[VB] app met Access DB sharen op netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• Biedzjee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08-2025
Gisteren werd ik gebeld door iemand die een 'tig jaar oude VB applicatie had, met een Access database, die op een servercomputer draaide en waar hij vanaf een workstation ook bij kon. Vraag me niet precies hoe, da's het probleem nu net.

Enfin, de server is gecrasht :X , alles is weer teruggezet maar nu is het niet (meer) mogelijk de VB applicatie vanaf een werkstation te benaderen.

Ik heb 'm gezegd dat ik zou kijken of ik hier info over kon vinden. Ik ken de persoon eigenlijk helemaal niet, ken de netwerksituatie niet, dus veel meer kan ik niet vertellen. Voordat ik de persoon in kwestie bezoek wil ik graag wat meer (achtergrond)informatie, vandaar deze post. Zelf heb ik geen ervaring met de combinatie van VB en Access, dus ik zoek tweakers die wel die ervaring hebben.

Er wordt gebruik gemaakt van o.a. Windows XP en het netwerk an sich werkt goed (het werkstation kan gewoon de server-shares benaderen etc). Het is dus puur een instelling van de VB-applicatie, of wellicht van Acces, denk ik :? ....

Wie heeft hier ervaring mee, wie kan tips/trucs geven?

Trying to establish voice contact... please yell into keyboard.

• whoami
  • Laatst online: 15:14
Tja, dit heeft eigenlijk niets met programmeren te maken.
Als je trouwens niet zegt welke foutmelding je krijgt, is het zowiezo al moeilijk om je een goeie hint te geven. Kijk even op het werkstation of de nodige ODBC koppelingen bestaan, en als deze naar de juiste mdb file wijzen.

https://fgheysels.github.io/

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Je moet inderdaad kijken hoe de VB applicatie connect met de Access database en dat controleren.

Waarschijnlijk is er bij de restore iets op de server gewijzigd waardoor je niet meer kan connecten.
Hij kan via servernaam of ip-adres linken, misschien zijn deze wel gewijzigd.
Of misschien verwijst VB naar een share die niet meer bestaat.
Of misschien heeft de gebruiker geen rechten meer op het Access bestand en kan hij daardoor er niet meer bij.

Mogelijkheden genoeg, als je de precieze foutmelding kan geven is het wat makkelijker speculeren.

• Uiligheid
  • Laatst online: 13-04 15:17

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Het is ook mogelijk dat de access database gebruik maakt van een bestand waarin de gebruikers en rechten zijn gedefinieerd. En dat dit bestand niet is teruggezet bij de restore, oid.

Volgens mij moet het dan een mdw bestand zijn, maar ben ik niet volledig zeker van.

whoami heeft ook wel een punt met odbc, alhoewel er in principe niks mis kan zijn, als het werkstation niet veranderd is.

Eigenlijk zou de VB app een melding moeten geven wat er precies verkeerd gaat, dus als je die lui gaat bezoeken, zou ik de programmeur gewoon even op zijn flikker geven :Y)

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam