Hoe ontdek ik welke netwerkkaart ik heb

Pagina: 1
Acties:
  • 7.506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wustenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 21:15
Ik ben bezig een oude Compaq Deskpro EN P1 te installeren. Het probleem is echter dat ik niet weet wat voor netwerkkaart er in zit (ik weet ook niet wat voor grafische kaart maar dat is van latere zorg).

Het eerste wat ik deed was de kast openmaken om te kijken of er een merk of iets dergelijks op de kaart zit, alleen het probleem is dat de kaarten geïntegreerd op het moederboard zitten en hier dus niks van af kan leiden. Daarna ben ik naar de site van compaq gegaan en heb ontdekt dat er verschillende kaarten in kunnen zitten (totaal iets van 50). Ik heb ze nu geprobeerd en geen van de drivers werkt. Kan dus 2 dingen betekenen, of hp biedt niet de goede drivers aan of m'n kaart is kapot.

Om te bepalen welke van de 2 het is heb ik een diagnostic tool gedownload van de hp site. Deze tool maakt een bootdiskette waarmee je gegevens van de hardware kunt bekijken (ik dacht van misschien zie ik hiermee ook wel het type netwerkkaart). Het enige wat ik heb kunnen herleiden met deze software is dat de kaart wel reageert, maar ik weet dus nog steeds niet welke kaart het is.

Bestaat er een programma die een netwerkkaart kan uitlezen zodat er uitgehaald kan worden wat voor kaart dit is. Windows 98 detecteert hem niet automatisch (anders was er helemaal geen probleem geweest), maar dat kan ook een windows 98 probleem zijn.

Wie kan me helpen ??

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
ga naar systeem-->hardware-->apparaatbeheer-->netwerkadapters
daar moet ie staan.
(als ie nog niet geinstalleerd is staat ie er met een geel vraagteken bij)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
El Snorro schreef op 11 december 2003 @ 12:44:
daar moet ie staan.
T'ja daar heb je wat aan, daar staat geen netwerk kaart naam of zo bij hoor ....

[ Voor 5% gewijzigd door djexplo op 11-12-2003 12:46 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-03 21:13
Kan je wat meer gegevens geven?

Welke PC is het precies?

Als je rechtsvoor naast de CDrom plaats aan de zijkant van de kast kijkt, staan daar serie- / typenummers. Post deze eens.

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Met AIDA kan je gegevens over je hardware achterhalen.

Download het hier: meuktracker: AIDA32 3.88 & AIDA16 2.12

Anoniem: 32929

El Snorro schreef op 11 december 2003 @ 12:44:
daar moet ie staan.
Voor zover ik weet zal er dan niet meer staan als iets van 'Unknown Network Device', dus daar heb je denk ik nog weinig aan... Er zullen vast wel tooltjes zijn om te achterhalen welke kaart het is, ik ken er echter geen... 8)7

• wustenveld
its_Muppet schreef op 11 december 2003 @ 12:46:
Kan je wat meer gegevens geven?

Welke PC is het precies?

Als je rechtsvoor naast de CDrom plaats aan de zijkant van de kast kijkt, staan daar serie- / typenummers. Post deze eens.
Er staat het volgende:
Deskpro EN
ENS/P1.0/20E/G/128CAN
SERIAL 8116FHG20466

Anoniem: 28557

Kijk of er een FCC nummer op de kaart staat en check op de site van de FCC (http://www.fcc.gov/oet/fccid) wat voor kaart het is.

Kijk of je het MAC adres kan achterhalen, dan kan je in ieder geval zien wat voor merk het is... http://standards.ieee.org/regauth/oui/index.shtml

Je kunt op de HP/Compaq site ergens het serienummer invullen en dan kan je zien hoe deze PC oorspronkelijk is uitgeleverd. Natuurlijk garandeerd dat niet dat die NIC een keer vervangen is, of zelfs of er oorspronkelijk wel eentje in zat....

Tenslotte kan je nog proberen Linux te booten (bv. Knoppix) misschien dat die hem wel herkent...

