Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aopen bigtower koelen?? (2800+ is 82 graden)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst m'n pc geupgrade en er zit nu een athlon 2800+ in.
Na alles in elkaar gezet te hebben deed ik m'n kast weer dicht.
Alleen toen ging die een beetje vast lopen etc. dus ik ging eens aan m'n kast voelen, was heel dat ijzer helemaal heet :(

Dus ik ging kijken in de bios was me cpu 82(!!) graden ;(
Gauw pc uitgezet...kast open...

Nu de vraag hoe kan ik er voor zorgen dattie beter gekoeld wordt??
Op de proc. zit gewoon de meegeleverde proc. koeler en op m'n videokaart zit er ook 1 'ingebouwd'.

Verder heb ik 1 koeler bovenin waar ook een hdd ligt.
Rechtsonderin me kast onder m'n hdd's zitten ook nog gaatjes waar een case cooler vast gemaakt kan worden.

Nu mijn vraag... Zal dit genoeg zijn als ik er daar 1 doe??
Ik keek in de faq en daar stond een opstelling voor aan de voorkant onderin een cooler die lucht van buiten haalt en dan bovenin aan de achterkant 1 die ligt naar buiten blaast.
Alleen wat zo raar is aan de voorkant onderin zit de voorkant van de kast... dus dan kan die toch zowat geen lucht van buiten halen of wel??

Nahjah...daar ga ik maar van uit dan ;)

Maar wat is nu echt een goede case cooler dan en ik neem aan dat ik er dan 1 van 120 mm moet hebben??

Verwijderd

ge moet zien hoe groot dat dat gat is éh :? meten, en dan weet ge een van 80mm, 90mm, 120mm, maar als ge ze stil wilt hebben raad ik u wel die van coolermaster aan, ik heb er van akasa en van coolermaster, en die van coolermaster zijn 3keer zo stil.

En idd,k vanvoor vanonder eentje die de lucht binne zuigt--> warme lucht stijgt, dus vanachter vanboven eentje dat buiten blaast :)

suc6

Verwijderd

Heej,

Even een paar vraagjes:

- Heb je al aan je koelblokje gevoeld of dat ook echt warm was ??
- Heb je er koelpasta opgedaan?
- Voelt de lucht in je kast warm aan ?
- Hoelang stond je PC al aan ?(i.v.m. lucht opwarming)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:40
Lijkt me een koepasta probleem ja.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
82 graden ligt echt niet aan je kast hoor... waarschijnlijk heb je je koeler niet goed gemonteerd. Haal hem er eens af, koop fatsoenlijke koelpasta en smeer dat ertussen. Ik heb zelf ook de HQ-08 en ik moet zeggen dat dit idd niet echt een koele kast is... er is eigenlijk te weinig ruimte voor een fatsoenlijke airflow naar boven. Zeker als je daar je hd's hebt hangen (Moest ik wel want anders paste geheugen op t moederbord niet...) Maar goed, zoals ik al zei, monteer die koeler, maar iets van een airflow en check als je coolers goed draaien :)

Succes iig :)

XXXVI

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 21:32

Turkish

zhé germans

Ik gok dat je koeler 180 graden gedraaid op je cpu zit en dus niet de koeling krijgt die hij zou moeten krijgen ;)
Het mag niet gebeuren dat een boxed koeler niet in staat is om de processor waar hij bij geleverd is op een fatsoenlijke temp te houden...

Wat je ook kan proberen is je kast open te doen en er een tafelventilator op te richten, dan moet het een stuk koeler worden. Als dit niet helpt dan is er serieus iets mis met je CPU-koeler

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Als de koeler niet goed gemonteerd is word het staal niet echt warmer hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat antwoorden:

De processor is op een hcc test-stand in elkaar gezet door die mannetjes.
Ik had daar pasta gekocht en dat hebben ze er ook tussen gedaan.
Ook hebben zei de koeler erop gezet en ik ga er vanuit dat dit gewoon goed zit...

Want m'n pc zit al een tijdje in elkaar hoor alleen sinds gister heb ik de kast pas weer dicht gedaan. En toen werd ie dus zo heet.

