voltage pentium 1 ivm upgrade laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41
Ik heb hier een Tulip Motionline laptop liggen waar ik niks mee doe, nu ik hem dus opengemaakt heb zie ik een gewone p1 in een socket 7. Bij de processor zitten 6 switches en daarmee kan ik de snelheid instellen. Ben op 75 90 100 120 mhz gekomen. Nu zit ik alleen met het probleem dat de 90 mhZ processor die erin zit op 2.9 volt werkt. (Staat op de processor!) Pentiums hebben naar mijn weten 3.3 +-

Wat heb ik dus voor een processor, een mobile? En belangerijker, wat kan ik er voor in de plaats doen?

(search gebruikt)

[ Voor 6% gewijzigd door jantje112 op 11-12-2003 13:56 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Van de P1 bestaan er naar mijn weten geen mobile-versies.

In het CPU-overzicht van BalusC kan ik ook geen P1-mobile vinden van 90Mhz...
Sowieso draaien ze allemaal idd op minimaal 3.3V.

Ik vermoed dat ze het voltage verlaagd hebben om de hitte-productie te verminderen.
En wat je ervoor in de plaats kan doen hangt ook af van de chipset, maar ik vermoed dat je tot 200Mhz kan gaan, dat is meestal het geval met socket 5/7...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• jantje112
Ja maar er staat toch echt wel duidelijk op van 2.9 v. En dat ze voltage verlagen snap ik ook, maar als ik een p100 erin stop wordt die instabiel..

[ Voor 47% gewijzigd door jantje112 op 11-12-2003 13:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

anandus schreef op 11 december 2003 @ 13:43:
Van de P1 bestaan er naar mijn weten geen mobile-versies.

In het CPU-overzicht van BalusC kan ik ook geen P1-mobile vinden van 90Mhz...
Sowieso draaien ze allemaal idd op minimaal 3.3V.

Ik vermoed dat ze het voltage verlaagd hebben om de hitte-productie te verminderen.
En wat je ervoor in de plaats kan doen hangt ook af van de chipset, maar ik vermoed dat je tot 200Mhz kan gaan, dat is meestal het geval met socket 5/7...
Er bestaan zat mobile versies van de P1, BalusC heeft ze er niet in zitten omdat ze relatief weinig voorkomen en bovendien vaker non-upgradeable zijn dan wel. Zie hier voor specs etc: http://users.erols.com/chare/elec.htm

Dit is vrijwel zeker een mP54C-core, en die had je in smaken van 75MHz tot en met 150MHz, maar de 150MHz werkte met een andere voltage (3.1V/3.3V ipv 2.9V/3.3V), dus is 133MHz de snelste die theoretisch hier zou kunnen. Het is bijna uitgesloten dat de mP55C mobile Pentium MMX op dit mobo zou kunnen, die eisen 2.4V en hebben een andere pinout.

Maar goed, jantje112, geeft eens exacte specs van die Tulip- misschien kan hij ingesteld worden op desktop voltages.

Oslik blyat! Oslik!

• jantje112
De laptop is een tulip motionline ml/90. De laptop is dus uitgerust met een socket 7 en en normale cpu past gewoon en WERKT gewoon. Maar niet stabiel.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jantje112 schreef op 11 december 2003 @ 14:33:
De laptop is een tulip motionline ml/90. De laptop is dus uitgerust met een socket 7 en en normale cpu past gewoon en WERKT gewoon. Maar niet stabiel.
Met de core voltage op 2.9V of 3.3V?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik denk dat de processor niet stabiel loopt omdat hij maar 2.9 krijgt ipv 3.3.

• jantje112
De processor heeft de opdruk van 2.9 volt. Er zitten een jumperblokje op van zes stuks.. Maar ik weet daar dus niet de settings van. Dat die 100 mhz uit een standaard pctje niet soepel loopt lijkt me idd een voltage probleem. (is dus een 3.3 volt processor.

Dion_b de settings zijn mij onbekend, ik weet dus niet of ik de vcore of v i/o kan aanpassen.. Maar zou een desktop mmx of een k6 er niet in moeten werken? Qua voltage loopt het aardig gelijk..

Ik zal eens even gaan kijken voor een paar foto's van de socket, de processor en het mobo. Misschien dat iemand daar wijzer van wordt. Anders probeer ik wel een 233 mmx die is ook rrond dat voltage en de 1.5 multiplier heb ik..