Anoniem: 69222

zoek bij de leverancier op de site naar het type pc en de onderdelen die erin zitten tot nu toe heb ik bijna altijd me hardware kunnen vinden

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12-2024
Kijk eens met : http://www.simtel.net/category.php?id=275 programma die de meeste soorten hardware kan indentificeren

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• wustenveld
Anoniem: 69222 schreef op 11 december 2003 @ 12:50:
zoek bij de leverancier op de site naar het type pc en de onderdelen die erin zitten tot nu toe heb ik bijna altijd me hardware kunnen vinden
Ik heb dus gekeken op de compaq site en daar ontdek ik alleen dat dit model met heel veel verschillende netwerkkaarten uitgeleverd kan zijn, ik wordt er niet echt veel wijzer van.

• job
  • Laatst online: 16-04 17:12

job

trek die kaart uit z'n slot.
kijk welke chip erop zit.
[edit] uhh, shit onboard dus.
tja, zelfde oplossing.
kast openschroeven en kijken welke chips er op het mobo zitten.

beetje googlelen op de teksten die de chips vermelden.

[ Voor 64% gewijzigd door job op 11-12-2003 13:32 ]

• its_Muppet
http://h18007.www1.hp.com.../us/locate/4_1197.html#31

Ik vermoed (aangezien de NIC onboard is) dat je de Compaq Driver moet proberen.

Driver - Network en dan de 3e in de lijst

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• its_Muppet
zit bij een klant, dus kan niet ingelogd blijven / editten

Ik vermoed ook dat de driver de Matrox Millennium is.

Driver - Graphics en dan de 1e

Anoniem: 13446

Volgens Compaq heeft de Deskpro ENS (S= small form factor) met een Pentium 1 GHz een 3com 10/100 een broadcom netextreme 10/100/1000 of een intel pro 100 netwerkkaart (zie ook http://h18007.www1.hp.com.../us/locate/4_1198.html#26 ).
Persoonlijk ken ik ze alleen maar met een Intel pro 100 (er zijn er al aardig wat door m'n handen gegaan :) ).

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Deskpro EN
ENS/P1.0/20E/G/128CAN
SERIAL 8116FHG20466

Impliceert een Deskpro 1GHz SFF... De netwerkkaarten die daar doorgaans op zitten zijn Intel Pro100 setjes.

[Edit] Als de Pro100 drivers niet werken, probeer dan de 3Com 3C905 drivers, en daarna de Realtek 8139 drivers. Dan heb je vaak wel bingo op een van de drie. Forceer de driver niet maar laat windows de hardware detecteren, en wijs vervolgens naar de dir met alle drivers erin. Vind ie vanzelf een goede.

[ Voor 49% gewijzigd door Aetje op 11-12-2003 13:03 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

Anoniem: 19973

Van deze Compaq bakjes heb ik er ook tig staan hier op werk.
Er zit en Intel Pro 100 NIC in.
Weet niet welke Windows je probeerd te installeren, maar XP herkend deze NIC in ieder geval.

• wustenveld
Anoniem: 19973 schreef op 11 december 2003 @ 13:03:
Van deze Compaq bakjes heb ik er ook tig staan hier op werk.
Er zit en Intel Pro 100 NIC in.
Weet niet welke Windows je probeerd te installeren, maar XP herkend deze NIC in ieder geval.
Ik probeer windows 98 te installeren.
Ik ben nu de drivers voor de Intel Pro 100 te downloaden want die naam hoor ik het meest vallen, ik ga het direct uitproberen.

Jullie horen van me of het gewerkt heeft. Tot nu toe dank aan iedereen, en die supersnelle reacties!

• wustenveld
_/-\o_ dank u allen

Hij doet het! Nou eens kijken wat de grafische kaart zou kunnen zijn. Maar ik ga eerst zelf aan de slag want ik wil niet de makkelijkste weg kiezen (tips natuurlijk welkom :+)

Nogmaals bedankt

• Outerspace
  • Laatst online: 00:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Anders had je gewoon Sisoft Sandra kunnen downloaden.

handig voor alle hardware :)

[ Voor 24% gewijzigd door Outerspace op 11-12-2003 13:47 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Videokaart: Probeer de Matrox G400/500 drivers.

Forget your fears...
...and want to know more...

• wustenveld
Aetje schreef op 11 december 2003 @ 14:42:
Videokaart: Probeer de Matrox G400/500 drivers.
nope, matrox is het niet. Heb install programma gebruikt en die kan geen matrox detecteren. Nvidia ook uitgeprobeerd, en ik ben nu de intel grafische kaart aan het downen. Hopen dat die het is

• wustenveld
Het is de Intel. De computer werkt nu eindelijk helemaal. Dankjulliewel voor de hulp.
Pagina: 1