Als ik aan de achterkant van m'n pc voel bij de voeding dan komt daar ook echt warme lucht vandaan ja. Dat is eigenlijk al zodra windows is opgestart.

Verder draaien al m'n koelers wel gewoon.

Dus waar het nou aan ligt :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 13:10 ]

Verwijderd

Staat je kast niet dicht bij een verwarming etc. ? Dit lijkt mij zo'n beetje het enigste nog waar het aan kan liggen.

Anders zet je pc eens aan, en zodra hij warm wordt hem weer uit zetten, en dan ga je met je hand, voorzichtig alles na waar warmte vanaf kan komen, zo kom je er ook vaak achter. ( zo kwam ik erachter dat de fan van m'n voeding kapot was, en daardoor spontane reboots kreeg )

Je zegt wel dat je CPU 83 graden word, dit kan aan 3 dingen liggen, of je hebt een verkeerde koeler erop ( maar omdat hij boxed is lijkt me dit sterk ).

Het kan ook zijn dat de sticker van de proc er nog op zit, ( heeft kameraad van mij ook gehad , z'n pc werd 79 graden met 5 extra casekoelers )

Of het komt doordat er een andere warme stroom door de kast gaat, en waardoor de normale cpu koeler de cpu niet koel genoeg kan houden.

*edit

Ook heel zeker dat de koeler in de voeding draait ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 13:44 ]

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
waar lees je die 83 graden uit ?

• CookiePower
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52

CookiePower

Heeft iemand mijn bal gezien?

Ik heb zelf ook een AOpen HQ08 en krijg mijn processor en moederbord ook niet echt gekoeld. De enige stanbdaard mogelijkheden voor airflow zitten bovenin de kast, waar ik dus ook maar mijn HD's gedaan heb. Voorin 2 kleine coolertjes van coolermaster die lucht aanzuigen en achterin 2 80mm fans die het er weer uit blazen. En er komt dus wel koele lucht uit boven.

Onderin echter, zitten mijn mobo en proc dus, en die kan ik eigenlijk alleen maar koelen dmv een processorkoeler. Ik heb temperaturen van 55 en 38 graden op dit moment. De cooling bovenin mijn kast heeft daar weinig tot geen invloed op. Ik denk dus echt dat je het moet zoeken bij je processorkoeler. Die kan gewoon niet goed zitten denk ik.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 11:37:

Dus ik ging kijken in de bios was me cpu 82(!!) graden ;(
Gauw pc uitgezet...kast open...

[quote]

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 16:54

KneoK

Not in a million lightyears

Voorin het "rooster" voor de 80mm weggeslepen en 92mm fan neer gezet voor de intake.
Achter hetzelfde gedaan met de 2 60mm roostertjes. Uitgeslepen en een 92mm fan als outtake.

De 92mm fans zijn van Enermax en ze lopen bijna op de laagste stand (zijn regelbaar).

Verder zit er een Enermax voeding in met 2 fans die naar mijn mening niet zo heel veel uitmaken wat temperatuur betreft, maar ach...

Kasttemperatuur: full-stressed zo'n 3 graden hoger dan kamertemperatuur.

Ik heb in het begin de meest onmogelijke oplossingen gezocht om deze kast en vooral mijn toenmalige cpu maar een beetje koel te houden (ik had geloof ik zo'n 9 fans in de kast hangen, varierend van 60 tot 92mm) maar ben er nu toch wel achter dat het gewoon een kwestie is van goede balans voor de in- en outtake...

Die 2 gaten bovenin de kast heb ik gewoon gelaten voor wat ze zijn en dus geen fans geplaatst...

Dat gat voor in je kast zuigt trouwens de lucht van onder de kast. Kijk maar eens naar de plastic kap, daar zit in de onderkant een uitsparing voor de lucht.
En gebruik ook vooral de pootjes !!! Hierdoor komt de kast iets hoger te staan (duh) waardoor de luchtaanvoer iets makkelijker verloopt...

