Toon posts:

Vreemde regelmatige freeze

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal weken geleden had ik er last van dat mijn pc meestal enkele minuten na het opstarten bevroor, maar soms was dit ook pas na een paar uur en soms ook weer tijdens het opstarten. De volgende dingen heb ik toen gedaan om achter het probleem te komen:
- Memtest uitgevoerd (geen fouten);
- BIOS geflasht;
- Opgestart met bootdisk en kijken of hij dan ook bevriest (ja dus);
- Koeler fan snelheid en cpu hitte in de gaten gehouden (niets mis mee);
- cpu snelheid lager gezet (hierna deed hij het eerst weer, maar na een paar dagen begon hij weer als gewoonlijk te bevriezen);
- Alle kaarten een voor een losgemaakt (na het losmaken van de geluidkaart, een soundblaster pci128, deed hij het opeens weer goed zonder bevriezen. ook nadat ik de processor weer op de normale snelheid heb gezet. Echter na een paar weken geen problemen te hebben gehad, bevroor hij vanacht weer en sindsdien zijn de freeze problemen weer exact hetzelfde terug...).

Het vreemde is nu dat soms nadat ik opnieuw opstart nadat hij is bevroren, ik in de bios terecht kom waar staat dat de pc is vastgelopen door "an improper cpu speed setting". Dit gebeurd heel af en toe en er kwam ook zelfs een keer te staan dat ik een nieuwe cpu had geinstalleerd (wat dus niet het geval is).

Anyway, mijn vraag is nu dus of ik veilig kan aannemen dat het aan de processor ligt en ik gewoon een nieuwe erop moet zetten... Overigens herinner ik me dat toen ik de processor er een jaar geleden in heb gezet, er een paar pinnetjes waren verbogen, echter, deze heb ik voorzichtig teruggebogen en hij heeft het hierna toch maanden goed gedaan...

Mijn systeem:
Moederboard: Asus A7v8x-x
Processor: Athlon xp 2000+
Voeding: Q-Tech 450w
Videokaart: GForce 5200 fx

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Klinkt alsof je CPU toch problemen heeft. Wellicht is de koeling inadequaat... Zet eens een temperatuurmonitoring progsel aan...

Forget your fears...
...and want to know more...

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
wel alles lezen he, dat heeft hij gedaan..

Maar ik zou toch meer het mobo verdenken, kun je de proc niet in een ander systeem proberen?

Verwijderd

Ik verdenk tevens het mobo. Heb soortgelijkends ook gehad, bleek mobo niet goed meer te zijn. Had het ding ongeveer 1,5 jaar toen. Was een MSI K7T Pro2, maar wellicht dat deze Asus hetzelfde probleem heeft? Voor een paar tientijes zou ik anders die gok wel wagen...

Verwijderd

Wat zijn je fsb en RAM settings??

En die freezes kan volgens mij ook goed aan je beeldkaart liggen

Verwijderd

Ik heb eigenlijk hetzefde probleem. Bij mij loopt het ook vast. na een verhuizing van kast. Met dezelfde configuratie wat betreft cpu mobo en mem, voeding.

ik heb eigenlijk alles al geprobeert: cpu verwisseld van Athlon 1800xp naar athlon 1200, mem verwisseld, kale install op andere harddisk, met en zonder uitbreidingskaarten. ik denk nu dat het moederbord : een MSI K7T turbo raid, defect is, maar hoe kom je daar nu achter?

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

Welke BIOS versie heb je..??
Ik had zelf problemen met de versie 1007. Ik ben maar terug gegaan naar 1006.
Bij mij reboote de pc spontaan met versie 1007.

Verwijderd

Topicstarter
fsb en ram settings moet ik thuis even bekijken (ik ben nu op werk). Ik kan de processor nergens anders testen. Is het zonder gevaar om gewoon een nieuwe cpu te kopen en als hij dan nog steeds bevriesd een nieuw moederboard erbij?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Installeer eens MBM en kijk je voedingsspanningen na. Dus bijvoorbeeld de +5V lijn e.d. Bij mij had ik last van een instabiel bord, dit kwam door 2 dingen: één: 2 voedingsspanningsregulatiecondensatoren (8x woordwaarde) waren geklapt (nieuwe ingesoldeerd), en 2: in MBM zag ik dat m'n +5V lijn op 4.31 volt stond :o. Nieuwe (aopen) voeding er in, en hij stond weer netjes op 4.99V, en zo stabiel als wat :)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat hij niet lang nadat windows is opgestart wel al bevroren is, dus dingen installeren wordt moeilijk. De voeding lijkt me wel in orde, is best nog wel redelijk nieuw.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 13:29:
Het probleem is dat hij niet lang nadat windows is opgestart wel al bevroren is, dus dingen installeren wordt moeilijk. De voeding lijkt me wel in orde, is best nog wel redelijk nieuw.
mijn voeding was nog geen jaar oud, maar wel superbrak.