[ Voor 56% gewijzigd door jantje112 op 11-12-2003 18:06 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jantje112 schreef op 11 december 2003 @ 16:18:
De processor heeft de opdruk van 2.9 volt. Er zitten een jumperblokje op van zes stuks.. Maar ik weet daar dus niet de settings van. Dat die 100 mhz uit een standaard pctje niet soepel loopt lijkt me idd een voltage probleem. (is dus een 3.3 volt processor.
Logica: je laptop was allicht correct ingesteld voor de CPU die er oorspronkelijk op zat. Het was een 2.9V CPU, dus zit de voltage op 2.9V ingesteld, en tenzij je iets aan de jumpers aangepast hebt, draaide hij dat dus ook toen je de 3.3V CPU erin hing.
Dion_b de settings zijn mij onbekend, ik weet dus niet of ik de vcore of v i/o kan aanpassen.. Maar zou een desktop mmx of een k6 er niet in moeten werken? Qua voltage loopt het aardig gelijk..
Ja en nee- zie die link, de split voltage plane van de mP54C zit anders in elkaar dan die van de P55C/K6/6x86MX (Pentium MMX en compatibles). Het zou best goed kunnen gaan, maar daar kun je niet vanuit gaan.

Mbt settings, dan zou je bij Tulip kunnen gaan kijken. Ik vind op Motionline ml/90 niets, allicht dat je Motionline 5/90 bedoelt (wees nauwkeurig met dat soort nummers :o ), dan blijkt het om een TC69 moederbord te gaan. Helaas staan noch op de Tulip support site, noch ergens met Google vindbaar de juiste jumper settings. Toch heb je nog kans dat ze gewoon op het moederbord staan, kijk daar even (evt op de onderkant)
Ik zal eens even gaan kijken voor een paar foto's van de socket, de processor en het mobo. Misschien dat iemand daar wijzer van wordt. Anders probeer ik wel een 233 mmx die is ook rrond dat voltage en de 1.5 multiplier heb ik..
Hij zal vrijwel zeker niet op 233Mhz draaien, eerder op 133MHz. De werking van de BF0 en BF1 multiplier pins is tussen de (m)P54C en de P55C gewijzigd waardoor je rare (jumper)toeren moet uithalen om een 1.5x (=3.5x) signaal door te geven. Maar dan nog, het is misschien wel beter dat hij niet op 233MHz zal draaien, want dan zou hij 17W kunnen gaan verstoken (tov 7.3W van je huidige CPU). Zelfs met 133MHz kun je rekenen op 10W, wat problemen kan opleveren.

Maar ik zou niet de moeite doen met die foto's, als er geen silkscreen settings staan kun je echt meer met de TC69 moederbordnaam.

Oslik blyat! Oslik!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Toen ik bij Tulip werkte heb ik regelmatig te maken gehad met de MotionLine serie waar het hier over gaat. Dat was namelijk de periode net voordat Tulip TopLine over zou nemen (en daarmee een nieuwe lijn notebooks zou krijgen). Op dat moment had Tulip geen andere notebooks dan de zwaar verouderde ML's. Het is alweer een tijdje geleden, maar ik meen me te herinneren dat veruit de meeste exemplaren waar ik mee heb gewerkt 120MHz cpu's hadden (Intel P54C mobile). Als je zo'n cpu op de kop kan tikken moet dat zeker werken. Je schiet er alleen niet zo gek veel mee op, van 90MHz naar 120MHz.
Ik kan me overigens nog goed herinneren dat de CPU fan het zwakke onderdeel was in die laptops. Ik heb er menigeen uit zitten schroeven om een laptop weer bruikbaar te maken voor een verkoper.

• jantje112
Heb allereerst natuurlijk 2 moederbordjes ervan op reserve. Dus dat die in rook op zal gaan is natuurlijk niet zo erg. Ook heb ik 2 laptops werkende waarvan degene waar ik de processor eens van wil verwisselen dus niet meer in staat is een accu op te laden. Dus lijkt het me gewoon maar een kwestie worden van proberen.

Weer hulde aan dion_b voor zijn sherlock holmes activiteiten.. Inderdaad is het het type 5/90 en is het door jou genoemde typenummer idd correct. Google, Tulip en de supportafdeling als zowel de onderkant van alles wat er in die laptop een bovenkant heeft kunnen mij geen uitsluitsel geven over de betekenis van de 6 jumpertjes. (het zijn trouwens dipswitches, een blokje van 6)

Wel heb ik gemerkt dat er voor elke snelheid andere settings zijn.. Meer voor bijvoorbeeld 75 en 90 en 100 en 120.. Misschien dat ik er nog een systeem in kan vinden, wel vond ik deze link waarbij het waarschijnlijk over dezelfde laptop moeten gaan..En zal ik eens proberen of er een progje er een goed voltage uit kan halen..

