zonder sendmail toch commandline mail sturen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Hallo,
Ik ben aan het zoeken naar een tooltje om onder Linux commandline mail te sturen ( nahja in een script ) maar zonder dat ik zelf een mail server draai op de desbetreffende machine.
Onder dos / windows heb je de tool Blat, hier kun je gewoon een smtp server opgeven welke je wilt gebruiken.
Onder linux ben ik al met ELM en MAIL bezig geweest echter die hebben beide een sendmail server nodig.

Iemand een idee ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
pine

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
Oftwel, elk mailprogramma dat met een externe smtp server kan omgaan.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

telnet?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• treslem
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-02 22:11
smtpsend

Werkt onder Dos en verder ....

edit: Lezen is ook een kunst.. 8)7 (Linux)

[ Voor 38% gewijzigd door treslem op 11-12-2003 16:01 ]

La dolce vita - non farmi ridere

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
In gentoo kun je: "emerge mailx" doen. Dan krijg je het programmaatje "mail".
Hiermee kun je érg gemakkelijk via de commandline mail versturen. Het is 240 kb groot en komt volgens mij van Debian.org. Dat weet ik niet zeker. Iemand die dat kan bevestigen?

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• cyclone

cyclone

Topicstarter
mocean schreef op 11 december 2003 @ 12:41:
Oftwel, elk mailprogramma dat met een externe smtp server kan omgaan.
|:(
Pfff ja inderdaad .. zover was ik ook al

maargoed Pine .. sorry maar die kun je niet gebruiken in een script
smtpsend lijkt te werken .. maar is meer een script
Maar smtpsend lijkt me wel een goed oplossing ..
nu nog een up to date versie vinden die niet in het jappans is ..

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Het pakket ssmtp kan een SMTP-server opzetten op je lokale machine, die forward naar een "echte" SMTP-server verderop (dat noem je dan een smarthost).
Dan kun je gewoon sendmail & friends gebruiken, lijkt me de beste oplossing :)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Telnetten naar localhost op port 25 bedoel je? Dan heb je toch nog steeds een MTA nodig?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Nee, telnet naar de mx van de server waar je heen wil mailen. Maargoed, dan moet je eerst dig uitvoeren, om erachter te komen wie de MX is, dan naar dat adres telnetten etc..
Dan kun je beter op zoek gaan naar een scriptje waar dat al voor je is gedaan :+

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Tony Vroon schreef op 11 december 2003 @ 13:48:
Het pakket ssmtp kan een SMTP-server opzetten op je lokale machine, die forward naar een "echte" SMTP-server verderop (dat noem je dan een smarthost).
Dan kun je gewoon sendmail & friends gebruiken, lijkt me de beste oplossing :)
Maar ik wil nou juist GEEN smtp deamon draaien, is nergens voor nodig en maakt je alleen maar onnodig kwetsbaar, of je moet metteen weer een hoop firewall rules inelkaar klussen ( ok ik geef toe een beetje overdreven )
You see my point ?

Maar smtp send doet zijn werk prima, kvind het alleen beetje vreemd dat er niet een mooi tooltje is verbaasd me eigenlijk een beetje aangezien ik de CLI van Linux uitermate krachtig vind.
Nahja .. mijn probleem is iig verholpen :)
Met dank aan alle mensen die meegedacht hebben :+

Verwijderd

Perl, Ruby en Python hebben allemaal SMTP mogelijkheden aan boord, zodat je een simpel scriptje kunt maken (zoals dit voorbeeldje) dat je eventueel vanaf de commandoregel kunt aanroepen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Confusion schreef op 11 december 2003 @ 13:53:
[...]

Telnetten naar localhost op port 25 bedoel je? Dan heb je toch nog steeds een MTA nodig?
niet localhost, naar een smtp die relay heeft ;) Het protocol is super simpel. een eenvoudig scripje is zo te maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Das inderdaad vrij simpel te bouwen.met bv. perl

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/usr/bin/perl -w

use Net::SMTP;

$toserver = "mailserver.jouw.isp";
$fromaddr = "van\@afzender.nl";
$toaddr = "naar\@iemand.com";
$subj = "test van $fromaddr naar $toaddr";

$smtp = Net::SMTP->new($toserver);

$smtp->mail($fromaddr);
$smtp->to($toaddr);

$smtp->data();
$smtp->datasend("From: $fromaddr\n");
$smtp->datasend("To: $toaddr\n");
$smtp->datasend("Subject: $subj\n");
$smtp->datasend("\n");
$smtp->datasend("from $fromaddr\n");
$smtp->datasend("to $toaddr\n");
$smtp->dataend();

$smtp->quit;

Heb vandaag geen tijd, maar als je morgen nog geen kant&klare commandline mailer hebt gevonden kan ik dit wel ff wat uitbreiden zodat je zooi vanaf de commandline op kan geven net als het 'normale' mail commando.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:52

igmar

ISO20022

CyCLoNe schreef op 11 december 2003 @ 14:30:
Maar ik wil nou juist GEEN smtp deamon draaien, is nergens voor nodig en maakt je alleen maar onnodig kwetsbaar, of je moet metteen weer een hoop firewall rules inelkaar klussen ( ok ik geef toe een beetje overdreven )
Nee. Je kan sendmail bv ook in queue only mode draaien, in dat geval kan hij alleen mail versturen. Je haalt je nu een hoop werk op dehals zonder dat je er wat mee opschiet.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

igmar schreef op 11 december 2003 @ 15:55:
Nee. Je kan sendmail bv ook in queue only mode draaien, in dat geval kan hij alleen mail versturen. Je haalt je nu een hoop werk op dehals zonder dat je er wat mee opschiet.
true, en met een 'echte'mailer als sendmail of exim oid heb je ook nog eens wat betere afhandeling van onbereikbare servers en andere fouten die op kunnen treden.

Aan de andere kant, als ik dit probleem heb op Windows gebruik ik ook gewoon blat.exe, en ga ik niet Exchange installeren.

Bij slackware wordt volgens mij mailx gebruikt als commandline mailer, maar ik kan zo snel niet achterhalen of die ook bij niet-lokale mailers kan afleveren.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Pinball schreef op 11 december 2003 @ 17:11:
[...]

true, en met een 'echte'mailer als sendmail of exim oid heb je ook nog eens wat betere afhandeling van onbereikbare servers en andere fouten die op kunnen treden.

Aan de andere kant, als ik dit probleem heb op Windows gebruik ik ook gewoon blat.exe, en ga ik niet Exchange installeren.

Bij slackware wordt volgens mij mailx gebruikt als commandline mailer, maar ik kan zo snel niet achterhalen of die ook bij niet-lokale mailers kan afleveren.
Hahaha .. jij leest mijn gedachte .. alleen wilde ik het windows / exchange voorbeeld maar niet aankaarten .. hahahaha ..
iig ik zal mailx eens proberen want het gaat inderdaad wel om een slackware doos ( zie je wel dat jij mijn gedachten kunt lezen )

Alleen snap ik de opmerking iets eerder niet waarom ik nu een hoop werk op mijn nek haal ..
Ik heb nu gewoon smtpsend --from bla@foo.bar --server smtpserver.foo.bar --to mail address <txtfile

klaar is klara .. is toch niet zo moeilijk ? kvind sendmail instaleren meer werk ( en een goed beheerder is LUI .. dus zal ik wel goed zijn :) )

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CyCLoNe schreef op 11 december 2003 @ 17:46:
iig ik zal mailx eens proberen want het gaat inderdaad wel om een slackware doos ( zie je wel dat jij mijn gedachten kunt lezen )
Volgens mij gebruikt mailx voor het versturen van de mail gewoon /usr/bin/sendmail.
Alleen snap ik de opmerking iets eerder niet waarom ik nu een hoop werk op mijn nek haal ..
Ik heb nu gewoon smtpsend --from bla@foo.bar --server smtpserver.foo.bar --to mail address <txtfile

klaar is klara .. is toch niet zo moeilijk ? kvind sendmail instaleren meer werk ( en een goed beheerder is LUI .. dus zal ik wel goed zijn :) )
Een goede beheerder is lui jah, daarom moet je een smtp server gebruiken. Een smtp server heeft queues en die wil je.
Toch geen sendmail/postfix/qmail/exim/...? Kijk dan ook eens naar ssmtp (prog).

Verwijderd

Beetje mosterd na de maaltijd; maar misschien is netcat een oplossing?

• cyclone

cyclone

Topicstarter
@bkor
tja waarom zelf een smtp server draaien die je moet onderhouden als je een externe smtp server kunt gebruiken waar dat voor je word gedaan ? Zoals ik al zei liever lui dan moe .. :)

Netcat ? doesn't ring a bell kan er eens naar kijken .. op dit moment doet smtpsend het werk prima, quite basic dus attachments e.d. hoef je niet te proberen maar it' will do for me for now ..

Pagina: 1