[digicam] Sony InfoLITHIUM S crap accu's

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wij hebben sinds enkele jaren een Sony DV camera, model DCR-PC4E. Prima ding, alleen de accu's, daar worden we echt gek van. Ik heb op GOT al gezocht maar kon er niets over vinden. In google groops waren er meer mensen met het probleem, echter werd er geen zinnige oplossing aangedragen.

De accu die erbij zat, zo'n InfoLITHIUM S, 3,6 V, 4,1 Wh ging in het begin nog wel lang mee. Maar na niet al te lange tijd begon de accu capaciteit fink af te nemen. Nu laad het ding binnen 2 sec op (lapje van de lader gaat dan uit). In de CAM doet ie het dan 5 sec en gaat dan weer uit. Ik kan de accu dus niet meer goed opladen, het Info systeem is dus volledig door de war zo lijkt het. De accu kan echt nog niet kapot zijn binnen zo'n korte tijd. Mijn Minidisc accu doet het namelijk nog perfect en die is al veel ouder. Ik ben wel beter gewend van Lithium accus!

Maar goed, als dat nu het enigste geval was... We hebben namelijk sinds kort ook nog een nieuwe accu met meer capaciteit, 8,2 Wh. Deze begint ook al dit vervelend kenmerk te vertonen. Gisteren kon ik met een volledig geladen (who knows of dat wel echt zo is) maar net 40 minuten filmen. Dat is veel te weinig, dat had minstens het dubbele moeten zijn namelijk.

Dus... wie weet een oplossingen voor dit probleem? Hoe reset in die "Info" in het Lithium ;) . Nacht in de vrieser heb ik al geprobeerd, zonder succes 8) . Alle suggesties zijn welkom!

Edit: Heb net ook nog ff met de Sony servicelijn gebeld, en die vertelde mij dat ik de lader en accu's maar eens zou moeten laten nameten. Lijkt me sterk dat zoiets zomaar kapot is. Ik heb ook ff de spanningen van de accu's gemeten, de dikke (die het dus nog wel doet) heeft 3,6 V, de andere (die het dus niet meer doet) zelfs 3,8 V. Dit is antuurlijk niet onder belasting, maar een een lege accu heeft een beduidend lager voltage.

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 11-12-2003 12:30 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 06:21

Remy

I usually get 100% accuracy

Sony DV camera = Video

>> Audio, Video & HiFi Forum :P

LinkedIn
Instagram

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
Dit is antuurlijk niet onder belasting, maar een een lege accu heeft een beduidend lager voltage.
Da's niet waar. Een lithium accu daalt maar een paar tiende van een volt in spanning.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
There and back again... A Hobbits tale :P ... Thanks Raymond, dat wist ik niet... Maar hoe kan ik dan verklaren dat de "lege" accu 3,8 V aangeeft, en de "volle" 3,6 V? En verder? hoe meet ik een lithium accu dan na? Ik denk echt dat het aan het "Info" systeem van Sony ligt. Dat is volgens mij gewoon door de war.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 11-12-2003 13:15 ]

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:34

Nicap

Tsssk....

Ehm, ik wilde ff zeggen dat ik hetzelfde euvel heb. Ik heb een PC5 DVcam en heb ook last van snel leegrakende accu's. Ik gebruik hem niet echt vaak. Heb hem nu zo'n 3 jaar. Ik heb twee accu's die erbij zat en een dubbele cap. accu(dan die erbij zat).

Ik heb geen idee hoe het komt. of hoe je het kwijtraakt. Zou het wel graag willen weten, want die dingen zijn niet cheap.

Wat ik zonet gevonden heb bij google was dit:

Sony InfoLithium Battery problems - Adam Wilt

> The battery is almost empty, and when I go to charge it, it charges for
> only a few seconds, then jumps straight to FULL. Even though it isn't!
> (If
> you use it it runs out).
>
> Anyone heard much about these problems?
I've had this problem with various NiMH batteries, and almost all my LiIon
batteries (InforLithium and others) at some point: they charge for a short
time, then report full -- but aren't.
In all cases, if I pull 'em off the [factory-supplied] chargers, let 'em
sit for a few moments, and then start 'em charging again, they'll charge
the normal amount of time and take a full charge.
Nowadays I just double-charge my Sonys (the F11 on my 505 still cam, the
960 on the PD150, and the battery on my Sony phone) as a rule of course:
charge 'em, then when "full", turn the charger off, then on again (all my
chargers are on switch panels; you can also unplug and replug 'em).
Probably 6 times out of ten, the battery will then take a full charge. The
other four times, it took the charge on the first attempt, and it'll stop
charging within a minute or two, because it really IS full.
Cheers,
Adam Wilt

Misschien dat eens proberen.

op deze link nog meer mensen die er last van hebben: http://sale-depot.co.uk/camera-photo/item/B00005K4M3/

Op deze link nog meer info: http://www.agoraquest.com...c.php?topic=3328&forum=31
Check vooral de laatste post :'(

[ Voor 78% gewijzigd door Nicap op 11-12-2003 13:42 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
hmm, dus opladen in de lader, stekker eruit, wachten, en dan stekker erin als ik het goed begrijp (tekst is erg onduidelijk over de exacte handeling :( )... Geloof er niets van, maar ga het toch proberen.. wie weet..

en die laatst post"
judging from the model number of your camera it is approx 2-3 years old. The SONY infolithiums last the maximum of 2 years. I think its time for a replacement.
All crap. Zal wel een support medewerker zijn. Een Lithium accu is echt nog niet op na 2 jaar! Mijn sony minidisc accu doet het immers ook nog perfect, en die is al een stuk ouder! De intelligentie is gewoon crap. En ik heb hier immers ook een accu van nouwelijks een half jaar oud die hetzelfde doet.

Edit:
Ik heb ff getest, maar dat werkt dus niet zoals verwacht... heb ook ff die middelste strip op de accu afgeplakt, maar de lader en cam werken dan beiden iet (cam zegt dat het geen infolithium accu is). Ik ga eens proberen de accu helemaal te drainen met een LEDje ofzo een kleine 12V fan (12V fan @3.6V is stil :P). hopen dat als ie echt helemaal leeg is, het ding weer wil opladen.

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 12-12-2003 09:48 ]

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik zou het anders ook niet weten. Als ik meer weet post ik het wel.
Hopen dat dat leeg laten lopen met die fan werkt. :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nicap schreef op 12 december 2003 @ 11:53:
Ik zou het anders ook niet weten. Als ik meer weet post ik het wel.
Hopen dat dat leeg laten lopen met die fan werkt. :P
Hij zal heus wel leeglopen, duur alleen erg lang (misschien wel een hele dag, ding draait nu al vrolijk enkele uren), ding vreet 100 mA @ 12 V, op 3,6 zal dat beduidend minder zijn. Maar als ie leeg is is natuurlijk de grote vraag: wordt ie weer opgeladen :? Ik hoop van wel..

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:10 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 13:04:
Volgens mij stel je je veel te veel voor van die 'intelegentie' in die accu's!

Het lijkt me dat dat 2 (of 3) keer opladen een veel beter idee is, ik zou dat toch maar even proberen!
Ik stel je juiste helemaal niet veel voor bij zo'n intelligente accu, het werkt immers niet! Maar 2 of 3 keer opladen is er niet bij, omdat het lampje van de oplader gewoon uit gaat na 5 sec, iedere keer weer. En de camera zegt dat ie dan leeg is.. Dus gewoon drainen en opnieuw proberen te laden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Update: na 2,5 dag aan de fan is de "lege" accu dan echt leeg (ik gok dat ie gewoon helemaal vol was ;) ). Spanningsmeter geeft dan ook 0,0 volt aan :D. Hij zit nu weer in de standaard lader en is nu ook echt aan het opladen, tot nu toe is ie nog niet gestopt. Hoop dat dat zo enkele uuren door blijft gaan en dat de accu dan gered is van de ondergang :). Als het echt werkt ga ik de groote accu ook nog doen... Hopen dat als je dit eens per half jaar doet, de accu's een stuk langer meegaan.

I'll keep you posted :D

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Beetje late reactie van mij, maar ik ga er denk ik ook maar een fan op aansluiten dan. Ik heb laatst beide accu's opgeladen. De grote er eventje opgehad om een paar foto's te maken. De kleine er niet een opgehad. Gister neem ik de camera mee om m'n dochter erop te zetten, beide accu's leeg :'(
Pagina: 1