P90 laptop oc results

Maar ik denk dat er niets anders op zit als proberen, proberen en proberen.. Dus maar eens een processortje op de kop tikken.. 8)7

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Meneer aard

Porsche rulez!

jantje112 schreef op 11 december 2003 @ 19:29:
Heb allereerst natuurlijk 2 moederbordjes ervan op reserve. Dus dat die in rook op zal gaan is natuurlijk niet zo erg. Ook heb ik 2 laptops werkende waarvan degene waar ik de processor eens van wil verwisselen dus niet meer in staat is een accu op te laden. Dus lijkt het me gewoon maar een kwestie worden van proberen.

Weer hulde aan dion_b voor zijn sherlock holmes activiteiten.. Inderdaad is het het type 5/90 en is het door jou genoemde typenummer idd correct. Google, Tulip en de supportafdeling als zowel de onderkant van alles wat er in die laptop een bovenkant heeft kunnen mij geen uitsluitsel geven over de betekenis van de 6 jumpertjes. (het zijn trouwens dipswitches, een blokje van 6)

Wel heb ik gemerkt dat er voor elke snelheid andere settings zijn.. Meer voor bijvoorbeeld 75 en 90 en 100 en 120.. Misschien dat ik er nog een systeem in kan vinden, wel vond ik deze link waarbij het waarschijnlijk over dezelfde laptop moeten gaan..En zal ik eens proberen of er een progje er een goed voltage uit kan halen..

P90 laptop oc results

Maar ik denk dat er niets anders op zit als proberen, proberen en proberen.. Dus maar eens een processortje op de kop tikken.. 8)7
Ik heb hier zeker nog wel een werkende p1 133 en niet helemaal zeker een p233 mmx. Mail maar als je intresse hebt :)

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• jantje112
Maar om het af te ronden, wat zou het meeste kans maken? een p233 mmx of een k6 eventueel ondergeklokt.. mocht die al opstarten uiteraard.. :) Ook zag ik in een ander topic iets over een winchip komt dan eerder in het bakje zeldzame gadgets..

Dus 233 mmx of een k6-2?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Meneer aard

Porsche rulez!

jantje112 schreef op 11 december 2003 @ 20:28:
Maar om het af te ronden, wat zou het meeste kans maken? een p233 mmx of een k6 eventueel ondergeklokt.. mocht die al opstarten uiteraard.. :) Ook zag ik in een ander topic iets over een winchip komt dan eerder in het bakje zeldzame gadgets..

Dus 233 mmx of een k6-2?
Ik denk dat je bij een 233 sneller af bent, want een ondergeklokte k6-2 langzamer denk ik is.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• jantje112
Die 233mmx is inderdaad niet zo duur te krijgen :)
K6-2 is in theorie als die zou werken met een multiplier van 1.5 = 6 dus dan max 6*60 = 360 mhz..
Ik ga eerst eens proberen met een 233 en daarna zien we wel weer..
233 mhz met 32 mb zal toch redelijk voldoen als mp3bakje..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jantje112 schreef op 11 december 2003 @ 20:28:

Dus 233 mmx of een k6-2?
Winchips zijn niet zo enorm zeldzaam, maar hier heb je er weinig aan- ze zijn juist de enige single voltage CPUs met MMX en boven de 200MHz. Ik heb er hier eentje op overschot, maar goed, een CPU met 3.3V werkt niet, dat is juist het probleem :z

Maar goed, ik zou eerst de P55C proberen, pas daarna de K6, die is namelijk nog heter, wat dus allicht ook problemen kan geven. K6-2 is helemaal een slecht idee, die dingen moeten namelijk 2.2V hebben, dus gaan ze sowieso veel te heet lopen op 2.9V.

Oslik blyat! Oslik!

• jantje112
Wat mij voornamelijk interresseert is of het werkt, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Ik ga eerst een 233mmx proberen (ik heb het niet zo op die geheimtaal :)) en dan kijken of een K6 een keer goedkoop voorbij komt, gewoon voor de lol.. En de koeling kan aangepast worden want als het werkt gaat die in mijn auto en dan kan dat toetsenbordje wel weggesloopt/gemod worden..

Trouwens Dion_b ik heb jou al een paar keer gemailt en geen reactie meer gehad.. :?

• Spiny Norman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Jantje, als je toch die laptop open hebt liggen: ik heb er een waarvan iemand de netvoedingsconnector heeft afgesloopt om een nieuwe te kopen.
Dat lukt niet meer, maar nu kan ik dus niet meer zien waar de binnenkant van die adapterstekker op aangesloten moet worden en waar de buitenkant heengaat.
Kun jij dat zien op het printplaatje?

(Dan kan ik er gewoon een draadje aan vast solderen en daar verderop een los stekkertje aan...)

This is not a signature.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ergens vermoed ik dat jantje na 10 maanden die laptop niet meer open zal hebben...

Let aub in de toekomst een beetje op de datum van een post (en ook op die waarschuwingen dat het meer dan 2 weken oud is :o )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.