Verwijderd

Mijn pc staat bij een verwarming op de grond..heeft 2 koelers maar heeft een goede airflow..en de lucht haalt ie van boven af, dus die lucht lijkt mij wat koeler...de verwarming staat nu lekker aan op stand 2, dus het is hier binnen 22 graden...en mijn pc temps komen echt niet boven de 39 Graden..met standaard koeling

ps heb een AMD Athlon XP 2500+ @ 2800+

Verwijderd

Topicstarter
Mijn kast staat niet bij een verwarming... Wel staat hij niet echt vrij maar dit moet niet uitmaken.

Wat CookiePower zegt is idd precies mijn probleem.

Maar hoe zie je dan of je proc. cooler in de goeie richting op je proc. zit??
Maakt dit uit dan??

Verwijderd

mdj84nl schreef op 11 december 2003 @ 13:47:
waar lees je die 83 graden uit ?
Haha ik bedoel 82 graden :P

Verwijderd

Ik heb mijn HQ8 binenin eens goed uitgemest … alle overtollige brol weggezaagd.
1 x intake van 120mm onderaan (niet vooraan omdat plaats tussen ventilator en plastic behuizing niet genoeg lucht doorlaat.
2 x outtake 80mm boven processor
Allemaal papst ventilatoren op 7v welke via schakelaar op 12v gezet kunnen worden (voor de hete dagen)
Stock P4 cooler vervangen door zalman op 7v met arctic silver 5 (ook mogelijk om op 12v te zetten)
Kamertemperatuur = 24 graden, kasttemperatuur 26
P4 2.4 draait nu op 32 graden idle en 45 graden stressed (alles @7v)

Foto voor:
http://www.wmb.be/pc/HQ08_01.jpg

Foto erna:
http://www.wmb.be/pc/HQ08_02.jpg
http://www.wmb.be/pc/HQ08_03.jpg
http://www.wmb.be/pc/HQ08_04.jpg

edit: Nog vergeten te vertellen, de ventilator in de voeding ook vervangen door papst

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 18:21 ]

Verwijderd

Euh, de koeler op je CPU kan er eigenlijk maar op 1 manier op.
Het is wel mogelijk om hem er andersom op te zetten, maar dan is er iig geen kaas van gegeten :|
Er zit onder op de koeler een uitsprainkje voor de verhoging van e cpuvoet, dat moet dus op elkaar...
Als je het verkeerd om er op zet staat de koeler dus scheef, zit er enorm veel ruimte tussen de cpu en de koeler, en doet die koeler dus niets...

Verwijderd

ik heb me cooler er ook eens verkeerd opgehad maar toen was ie iets van 65graden en niet 82....

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 15:40:
Ik heb mijn HQ8 binenin eens goed uitgemest … alle overtollige brol weggezaagd.
1 x intake van 120mm onderaan (niet vooraan omdat plaats tussen ventilator en plastic behuizing niet genoeg lucht doorlaat.
2 x outtake 80mm boven processor
Allemaal papst ventilatoren op 7v welke via schakelaar op 12v gezet kunnen worden (voor de hete dagen)
Stock P4 cooler vervangen door zalman op 7v met arctic silver 5 (ook mogelijk om op 12v te zetten)
Kamertemperatuur = 24 graden, kasttemperatuur 26
P4 2.4 draait nu op 32 graden idle en 45 graden stressed (alles @7v)

Foto voor:
http://www.wmb.be/pc/HQ08_01.jpg

Foto erna:
http://www.wmb.be/pc/HQ08_02.jpg
http://www.wmb.be/pc/HQ08_03.jpg
http://www.wmb.be/pc/HQ08_04.jpg
Damn dat heb je zeer geweldig netjes gedaan. Ik denk dat ik dat ook maar eens moet doen. Jemig wat een ruimte :) Nu kan je er lekker bij en is je airflow optimaal.
Zeer netjes! En helpt dat noppenschuim ook wat?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
Rampenkasten idd die aopen kasten.
Ik denk dat het idd aan je case ligt en niet aan je cpu koeler.