Kun je niet in je bios bij PC Health Status kijken? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even alles losgekoppelt en een andere voeding (250w) erop gezet, en nu lijkt hij niet meer te bevriezen. In de BIOS viel me op dat de +12v bij deze oude voeding 11,7 of zo was en bij de nieuwe 10,7 of zo. Dus ik denk dat dit te weinig is of niet?

Nu sluit ik de nieuwe voeding weer opnieuw aan en blijkt dat de cpu fan niet eens meer begint te draaien, maar het lampje op het moederboard wel, en bij de oude voeding begint hij wel gewoon weer te draaien. Ik denk dat ik nu toch veilig kan aannemen dat het aan de voedig lag of niet?

Verwijderd

die "improper speed" message ligt eraan omdat je je CPU op 2000Mhz laat draaien maar het moet 1666Mhz zijn omdat het een 2000+ is en geen 2Ghz, let daar wel op.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 08:54:
Ik heb even alles losgekoppelt en een andere voeding (250w) erop gezet, en nu lijkt hij niet meer te bevriezen. In de BIOS viel me op dat de +12v bij deze oude voeding 11,7 of zo was en bij de nieuwe 10,7 of zo. Dus ik denk dat dit te weinig is of niet?

Nu sluit ik de nieuwe voeding weer opnieuw aan en blijkt dat de cpu fan niet eens meer begint te draaien, maar het lampje op het moederboard wel, en bij de oude voeding begint hij wel gewoon weer te draaien. Ik denk dat ik nu toch veilig kan aannemen dat het aan de voedig lag of niet?
je +12 moet op (logisch) 12V staan; je +3.3 op 3.3V, je +5 op 5 volt, etc. Een goeie voeding kan je hierbij helpen. Een verschil groter dan 10% betekent meestal instabiliteit.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bekijk je moederbord ook goed, of er geklapte, bolle of lekkende condensatoren op zitten (die grote tonnetjes). Door die dingen kan je bord ook behoorlijk instabiel zijn. Zeker samen met een brakke voeding, hè HunterPro (ik heb zijn bord gerepareerd, en zijn voeding was ook rot)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

sebastius schreef op 12 december 2003 @ 10:15:
Bekijk je moederbord ook goed, of er geklapte, bolle of lekkende condensatoren op zitten (die grote tonnetjes).
Check hier b.v.

Macbook Pro

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hem dus normaal op 1,6 ghz draaien en toen lager gezet naar 1,2, ik weet dat die 2000+ niet voor 2 ghz staat...

Ik heb vandaag een nieuwe voeding gekocht omdat die wat ik nu gebruikte er nu helemaal mee gestopt is. Het zal dus wel hieraan gelegen hebben... Ik laat nog wel wat weten als alles het (hopelijk) weer goed doet.

Bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 december 2003 @ 16:43:
Ik had hem dus normaal op 1,6 ghz draaien en toen lager gezet naar 1,2, ik weet dat die 2000+ niet voor 2 ghz staat...

Ik heb vandaag een nieuwe voeding gekocht omdat die wat ik nu gebruikte er nu helemaal mee gestopt is. Het zal dus wel hieraan gelegen hebben... Ik laat nog wel wat weten als alles het (hopelijk) weer goed doet.

Bedankt voor jullie hulp!
Ja zo ging het ook met mijn Q-tec 450W voedinkje.
floepert de boel in een keer uit, weer aanzetten etc.
totdat de boel helemaalniet meer opstart (dat krijg je als je hem dan te snel weer aan zet en niet eerst af laat koelen), voedinkje heeft mobo afgebrand.
Voor mij geen Q-tec voeding meer (en ook geen andere budget voeding), die dingen worden nog mieters heet ook.
Kijk nog eens even naar je rode (5V) draadjes en je ATX-aansluiting op je mobo, misschien heb je ook wel pech gehad
Pagina: 1