens over hetgeen wat wordt afgespeeld, waaronder dus de bitrate van de actieve audiotrack.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Pak een bitrate calculator die support heeft voor al deze dingen.. is het makelijkste. AC3 kan DD of DTS zijn, DD is 6 x 64 = 384 Kbit over het algemeen, DTS is grofweg het dubbele, AC3 2.0 (DD) is dan 128 Kbit (2x 64). Zelf rip ik het liefste met AC3, dan wordt het maar 2 CD's. Heb ik in ieder geval 5.1 geluid.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:05

4POX

Everybody is wired

ac3 2.0: 192 Kbit
Ac3 5.1 (ex): 384 en 448 Kbit
DTS (es): 768 en 1536 Kbit

Deze bitrates komen het meeste voor ...

Wil je weten wat het per minuut neemt

x=(bitrate/8)*60

Dus 192Kbit is

1440 KB =(192Kbit/8)*60

AKA Rinkel weblog

• Mantis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:05
even dvd2avi gebruiken, dan kan je het ac3 geluidspoor eruit halen, weet je direct hoe groot het is :) Met gordianknot kan je dan alles mooi berekenen

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de handige tips mensen!
Ik ben er nu uit. Met PowerDVD kan ik idd precies kijken wat de bitrate is van de audio bestanden, en met het handige rekensommetje wat hier ook gegeven is, kan ik dan uitrekeken hoeveel mb dat in beslag neemt!

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1