Voorin dat rack heeft amper nut.. zelfs een amd 1200 werd zonder extra koeling 65 graden hier (met coolermaster koelertje tot 1400 Mhz).

Inmiddels heb ik de schijf naar boven verhuisd.. en daar 2 outtake fans geplaatst.. zodat de warme lucht van de harde schijf meteen verdwijnt..

Ik heb een nieuwe cpu koeler gekocht en daar een beetje professorisch een 92mm fan op gezet.. Wat ook erg helpt is een fan tussen de ribben van je voeding (boven je cpu) te schroeven.. die dan de warme lucht van je processor, door de voeding eruit trekt..

Ik heb 1 van de eerder HQ08 kasten, en bij mij is er niet eens ruimte voor 2 extra casefans naast de cpu, dat is volledig dicht. Later heb ik nog een amd 1400 gehad met dezelfde kast (2e keer die case gekocht).. toen wist ik er allemaal nog niet zoveel van af, la we ma zeggen ;)

Een blowhole maken in de zijwand, dat is eigenlijk de allerbeste optie.. je moet dan maar ff kijken of je die als intake van koude lucht of als outtake van warme lucht gebruikt..

voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QgDVAlgSzT6sI395fOlSaKJb15bgBjuOvcpm3rYQuXhEaEy!gcB2nCMKQMP4tdDc!tM8vLvzEJeiKYv*rbok3HQYvbZE17XrVsy2hHdp5O0/PC010058.JPG?dc=4675449464411880449

Verwijderd

dat helpt zeker wel voor een stillere pc maar helpt dus totaal niet voor de koeling. lees: opwarmings-effect in je pc krijg je dan.

En zo'n fan aan de zijkant moet je natuurlijk als intake fan gebruiken, valt niet over te twisten.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2003 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Conclusie : Tis een kut kast :( :X

Ik ga toch maar proberen voorin onderin een koeler te plaatsen ook al kan daar idd weinig lucht van buiten komen doordat de kastwand er voor zit...

Maar achterin onderin is toch helemaal geen plek voor een koeler??

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Nou, kut kast? Ik zou me echt afvragen of de fan in de voeding het wel goed doet...

*Zuigt* 'ie soms lucht naar binnen i.p.v. lucht naar buiten te blazen?

Hou eens een stukje papier achter de blowhole van je voeding, wordt die aangezogen of weggeblazen (wel vast blijven houden :+)? Als 'ie aangezogen wordt, dan zou ik de fan in de voeding omdraaien. Of als je dat niet durft een andere voeding kopen met een andersom draaiende fan.

Macbook Pro

Verwijderd

Topicstarter
die fan blaast lucht naar buiten...

Maar zoals gezegd. Ik ga eerst maar een extra case cooler kopen en een goeie airflow opstelling proberen te creeeren.

Mocht dit niet werken moet ik misschien idd een blowhole maken maar ik ben gewoon niet zo handig in dat soort dingen :(

of eventueel maar een nieuwe 'gemodde' kast kopen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 11:46 ]

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 06:57
uhm, heb je het al is geprobeerd met de kast "open".

Verwijderd

Topicstarter
Killerhond schreef op 12 december 2003 @ 12:16:
uhm, heb je het al is geprobeerd met de kast "open".
Zoals ik in m'n openingspost heb gezegd heb ik eerst een week gecomputeerd met de kast open.
Toen was er niks aan de hand en werdie ook niet heet...
Die kast is gewoon zo lomp ingedeeld en hij zit ook nog aardig vol (slechte airflow)+ (naar mijn idee) een koeler te weinig.

Dit ga ik dus eens fixxen en maar kijken hoe het dan werkt :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 13:02 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb ook diezelfde Aopen kast en had ook altijd problemen met koeling, maar daar heb ik wat op gevonden.

Mijn temperaturen waren eerst tegen de 60 graden aan, nu veel minder.

het volgende gedaan: de voeding een stuk naar boven geplaatst waar plek is voor 2 fans, daar zit nu de voeding. (moet je zelf ff een gat zagen)

Op de plek waar eerst de voeding zat heb ik nu 2 80 mm fans die de luch naar buiten blazen, verder blaast er aan de voorkant 1 fan koude lucht in. En heb ik een window in mijn kast met daarin een fan die precies op mijn 9800pro blaast (die werd ook te warm) Deze fan koelt ook gelijk mijn cpu en northbridge. Mijn HD zit in zo'n enermax fan control met 2 fans eronder die lucht langs en op de hd blazen. Deze lucht word opgevangen in zo'n iceberg system koeler die de lucht weer naar buitenblaast.

Mijn temps nu: proc stressed 43, idle 39. en mijn system is altijd rond de 25.

Echte aanrader.

(Nog een vraagje: Hoe post ik plaatjes ? 8)7

mod-remark: [img]url van afbeelding[/img]
uploaden kan bij je homepage of bij theforumisdown.com
Houdt wel je plaatjes binnen de perken, 600 x 400 is het maximale preview formaat.
Zie ook: CME Policy en Forumsurvival Faq

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 13:58 ]

• EgoPro
  • Laatst online: 22:23

EgoPro

Time is an illusion.

Ik heb in mijn HQ08 die kleine blowholes uitgeboort en daar twee kleine fannetjes ingedrukt dit scheelt al behoorlijk in temp.

Verwijderd

Topicstarter
jrutjes schreef op 12 december 2003 @ 13:55:
Ik heb in mijn HQ08 die kleine blowholes uitgeboort en daar twee kleine fannetjes ingedrukt dit scheelt al behoorlijk in temp.
bedoel je die bovenin achter?? bij dat rekje voor hdd's ?

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ja die, dat rekje heb ik eruit gehaald

Verwijderd

(Nog een vraagje: Hoe post ik plaatjes ? 8)7
pics kan je plaatsen op deze (http://theforumisdown.com/upload/upload.php) site..
uh een andere kast is misschien 25€ vind je dat niet makkelijker??

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 08:12 . Reden: modedit: modhtml in quote deleted ]

• Race Eend
Kast voor 25 euro!? :|

Dat is helemaal nix!! Die aopen is dan nog 10x beter!
Als je dan toch een nieuwe kast koopt, doe het dan goed en koop er 1 van een goed merk met een goede voeding, ik noem maar wat chieftec/antec.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In een HQ08 kun je een processor erg goed koelen hoor. Mijn opstelling:
- 120mm fan vooronder(gat gedremeld)
- blowhole in het zijpaneel gemaakt, precies op de plaats van de processor
- cpu fan omgedraait, en met een simpele kartonnen fanduct de warme lucht meteen naar buiten laten blazen door de blowhole

M'n casetemp en cputemp gingen allebei 10 graden omlaag, terwijl ik daarvoor ook al een redelijke airflow had :)

🖥️ | 🚗

• quarantaine
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06-2013

quarantaine

mongtastic.be

MadMarky schreef op 12 december 2003 @ 21:53:
In een HQ08 kun je een processor erg goed koelen hoor. Mijn opstelling:
- 120mm fan vooronder(gat gedremeld)
- blowhole in het zijpaneel gemaakt, precies op de plaats van de processor
- cpu fan omgedraait, en met een simpele kartonnen fanduct de warme lucht meteen naar buiten laten blazen door de blowhole

M'n casetemp en cputemp gingen allebei 10 graden omlaag, terwijl ik daarvoor ook al een redelijke airflow had :)
inderdaad , aopen rocks ;)
ik heb in mijn hq08 5* 120mm en 2*80mm steken en ik kan gerust zeggen dat het goed gekoeld is (overkill kan geen kwaad eh ;) )
enige probleem is dat hij met de wc en alles erin redelijk (lees: ongelofelijk) veel weegt.

beter een kast van aluminium kopen als je veel naar lanparty's gaat...

• Race Eend
De kast rocks absoluut niet, misschien als je hem totaal gaat modden, maar dan moet je ook aardig handig zijn.

De antec/chieftec's etc zijn veel gebruiksvriendelijker en beter te koelen.

Voor de gemiddelde gebruiker vind ik de uitbereidingsmogelijk heden tov koeling, matig.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb hier een Aopen HX08, daar geldt het zelfde voor. Als ik de behuizing open zet scheelt dat volgens mij bijna een graad of 10. Die Aopen behuizingen waren toen der tijd zeer gewild, maar ik zou ze nu niet meer kopen. Ze hebben niet een al te beste air flow en de bevestiging punten in de 5.25" bay's zijn ook niet wat je zegt oke, daar mis k namelijk een aantal bevestigings punten.

Ik ben zelf vanplan om in het zijpaneel een 8cm fan te plaatsen die ik op 5Volt laat draaien om lucht uit de kast te halen.

Overigens wordt de air flow bij mij nergens door gehinderd, ik gebruik allemaal rounded kabels.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
maar tis wel duidelijk... kast kan je goed koelen mits je aardig handig bent en het leuk vindt om eraan te klooien.

Dat handig ben ik niet echt ;)

Maar ik heb net m'n pc eens een tijdje aanlaten staan in de bios.
Toen begon de cpu temp. @ 35 graden en lieptie op naar 60 graden :(

Verwijderd

Race Eend schreef op 12 december 2003 @ 21:12:

Als je dan toch een nieuwe kast koopt, doe het dan goed en koop er 1 van een goed merk met een goede voeding, ik noem maar wat chieftec/antec.
ik heb er ook een van 30 en ik hou het binnen wel koud hoor... maar heeft chieftec dan betere cooling (wc) behalve dat ie veel mooier is...zie specs voor meer info

• EgoPro
  • Laatst online: 22:23

EgoPro

Time is an illusion.

bedoel je die bovenin achter?? bij dat rekje voor hdd's ?
Nee die twee kleintjes zijn die 40mm fanholes die achter de proc. zitten.

• ozzie1987
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 22:02
ik heb dit probleem ook gehad met mn processor een 3000+ en ik had gekeken hoe de fan er op moest en ik dacht dat ie goed zat (niet echt gekeken had een beetje haast :P )dus ik zet mn pctje aan en mn cpu werd 79 graden dus ik kijken wat er was en ik had per ongelijk de koeler omgedraaid dus ik draai em goed en zet em weer aan en mn processor werd nog maar 45 graden dus probeer dat eens.

specs:Intel i7 8700K Asus STRIX 2080ti, 16GB memory,2x Samsung 960 1TB SSD, 2x WD Black4TB

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Wat worden de temps met kast open?

Het kan volgens mij nooit meer dan +/- 10 graden schelen...

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb net m'n pc eens een tijdje aanlaten staan in de bios.
Toen begon de cpu temp. @ 35 graden en lieptie op naar 60 graden
Dat is als m'n kast open is...

Maar ik denk dat ik eind v/d maand deze kast ga kopen.

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/chieftec-duw.jpg

Zit tenminste al fan in het windows bij de proc. en normale gaten om xtra koolers te plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2003 11:03 ]

Verwijderd

Ik zou toch nog ff goed naar je koeler kijken... Het is echt niet zo moeilijk... En het bespaard je gewoon geld... 82 graatjes is gewoon ECHT NIET NORMAAL!!!! hoe slecht je airlfow ook is... er is bijna altijd wel genoeg airflow om hem onder de 65 te houden... Ik heb ook kasten gehad die helemaal K*T Airflow hadden... maar 82 heb ik nooit gehaald... Oja, wel één keer... toen werd ie 85 graadjes, maar je raadt het al: Toen zat de koeler er niet goed op... Check het gewoon ff...

Verwijderd

ik heb een aopen hq-08 en die is idd bagger ingedeeld. maar na er veel overbodige rommel uitgehaalt te hebben heb ik aan de voorkant 2 titan 120x120x25 aluminium fans gemaakt en aan de achterkant 80x80x25 achter 60x60 -> 80x80 adapter. Op deze manier zakt de temperatuur flink ondanks de waterkoeling die ik in mijn bak heb hangen. Het scheeld zo 10 graden.

Verwijderd

Nu jullie het allemaal zeggen: in de zomer viel m'n oude comp altijd uit. Was dezelfde kast, viel uit vanwege overheating...
:/

Verwijderd

Race Eend schreef op 12 december 2003 @ 21:12:

Dat valt ook wel mee. Ik heb ook een "el cheapo" kast 35 euro. Heb er wel wat aan gemod. 2 extra fans. één aan de voorkant en een fan in de kastwand (zelf in moeten zagen). Stressed komt i op 38 graden case op 27.

Ik heb trouwens een amd 2600+. Niet overgeklokt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 december 2003 @ 11:27:
Ik zou toch nog ff goed naar je koeler kijken... Het is echt niet zo moeilijk... En het bespaard je gewoon geld... 82 graatjes is gewoon ECHT NIET NORMAAL!!!! hoe slecht je airlfow ook is... er is bijna altijd wel genoeg airflow om hem onder de 65 te houden... Ik heb ook kasten gehad die helemaal K*T Airflow hadden... maar 82 heb ik nooit gehaald... Oja, wel één keer... toen werd ie 85 graadjes, maar je raadt het al: Toen zat de koeler er niet goed op... Check het gewoon ff...
Mjah ik zal er eens naar kijken maar hij kan er toch op 2 manieren op of niet??
Ik haal um er gewoon ff af en dan zet ik um er zelf op... Kijken wattie dan doet.

Verwijderd

maak in de bovenkant een blowhole met een 120 mm fan en je problemen zijn over....

sorry voor de brakke pic..
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/Blowhole%203.jpg

suc6

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 12:25
Denk niet dat het hier om een airflow probleem gaat, een proc die binnen een half uur zonder echt te stressen zo warm wordt heeft een heel ander probleem.

1. temp sensor is gewoon kapot.
2. koelpaste zoals velen al zeggen

Heb een kleine uitvoering van deze kast, maar nooit problemen mee gehad, en de temperaturen die jij haalt kunnen bijna niet door airflow komen (of je moet je kast in een dicht kastje hebben staan, maar zelfs dan duurt het langer). Dat AMD cpu's heet worden is bekend, maar dit model kun je zelfs vrij gemakkelijk overklokken zonder echt veel extra te koelen.

Mijn advies:
kijk eens naar de temps op ander moederbord (indien mogelijk) en gooi anders zelf eens een tempsensor erbij. Als dit al is gedaan of gemeld door een ander: ignorance is bliss :Y)

Digital Media Junkie

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik heb zelf aan de achterkant ter hoogte van de plek waar je cpu zit 2 60mm blowholes gemaakt, die de warme lucht uit de kast zuigen. Dan aan de voorkant onderin nog een 120mm blowhole die lucht de kast in blaast. AMD XP 1600+ word niet warmer dan 40 graden op deze manier

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 10:37:
maak in de bovenkant een blowhole met een 120 mm fan en je problemen zijn over....

sorry voor de brakke pic..
[afbeelding]

suc6
Dat heeft weinig nut want ter hoogte van die blowhole zit niet je proces. en mobo.
Daar zit nog een ijzere 'plank' tussen.
Beste oplossing is blowhole in de zijkant mar zo handig ben ik nie...

Ga binnenkort gewoon ff koeler erop nieuw opzetten

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 18:59

igg

waar een wil is ben ik weg

Ik heb weinig koelproblemen met mijn HQ08, met 2x XP1600+ erin.

op originele plaats onderin tegen de voorwand zit een 80mm intakefan (gaten wel vergroot), op de bodem van de kast 2x 90mm intake, achterwand 2x 80mm outlet, bovenkap 4x 80mm outlet.
Alle fans @7V

