Ervaringen met teleconverters

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:22
Binnenkort ga ik op vakantie naar afrika. Ik neem dan mijn Sony DSC-717 mee en mijjn Minolta 505si SLR. Bij mijn SLR heb ik o.a. een 70-300 lens, welke ik daar wil gaan gebruiken om fotos van dieren mee te schieten. Omdat ik toch een beetje bang ben dat 300 mm af en toe te weinig zoom is voor het schieten van kleinere dieren (denk aan vogels), was ik aan het kijken of het verstandig is om een grotere telelens te kopen. Aangezien deze nogal lomp zijn (en duur) heb ik ook nog de mogelijkheid om gebruik te maken van een teleconverter.
Aangezien ik hier helemaal geen ervaring mee heb ben ik op zoek naar mensen die dit wel hebben. Op o.a. Ebay kom ik een aantal AF teleconverters tegen voor op mijn SLR voor tussen de 50 en de 150 euro. Dit zijn dan meestal geen Minolta teleconverters, maar merken als Sigma, Phoeninx of Sakar. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en deze met mij wil delen (en dan voornamelijk de kwaliteit van gemaakte foto's met teleconverter) ?

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12 19:57
Een 1,4x converter levert 1 stops lichtverlies op en een 2,0x converter 2 stops lichtverlies.
Als het echt eenmalig is voor je vakantie in Afrika, is het best te doen met een goedkoop converter in vergelijking tot een duur grotere telelens.

Voor 224 euro kan je al een goed nieuw SIGMA met APO glaswerk aanschaffen.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Let op dat een sigma geen universele converter is, die past die niet op alle lenzen. Wil je een universele moet je naar Kenko, Soligor etc kijken.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Ik heb een G1, en ik heb mijn teleconverter 1.5x keihard verkocht.

Het leverde echt niets op. Dat kleine beetje dat je dichterbij kwam, maar wel steeds het op en afschroeven van het beest.

Waar ik veel aan heb gehad tijdens mijn reis naar Indonesie waren mijn setje macro lenzen.

Met 3 macrolenzen van +4 krijg je een mier beeldschermvullend. Per stuk zijn ze rond de 15 euro, wat ook nog eens een stuk goedkoper is dan een telelens.

Misschien kun je eens naar een tweedehand telelensje kijken op marktplaats. Als je dat voor een vergelijkbare prijs kunt regelen als de teleconverter, dan zou ik daar voor gaan.

• Karlok[JY-616]
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 12:13:

Het leverde echt niets op. Dat kleine beetje dat je dichterbij kwam, maar wel steeds het op en afschroeven van het beest.

Waar ik veel aan heb gehad tijdens mijn reis naar Indonesie waren mijn setje macro lenzen.

Met 3 macrolenzen van +4 krijg je een mier beeldschermvullend. Per stuk zijn ze rond de 15 euro, wat ook nog eens een stuk goedkoper is dan een telelens.

Misschien kun je eens naar een tweedehand telelensje kijken op marktplaats. Als je dat voor een vergelijkbare prijs kunt regelen als de teleconverter, dan zou ik daar voor gaan.
Een G1 is een andere "soort" camera dan een SLR, met een SLR ben je altijd al bezig met het op en afzetten van de lens.

En een converter is naar mijn mening een goedkope manier van werken ipv een dure telelens, voor die ene zeldzame keer dat je wat meer brandpuntsafstand nodig hebt.

En Macro lenzen die jij bedoelt is weet wat anders dan een vogel op xx meter willen fotograveren met een telelens.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 12:13:

Een G1 is een compact camera, daar schroef je een lens voor op. Een 1,4x of 2x teleconverter voor een SLR zet je op je camera en OP die teleconverter zet je dan weer je lens. Hou er rekening mee dat je licht verliest, zoals Karlok[JY-616] al zegt: Een 2x TC is leuk, maar het kost je wel 2 stops licht (diafragmagetal * 2 doen). Dat is nogal wat, hoewel je wel kunt stellen dat je overdag in Afrika licht zat hebt, de meeste dieren zul je 's ochtend bij zonsopgang gaat fotograferen en dan is licht niet overvloedig aanwezig.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Ik heb de raynox DCR1850 1,85x teleconvertor op mijn fuji finepix s602zoom.

Het extra stukje zoomcapaciteit is erg fijn als je gewoon wat afstand mist. Omdat ik meestal tele-foto's overdag neem vind ik de verminderde lichtsterkte niet zo heel verschrikkelijk erg, al moet ik uit de hand wel onder de 1/250e sec blijven om het scherp te houden.

Het enige bezwaar dat ik tegen deze lens heb is de chromatische abberatie die aan de randen best heftig is, zeker bij veel licht. Een crop uit zo'n plaat is dus geen overbodige luxe...

• Grrrrrene
  • Niet online
Jongens, hij vraagt om een teleconverter voor een SLR, da's echt iets compleet anders dan een teleconverter van Raynox voor op een s602 of een G1 ofzo.

Afbeeldingslocatie: http://raynox.co.jp/comparison/images/dcr1540pro-s602.jpg
Zo'n Raynox schroef je voorop de lens

Afbeeldingslocatie: http://64.95.118.51/images/offer/2238/38a8212d4d219cde4e17068e91c14afd1-resized80.jpg
En hier schroef je je lens gewoon op, dus het zit tussen de lens en je cam in.

[ Voor 50% gewijzigd door Grrrrrene op 14-12-2003 13:22 ]

• Mark
Er zit inderdaad een verschil tussen een echte teleconverter (voor op een DSLR of SLR) dan die voorzetlensjes. Ben er helaas nog niet helemaal uit wat ik nu doe, kan wellicht ook gewoon proberen met mijn huidige 300mm lens, zou het alleen zonde vinden als ik er dan later spijt van krijg.
Nog een ander vraagje wat wellicht iemand hier kan beantwoorden. Bij de meeste teleconverters in de USA zie je dat ze geschikt zijn voor de Minolta Maxxum serie. Bij mijn weten bestaat deze serie niet in Europa. Zou het kunnen zijn dat de Maxxum modellen gewoon gelijk zijn aan de Europese Dynax modellen ? Het zou natuurlijk ook een beetje klote zijn als ik een teleconverter in de US bestel deze niet op mijn 505si past of dat ik de AF hierdoor verlies, dan kan ik namelijk beter een cheap MD teleconverter kopen met verloopring :)

• Karlok[JY-616]
wat is je budget?

En een search op google leert men dat dat een Minolta Maxxum camera ook een Autofocus heeft en zullen de TC's zeer waarschijnlijk ook op een 505si passen, minolta vatting.
Maar je moet vaak naar de specs kijken van de TC daar staat dan of de TC ook met AF werkt.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-12 10:40
Wij hebben (of ja, m'n vriendin heeft) een Teleconverter van Soligor die 2x doet. IMO echt een geweldig ding, als je naar Afrika gaat zou ik hem zonder twijfel aanschaffen, krijg je IMO geen spijt van.

Natuurlijk is een echte 500mm lens beter/leuker maar ook _veel_ duurder en groter, een converter is gewoon veel flexibeler (je hebt een 70-300 objectief of 140x600 met converter) en lekker compact.

Het scheelt idd wel wat licht maar dat moet in Afrika totaal geen probleem zijn, als het echt te donker is dan heb je gewoon pech en krijg je je onderwerp iets minder groot in beeld maar zodra de zon een beetje op is mogen die twee stops totaal geen probleem zijn.

• Mark
Karlok[JY-616] schreef op 14 december 2003 @ 13:41:
wat is je budget?

En een search op google leert men dat dat een Minolta Maxxum camera ook een Autofocus heeft en zullen de TC's zeer waarschijnlijk ook op een 505si passen, minolta vatting.
Maar je moet vaak naar de specs kijken van de TC daar staat dan of de TC ook met AF werkt.
Budget is eigenlijk niet het grootste probleem, maar ik heb ook geen zin om honderden euro's uit te geven voor een converter welke ik practisch nooit meer zal gebruiken na mijn vakantie. Dat de minolta maxxums ook AF hadden wist ik ook al, maar ik wil natuurlijk wel graag weten dat de electronica van maxxum lenzen (en dus ook TC's) gelijk is aan Dynax modellen.
Een nadeel wat is zie bij de diverse modellen teleconverters is dat je je AF verliest boven F4.0 (sommige modellen zelfs F3.5). Volgens mij is mijn 75-300 boven de 150mm sowieso al F4.0+, dus dan verlies ik dus mijn AF. Wellicht is het voor mij dan net zo interresant om een MD lens te kopen met verloopring, aangezien MD lenzen steeds goedkoper worden (2de hands kosten ze pratisch niets meer).

Verwijderd

Grrrrrene schreef op 14 december 2003 @ 13:18:
Jongens, hij vraagt om een teleconverter voor een SLR, da's echt iets compleet anders dan een teleconverter van Raynox voor op een s602 of een G1 ofzo.

[afbeelding]
Zo'n Raynox schroef je voorop de lens

[afbeelding]
En hier schroef je je lens gewoon op, dus het zit tussen de lens en je cam in.
ow sorz.. ff verkeerd gelezen :X

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, 300mm is niet veel hoor, ik ben vorige week zaterdag met m'n D30 + 80-200 lens wat rond gaan lopen op de dijk en toen kon ik met 320mm effectief amper foto's maken van vogels, ik denk dat je minstens het dubbele nodig hebt, iets van 600mm dus. Meer afstand houden is altijd te doen, maar minder afstand heb je niet zelf in de hand. Als geld geen issue is, zou ik een 1,4x en 2x TC kopen, als het je wel boeit, zou ik voor de 2x gaan, ondanks dat die de kwaliteit van de lens wat achteruit haalt :)

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-12 10:40
Hmm, vind het kwaliteitsverlies eigenlijk enorm meevallen. Ik heb iig nog geen problemen gezien op foto's die we met de convertor hebben gemaakt. Grootste probleem is het lichtverlies (en daardoor idd soms het verlies van AF).

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Mark schreef op 14 december 2003 @ 14:03:
Een nadeel wat is zie bij de diverse modellen teleconverters is dat je je AF verliest boven F4.0 (sommige modellen zelfs F3.5). Volgens mij is mijn 75-300 boven de 150mm sowieso al F4.0+, dus dan verlies ik dus mijn AF. Wellicht is het voor mij dan net zo interresant om een MD lens te kopen met verloopring, aangezien MD lenzen steeds goedkoper worden (2de hands kosten ze pratisch niets meer).
Je verliest je AF over het algemeen als je met converter boven de 5.6 komt. Dus je hebt een 2.8 nodig om met een teleconverter nog AF te hebben. Sommige camera's ondersteunen nog een wat hoger F-waarde, maar mijn 10D kapt ermee bovenn 5.6. Met mijn 3.5 macro ben ik met een 1,4 converter de AF al kwijt, maar AF is toch iets wat je zelden gebruikt voor een macro lens.

Verder is een converter in combinatie met een zoomlens ook vaak niet fijn manual focussen, een prime is dan fijner.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Hoi, ik wil graag een converter zetten voor mijn 75/300 objectief, op mijn 505si super. Weet eigenlijk niet goed hoe of wat, dus belde ik minolta nederland. Ze zeiden dat dat niet mogelijk was. Enkel op een APO lens met vast brandpuntafstand. Nu lees ik hier van alles, waaruit blijkt dat het toch mogelijk is. Ik zou dus een converter voor een MD camera kunnen gebruiken met een zgn. verloopring??? (hoe ziet zo'n ding er uit??)

René
Pagina: 1