Toon posts:

Resonantie in bruggen

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af hoe je de resonantie kan verminderen in bruggen!
Check http://www.enm.bris.ac.uk/research/nonlinear/tacoma/

Wat zouden ze toch verkeerd hebben gedaan? Mij lijkt het gewoon te slechte materialen die mee teveel meetrillen met windtrillingen etc. Of zou de constructie zelf ook 'slechter' zijn dan tegenwoordig?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Resonantie ontstaat doordat de brug een bepaalde frequentie heeft waarin deze gaat "meetrillen". Daardoor wordt deze trilling steeds sterker met als resultaat dat de brug kapot trilt.

Door de constructie van de brug licht te wijzigen (zoals het plaatsen van dwarsbalken aan tuien) kan deze frequentie gewijzigd worden, waardoor de brug niet meer "meetrilt".

Forget your fears...
...and want to know more...

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Het heeft te maken met de eigenfrequentie van de brug; dit heeft zowel te maken met de constructie als de materialen. Deze zijn niet zozeer slecht.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 13:03:
Ik vroeg me af hoe je de resonantie kan verminderen in bruggen!
Door te zorgen dat de brug (of delen van de brug) geen eigenfrequentie heeft die overeenkomt met mogelijke modulaties in de windsnelheid.
Wat zouden ze toch verkeerd hebben gedaan? Mij lijkt het gewoon te slechte materialen die mee teveel meetrillen met windtrillingen etc. Of zou de constructie zelf ook 'slechter' zijn dan tegenwoordig?
Wat ze verkeerd hebben gedaan, is er geen rekening mee houden dat de wind (onderdelen van) de brug in resonante trilling zou kunnen brengen. Dat heeft niets met de kwaliteit van de materialen te maken: met behulp van resonantie kan je de sterkste materialen en de beste constructies met de grond gelijk maken. Dat is ook de enige conclusie die je op grond van de waarneming over de kwaliteit van de constructie kan trekken: het ontwerp hield geen rekening met deze mogelijke invloed van de wind. Sindsdien doet men het zelden meer fout ;)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-10 22:58

Karel V

Een simpele ziel

Ik heb gehoord dat het met de Erasmusbrug in Rotterdam ook bijna mis ging. Het school niet veel of de brug ging mee resoneren door de wind die er toen stond. Had volgens mij ook met de kabels te maken die de brug vast houden. Ik kan me herinneren dat ze met speciale rubbers of veerende onderdelen aan de uiteinde van de kabels een echte ramp in de toekomst voorkomen hebben. Daardoor worden de trillingen die de wind veroorzaakt mee opgevangen. Nu is de brug 99,9999% safe zo ver ik weet.
Dit soort linke gevallentjes liggen niet aan de kwaliteit van het bouwmateriaal, maar met het niet rekening houden met de wind. Tsja, wel dom om er pas achteraf aan te gaan denken.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

tja ten tijde van de tahome narrow hadden ze nog niet echt wind-tunnel tests voor bruggen, en bij de erasmus brug hadden ze het wel, maar bleek het uiteindelijk aan de regendruppels te liggen die langs de tuien naar beneden stroomden. Dit soort dingen kan je nooit voorkomen, het moet eerst een keer voorkomen voordat je uberhaupt weet dat het bestaat, daarna wordt er onderzoek naar gedaan en bij de volgende brug wordt de fout (als het goed is :P ) niet meer gemaakt
Pagina: 1