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 10:27:
[...]
Mjah ik zal er eens naar kijken maar hij kan er toch op 2 manieren op of niet??
Veel koelblokken kunnen d'r maar op 1 manier op, zoals bij de spire whisperrock :
Afbeeldingslocatie: http://www.spire-coolers.com/images/products/SPA04B2_2.jpg
Zoals je op het plaatje ziet loopt de (voor de kijkers) linkerkant iets omlaag. Als je naar je socket kijkt dan zie je dat een kant omhoog loopt, en dan kun je wel raden hoe je blok d'r op moet ;)
Die 85 graden vindt ik wel aan de hoge kant. Ik heb sinds de hcc-dagen ook een xp2800+ (met de whisperrock IV en op een MSI KT6) en deze wordt 51 graden stressed in een Aopen HX08 nb! :D Voor de airflow heb ik voorin een 92mm en achterin 2x80mm fans, en dat vervelende 'ijzer-met-gaatjes-d'r-in' weg gedremeld. Dat schelde bij mij ongeveer 10 graden in casetemp en cpu-temp (toen nog met TB1200). Hopelijk heb je hier wat aan, suc6 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2003 22:14 . Reden: plaatjes linken is moeilijk :P ]

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Wat voor koeler heb je eigenlijk???
Lijkt me behoorlijk belangrijk om te weten, misschien is de koeler gewoon niet geschikt voor je CPU.

>Systeemspecs<

Verwijderd

Topicstarter
Nimrod|IA schreef op 18 december 2003 @ 22:19:
Wat voor koeler heb je eigenlijk???
Lijkt me behoorlijk belangrijk om te weten, misschien is de koeler gewoon niet geschikt voor je CPU.
De cpu heb ik boxed gekocht dus er zit gewoon een 'standaard' koeler bij die het aan hoort te kunnen...

Maar van het weekend zal ik um er eens opnieuw opdoen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 16:10:
[...]

Beste oplossing is blowhole in de zijkant mar zo handig ben ik nie...
Dat stelt echt nix voor. Zoals ik al heb gezecht heb ik dit ook gedaan. FF een cirkel tekenen ter groote van de fan. Gaatje net onder het cirkeltje boren. En dan met een figuurzaag het rondje er uit zagen. fannetje er achter. KLAAR.

Kun je trouwens niet ff en foto maken van de binnenkant van de kast? Kunnen we de airflow ff bekijken

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 09:08 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
zal ik vanavond of in het weekend ff doen...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 22:24

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

De koele lucht wordt dus duidelijk aangezogen vanaf de zijkant van je kast, en wordt ws. ook weer tegen die zijkant aan uitgestuwd, want je plaat wordt heet. Wordt je hele zijplaat heet of alleen een hoek? Dan zou je daar een zuigende fan (binnen zuigen, buiten blazen) moeten plaatsen zodat de warme lucht er daar uit kan want die hoopt zich daar op. En op een andere plaats in je zijplaat een fan die lucht naar binnen zuigt en je kast in stuwt.

Het is een oplossing, niet de goede want je kast moet zoiets gewoon aan kunnen denk je dan, maar dit kan wel helpen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
plaatje

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/~kruit342/DSCF0097.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2003 21:07 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die boxed koelers zijn wel vrij brak. Zet er gewoon een Whisperrock ofzo op.

[ Voor 19% gewijzigd door MadMarky op 19-12-2003 21:13 ]

🖥️ | 🚗

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 12:45
Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 22:12:
[...]

Veel koelblokken kunnen d'r maar op 1 manier op, zoals bij de spire whisperrock :
[afbeelding]
haha, ik kreeg hem er zelfs nog verkeerd op >:)

dat was overigens wel het einde van mijn lieve amd 1200 (had nog 6 seconden te leven) :'( :'(

ik dacht al: wat gaat zo'n koeler er moeilijk op, maar ja, als je de clipjes veel verder naar onder doet waar ze horen, omdat dat ding dus schuin zat, gaat het wel zwaar.

magoe, hij zit nu op een amd 2000+ @ 2200+ en heeft ong 34 graden stressed. dus die whisperrock koelt prima.

Verwijderd

Topicstarter
hhmm jah ik heb net m'n koeler er ff opnieuw opgedaan nieuwe pasta etc. en nu wordtie met kast open 45 ipv 60 dus dat is al een stuk normaler.

Nu maar proberen fan in de zeikant te maken
Pagina: 1